kenen lapset on päiväkodissa joulun?

  • Viestiketjun aloittaja viekku
  • Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Ravistettava:
Alkuperäinen kirjoittaja vinkuintiaani:
Ajatus lapsista päiväkodissa jouluaattona vain on kamala ja kyllä ottaisin kaverin lapset meille aatoksi jos tuo olisi vaihtoehto ja ihan ei haittaisi vaikka meillä olisi omat rutiinit ja muut. Jouluhan on yhdessä olon juhla, mutta kuulostaa että eika itsekästä ja omaanapaan tuijottelua näyttää tämäkin olevan.
Meidän aattoperinne on se, että ollaan mun vanhempien luona. Oman perheen ja suvun voimin.
Ei, en ottaisi sinne kaverin lapsia mukaan. Itsekästä? Kyllä, mutta meilläkin on oikeus viettää joulua haluamallamme tavalla. Eikä itselleni tulisi pieneen mieleenkään olettaa, että kukaan ystävistäni hoitaisi lapsiani jouluna.


No säälin ystäviäsi. Meillä näin ei toimittaisi vaan laittaisin lapset omien perinteideni edelle. Mutta jokainen toimii tavallaan.
Sääli ihan rauhassa vaan. Olen mä niiden lapsia hoitanut, viime viikonloppuna viimeeksi oli kaverin lapset yökylässä, mutta jouluna haluan rentoutua oman perheeni parissa, ja se ei todellakaan onnistu jos paikalla on ylimääräisiä lapsia hoidettavana. Se olisi pois mun perheeltä sitten.
 
Alkuperäinen kirjoittaja millipilli:
Alkuperäinen kirjoittaja Ravistettava:
Alkuperäinen kirjoittaja vinkuintiaani:
Kyse on yhdestä päivästä. Prioriteetteja on monenlaisia ja omiini ei mahdu se, että työ on tärkein asia. Tuossa tapauksessa ymmärrän, ettei työ välttämättä ole tärkein asia ja vanhempi kärsii, mutta tekee siitä tärkeimmän toimimalla näin.

Jos tuollaisesta potkut saisin, että jouluaaton olisin perheeni kanssa niin siitä sitten vaan. Se on vain TYÖTÄ ja perhe on se mikä merkitsee.
Ja jatkossa työnsaanti voisi olla vaikeaa, kun potentiaaliset työnantajat soittavat entiselle pomollesi ja kysyvät millainen työntekijä olit...ja hän kertoo että olit joustamaton ja omaan napaan tuijottava :|
Niinpä... mutta saapa sitten jatkossakin vinkkari viettää joulun perheen kanssa kun ei tarvi töissä käydä.

Jos meillä tulisi sellainen pakkotilanne, että lapsi olisi jouluaaton päiväkodissa niin sitten vietettäisiin vaikka joulupäivänä sitä jouluaattoa. Meillä on hyvä turvaverkosto ja tiedän että paljon pitäisi tapahtu että oman lapseni joutuisin päiväkotiin laittamaan, MUTTA silti ymmärrän hyvin että niitä on joilla ei muuta mahdollisuutta ole.
Mä jo alussa sanoin, että harvaan asiaan mulla on näin jyrkkä mielipide kuin tähän. Ja saanhan olla tätä mieltä jos haluan. Kaikenlisäksi ymmärrän kyllä jos on näin ja lapset päiväkodeissa, mutta se on surullista, minkäs sille voi.
Mietin vain itse mitä sitten tekisin jos näin olisi.......ja olisin niin itsekäs että en menisi töihin ainakaan koko aatto illaksi. Päivän voisin olla töissä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vinkuintiaani:
Alkuperäinen kirjoittaja Ravistettava:
Alkuperäinen kirjoittaja vinkuintiaani:
Ajatus lapsista päiväkodissa jouluaattona vain on kamala ja kyllä ottaisin kaverin lapset meille aatoksi jos tuo olisi vaihtoehto ja ihan ei haittaisi vaikka meillä olisi omat rutiinit ja muut. Jouluhan on yhdessä olon juhla, mutta kuulostaa että eika itsekästä ja omaanapaan tuijottelua näyttää tämäkin olevan.
Meidän aattoperinne on se, että ollaan mun vanhempien luona. Oman perheen ja suvun voimin.
Ei, en ottaisi sinne kaverin lapsia mukaan. Itsekästä? Kyllä, mutta meilläkin on oikeus viettää joulua haluamallamme tavalla. Eikä itselleni tulisi pieneen mieleenkään olettaa, että kukaan ystävistäni hoitaisi lapsiani jouluna.
Joo niin ollaan mekin, mutta ottaisin silti.
Ja kyllä on itsekästä.
Mielummin annat lapset päiväkotiin kuin jollekkin läheiselle ystävälle.......okei.
Onneksi mulla on sellaisia ystäviä, että jos tälläinen tilanne tulisi varmasti apuja löytyisi, kaikki on kuitenkin järjesteltävissä.
Voithan viettää joulua haluamallasi tavalla vaikka kaverin lapset olisivatkin mukana......mutta joo
Meillä tuskin tulee koskaan sellaista tilannetta, että lasten pitäisi jouluna päiväkodissa olla. Mutta jos ei olisi isovanhempia, tätejä, enoa, yms lähellä, niin en mä siltikään olisi niin itsekäs, että veisin lapset jollekin niistä kolmesta ystävästäni jotka voisivat lapset hoitoon ottaa. Heistä yksikään kun ei ole, yhtenäkään vuonna, viettänyt joulua kaupungissa, vaan he lähtevät muualle sukulaisten luo. En todellakaan voisi vaatia, etteivät he saisi tehdä niin, koska heidän pitää olla paikalla hoitamassa mun lapsia.

