kerrompa teille vähän tästä sosiaalipummiuden ihanasta elämästä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja jadal
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja nti hulina:
Alkuperäinen kirjoittaja muutkin kuin ap:
Miksi ette ole säästäneet miehen ollessa töissä?

miten sitä pystyy säästää kun kaikki menee elämiseen,ylimäärästä ei pahemmin jää

Pienentää menoja.

hyvä neuvo muuten mutta jos niitä menoja ei voi enempää pienentää,kaikilla ei ole palkka edes keskitasoa

"Alkoi ärsyttämään yleistys siitä, kuinka lusmut vaan juoksee sossun luukulla ja saa rahaa vaan sormia napsauttamalla, eikä edes halua töihin, kun on niin helppoa vaan maata kotona tekemättä mitään"...Tämä on vanhentunut käsitys, tätä nykyä sinne joutuu vaikka ei haluaisi todellakaan joutua. YKS plus asia-->> SAA ennakkoa päivärahasta, JES tulot yht. n. 1000e/kk 5 hlö perhe just pärjää 2kk, mut ei pitempään.

hyvä neuvo muuten mutta jos niitä menoja ei voi enempää pienentää,kaikilla ei ole palkka edes keskitasoa

Omasta kokemuksesta puhunkin. Miehellä pieni palkka, mulla kht-tuki ja joka kuukausi saadaan säästöön ja eletään silti oikein mukavasti...ei ne suuret tulot..

Alkuperäinen kirjoittaja bellezza:
Alkuperäinen kirjoittaja muutkin kuin ap:
Miksi ette ole säästäneet miehen ollessa töissä?

sepä,jos kaikki menee silti elämiseen.
ei työssäkäyminen tarkoita kovin leveetä elintasoo.
hyvähän se ois säästää,edes muutamakymppi kuukaudessa.
joillekkin sekin voi olla mahdottomuus.

näinpä juuri. vaikka molemmat ois töissä ja silti YHTEIStulot jäis alle 2000e/kk josta pitäis kaikki maksaa, vuokra kokonaan itse, laskut, auto, ruuat yms. niin ei paljoo jää säästöön. :ashamed:

taitavat nämä tämänkin ketjun jotkut osallistujat olla niitä jotka elävät siinä luulossa että "meille ei koskaan voisi käydä noin" :whistle:
"myykää auto", "olisitte säästäneet", "mikset mene töihin" jne.... ei asiat vaan aina mene niin että yllättävässä tilanteessa kaikki olisi järjestyksessä.

Meillä lapsen sairastaminen vei talouden täysin konkurssiin koska vakuutus ei korvannut sairaudesta aiheutuvia kuluja jotka olivat puolentoista tonnin luokkaa kuukaudessa julkisella puolella hoidettuina. Mutta harmaat täällähän tietävät että "olisitte ottaneet paremman vakuutuksen", ja " olisitte säästäneet rahaa" eikö ;)

Ei niitä säästöjä ole ihan megana kerennyt kertymään, kun pieniä summia vaan on saanut säästettyä. Ne alkaa olemaan käytetty kohtapuoliin, ja silti olisi laskuja vielä maksettavana.

Ihmiset elää yli varojen. En ymmärrä miksi enää ei säästetä rahaa. Ap:kin kirjoittaa, että oli lainaa ja piti myydä iso telkkari, pleikkari3, auto ja kännykät vaihtaa halvempii. Me ollaan töissä eikä raskita ostaa mitään luksusta, kun pitää saada jonkinlainen pesämuna säästöön ihan omaksi turvaksi.

Alkuperäinen kirjoittaja vinkki hinkki:
Alkuperäinen kirjoittaja BKM:
Alkuperäinen kirjoittaja vinkki hinkki:
Niin ja mikset myös ap itse etsisi töitä aktiivisesti? Jos löydät töitä, niin osaimetät ja lypsät.

Ja kyllähän töitä löytyy, esim. siivousalan hommia. Siellä työntekijöistä on koko ajan pulaa.

Taitaa olla vauva niin pieni vielä ettei oikein onnistuis... :whistle: ja kannattaa siitä leikkauksestakin toipua ensin kunnolla.

