Kenellä on varaa yli 2 lapseen?

  • Viestiketjun aloittaja moro
  • Ensimmäinen viesti
moro
Ihan oikeasti. Meillä oli aina haaveena 3 lasta, mutta se on ilmeisesti mahdottomuus. Ei ole varaa :( Kertokaa miten ihmeessä teidän joilla yli 2 lasta raahat riittää ja elätte mukavasti?
 
joanna
miksei olisi varaa..ei ehkä työttömillä. mutta meilläkin vaan mies on toistaseks töissä ja pärjätään hyvinkin. asuntolainaa menee 1000? kuussa ja asumismenoja päälle 300? ruokaan 500? ja muita laskuja on 150? ja bensaan voi laskee 200? kuukaudessa. kulutukseen jää vielä rahaa 1700? josta mä säästän joka kuukausi 360? yhteen haaveeseeni. kun menen itse töihin niin tulot nousee.
 
No en ainakaan ite oo huomannu, et loppujen lopuks 3 lasta kovasti kalliimmaks tulis kuin kaksikaan. Mies töissä, ite kotona. Pärjätään, vaikkei niin kauheesti rahaa olekaan. Mutta osataan myös tinkiä turhuuksista ja olla vähempäänkin tyytyväisiä...
 
miten
Perustele kysymyksesi! Miten se kolmas lapsi maksaisi niin paljon enemmän kuin kaksi? Silloinhan pitäisi olla jo kaikki tarvikkeet vanhemmilta lapsilta valmiina...

Eli meillä olisi varaa kolmanteen ja vaikka neljänteenkin lapseen vaikka ollaan ihan tavallisia duunareita mutta haluja ei ole...
 
vieras
Varaa tai ei, kolme lasta meillä on. Mahdutaan juuri sopivasti normaaliin autoon. Asuntona on 4h+k, mihin on toistaiseksi tyytyminen, lisäneliöt ainakin täällä helsinginseudulla maksaa. Ruoka on suurin menoerä, mutta vaatteissa, polkupyörissä ym. urheiluvälineissä säästetään kierrättämällä ja ostamalla vain sitä mitä oikeasti tarvitaan. Ulkomaanmatkan teemme kerran vuodessa, mutta siitäkin voimme tinkiä. Rahaa on aina jemmassa yllättäviä menoja varten.
 
memmu
Meille kolmas tulossa, eikä oo kyllä pennilleen laskettu että "onko meillä nyt sitten vara". Tuskin se kolmas suu niin paljon lisää tekee että konkurssiin sen vuoksi mennään.
 
Pömppiäisten äiti
Minustakin tuntuu, että kolme on paljon enemmän kuin kaksi lasta, mutta sitten taas neljäs menisi siinä missä kolmaskin. Autossa ja kämpässä ainakin tarvitaan tilaa.
 
no ei lapset niin kauheesti rahaa vie, jos on fiksu rahan kanssa

esim kirpparilta/kierrätyskeskuksesta saa paljon uudenveroisia vaatteita, huonekaluja, urheiluvälineitä, kirjoja, leluja yms lapsille

ruoan kanssa säästää paljon, kun tekee itse eikä osta eineksiä. puuroo vaan aamupalaksi ja ruoaksi esim kasvisperäisiä keittoja ja maistuu hyvin :)

2-3 lasta voi jakaa yhden huoneen

ilman autoakin pärjää

t. viidettä lasta odottava, jolla ei ole taloudellisia huolia, mutta joka kuitenkin on matkan varrella oppinut elämään taloudellisemmin :)
 
Tonttu
Mulla ja miehellä ainakin on ja monella muulla, ei toi lasten hankinta rahasta ole kiinni. Siinä se kolmas menee kuin toinenkin;kierrätä vaatteita,osta tarjouksesta ruokaa ja vaatteita. En huomaa, että olisi yhtään tiukempaa taloudellisesti.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Pömppiäisten äiti:
Minustakin tuntuu, että kolme on paljon enemmän kuin kaksi lasta, mutta sitten taas neljäs menisi siinä missä kolmaskin. Autossa ja kämpässä ainakin tarvitaan tilaa.
Minusta taas suurimmat "hyppäykset" ovat olleet yhdestä kahteen lapseen ja kolmesta neljään... ja sen jälkeen yksi lapsi lisää ei oo niin paljoa meitä itseämme enää "hetkauttaneetkaan"... koska keitos on ollut jo neljän lapsen kanssa varsinainen sekametelisoppa. :D

 
Onhan se lapsen kasvatus aika arvokasta, on laskettu että lapsen kasvatus 18-vuotiaaksi maksaisi n. 100 00 euroa. Meillä neljä lasta joista tuo 100 00 jo maksettu. Se on kuin pankkiiin olisi laittanut rahaa kun lapsensa aikuiseksi saa kasvatetuksi kunnialla.
 
