Kenen juuret on menetetyssä Karjalassa

Mya
Äyräpää, Kurkijoki ja Sortavala. Sortavalan pappa ei kyllä oikeestaan ollu karjalainen vaan kolmeneljäsosaa venäläinen. Sodassakin se kuunteli venäläisten radioviestejä.

Alkuperäinen kirjoittaja Adea:
Isän puolen koko suvun juuret Räisälästä. Itse olen käynyt siellä katsomassa mummon kotipaikan raunioita. Tuli kummallinen olo.
Olisi suuri haaveeni päästä käymään siellä kotipaikalla. Kuvia raunioista mulla on, mutta haluaisin itse sinne päästä ja myös Viipuriin.

vieraillen
Miehen isä lähti Lumijoelta. Oli silloin jo aikuinen mies.

Mää itte oon puoliksi savolainen, yksi neljäsosa on Kauhajokista ja meisän suku on asunut Keuruulla parisataa vuotta.

IHme juttu
Mistähän johtuu, että karjalaisista sukujuurista ollaan hirmusen ylpeitä? Ei esimerkiksi petsamolaisista sukujuurista vouhkata samalla tavalla. Anteeksi termi vouhkata, mutta siltä se sivullisesta näyttää... Ja jatkakaa, olkaa hyvä, ei minua häiritse, kunhan ihmettelin! :)

Salama McQueen
Alkuperäinen kirjoittaja Panthera leo:
Isän isän suku on kotosin Sakkolasta, olen selvittänyt juuret tuonne 1700 luvun alulle saakka.

Isän äidin suku on puolestaan Salmista; Miinalasta ja Mantsinsaarelta.

Ja onhan noita muitakin, isän puolelta siis, Ruskealasta, Impilahdelta, Sortavalan maaseurakunnasta...
Äidin isän suku on kanssa Sakkolasta. :)

Alkuperäinen kirjoittaja Malviina:
Alkuperäinen kirjoittaja Adea:
Isän puolen koko suvun juuret Räisälästä. Itse olen käynyt siellä katsomassa mummon kotipaikan raunioita. Tuli kummallinen olo.
Olisi suuri haaveeni päästä käymään siellä kotipaikalla. Kuvia raunioista mulla on, mutta haluaisin itse sinne päästä ja myös Viipuriin.
Ainakin itselleni se oli avartava kokemus, ja vaikuttavakin. Ihan jo suvun historian kannalta. Sekä nähdä siellä nyt asuvien ihmisten elämää. Suosittelen jos kiinnostusta on.

Alkuperäinen kirjoittaja IHme juttu:
Mistähän johtuu, että karjalaisista sukujuurista ollaan hirmusen ylpeitä? Ei esimerkiksi petsamolaisista sukujuurista vouhkata samalla tavalla. Anteeksi termi vouhkata, mutta siltä se sivullisesta näyttää... Ja jatkakaa, olkaa hyvä, ei minua häiritse, kunhan ihmettelin! :)
Se on totta, olen erittäin ylpeä juuristani. Ja varsinkin kun tietää että evakot ovat olleet varsin halveksittuja "vierailla mailla, oudoilla ovilla".
Ehkä siksi olemme ylpeitä, että he ovat aloittaneet kaiken taas tyhjästä ja kaukana kotoa.

Yhteistyössä