Kuinka pieni vauva? Meillä on 7 vkon ikäinen ja jos meillä oltais samassa tilanteessa, niin olisin kyllä valmis etsimään itselleni töitä.

Äitiyslomalla ei saa tehdä töitä! Sitten vasta, kun vanhempainvapaa alkaa.

taitavat nämä tämänkin ketjun jotkut osallistujat olla niitä jotka elävät siinä luulossa että "meille ei koskaan voisi käydä noin" :whistle:
"myykää auto", "olisitte säästäneet", "mikset mene töihin" jne.... ei asiat vaan aina mene niin että yllättävässä tilanteessa kaikki olisi järjestyksessä.

Itse asiassa me olemme juurikin varautuneet mahdolliseen työttömyyteen ja sen takia mm. asuntolainamme on mitoitettu niin että voisimme hoitaa sen vaikka mies jäisi työttömäksi. Ja säästöt riittäisi useaksi kuukaudeksi. Ja tietenkin mies on liitossa että sieltä sitten tulisi.

Ihmiset elää yli varojen. En ymmärrä miksi enää ei säästetä rahaa. Ap:kin kirjoittaa, että oli lainaa ja piti myydä iso telkkari, pleikkari3, auto ja kännykät vaihtaa halvempii.

Juuri näin! :flower:
Sitten ollaan että "kun meidän nettotulot on VAAN 2000 tonnia niin ei voi säästää"
Ei meilläkään ole sen enempää, on opinto- asunto- ja autolaina ja silti jää joka kuukausi säästöön. Mutta eipä olekaan taulutelkkareita, pleikkareita ja muuta kallista elektroniikkaa :whistle:
Eikä polteta eikä juuri juoda.

Ihmiset elää yli varojen. En ymmärrä miksi enää ei säästetä rahaa. Ap:kin kirjoittaa, että oli lainaa ja piti myydä iso telkkari, pleikkari3, auto ja kännykät vaihtaa halvempii.

Juuri näin! :flower:
Sitten ollaan että "kun meidän nettotulot on VAAN 2000 tonnia niin ei voi säästää"
Ei meilläkään ole sen enempää, on opinto- asunto- ja autolaina ja silti jää joka kuukausi säästöön. Mutta eipä olekaan taulutelkkareita, pleikkareita ja muuta kallista elektroniikkaa :whistle:
Eikä polteta eikä juuri juoda.

Ei muuten ole meilläkään mitään tollasia. Ollut ikinä. No taulutöllö on, mutt se oli sika halpa, joku vanha poisto. Ja pienehkö. Silti säästöön jäi vaan vähän.
Saattoi se olla mitotus virhe silti, ostaa talo ja kuvitella että remontti ja säästäminen onnistuisi siinä kaikki yhtäaikaa. Mutta toisaalta, kaikki oli laskettu, että näin pärjätään. Olisi pärjätty, jos olisi muuten mennyt nappiin.

Ei kaikki ole suurituloisia ja pienistä tuloista on vaikia säästää. Eikä elämä kohtele aina silkkihansikkain, mulla on kokemusta.

Likka oli alle vuoden, kun mä sairastuin toisen kerran syöpään. Tuli isoja sairaala- ja lääkelaskuja. Tulot ei olleet isot, mutta itte yritettiin niitä maksella miehen kanssa. Sitten miehen työpaikka meni konkurssiin ja tulot pieneni entisestään, kun ne liiton rahat ensin alkoi tulla...Lopulta oli pakko mennä sossuun mun sairaalaskujen yms. kanssa, koska ei yksinkertaasesti rahat riittäneet. Kun kävi vielä niin mukavasti, että kun tuli maksukatto täyteen sairaamaksuissa niin pian vaihtui vuosi ja kaikki nollaantui. Ja kyllähän se alennettu hintakin niistä sairaalassa olopäivistä on paljon jos päiviä kertyy ja tulot ei ole suuret.

Alkuperäinen kirjoittaja Scarlett O Harava:
Ei kaikki ole suurituloisia ja pienistä tuloista on vaikia säästää. Eikä elämä kohtele aina silkkihansikkain, mulla on kokemusta.

