Kenellä laittaa asumiseen 1400 ? kuussa?

  • Viestiketjun aloittaja Hei vaan Helsingistä
  • Ensimmäinen viesti
Turkilmas
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
No eihän siinä järkeä olekaan hankkia ekaksi omistusasunnoksi 300t kämppää jos ei korkeita tuloja/ varallisuutta ole pohjalla!

Tavikset ostavat täällä pk-seudulla usein ensin pienempiä asuntoja eivätkä haaveile heti palatsista. Näillä eväillä velka on puolet tuosta.
Ei, siinä ei todellakaan ole järkeä, mutta valitettavan moni "tavis" ottaa aivan liiab suuren lainan tuloihinsa nähden. Lainaa saa (ilmeisesti edelleen) sangen helposti. Se kun on pankkien bisnestä. Sen takia vastuu pitää olla lainan ottaajalla, ei suinkaan lainanantajalla. Siis vastuu siitä että ymmärtää pitää velkansa järkevyyden rajoissa.

Olen myös sitä mieltä että oikeastikin isotuloiset pystyy kyllä halutessaan pitämään lainansa kohtuullisuuden rajoissa. Siis jos yhtään hallitsee säästämisen kultaisen taidon.
 
Alkuperäinen kirjoittaja kannanottaja:
Ilmeisesti palstamammoilla on h*lvetin hyvätuloiset miehet?? Pelkästäänkö sillä lapsienlaittamisella pääsee tuohon elintasoon.. Nimimerkillä lapseton maisteri, joka maksaa yksiö + tupakeittiöstä Espoossa 530 e/kk.
Miksi aina oletetaan, että se on mies se hyvätuloinen? Meillä minä tienaan miltei tonnin enemmän kuin mies :eek: . Niin ja luulisi sen maisterinkin tietävän, että myös naiset voivat tienata.

Itse maksamme omistusasumisestamme n. 1750 euroa kuussa, tässä yhtiövastike, lainakulut ja sähkölämmitys. Asunto on hyvällä paikalla alle sataneliöinen paritaloneliö. Tässä on asuttu nyt 3,5 vuotta, ja ostettaessa maksettiin reilusti alle 300.000.

Omalta alueelta ei ole myynnissä tällä hetkellä yhtään mitään, vastaanvan kokoiset myynnissä olleet asunnot ovat kaikki makseneet yli 300.000 euroa, ja jos lisäneliöitä tarvittaisiin, asuntojen hinnat alkaisivatkin jo nelosella.

Meille valinta on selvä, puntarissa painavat hyvät kulkuyhteydet, kävely-yhteys palveluihin, mukava ja rauhallinen asuinalue, ruotsinkieliset koulut ja päiväkodit lähellä, lapsilla hyvät harrastusmahdollisuudet.

Tällä samalla alueella vuokrat ovat samanlaisesta asunnosta n. 1500 euron luokkaa, joten vähän halvemmalla päästäisiin, mutta sitten ei ikinä olisi mitään omaa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja chrissy:
jos muuttais vaikka lohjalle tai muihin lähikuntiin/kaupunkeihin sais jo aika muhkeen talon 300 000:lla
Niin, ja tämä on arvostuskysymys. Meidän perhe ei muuttaisi Lohjalle, vaikka saataisiin siellä muhkea talo. Meille tärkeää on se, että tavallinen arki sujuu joustavasti. Sitä auttaa se, että työmatkat ovat kohtuulliset, että palvelut ovat tavoitettavissa jalkaisin, että lapset voivat kulkea harrastuksiinsa itse ja että myös ruotsinkieliset koulut ja päiväkodit ovat lähellä.

Kaikki tämä täyttyy nykyisessä asuinpaikassamme, en usko, että tähän samaan pysytyisi moni muu paikka.
 
-
Asuntolainahan on säästämistä ja sijoittamista itselle. Ihan vapaasti jokaisen valittavissa miten paljon haluaa lyhentää eli kerryttää omaa säästöpottia. Korot tietenkin pitää maksaa, vastikkeet, sähköt jne, mutta näihin nyt ei normaalisti mene lähimaillekaan samaa summaa kuin vastaavan vuokra-asunnon kuluihin. Se, että lyhentääkö paljon vai vähemmän ja sitten käyttää rahaa matkusteluun, harrastuksiin jne on oma valinta. Näitä valintoja pystyy tekemään kun laina on järkevästi mitoitettu. Eikös pankkien laskukaava ole, että kaikkiin asuntokuluihin ei saisi mennä yli 1/3 talouden nettotuloista? Hyvätuloisille hyväksyvät vähän korkeammankin osuuden.
 