Ja me siis ei olla jouluna kotona. En mä voi toisten luo ventovieraita lapsia viedä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja millipilli:
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Ravistettava:
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Kyllä se on ihan oikeasti järjestelykysymys. Kyllä sen aina jotenkin saa järjestettyä ettei lasten tarvitse jouluaattona olla päiväkodissa, myös vuorotyöläisten lapset.
Miten muka?
Esimerkiksi sairaanhoitaja, lääkäri, lastenkodissa työskentelevä, taksikuski...ei ne voi ihan joka ikinen joulu olla vapaalla. Jos työvuorolistassa lukee että työvuoro 24.12. eikä kukaan työkaveri suostu vaihtamaan, niin ei kai siinä auta muu kuin mennä töihin. Jos siis tahtoo tehdä jatkossakin töitä.
No tottakai mutta silloin on muitakin mahdollisuuksia kuin päiväkoti!!! Lapsen toinen vanhempi,isovanhemmat,sukulaiset,ystävät?
Ei kaikilla ole!!!!!!!


Ihan oikeasti. Ei kenelläkään voi olla asiat niin huonosti ettei ole yhtään sukulaista tai ystävää. Jos näin on asiat niin kiireesti hankkimaan niitä ystäviä!
Ihan oikeasti: kuinka helppoa luulet olevan tarjota lastaan kaverille jouluksi? Tai puolitutille naapuriin? Tai lähellä asuville hieman etäisille sukulaisille? Jos vaihtoehtona on se, että lapsi viettää normipäivän tutussa päiväkodissa tuttujen ihmisten parissa.
kyllä munki mielestä on ehottomasti parempi että lapsi on siellä tutussa tarhassa.. tuttujen ihmisten kanssa.. entä uppi outojen kanssa..
 
millipilli
Alkuperäinen kirjoittaja Marmeladi:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja millipilli:
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Ravistettava:
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Kyllä se on ihan oikeasti järjestelykysymys. Kyllä sen aina jotenkin saa järjestettyä ettei lasten tarvitse jouluaattona olla päiväkodissa, myös vuorotyöläisten lapset.
Miten muka?
Esimerkiksi sairaanhoitaja, lääkäri, lastenkodissa työskentelevä, taksikuski...ei ne voi ihan joka ikinen joulu olla vapaalla. Jos työvuorolistassa lukee että työvuoro 24.12. eikä kukaan työkaveri suostu vaihtamaan, niin ei kai siinä auta muu kuin mennä töihin. Jos siis tahtoo tehdä jatkossakin töitä.
No tottakai mutta silloin on muitakin mahdollisuuksia kuin päiväkoti!!! Lapsen toinen vanhempi,isovanhemmat,sukulaiset,ystävät?
Ei kaikilla ole!!!!!!!


