Kertokaapa te perhepäivähoitajia haukkuvat.....

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pph
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Mulla ei ole kumpikaan lapsista ollut ikinä perhepäivähoitajalla. Ovat olleet päiväkodissa. Syy on ihan yksinkertainen. Jos hoitaja on lomalla, sairastuu, jää äitiyslomalle, jää eläkkeelle tai kuolee, seinät ja kaverit pysyy kuitenkin samana. Olen siis halunnut, että lapsillani on mahdollisimman stabiili hoitopaikka.

Tämän vuoksi myös minä mieluummin laittaisin lapset päiväkotiin kuin pph:lle. Nyt tosin palkattiin hoitaja kotiin koska päiväkotiin ei päässyt.

Alkuperäinen kirjoittaja hömppö:
Mulla ei ole kumpikaan lapsista ollut ikinä perhepäivähoitajalla. Ovat olleet päiväkodissa. Syy on ihan yksinkertainen. Jos hoitaja on lomalla, sairastuu, jää äitiyslomalle, jää eläkkeelle tai kuolee, seinät ja kaverit pysyy kuitenkin samana. Olen siis halunnut, että lapsillani on mahdollisimman stabiili hoitopaikka.

Tämän vuoksi myös minä mieluummin laittaisin lapset päiväkotiin kuin pph:lle. Nyt tosin palkattiin hoitaja kotiin koska päiväkotiin ei päässyt.

onko iällä väliä.
Siis silleen et pienikin mieluumin päiväkotiin?

Oman kokemuksen mukaan ( olen lastentarhanopettaja) päiväkodissa kohdellaan lapsia tasapuolisemmin ja siellä on vähän muitakin kattomassa hoitajien toimintatoja kuin ne lapset. Tunnen henk. koht. pari perhepäivähoitajaa ja he ainakin kohtelevat lapsia miten sattuu...asiasta olen heille useaan kertaan huomattaunutkin.
Enkä tällä tarkoita etteikö hyviä ja asiansa osaaviakin ph tyyppejä olisi vaan sitä, että aina mitä ennemmän on henkilökuntaa sen enemmän itse luotan hoidon tasoon.!

Alkuperäinen kirjoittaja I-ha-na:
Alkuperäinen kirjoittaja hömppö:

onko iällä väliä.
Siis silleen et pienikin mieluumin päiväkotiin?

No en varmaan ihan 1-vuotiasta laittais päiväkotiin mutta parivuotiaan kyllä. Täälläpäin ei kylläkään edes oteta alle 3-vuotiasta lasta päiväkotiin ellei vanhemmat oo vuorotyössä. Meidän keskimmäinen oli just pari vuotias kun meni päiväkotiin ja hyvin siellä meni. Sekin varmaan riippuu niin lapsen luonteesta, että mihin sopeutuu paremmin.

Kun olin äitiyslomalla ja hoitovapaalla, lähipuistossamme kävi myös pph neljän lapsen kanssa. Pph sitten kertoili mulle lapsista, esim. tää xxx on hemmoteltu ainoa lapsi tai että nämä kaksi on ihan mahdottomia. Pph vaikutti kaiken kaikkiaan jotenkin kyllästyneeltä työhönsä, tiuski lapsille ilman syytä... En ihmettele, ettei toimi enää perhepäivähoitajana. Tiedän, etteivät kaikki pph:t ole samanlaisia ja arvostan kovasti niitä, jotka tekevät tätä aliarvostettua ja -palkattua työtä parhaansa yrittäen.

