Kertokaas tulonne

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja köyhäkö
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mää saan käteeni 1800e/kk mies saa 1100e/kk eli yhteensä alta 3000e/kk

Siitä me maksamme laskut puoliksi, eri tilit mutta rahat yhteisiä.
Vuokra on 840e/kk + muut laskut ja ruoka kk noin. 700e
Hyvin tullaan toimeen, ei mitään luksusta, mutta perustarpeet!

Mä saan kht+kuntalisä+lapsilisä, yht netto 460 e.
Mies brutto 3300, nettona 2400e. Lisäksi bonukset, vuodessa bruttona n. 6000 e.

Mies maksaa melkein kaiken - lainan lyhennyksen (900e), autolainan lyhennyksen (400e), bensat, vakuutukset, suurimman osan ruuasta. Mä maksan sähkölaskun, vesilaskun ja oman puhelinlaskuni.

Ihan tyytyväisiä ollaan tilanteeseen. Meillä on 1 lapsi. Tykkään kierrellä kirppareilla eikä syödä mitään ökykalliita ruokia, joten raha riittää ihan hyvin. Lisäksi säästötilillä on muutama tonni, joten pärjätään tää mun kotonaoloaika varmasti ihan mukavasti.

Talouden nettotulot n. 5000 ?. Menee kaikki samalle tilille, mistä lähtee laina, mä maksan kaikki laskut, mä myös avaan kaikki meidän talouteen tulevat laskut. Kummallakin kortti samalle tilille, eli käytännössä mies kaupassa toimi maksajana ja mä pakkaan. :D
Pärjätään ihan kivasti, lapsia on 4. Säästöön saadaan joka kuukausi muutama satanen. =)

a) paljonko nettotulonne ovat kuukaudessa?
- En kerro

b) kumpi maksaa ja mitä? (erityisesti isot laskut, miten ne jaetaan? vuokra/lainanlyhennys, vesi sähkö, vakuutukset ym.)
-Ei ole lyhennyksiä tai vuokramenoja. Se maksaa joka on pankissa (koneella siis)

c) omat vai yhteiset rahat? omat tilit vai yhteinen? saako toisen laskuja avata, maksaako kumpikin "omat" laskunsa vai sen mukaan kummalla sattuu olemaan enemmän rahaa?
-Sekä että on yhteinen tili ja omat tilit.

d) oletteko tyytyväisiä tilanteeseen?
-Kyllä

Meillä tässä viimeaikoina miehen kanssa ollu vähän riita raha-asioista.
Kiinnostaisikin siis;

a) yhteensä n. 4500,-

b) mies laittaa palkkansa laskunmaksutilille, jonne minä myös osan omastani, laskut menee siis sieltä ja eletään mitä mulla on tilillä ja mies saa rahaa kun sitä tarvii

c) yhteiset rahat, laskut milloin kenenkin nimissä mutta yhteiseltä tililtä menevät, vaikka omat palkanmaksu tilit meillä onkin. Toisen nimellä tulevia kuoria ei avata, vaikkakin olisi vain laskuja

d) kummallakaan ei valittamista

Kiinnostaisikin siis;

a) yhteensä n. 4500,-

b) mies laittaa palkkansa laskunmaksutilille, jonne minä myös osan omastani, laskut menee siis sieltä ja eletään mitä mulla on tilillä ja mies saa rahaa kun sitä tarvii

c) yhteiset rahat, laskut milloin kenenkin nimissä mutta yhteiseltä tililtä menevät, vaikka omat palkanmaksu tilit meillä onkin. Toisen nimellä tulevia kuoria ei avata, vaikkakin olisi vain laskuja

d) kummallakaan ei valittamista

Alkuperäinen kirjoittaja köyhäkö:
Kiinnostaisikin siis;

a) paljonko nettotulonne ovat kuukaudessa?

b) kumpi maksaa ja mitä? (erityisesti isot laskut, miten ne jaetaan? vuokra/lainanlyhennys, vesi sähkö, vakuutukset ym.)

c) omat vai yhteiset rahat? omat tilit vai yhteinen? saako toisen laskuja avata, maksaako kumpikin "omat" laskunsa vai sen mukaan kummalla sattuu olemaan enemmän rahaa?

d) oletteko tyytyväisiä tilanteeseen?

Meillä siis tilanne se että
a) Minä n. 800 e (olen äitiyslomalla, tuossa on myös lapsilisä)
mies n. 1200 e
b) Lainanlyhennys 650 e/kk maksetaan puoleksi, mies maksaa isot laskut. Minä lähinnä omia laskujani + ruokalaskut, joskus pieniä yhteisiä laskuja.
c) omat tilit, molemmat maksaa omat laskunsa (esim. minä omat lehtitilaukseni) toisen laskuja ei availla.
d) Sepä se onkin, kun tuntuu ettei rahat riitä. Tuntuu että aina saa elää kädestä suuhun. Ja riidellä jatkuvasti tästä aiheesta.
Vaikka on kai niitä perheitä, joissa tulot on paljon pienemmät kuin meillä.

Minä n.1400?, mies 1800-2200?
Toinen maksan asuntolainanlyhennyksen ja toinen autolainan, muut laskut maksaa kumpi kerkee.
Molemmilla omat tilit, sekä yhteinen tili. Yhteiset on kuitenkin rahat, kun saman katon alla eletään. Yleensä minä maksan "pikkulaskut", jotka tulee miehen nimellä ja avaan kaikki laskut, kun teen perheen taloussuunnitelman.
Tyytyväisiä ollaan, katto päänpäälllä, eikä oo tarvinnu nälkää vielä nähdä.:) Säästönkin saadaan silloin tällöin.

Yhteistyössä