Ihan oikeasti. Ei kenelläkään voi olla asiat niin huonosti ettei ole yhtään sukulaista tai ystävää. Jos näin on asiat niin kiireesti hankkimaan niitä ystäviä!
Ihan oikeasti: kuinka helppoa luulet olevan tarjota lastaan kaverille jouluksi? Tai puolitutille naapuriin? Tai lähellä asuville hieman etäisille sukulaisille? Jos vaihtoehtona on se, että lapsi viettää normipäivän tutussa päiväkodissa tuttujen ihmisten parissa.
kyllä munki mielestä on ehottomasti parempi että lapsi on siellä tutussa tarhassa.. tuttujen ihmisten kanssa.. entä uppi outojen kanssa..
Mä olen myös tätä mieltä ja kuten aiemmin jo sanoin jos niin kävisi että meillä tällainen tilanne tulisi niin sitten meillä vietettäisiin jouluaattoa jonain toisena päivänä
 
Alkuperäinen kirjoittaja Ravistettava:
[quote="vinkuintiaani]
Jos työt on muuten hoitanut hyvin, ei tuollaisesta saa potkuja ja nimenomaan ajattelisin, että ei ole omaanapaan tuijottelija jos haluaa olla läsnä omien lastensa kanssa jouluaattona.
Jossain työpaikoissa voidaan jopa arvostaa perhe keskeisyyttä.
Mutta kun niillä muillakin on perhe, ne muutkin on perhekeskeisiä, ja haluavat viettää joulun oman perheensä kanssa....ja jonkun on oltava töissäkin. Itsekästähän se on, jos vaatii itselleen aina joulut vapaaksi, työkavereista viis.
Ei työntekijän asema työpaikassa ainakaan vahvistu sillä, että on minäminä-tyyppiä, ja jättää tulematta töihin jos tietty työvuoro ei miellytä...[/quote]

Munkin työpaikassa suurimmalla osalla on perhe (siis lapsia ) , mutta pyhänäkin on jonkun oltava töissä. Lomaa ei saa joululistalla. Aika kakkamainen temppu on myös olla terveenä saikulla ja jättää työkaverit "pulaan". Sijaiset eivät nimittäin kovin mielellään tule jouluna töihin vaan silloin sitten tehdään työt vajaalla porukalla, jos joku on kipeänä. Mulle onneksi lankesi tänä vuonna jouluaatoksi aamuvuoro eli saan viettää illan perheeni kanssa. Seuraavana jouluna saattaakin sitten napsahtaa iltavuoro. Eli kukin tekee vuorollaan niin sanotut kakkavuorot. Nyt meni kyllä "pikkasen" ohi aiheen.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Ravistettava:
[quote="vinkuintiaani]
Jos työt on muuten hoitanut hyvin, ei tuollaisesta saa potkuja ja nimenomaan ajattelisin, että ei ole omaanapaan tuijottelija jos haluaa olla läsnä omien lastensa kanssa jouluaattona.
Jossain työpaikoissa voidaan jopa arvostaa perhe keskeisyyttä.
Mutta kun niillä muillakin on perhe, ne muutkin on perhekeskeisiä, ja haluavat viettää joulun oman perheensä kanssa....ja jonkun on oltava töissäkin. Itsekästähän se on, jos vaatii itselleen aina joulut vapaaksi, työkavereista viis.
Ei työntekijän asema työpaikassa ainakaan vahvistu sillä, että on minäminä-tyyppiä, ja jättää tulematta töihin jos tietty työvuoro ei miellytä...[/quote]

No tuskin se vuoro joka jouluaatolle pamahtaa aina......eiköhän siinäkin ole joku vuorottelusysteemi.
 