-
Alkuperäinen kirjoittaja poikia3:
Alkuperäinen kirjoittaja chrissy:
jos muuttais vaikka lohjalle tai muihin lähikuntiin/kaupunkeihin sais jo aika muhkeen talon 300 000:lla
Niin, ja tämä on arvostuskysymys. Meidän perhe ei muuttaisi Lohjalle, vaikka saataisiin siellä muhkea talo. Meille tärkeää on se, että tavallinen arki sujuu joustavasti. Sitä auttaa se, että työmatkat ovat kohtuulliset, että palvelut ovat tavoitettavissa jalkaisin, että lapset voivat kulkea harrastuksiinsa itse ja että myös ruotsinkieliset koulut ja päiväkodit ovat lähellä.

Kaikki tämä täyttyy nykyisessä asuinpaikassamme, en usko, että tähän samaan pysytyisi moni muu paikka.
No, nämä on henkilökohtaisia arvostuskysymyksiä, mitä palveluja käyttää ja harrastaa jne. Yleensähän pikkukaupungissa nimenomaan nämä palvelut ja harrastukset on helpommin saatavilla ja lastenkin turvallisesti itse kuljettavissa. Työmatkoihin menee rahaa ja aikaa, se on totta, mutta monessa tapauksessa pidemmällä aikavälillä ainakin toisen vanhemman työpaikkaa on omilla valinnoilla mahdollisuus siirtää lähemmäksi, tehdä osittain etätöitä yms. Toki jos teillä ei ole mitään mahdollisuutta tähän, niin sitten ei. Mutta älä tuomitse noin jyrkästi kuitenkaan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja -:
Alkuperäinen kirjoittaja poikia3:
Alkuperäinen kirjoittaja chrissy:
jos muuttais vaikka lohjalle tai muihin lähikuntiin/kaupunkeihin sais jo aika muhkeen talon 300 000:lla
Niin, ja tämä on arvostuskysymys. Meidän perhe ei muuttaisi Lohjalle, vaikka saataisiin siellä muhkea talo. Meille tärkeää on se, että tavallinen arki sujuu joustavasti. Sitä auttaa se, että työmatkat ovat kohtuulliset, että palvelut ovat tavoitettavissa jalkaisin, että lapset voivat kulkea harrastuksiinsa itse ja että myös ruotsinkieliset koulut ja päiväkodit ovat lähellä.

Kaikki tämä täyttyy nykyisessä asuinpaikassamme, en usko, että tähän samaan pysytyisi moni muu paikka.
No, nämä on henkilökohtaisia arvostuskysymyksiä, mitä palveluja käyttää ja harrastaa jne. Yleensähän pikkukaupungissa nimenomaan nämä palvelut ja harrastukset on helpommin saatavilla ja lastenkin turvallisesti itse kuljettavissa. Työmatkoihin menee rahaa ja aikaa, se on totta, mutta monessa tapauksessa pidemmällä aikavälillä ainakin toisen vanhemman työpaikkaa on omilla valinnoilla mahdollisuus siirtää lähemmäksi, tehdä osittain etätöitä yms. Toki jos teillä ei ole mitään mahdollisuutta tähän, niin sitten ei. Mutta älä tuomitse noin jyrkästi kuitenkaan.
Niinhän minä sanoin, että nämä ovat arvostuskysymyksiä. Meillä lasten tavoitettavissa helposti kävellen ja bussilla ovat: uimahalli, laskettelurinne, jäähalli, ulkojäät, urheilukenttä (juoksuradat, kuulantyöntö jne.), jalkapallokentät, tennishalli, sulkapallohalli, squash, sisäjuoksurata, sählyhalli, sisäjumpat, tanssi, kuntosali, sisäliikunta, akrobatia, telinevoimistelu näin alkajaisiksi. Ja lisäksi esim. 15 minuutin matkan päässä jäähalleja on kaksi, uimahalleja peräti kolme jne.

Kilometrin säteellä meillä on myös 4 ruokakauppaa, 3 ravintolaa, mäkkäri, 3 kukkakauppaa, apteekki, posti, r-kioski, kultaliike, tiimari, 3 sisustusliikettä, 2 pankkia, silmälasiliike, urheiluvälineliike jne. jne.

Eli väitämpä, että saa olla melkoinen pikkukaupunki, joka tarjoaa nämä turvallisesti itse kuljettavaksi. Silti asuinpaikkamme on todella rauhallinen pientaloalue.

Lisäksi meillä on molemmilla hyvät työpaikat täällä. It-alalla työllistäjiä ei ole juuri noissa pikkukaupungeissa, toisella tietoliikenne, toisella business intelligence -alue.

Ja lopuksi, etsippä meille alue, josta löytyy ruotsinkieliset koulut ja päiväkodit, molemmille työpaikat - niin ja mies ei aja autoa lainkaan, eli loistavat julkiset yhteydet.

Tällä hetkellä miehen työmatka kestää 10 minuuttia, minulla konsultin hommista johtuen vaihtelevasti 5 minuusta n. 40 minuuttiin. Etätyötä minä voin osin tehdä, mutta

pointtini on, että tämä on meidän valintamme, meille täydellinen asuinpaikka, jollekin muulle sitä voi olla ihan joku muu paikka .

Eli yksinkertaisesti sinä tuomitsit jo meidän valintamme!
 

Yhteistyössä