Liisa
Alkuperäinen kirjoittaja Pömppiäisten äiti:
Minustakin tuntuu, että kolme on paljon enemmän kuin kaksi lasta, mutta sitten taas neljäs menisi siinä missä kolmaskin. Autossa ja kämpässä ainakin tarvitaan tilaa.
Näin meilläkin. Ei mahduttaisi tähän nykyiseen asuntoon, ja auto pitäisi vaihtaa. Ei me kyllä muutenkaan tähän elämäntilanteeseen kolmatta tehdä, kunhan on mietitty muuten ;)
 
Wide
Kyllähän sitä rahaa menee ainakin meillä tosi paljon ruokaan,lapsia neljä.
Syödään hyvin, herkutellaankin usein.
Vaatteet ,harrastukset ja lomareissut syö rahaa. Talo ollut sama jo monta vuotta , auto piti ostaa.( suurempi) muutenkin pakko olla kaksi autoa täällä korvessa =)
 
musta tuntuu, että 3. lapsi on ollut kallein :/
en tiedä, oisko sitten ollut vaan jo itse tottunut vähän leveämpään elämään, kun oli 2. ja 3. välillä useampi vuosi ja oli ollut jo välissä vuosia, jolloin oltiin molemmat töissä ja siksi ehkä tuntui talous romahtavan, kun piti taas jäädä kotiin.
En osaa oikein kirppareilla ym. kulkea ja ostan kaiken uutena, sehän tietty maksaa, eikä meille tule mistään muitten vanhoja tavaroita. Ruokaan menee paljon rahaa ja bensaan, omia valintoja ovat kyllä molemmat, voishan sitä pyöräillä ja syödä halvemminkin.
 
Me eletään ihan laadukkaasti vaikka on 2lasta, auto ja asuntolaina ja mä olen vielä kotona. Käydään rantalomalla kerran vuodessa, talvella lapissa ja muutenkin harrastuksiin ja kodin "ehostamiseen" riittää hyvin rahaa. Kolmas lapsi ei ole rahasta kiinni.
 
Rättipatteri
Siis mä en ylipäätään käsitä että miksi ajatellaan onko lapseen varaa????

Hei haloo, lapseen on aina varaa jos vaan riittää voimia hoitaa. Lapselle ei tarvitse aina ostaa uusinta ja hienointa, kirppareilta ja huutoneteistä löytyy edullisia vaunuja, vaatteita, leluja, ym.

Ajattele ennemminkin onko elämäntapanne muuttunut hiukan snobahtavaksi jos uutta lasta ei ole muka vara saada vaikka mieli tekisi?????

Tämä on sellainen asia jota en kerta kaikkiaan ikinä ymmärrä..
 
vieras
No meillä 5 lasta. Olen ollut itse kotiäitinä usean vuoden. Mies töissä. Velkaa ei ole, vaikka löytyy iso omakotitalo, 2 autoa, asuntovaunu jne. Ruokaa on joka päivä ollut ja vaatteita on aina pystytty ostamaan kaupasta uusina.

Me ostetaan se mitä tarvitaan. Ollaan käytetty järkeä rahan käytössä jo ennen kuin lapset syntyi. Meillä kummallakaan ei ole ollut tarvetta ostella sellaista mitä ei tarvita vain sen vuoksi että muillakin on tai sen takia että tuo nyt on NIIN hieno tai upea.

 
Alkuperäinen kirjoittaja :
Me eletään ihan laadukkaasti vaikka on 2lasta, auto ja asuntolaina ja mä olen vielä kotona. Käydään rantalomalla kerran vuodessa, talvella lapissa ja muutenkin harrastuksiin ja kodin "ehostamiseen" riittää hyvin rahaa. Kolmas lapsi ei ole rahasta kiinni.
kyllä se voi olla rahastakin kiinni.
Teillä tuntuu riittävän rahat hyvin, mukava niin, mutta kaikilla ei ole isot tulot.
On vähän eri asia elättää perhettä yhden ihmisen palkalla, jos palkkaa tulee 2000 tai 4000 kuussa.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja joanna:
miksei olisi varaa..ei ehkä työttömillä. mutta meilläkin vaan mies on toistaseks töissä ja pärjätään hyvinkin. asuntolainaa menee 1000? kuussa ja asumismenoja päälle 300? ruokaan 500? ja muita laskuja on 150? ja bensaan voi laskee 200? kuukaudessa. kulutukseen jää vielä rahaa 1700? josta mä säästän joka kuukausi 360? yhteen haaveeseeni. kun menen itse töihin niin tulot nousee.
missäs töissä miehes on kun noin hyvin rahaa tulee??
 
Alkuperäinen kirjoittaja Aurinkokunta:
Alkuperäinen kirjoittaja Pömppiäisten äiti:
Minustakin tuntuu, että kolme on paljon enemmän kuin kaksi lasta, mutta sitten taas neljäs menisi siinä missä kolmaskin. Autossa ja kämpässä ainakin tarvitaan tilaa.
Minusta taas suurimmat "hyppäykset" ovat olleet yhdestä kahteen lapseen ja kolmesta neljään... ja sen jälkeen yksi lapsi lisää ei oo niin paljoa meitä itseämme enää "hetkauttaneetkaan"... koska keitos on ollut jo neljän lapsen kanssa varsinainen sekametelisoppa. :D
Tätä vois peesata eli muutos yks lapsista kaks lapsisksi tuntui isommalta kuin kolmilapsiseksi.
Nelosen kohdalla piti miettiä auto ym asiat ja nyt kun viides on tulossa niin tuntuu ettei se vaikuta taloudellisesti yhtään mihinkään. Tietty vaatteita ja ruokaa sekin kuluttaa ;)
Ja mitä tuohon tulee että kellä on varaa usempaan kuin kahteen niin ihan tavallisilla ihmisillä. Minä olen kotona mies käy töissä ja jonkun mielestä saa surkeaa palkkaa. Silti meillä on lapsilla kaikki tarpeellinen ja vähän ylikin. Kaikki saa harrastaa ym.. No ulkomailla ei matkustella mutta ei siellä kyllä ole matkusteltu ennen lapsiakaan

 

Yhteistyössä