Alkuperäinen kirjoittaja millipilli:
Alkuperäinen kirjoittaja Marmeladi:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja millipilli:
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Ravistettava:
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Kyllä se on ihan oikeasti järjestelykysymys. Kyllä sen aina jotenkin saa järjestettyä ettei lasten tarvitse jouluaattona olla päiväkodissa, myös vuorotyöläisten lapset.
Miten muka?
Esimerkiksi sairaanhoitaja, lääkäri, lastenkodissa työskentelevä, taksikuski...ei ne voi ihan joka ikinen joulu olla vapaalla. Jos työvuorolistassa lukee että työvuoro 24.12. eikä kukaan työkaveri suostu vaihtamaan, niin ei kai siinä auta muu kuin mennä töihin. Jos siis tahtoo tehdä jatkossakin töitä.
No tottakai mutta silloin on muitakin mahdollisuuksia kuin päiväkoti!!! Lapsen toinen vanhempi,isovanhemmat,sukulaiset,ystävät?
Ei kaikilla ole!!!!!!!


Ihan oikeasti. Ei kenelläkään voi olla asiat niin huonosti ettei ole yhtään sukulaista tai ystävää. Jos näin on asiat niin kiireesti hankkimaan niitä ystäviä!
Ihan oikeasti: kuinka helppoa luulet olevan tarjota lastaan kaverille jouluksi? Tai puolitutille naapuriin? Tai lähellä asuville hieman etäisille sukulaisille? Jos vaihtoehtona on se, että lapsi viettää normipäivän tutussa päiväkodissa tuttujen ihmisten parissa.
kyllä munki mielestä on ehottomasti parempi että lapsi on siellä tutussa tarhassa.. tuttujen ihmisten kanssa.. entä uppi outojen kanssa..
Mä olen myös tätä mieltä ja kuten aiemmin jo sanoin jos niin kävisi että meillä tällainen tilanne tulisi niin sitten meillä vietettäisiin jouluaattoa jonain toisena päivänä
niin ja eihän siellä töissä koko päivää olla
 
Alkuperäinen kirjoittaja Marmeladi:
kyllä munki mielestä on ehottomasti parempi että lapsi on siellä tutussa tarhassa.. tuttujen ihmisten kanssa.. entä uppi outojen kanssa..
Niinpä.
Ja se tarhapäivä tulisi tuskin kuitenkaan kattamaan koko jouluaattoa ja joulunaikaa....jos äidillä on esim. iltavuoro, niin joulua voi viettää päivällä, ja illalla lapsi menee hoitoon. Jos lapsi taas on hoidossa aattona päivällä, ehtii illalla vielä mainiosti viettää joulua.

Se on aika hupaisaa, että itse ei kyllä suostuttaisi olemaan jouluna töissä, mutta kaverin käyttäminen lapsenvahtina (=työtä!) ei tuota tunnontuskia...
 
Alkuperäinen kirjoittaja vinkuintiaani:
Alkuperäinen kirjoittaja Ravistettava:
[quote="vinkuintiaani]
Jos työt on muuten hoitanut hyvin, ei tuollaisesta saa potkuja ja nimenomaan ajattelisin, että ei ole omaanapaan tuijottelija jos haluaa olla läsnä omien lastensa kanssa jouluaattona.
Jossain työpaikoissa voidaan jopa arvostaa perhe keskeisyyttä.
Mutta kun niillä muillakin on perhe, ne muutkin on perhekeskeisiä, ja haluavat viettää joulun oman perheensä kanssa....ja jonkun on oltava töissäkin. Itsekästähän se on, jos vaatii itselleen aina joulut vapaaksi, työkavereista viis.
Ei työntekijän asema työpaikassa ainakaan vahvistu sillä, että on minäminä-tyyppiä, ja jättää tulematta töihin jos tietty työvuoro ei miellytä...
No tuskin se vuoro joka jouluaatolle pamahtaa aina......eiköhän siinäkin ole joku vuorottelusysteemi.
[/quote]

Niin on. Ja siksi työpaikallasi varmaan ihmeteltäisiin sitä, miksi sinä et suostu olemaan yhtenäkään jouluna töissä....se kun ei ole jokavuotista kuitenkaan, ja jonkun siellä on joka vuosi oltava, vuorollaan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Ravistettava:
Alkuperäinen kirjoittaja Marmeladi:
kyllä munki mielestä on ehottomasti parempi että lapsi on siellä tutussa tarhassa.. tuttujen ihmisten kanssa.. entä uppi outojen kanssa..
Niinpä.
Ja se tarhapäivä tulisi tuskin kuitenkaan kattamaan koko jouluaattoa ja joulunaikaa....jos äidillä on esim. iltavuoro, niin joulua voi viettää päivällä, ja illalla lapsi menee hoitoon. Jos lapsi taas on hoidossa aattona päivällä, ehtii illalla vielä mainiosti viettää joulua.