Kuten sanottua, ei ne suuret tulot...

kerropas mistä voi säästää esim 1500? kuukausituloita jos vaikka toinen on lomautettu tai vastavaa lapsia on 2-3kpl?

kerropas mistä voi säästää esim 1500? kuukausituloita jos vaikka toinen on lomautettu tai vastavaa lapsia on 2-3kpl?

Alun perinhän kysyinkin että miksette säästäneet kun mies oli töissä. Ja mun on aivan mahdotonta sanoa, että mistä juuri TE pystyisitte säästämään kun en edes menojanne tiedä. Me säästämme nyt kun mies on töissä ja jos sattuisi taloudellinen kriisi tulemaan niin eläisimme säästöillä ja pienentäisimme menojamme.

Lässyn lässyn nyt taas. Miksi joillakin ei mene millään jakeluun se, että kaikilla ei ole kovin hääppöiset tulot ja rahat voi mennä ihan perusjuttuihin.

Lässyn lässyn nyt taas. Miksi joillakin ei mene millään jakeluun se, että kaikilla ei ole kovin hääppöiset tulot ja rahat voi mennä ihan perusjuttuihin.

Kukas muukaan se tässäkään ketjussa mussuttaa kuin itse scarletti :hug:
Toiset osaa elää tulojen mukaan, toiset taas ei. Niin yksinkertaista se on, jos edes toinen on töissä ja näin ollen perheessä 2 tienaajaa.

:hug: juuri näin. ja jos silloin tällöin jääkin muutama kymppi ylimääräistä niin on hyvä pitää niitä tallessa mahd sairaala reissuja varten tai ostaa jotain tod kivaa lapsille. =)

Alkuperäinen kirjoittaja Elämänlähde:

:hug: juuri näin. ja jos silloin tällöin jääkin muutama kymppi ylimääräistä niin on hyvä pitää niitä tallessa mahd sairaala reissuja varten tai ostaa jotain tod kivaa lapsille. =)

Sitten kannattaa miettiä että mihin ne rahat menee kun ei jää.
Ja edelleen puhun tilanteesta, jossa edes toinen töissä ja kaikki muka vaan menee jonnekkin..

Alun perinhän kysyinkin että miksette säästäneet kun mies oli töissä. Ja mun on aivan mahdotonta sanoa, että mistä juuri TE pystyisitte säästämään kun en edes menojanne tiedä. Me säästämme nyt kun mies on töissä ja jos sattuisi taloudellinen kriisi tulemaan niin eläisimme säästöillä ja pienentäisimme menojamme.
en puhunut MEIDÄN tuloista vaan yleisellä tasolla,oikeesti kaikki ei edes tienaa yli 2000 kuussa.
palkat menee pakolisiin laskuihin loppu elämiseen näin elää moni jos te pystytte säästää ei tarkoita että kaikki pystyy

Kukas muukaan se tässäkään ketjussa mussuttaa kuin itse scarletti :hug:
Toiset osaa elää tulojen mukaan, toiset taas ei. Niin yksinkertaista se on, jos edes toinen on töissä ja näin ollen perheessä 2 tienaajaa.

vieras hoi! eläisittekö itse vaikka olisikin 2 töissä käyvää jos tulot jäis silti alle 2000 ja jäiskö säästöön paljonkin?

Se mistä tää keskustelu varmaankin lähtee on toi pakastinketju. Ja musta henkilökohtaisesti on mahtavaa, että meillä on yhteiskunnan puolesta tukiverkko olemassa. Ja uskon,e ttä useimmiten se tulee todellakin tarpeeseen ja apu on varmasti niukkaa. MUTTA se mitä en ymmärrä on sellainen asenne kuin sen toisen ketjun ap:lla, että ei itse yritetä. Että ei oteta vastaan ilmaista pakastinta tai edes kysytä, mistä sen saisi. Saati kiitetä tarjouksesta.

Ei meilläkään rahaa ole. Mutta pärjätty ollaan. Suureksi osaksi siksi, että ollaan ostettu käytettynä ja otettu lahjoituksia vastaan. Sänky taitaa olla ainoa huonekalu, joka on ihka uutena hankittu. Pesukone hankittiin vanhana, mutta on ollut hyvä ja toimiva jo vuosia.

Yhteistyössä