kenen sukunimeä kannat?

  • Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti
ap
isäsi?
äitisi?
vaarisi, mummosi...?
miehesi?
Miksi?

osaatko kertoa miksi kannat jonkun muun sukunimeä?
Naisilla kun ei omaa sukunimeä ole, vaan se periytyy useimmiten ensin isän ja sitten aviomiehen suvun miehiltä.

Kenen sukunimen haluaisit omaksesi?
 
Kyy
Minä kannan mieheni nimeä. Hieman alkuun vierastin ajatusta, sillä samaa sukunimeä kantaa moni muukin tällä paikkakunnalla vaikkeivat ole edes sukua. Oma olisi ollut harvinaisempi täällä, muttei muuten mitenkään harvinainen.

Vaihdoin kuitenkin, kun tykkäsin että koko perheellä on sama sukunimi. Tärkeintä minulle olisi ollut, että sisaruksilla on sama sukunimi, mutta mies ei suostunut että tyttö olisi kastettu minun sukunimelleni ja poikaa en olisi voinut vaihtaa, jollen olisi vaihtanut omaanikin.

Ja onhan se nyt helpompi muutenkin. Sitä paitsi meillä on tila ja tiennimi tällä nimellä, joten onhan se "hienoa" kun voi sanoa, että on oma tie (joka on miehen suvun mukaan nimetty). :D

MUOKS* Niin ja lisään vielä, että kaikista mieluiten kantaisin mummoni tyttönimeä, mutta mies ei suostunut vaihtamaan omaa nimeänsä.
 
Rukoilijasirkka
Isäni. Mieskin kantaa isäni nimeä ja on hauska sattuma, että miehelläni on sama etunimi kuin papallani, joka tän sukunimen aikoinaan nimitoimistosta sai.

syynä kai se, että nimi on suht harvinainen ja minun mielestäni hyvä nimi.
 
ä4
Mieheni nimellä kuljen. aikaisemmin olin isäni (eli mummoni tyttönimellä ). Minulla ei ole mitään yhteyksiä isäi sukuun, joten en kokenut nimenmuutosta vaikeaksi. Tosin olen tullut huomaamaan , etten nimestä huolimatta kuulu myöskään mieheni sukuun " oikeasti". Jos saisin nyt päättää, niin ottaisin äitini tyttönimen, siihen sukuun tunnen eniten kuuluvani.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
isäsi?
äitisi?
vaarisi, mummosi...?
miehesi?
Miksi?

osaatko kertoa miksi kannat jonkun muun sukunimeä?
Naisilla kun ei omaa sukunimeä ole, vaan se periytyy useimmiten ensin isän ja sitten aviomiehen suvun miehiltä.

Kenen sukunimen haluaisit omaksesi?
ja jatkoksi kysymys selvyyden vuoksi:eek:saatko kertoa miksi kannat jonkun muun sukunimeä?
Naisilla kun ei omaa sukunimeä ole, vaan se periytyy useimmiten ensin isän ja sitten aviomiehen suvun miehiltä.

Eli pitäiskö naisilla olla ihan oma sukunimi jos ei halua henkilityä edellä mainittujen henkilöiden kautta? Ja mikä se olisi? Millä perusteella määräytyisi?

Paljon kysymyksiä :)
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
isäsi?
äitisi?
vaarisi, mummosi...?
miehesi?
Miksi?

osaatko kertoa miksi kannat jonkun muun sukunimeä?
Naisilla kun ei omaa sukunimeä ole, vaan se periytyy useimmiten ensin isän ja sitten aviomiehen suvun miehiltä.

Kenen sukunimen haluaisit omaksesi?
ja jatkoksi kysymys selvyyden vuoksi:eek:saatko kertoa miksi kannat jonkun muun sukunimeä?
Naisilla kun ei omaa sukunimeä ole, vaan se periytyy useimmiten ensin isän ja sitten aviomiehen suvun miehiltä.

Eli pitäiskö naisilla olla ihan oma sukunimi jos ei halua henkilityä edellä mainittujen henkilöiden kautta? Ja mikä se olisi? Millä perusteella määräytyisi?

Paljon kysymyksiä :)
 
Rukoilijasirkka
Niin ja kyllä naisilla on sukunimi, minulla ainakin on. imen kuuluisi periytyä naisen puolelta, koska isäksi nyt voi sanoa kenet vaan. On paljon lapsia, joilla ei ole muuta "isältään" perittyä, kuin se nimi.
 
lähes omaani
Isäni isän nimi kyseessä, hän on sen uutena käyttöönsä ottanut. Siis periytynyt minulle isäni kautta. Nykyisin nimeäni käyttää myös mieheni ja lapseni. Eli oikeastaan ihan omaa nimeäni kannan. Ihan en ap:n pointtia tajunnut, ettei naisilla olisi omaa sukunimeä.
 

Yhteistyössä