Se on aika hupaisaa, että itse ei kyllä suostuttaisi olemaan jouluna töissä, mutta kaverin käyttäminen lapsenvahtina (=työtä!) ei tuota tunnontuskia...
niinpä.. ;)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Ravistettava:
Alkuperäinen kirjoittaja vinkuintiaani:
Alkuperäinen kirjoittaja Ravistettava:
Alkuperäinen kirjoittaja vinkuintiaani:
Ajatus lapsista päiväkodissa jouluaattona vain on kamala ja kyllä ottaisin kaverin lapset meille aatoksi jos tuo olisi vaihtoehto ja ihan ei haittaisi vaikka meillä olisi omat rutiinit ja muut. Jouluhan on yhdessä olon juhla, mutta kuulostaa että eika itsekästä ja omaanapaan tuijottelua näyttää tämäkin olevan.
Meidän aattoperinne on se, että ollaan mun vanhempien luona. Oman perheen ja suvun voimin.
Ei, en ottaisi sinne kaverin lapsia mukaan. Itsekästä? Kyllä, mutta meilläkin on oikeus viettää joulua haluamallamme tavalla. Eikä itselleni tulisi pieneen mieleenkään olettaa, että kukaan ystävistäni hoitaisi lapsiani jouluna.
Joo niin ollaan mekin, mutta ottaisin silti.
Ja kyllä on itsekästä.
Mielummin annat lapset päiväkotiin kuin jollekkin läheiselle ystävälle.......okei.
Onneksi mulla on sellaisia ystäviä, että jos tälläinen tilanne tulisi varmasti apuja löytyisi, kaikki on kuitenkin järjesteltävissä.
Voithan viettää joulua haluamallasi tavalla vaikka kaverin lapset olisivatkin mukana......mutta joo
Meillä tuskin tulee koskaan sellaista tilannetta, että lasten pitäisi jouluna päiväkodissa olla. Mutta jos ei olisi isovanhempia, tätejä, enoa, yms lähellä, niin en mä siltikään olisi niin itsekäs, että veisin lapset jollekin niistä kolmesta ystävästäni jotka voisivat lapset hoitoon ottaa. Heistä yksikään kun ei ole, yhtenäkään vuonna, viettänyt joulua kaupungissa, vaan he lähtevät muualle sukulaisten luo. En todellakaan voisi vaatia, etteivät he saisi tehdä niin, koska heidän pitää olla paikalla hoitamassa mun lapsia.

Ja me siis ei olla jouluna kotona. En mä voi toisten luo ventovieraita lapsia viedä.
Ei mekään olla kotona, mutta ottaisin silti. Mulle on se ja sama otatko sinä ystäviesi lapsia :)
Olenko nyt jotenkin huono kun ottaisin meille aatoksi muitakin lapsia kun omani..........olen luultavasti ja veisin sitten omille vanhemmilleni johon myöhemmin heidän oma äitinsä tulisi myös.....no joo
 
millipilli
Alkuperäinen kirjoittaja vinkuintiaani:
No tuskin se vuoro joka jouluaatolle pamahtaa aina......eiköhän siinäkin ole joku vuorottelusysteemi.
Ei tietenkään pamahda joka aatolle... mutta silloin kun osuu kohdalle niin ei välttämättä ole muuta vaihtoehtoa kuin viedä se lapsi hoitoon
 
Alkuperäinen kirjoittaja Marmeladi:
Alkuperäinen kirjoittaja Ravistettava:
Alkuperäinen kirjoittaja Marmeladi:
kyllä munki mielestä on ehottomasti parempi että lapsi on siellä tutussa tarhassa.. tuttujen ihmisten kanssa.. entä uppi outojen kanssa..
Niinpä.
Ja se tarhapäivä tulisi tuskin kuitenkaan kattamaan koko jouluaattoa ja joulunaikaa....jos äidillä on esim. iltavuoro, niin joulua voi viettää päivällä, ja illalla lapsi menee hoitoon. Jos lapsi taas on hoidossa aattona päivällä, ehtii illalla vielä mainiosti viettää joulua.