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Oman kokemuksen mukaan ( olen lastentarhanopettaja) päiväkodissa kohdellaan lapsia tasapuolisemmin ja siellä on vähän muitakin kattomassa hoitajien toimintatoja kuin ne lapset. Tunnen henk. koht. pari perhepäivähoitajaa ja he ainakin kohtelevat lapsia miten sattuu...asiasta olen heille useaan kertaan huomattaunutkin.
Enkä tällä tarkoita etteikö hyviä ja asiansa osaaviakin ph tyyppejä olisi vaan sitä, että aina mitä ennemmän on henkilökuntaa sen enemmän itse luotan hoidon tasoon.!

mulla on monesta päiväkodistakin kokemusta, ja ei se vahtiminen aina toimi. Hienoa että sinä omassa työpaikalla vahdit. Niitä "kyyliä" kun tarvitaan vaikka itse voikin huonoon valoon työyhteisössä joutua. Mutta lasten etua tulee aina miettiä ensin, oli tapaus mikä tahansa.
Siinä onkin vielä tekemistä monessa paikassa

Mä seurasin kerran yhden pph:n työtä reilun puolen vuoden ajan ja olin kyllä oikeasti järkyttynyt siitä menosta.
Teimme siitä valituksenkin, mutta kun hoitajista on huutava pula niin asiaan ei sen kummemin puututtu.
Siellä oli mm. pakkosyöttöä, kiroilua, lapset ei saanu istua sohvalla eikä koskea mihinkään muuhun kuin omiin leluihinsa, lapsille huudettiin ja kerran hoitaja tempas lapsen kovakouraisesti sohvalta lattialle jolloin lapsi löi päänsä sohvapöytään...
Poikalapset oli tälle hoitajalle kuin punainen vaate eikä siellä juurikaan poikia hoidossa ollu, kun vain pakko tapauksessa. Hoitaja oli täysin leipiintynyt työhönsä!
Tosiaan tuo oli niin järkky paikka että sinne en ikinä laittais omaa lastani ja tuttavakin otti lapsensa sieltä pois kun kuuli millasta siellä on.

Olen seurannut myös parin muun pph:n työtä. He tekivät taas työtä suurella sydämellä ja lapset tykkäs tosi paljon olla siellä! Aivan ihania hoitajia! Joten tosiaan hoitajissa on eroa ja kaikkia ei pidä tuomita yhden mädän tapauksen vuoksi.

*Muoks. Tuolla seuraamisella tarkoitan siis sitä, että olin pph:n kanssa koko hoitopäivän ajan ja näin siis itse omin silmin mitä se meno on. Eli kertomukseni ei perustu "kuulopuheisiin". ;)

Minä myös tykkään siitä et lasten hoitopaikka pysyy samana vaikka hoitaja sairastuisikin, olisi lomalla jne.. Meillä lapset ryhmiksessä hoidossa ja hoitajat pääsääntöisesti pph:n koulutuksen saaneita.

tyyliin, että "tuttavan lapsi oli pph:lla"... Minusta ei kannata tässäkään asiassa luottaa kuulopuheseen. Oma lapseni on pph:lla ja itkun kanssa saan häntä kotiin hakea, niin hyvin lapsi siellä viihtyy. Ikinä ei ole hoitaja minulle puhunut muiden lasten tai vanhempien asioista. Toki saattaa sanoa, että xxx on tänään poissa tai kipeä tai vastaavaa. Mutta juorua ei! Käyvät paljon ulkona lähipuistoissa ja äitiysloman aikana seurasin toimintaa enkä moitteen sanaa keksi heidän toiminnastaan. Tällä paikkakunnalla suurin osa on pph:n ammattitutkinnon suorittaneita.

edelleen musta on jotenkin rasittavaa että mun ystävä joka on pph niin haukkuu mulle hoitolastensa vanhempia,ja kertoo lapsista ja perheistä yksityisiä juttuja jotka ei mulle edes kuuluis .
joo tiedän, että tätä tapahtuu myös päiväkodissa, mutta siellä ainakin juorutaan toiselle työntekijälle jolla myös vaitiolovelvollisuus jne kun taas tää ko.pph juoruu vähän kaikille jotka vaan sattuu olee samas puistos.