Se on aika hupaisaa, että itse ei kyllä suostuttaisi olemaan jouluna töissä, mutta kaverin käyttäminen lapsenvahtina (=työtä!) ei tuota tunnontuskia...
niinpä.. ;)
NO mä en koe, että lastenhoitaminen jouluaattona olisi sen kummempaa työtä....sehän on lastenjuhla.
 
Alkuperäinen kirjoittaja millipilli:
Alkuperäinen kirjoittaja vinkuintiaani:
No tuskin se vuoro joka jouluaatolle pamahtaa aina......eiköhän siinäkin ole joku vuorottelusysteemi.
Ei tietenkään pamahda joka aatolle... mutta silloin kun osuu kohdalle niin ei välttämättä ole muuta vaihtoehtoa kuin viedä se lapsi hoitoon
joo.. ei koskaan tiiä kelle se nalli napsahtaa..
 
123
Alkuperäinen kirjoittaja Marmeladi:
Alkuperäinen kirjoittaja 123:
Alkuperäinen kirjoittaja Marmeladi:
Alkuperäinen kirjoittaja 123:
Alkuperäinen kirjoittaja millipilli:
Alkuperäinen kirjoittaja 123:
Alkuperäinen kirjoittaja Marmeladi:
Alkuperäinen kirjoittaja 123:
Alkuperäinen kirjoittaja Marmeladi:
Alkuperäinen kirjoittaja LLL:
En tuomitse ketään, mutta lapsen kannalta ajattelin.
Itse muistan ne lapsuuden joulut, ihanan rauhallista, ei kiirettä, yhdessäoloa <3
niin.. kylläjän se on ihanaa ja ihanteellista.. kaikilla vaan ei siihen ihanteelliseen elämään aina ole mahdollisuutta..
kyllä on,oon ihan varma.kenenkään lapsen ei olisi pakko olla hoidossa aattona.onhan isovanhemmat tai muut sukulaiset.aikuiset vaan kun tekee itselleen tuon työn tarpeen naurettavaksi.
ei kaikilla ole niitä sukulaisia auttamassa
aika harva on tuollaisessa tilanteessa kuitenkaan.onhan kai ne sukulaiset jossakin päin?voihan lapsen laittaa lomaileen jo aiemmin jos on niin rahanahne ja on jouluaaton töissä.
Miten se on niin vaikee tajuta, että kaikki ei aina suju niinkuin saduissa...
ai kuin nii kun sadussa?minusta kuulostaa kaamealta painajaiselta ajatella joitakin lapsiraukkoja päiväkodissa jouluaattona.ei niillä ole vanhempia kyllä sitten ollenkaan jos näin on.
no mut mitä sää tekisit jos oisit yh ja ei sukua auttamassa? tää sua edeltävä kirjottaja meinas ettei kaikilla ole samoja mahollisuuksia.. ei elämä ole niin mustavalkosta..
no olisin vaik sairaslomalla jos ei muuta vaihtoehtoa,sitäpaitsi en olisi yh ja vaik oisin ni kyl joku kaveri tmv.olisi lähelläni auttamassa,siitä osaisin kyl huolehtia.ja lähettäisin lapsen mummolaan..ELI EN OLISI TYÖSSÄ aattona,
no hyvä sulle jos pystyt sen asian järjestämään.. kaikki ei voi..
niinpä kattokaas kun on kotiäiti ni osaa laittaa ne lapset ihan ekasijalle..ei tarvii aatella töitä tai päiväkoteja:)
 
millipilli
Tulikos kukaan muuten ajatelleeksi sitä vaihtoehtoa, että joissain perheissä ei joulua vietetä välttämättä lainkaan. Silloin kenties nämä vanhemmat voivat jopa tarjoutua olemaan joulun töissä jotta joulua viettävät työkaverit saavat olla perheidensä kanssa... onko se silloinkin järkyttävän kamalaa jos lapsi on päiväkodissa? Tällaiselle perheellehän se on ihan tavallinen päivä silloin...
 
no mut
Alkuperäinen kirjoittaja vinkuintiaani:
Alkuperäinen kirjoittaja Marmeladi:
Alkuperäinen kirjoittaja Ravistettava:
Alkuperäinen kirjoittaja Marmeladi:
kyllä munki mielestä on ehottomasti parempi että lapsi on siellä tutussa tarhassa.. tuttujen ihmisten kanssa.. entä uppi outojen kanssa..
Niinpä.
Ja se tarhapäivä tulisi tuskin kuitenkaan kattamaan koko jouluaattoa ja joulunaikaa....jos äidillä on esim. iltavuoro, niin joulua voi viettää päivällä, ja illalla lapsi menee hoitoon. Jos lapsi taas on hoidossa aattona päivällä, ehtii illalla vielä mainiosti viettää joulua.