Alkuperäinen kirjoittaja tää ei oo kiva juttu.:
edelleen musta on jotenkin rasittavaa että mun ystävä joka on pph niin haukkuu mulle hoitolastensa vanhempia,ja kertoo lapsista ja perheistä yksityisiä juttuja jotka ei mulle edes kuuluis .
joo tiedän, että tätä tapahtuu myös päiväkodissa, mutta siellä ainakin juorutaan toiselle työntekijälle jolla myös vaitiolovelvollisuus jne kun taas tää ko.pph juoruu vähän kaikille jotka vaan sattuu olee samas puistos.

ystävällesi asiasta? Vai haluatko nimenomaan kuulla juoruja lasten vanhemmista?

jutella ystävä-pph:n kanssa lapsista ja lasten vanhemmista. Hoitolapset ovat tulleet minulle erittäin tutuiksi ja välillä kyllä naurattaa, jos jotain lasta haetaan ja ystäväni on kertonut hänestä minulle "mehukkaita" juttuja... Tiedän, että rikkoo vaitiolovelvollisuutta, mutta so what, en mä niitä eteenpäin kerro... Eräästä lapsen äidistäkin kertoi, että oli edellisenä viikonloppuna tanssinut ravintolassa pöydällä ympäripäissään. Ja tämä täti on noin 100-kiloinen ja ikää 40+ hehheh!

Mä en ihmettele mitään muuta kun sitä että kaiket päivät katselen puistossa kun lasten äidit huutavat, kiroavat, tiuskivat ja kiukuttelevat lapsilleen, syöttävät heille eineksiä ja keksejä, vaihtavat vaipan kun jaksavat jne... ja se on normaalia lastenhoitoa. Mutta jos pph tai vaikkapa anoppi tekee saman, kyse on jostain aivan hirvittävän kammottavasta teosta

Minun lapseni meni päiväkotiin 11kk ikäisenä, kun jatkoin opiskelua. Kaikki on mennyt loistavasti ja lapsesta on tullut ryhmänsä lellikki, kaikki "isot" tytöt paapoo pientä poikaani ja poika viihtyy, kertaakaan ei ole itkien sinne jäänyt ja hakiessa kävelee syliini ja vilkuttaa iloisesti hoitajille. Syö päiväkodissa todella hyvin ja kotona on alkanut nukkua öisin 12 tuntia putkeen heräämättä kertaakaan! Ennen heräili 5-6 kertaa yössä... Eli ei varmaankaan ole paha paikka.

Onhan perhepäivähoidossakin hyvät puolensa, mut en usko, että poikani päiväkodissakaan kärsii. Kyllä hän jotenkin oireilisi, jos ei hoidossa viihtyisi.

Itse olen nähnyt monenlaista perhepäivähoitajaa, kun itse olen aikoinani työskennellyt yhdessä perheessä kolmen vuoden ajan työsuhteisena hoitajana. Osa hoitajista on todella huonoja ja työhönsä kyllästyneitä, osa taas erittäin kultaisia ja työlleen omistautuneita ihmisiä.

Meidän pihassa asuu kaksi perhepäivähoitajaa ja toiselle niistä poikani olisi varmaankin "joutunut", jos perhepäivähoitajalle hänet oisin halunnut. Ikkunasta olen seurannut hoitajien touhuja ja en usko, että oisin tyytyväinen hoitoon. Antavat esim. pienten lasten juoda kuralätäköistä vettä yms.

Miellellään oisin palkannut kotiin työsuhteisen hoitajan, mut se ei ole opiskelijalle taloudellisesti mahdollista.

Olen itse ollut hoidossa pph:lla, joka ei päästänyt vessaan ja pakotti syömään kaiken esille laittamansa. Samat rähjäiset leivät laitettiin jääkaappiin ja sieltä taas nenän eteen kunnes oli pupellettu. Äitini sitten löysikin taskuistani mm. makkaran palasia.

*muoks* mutta en siis yleistä kaikkia hoitajia, haluan silti oman lapseni päiväkotiin

Itse en kyllä suhtaudu perhepäivähoitajiin kauhean negatiivisesti mutta kerran pisti miettimään kun naapurissa asui pph joka ei ulkoillut lasten kanssa kuin aurinkoisina päivinä. Pilvisellä säällä ei kuulemma viitsinyt mennä ulos jos vaikka alkaa satamaan. :o

Entinen naapuri oli perhepäivähoitaja, tämän aikuiset narkomaanipojat asustivat kotona, siinä samassa kämpässä missä lapsia hoidettiin... Nää meidän talon nykyiset pph:t on ihan jees, mitä nyt toinen välillä hoitolasta sylitellessään vetää samalla röökiä...