Se on aika hupaisaa, että itse ei kyllä suostuttaisi olemaan jouluna töissä, mutta kaverin käyttäminen lapsenvahtina (=työtä!) ei tuota tunnontuskia...
niinpä.. ;)
NO mä en koe, että lastenhoitaminen jouluaattona olisi sen kummempaa työtä....sehän on lastenjuhla.
Miksei nämä päiväkodin koulutetut työntekijät sitten voi viettää lasten kanssa sitä lasten juhlaa kaikessa rauhassa? Ei siellä varmaan montaa lasta olisi eli tunnelma rauhallinen ja lämmin, palkankin saisivat tuolta ajalta. Voisi olla ihana joulu sekä lapsille että hoitajille tai hoitajalle :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja vinkuintiaani:
NO mä en koe, että lastenhoitaminen jouluaattona olisi sen kummempaa työtä....sehän on lastenjuhla.
Jaa, meille joulu on perhejuhla. Rauhallista ja kiireetöntä yhdessäoloa perheen (minä, mies, lapset, isovanhemmat, mun veli) kesken. Ei mitkään lasten kaverisynttärit tms.
 
LLL
Luulenpa, että tässäkin asiassa on eroja. Täällä meillä maalla toimii, että _ystävälle_ voi jättää 'hoitoon' lapsen. Monena jouluna on meilläkin ollut lasten/ystävien kavereita, koska vanhemmat on voineet olla töissä, tai viime hetken ostoksilla. Onko tämä sitä paljon kuulutettua yhteisöllisyyttä, mene ja tiedä.

Mutta ymmärrän myös perheitä, jotka eivät voi/halua ottaa muita lapsia siihen joukkoon. Meillä jokaisella on omat tavat, joiden mukaan toimitaan.
Kauhea tappeluketju saatiin tästäkin aikaiseksi :D
 
Alkuperäinen kirjoittaja 123:
Alkuperäinen kirjoittaja Marmeladi:
Alkuperäinen kirjoittaja 123:
Alkuperäinen kirjoittaja Marmeladi:
Alkuperäinen kirjoittaja 123:
Alkuperäinen kirjoittaja millipilli:
Alkuperäinen kirjoittaja 123:
Alkuperäinen kirjoittaja Marmeladi:
Alkuperäinen kirjoittaja 123:
Alkuperäinen kirjoittaja Marmeladi:
Alkuperäinen kirjoittaja LLL:
En tuomitse ketään, mutta lapsen kannalta ajattelin.
Itse muistan ne lapsuuden joulut, ihanan rauhallista, ei kiirettä, yhdessäoloa <3
niin.. kylläjän se on ihanaa ja ihanteellista.. kaikilla vaan ei siihen ihanteelliseen elämään aina ole mahdollisuutta..
kyllä on,oon ihan varma.kenenkään lapsen ei olisi pakko olla hoidossa aattona.onhan isovanhemmat tai muut sukulaiset.aikuiset vaan kun tekee itselleen tuon työn tarpeen naurettavaksi.
ei kaikilla ole niitä sukulaisia auttamassa
aika harva on tuollaisessa tilanteessa kuitenkaan.onhan kai ne sukulaiset jossakin päin?voihan lapsen laittaa lomaileen jo aiemmin jos on niin rahanahne ja on jouluaaton töissä.
Miten se on niin vaikee tajuta, että kaikki ei aina suju niinkuin saduissa...
ai kuin nii kun sadussa?minusta kuulostaa kaamealta painajaiselta ajatella joitakin lapsiraukkoja päiväkodissa jouluaattona.ei niillä ole vanhempia kyllä sitten ollenkaan jos näin on.
no mut mitä sää tekisit jos oisit yh ja ei sukua auttamassa? tää sua edeltävä kirjottaja meinas ettei kaikilla ole samoja mahollisuuksia.. ei elämä ole niin mustavalkosta..
no olisin vaik sairaslomalla jos ei muuta vaihtoehtoa,sitäpaitsi en olisi yh ja vaik oisin ni kyl joku kaveri tmv.olisi lähelläni auttamassa,siitä osaisin kyl huolehtia.ja lähettäisin lapsen mummolaan..ELI EN OLISI TYÖSSÄ aattona,
no hyvä sulle jos pystyt sen asian järjestämään.. kaikki ei voi..
niinpä kattokaas kun on kotiäiti ni osaa laittaa ne lapset ihan ekasijalle..ei tarvii aatella töitä tai päiväkoteja:)
joo.. mutta kun kaikki ei voi olla kotona.. joidenkin on pakko olla töissä että pysyy leivässä kiinni..
 
Alkuperäinen kirjoittaja 123:
Alkuperäinen kirjoittaja Marmeladi:
Alkuperäinen kirjoittaja LLL:
En tuomitse ketään, mutta lapsen kannalta ajattelin.
Itse muistan ne lapsuuden joulut, ihanan rauhallista, ei kiirettä, yhdessäoloa <3
niin.. kylläjän se on ihanaa ja ihanteellista.. kaikilla vaan ei siihen ihanteelliseen elämään aina ole mahdollisuutta..
kyllä on,oon ihan varma.kenenkään lapsen ei olisi pakko olla hoidossa aattona.onhan isovanhemmat tai muut sukulaiset.aikuiset vaan kun tekee itselleen tuon työn tarpeen naurettavaksi.
meillä ainakin yhden tuttavaperheen molemmat vanhemmat töissä sairaanhoitoalalla ja siellä kierrättävät noita juhlapyhien vuoroja ja heille on todella sattunut niin että kummatkin vanhemmat töissä...

Se mikä tuntuu uskomattomalta on ajatus täällä, että kaiken voi järjestää kun vaan haluaa. aina se ei todellakaan mene niin.

paras komentti ikinä: "mä en olis YH..." heh....
 
Alkuperäinen kirjoittaja no mut:
Alkuperäinen kirjoittaja vinkuintiaani:
Alkuperäinen kirjoittaja Marmeladi:
Alkuperäinen kirjoittaja Ravistettava:
Alkuperäinen kirjoittaja Marmeladi:
kyllä munki mielestä on ehottomasti parempi että lapsi on siellä tutussa tarhassa.. tuttujen ihmisten kanssa.. entä uppi outojen kanssa..
Niinpä.
Ja se tarhapäivä tulisi tuskin kuitenkaan kattamaan koko jouluaattoa ja joulunaikaa....jos äidillä on esim. iltavuoro, niin joulua voi viettää päivällä, ja illalla lapsi menee hoitoon. Jos lapsi taas on hoidossa aattona päivällä, ehtii illalla vielä mainiosti viettää joulua.

Se on aika hupaisaa, että itse ei kyllä suostuttaisi olemaan jouluna töissä, mutta kaverin käyttäminen lapsenvahtina (=työtä!) ei tuota tunnontuskia...
niinpä.. ;)
NO mä en koe, että lastenhoitaminen jouluaattona olisi sen kummempaa työtä....sehän on lastenjuhla.
Miksei nämä päiväkodin koulutetut työntekijät sitten voi viettää lasten kanssa sitä lasten juhlaa kaikessa rauhassa? Ei siellä varmaan montaa lasta olisi eli tunnelma rauhallinen ja lämmin, palkankin saisivat tuolta ajalta. Voisi olla ihana joulu sekä lapsille että hoitajille tai hoitajalle :)
Nyt en käsitä. Jos sanon, että voin hyvinkin ottaa kaverin lapsia luokseni aattona niin miksi en sitten niin saisi tehdä. Kyllä varmasti ainakin yhden ystäväni lapset tulisivat meidän kanssa viettämään aikaa jouluna kun päiväkodin tätien. Ystävälläni onneksi ei ole tälläistä tilannetta, mutta varmasti tulevaisuudessa tulee olemaan.
 

Yhteistyössä