Alkuperäinen kirjoittaja pph:
Kun kerran perhepäivähoitajia haukutaan niin paljon niin kertokaa...

ihan oikeita konkreettisia esimerkkejä siitä millaisiin huonoihin hoitajiin olette törmänneet? Mikä on muokannut asenteen "ei ikinä lasta perhepäivähoitajalle"? Eikä siis mitään mutu -juttuja vaan ihan oikeita esimerkkejä!

Pph kertoo kaikki hoitolastensa perheiden asiat ystävilleen ja sukulaisilleen. Diagnosoi itse lapsia ja käyttää holdingia omin päin, vastoin määräyksiä. Hoitolapset ovat eriarvoisessa asemassa, kunkin lapsen oikeudet hoitopaikassa riippuu siitä, miten paljon hoitajan oma lapsi pitää kyseisestä lapsesta. Lapsi saa hoidossa leikkiä niillä leluilla, mitä oma lapsi suostuu kyseiselle lapselle antamaan, ei muilla. Vaikka kyseessä olisi kunnan lelulainaamosta haetut lelut.

Samaiselta hoitajalta otettu aiemmin ryhmä pois, koska silloin hän vietti aikaansa ystäviensä kanssa kaupungilla ja hoitamassa omia pankki-, vakuutus- ja asuntoasioitaan.

Tunnen tämän ihmisen ja hän vakuutti minut siitä, etten ikinä, ikinä, ikinä anna lastani hoitajalle, jolla on omat lapset kotona.

Alkuperäinen kirjoittaja pph:
Alkuperäinen kirjoittaja tää ei oo kiva juttu.:

ystävällesi asiasta? Vai haluatko nimenomaan kuulla juoruja lasten vanhemmista?

no musta sen pitäs itsekin tajuta se että tekee väärin. mutta toisaalta, ne vanhemmatkin pph:t samassa puistossa tekee samaa.

Mä olen lapsena oluut pph:lla ja oli aivan ihana ihminen. Vieläkin jutellaan, kun nähdään kaupassa tms. ja kyselee kuulumisia, vaikka aikaa mun hoidosta on jo yli 20 vuotta! Meillä asuu naapurissa pph ja hänelle antaisin lapseni ihan milloin vaan. Tuosta ruokapuolesta purnaa moni, mun tuttu tekee aina kahdeksi viikoksi ruokalistan valmiiksi ja antaa sen vanhemmille, että näkevät mitä hoidossa syödään ja voivat sitten suunnitella sen mukaan, mitä kotona syövät ja antaa kommenttia muutenkin. Hän näkee ainakin minun näkökulmastani aika paljon vaivaa noihin syömisiiin, tekee itse kiisselit ja sopat puuroille omista marjoista ja tekee lapsille monasta pannaria tms. jälkkäriksi ja aina on ruoalla myös salaattia tai raasteita. Hänen mukaansa noin pääsee myös edullisesti, kun tekee kaiken itse eikä syötä kalliimpia valmismössöjä. Me ulkoillaan heidän kanssaaan joka päivä, meidän lapsesta on mukavaa, että on kavereita puistossa samaan aikaan. Iltapäivisin he ulkoilevat sitten yleensä omalla pihalla, kun omakotitalossa asuvat ja ovat sinne tehneet lapsille leikkimökkiä ja keinuja yms.

Uskon että on PALJON hyviä hoitajia olemassa, mutta mulla huonoja kokemuksia eikä ainakaan meidän lähelle ole osunut hyviä eikä aina syynä ole pelkästään hoitaja itse.

- Yksi hoitaja jolla lapsemme olikin hoidossa, ei ulkoillut lasten kanssa juuri koskaan. Ei pyynnöistä ja kyselyistä huolimatta lisäänyt ulkoilun määrää. Muuten ihan hyvä hoitaja.

Kävin tutustumassa kolmeen perhepäivähoitajaan kun muutimme uudelle paikkakunnalle:
- Yksi asui kunnan vuokratalossa, jonka rappukäytävässä nojaili spurguja ja tiloissa leijui kauhea tupakansavu. Nainen vaikutti siltä, että haluaa pitää omat lapsensa kotona ja sen takia ottaa siihen pari muksua hoitoon. En vakuuttunut esim. siitä, millaista ruokaa hän tekee lapsille. Asunto oli tosi ahdas ajatellen neljää lasta vilistämässä siellä.
- Yksi asui ilmiselvästi hometalossa. Nainen vaikutti kyllä _tosi_ hyvältä hoitajalta, että oli harmi kun ei todellakaan uskaltanut ottaa riskiä.
- Yksi pph oli flegmaattinen ja masentuneen oloinen, koti ei näyttänyt ollenkaan mukavalta ja kiinnostavalta (siis "lapsen silmin" katsottuna). Kaunis ja siisti koti kylläkin. Myöhemmin kun olen useaan otteeseen nähnyt ko pph:ta, hän ei ole ikinä hymyillyt hoitolapsille tai jutellut näille.

Sen sijaan lähipäiväkotiimme olemme olleet tosi tyytyväisiä.

"Mikä on muokannut asenteen "ei ikinä lasta perhepäivähoitajalle""

Nuokaan kokemukset eivät ole muokanneet asennettani tuollaiseksi. Hyvä pph on varmasti aarre, josta kannattaa pitää kiinni ja itse henkkoht arvostan sitä työtä siinä missä kaikkea muutakin työtä. Jos siis hoitajan motivaatio ja työmoraali on kunnossa. Plus talo, tilat, asuinalue, sijainti, lelut, ruuanlaittotaidot jne., niin monta asiaa pitää huomioida. Harmi, ettei meidän lähelle ole osunut jossa kaikki olisi ollut kohdillaan.

Mä "haukun" vaan niitä perhepäivähoitajia joista mulla on negatiivisia kokemuksia, mutta tässä sitä konkreettisuutta jota pyydettiin:

- Olin vauvana pph:lla, hän jätti minut yksin parvekkeelle nukkumaan ja teki 1-2 h kauppareissuja. Itkin usein tunnin, ylikin, yksinäni parvekkeella. Naapurit kertoivat tästä äidilleni ja vaihdoin hoitopaikkaa samantien.

- Olin veljeni kanssa eräällä pph:lla ollessani 6 v, veli oli 3 v. Pph:n mies oli alkoholisti joka hortoili kännissä pitkin päivää meidän hoitolasten nähden.

- Lähistöllä asuva pph karjuu hoitolapsilleen, kiroilee, sanoo esim. että "onneks ei tartte tuotakaan perkeleen pentua katella pariin päivään kun on viikonloppu", kertoo hoitolastensa perheiden asiat kaikille (kuka käy sossussa, kenen äiti on horo joka vaihtaa miestä kuin paitaa, jne). Juoruaa puistossa tuttujensa kanssa eikä vilkaise mitä lapset tekee, yhden muksun palautin kerran puistoon kun tämä oli lähtenyt lätkimään hoitotätinsä huomaamatta.

Siinäpä niitä syitä sille, miksi en vie omia lapsiani pph:lle. En vaan luota.

mulla on kokemuksia kahdesta hoitajasta:

ekan kanssa asuin naapureina. oli keskuslämmityspatterit joita pitkin ääni kivasti kulkee (kuten varmaan kaikki tiedätte) ja kuuntelin siinä kotona kahvia juodessani miten se lapsille huusi ja uhkaili. päätös ei ikinä lasta tuolle hoitajalle

toka kertoili kuuluvasti kaupassa, kerhossa jne hoitolastensa ja heidän vanhempiensa asioita. Ja aloitti aina "se Saarisen Niko joka mulla on hoidossa..." (huom nimi keksitty) päätös ei ikinä lasta tuolle hoitajalle.

koska nuo kaksi edustaa puolta tämänkylän pph:sta, ei ollut muuta vaihtoehtoa kuin päiväkoti. kaksi muuta hoitavat ilta, yö ja viikonloppulapsia ja niitä meillä ei ole.

Yhteistyössä