Kenellä laittaa asumiseen 1400 ? kuussa?

  • Viestiketjun aloittaja Hei vaan Helsingistä
  • Ensimmäinen viesti
eräs palstalainen
Alkuperäinen kirjoittaja Hei vaan Helsingistä:
Ollaan kolmekymppisiä, jos nyt ostettaisi perheasunto (karkeasti arvioituna 300 000 ? maksaisi vastaava mikä nyt meillä vuokralla) tulisi lainanmaksut + muut maksut olemaan noin 1400 ? kuussa. Siihen olisi varaa, mutta loppuelämä täytyisi kiristää pennejä, kaikki menisi asumiseen. Mitä järkeä?

Nyt meillä on varaa elää ihan kivastikin, ei tarvi aina laskea, joskus voi matkustellakin, pitää autoa, ostella kivoja juttuja yms.
No rollolainen laittaa lähes tuon summan meidän veronmaksajien rahoja asumiseen, ja on tyytyväine. kukaan ei heidän taloudestaan tienaa itse mitään (siis ei käy palkkatöissä). taloudessa on melko pian muitakin täysi-ikäisiä kuin vanhemmat.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Liila:
Alkuperäinen kirjoittaja hurjaa menoa:
Alkuperäinen kirjoittaja .:
ap haluaa kaiken :)
No, pk-seudulta ei kovinkaan kummoista perheasuntoa saa kakkosella alkavalla hinnalla. Sehän se suuri ongelma on kun kohtuullisella alueella olevasta rivarinpätkästä joutuu maksamaan yli kolmesataa tonnia.
Kyllä me ainakin löydettiin hyvältä alueelta 80-luvulla valmistunut 165 neliön omakotitalo pääkaupunkiseudulta ihan kohtuuhinnalla. Lainanlyhennys + korkokulut 870 e/kk. Hyvin on pystytty maksamaan, vaikka olen ollut juuri vanhempain- ja hoitovapaalla kolme vuotta.
Mistä päin ?
 
kun talo on valmis niin meidän lainan lyhennyt on n.1200?/kk (vähän reilu) Siihen päälle muut kulut, sähkö, lämmitys, vesi ja jätehuolto niin ollaan aivan varmasti siinä 1400?/kk kuluissa. Ja laskettu on että rahat siihen riittää.
 
Non compos mentis
Tein huvikseni haun etuovi.comissa nykyisellä postinumerollani. Otin samankokoiset omistusasunnot mukaan hakuun. 3 tulosta tuli, halvin 525,000 ja kallein 698,000. Siitä sitten vaan maanantaina lainasta sopimaan?
 
Alkuperäinen kirjoittaja jeps1:
Mistä päin ?
Vantaalla. Rauhallinen omakotitaloalue. Lähellä ei baareja. Päiväkoti, neuvola, koulut, terveyskeskus, Kela, apteekki, kaupat yms. palvelut kuitenkin kävelymatkan päässä ja julkisilla pääsee kätevästi minne vain. Tosin harvemmin käytetään, kun meillä on kaksi autoa.
 
pinks
No meillä menee kuussa asuntolainan lyhennykseen 1400 ?. Lisäksi autolainoihin 900 ?. Kerran vuodessa Thaimaan matka ja kerran lyhyempi matka Eurooppaan. Muuten elellään tosi vähällä rahalla. Ei polteta, eikä käytetä alkoholia. Valintoja on tehtävä.
 
afrikannorsu
Mä en laskis niin että nykyisillä tuloilla parjää. Aina laskettu niin että PITÄÄ pärjätä jos jompukumpi joutuu esim. työttömäksi hetkeksi. Korkotason nousu saattaa myös hilata lyhennykset taivaisiin. Kenenkään on turha leuhkia että korkeakoulutus ja korkeat palkat niin kyllä voi maksaa. Ei ole kyse siitä voiko maksaa nyt vaan siitä että miten paljon jää joustoa elämän kompurakohtiin. Esim omakotitalossa useidenkin tuhansien rementit tulee yhtäkkiä ja ei ole edes isoja remppoja. Mutta siis jokainen tavallaan ja iteppähän kysyit ;)
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Ei Helsingistä saa 90 neliöisiä kerrostalo-osakkeita alle 300 000 ? jotka vastaisi yhtään tätä missä nyt asumme.

Nyt on hyvä asua, kiva alue.

Valintakysymys, mutta ei ole järkevää muuttaa ikävälle alueelle kiristämään kukkaroa, jotta sitten kun kuolee on varat kiinni asunnossa, jonka jälkikasvu perii.
Pääkaupunkiseudulta löytyy paljon kivoja asuntoalueita. Ei teidän alueenne ole ainoa oikea.

Mekin asuimme ennen Helsingissä, mutta muutto Vantaalle oli varsin kannattava sijoitus laaja-alaisesti katsoen (taloudellisesti, lasten kannalta ja asumisviihtyvyyden kannalta).
 
Alkuperäinen kirjoittaja afrikannorsu:
Mä en laskis niin että nykyisillä tuloilla parjää. Aina laskettu niin että PITÄÄ pärjätä jos jompukumpi joutuu esim. työttömäksi hetkeksi. Korkotason nousu saattaa myös hilata lyhennykset taivaisiin. Kenenkään on turha leuhkia että korkeakoulutus ja korkeat palkat niin kyllä voi maksaa. Ei ole kyse siitä voiko maksaa nyt vaan siitä että miten paljon jää joustoa elämän kompurakohtiin. Esim omakotitalossa useidenkin tuhansien rementit tulee yhtäkkiä ja ei ole edes isoja remppoja. Mutta siis jokainen tavallaan ja iteppähän kysyit ;)
jos on epävarmaa niin voi toki ottaa korkokaton ja turvaa työttömyyden tai muun varalle.
 
sama
Alkuperäinen kirjoittaja gdfhdfh:
Alkuperäinen kirjoittaja hurjaa menoa:
Alkuperäinen kirjoittaja .:
ap haluaa kaiken :)
No, pk-seudulta ei kovinkaan kummoista perheasuntoa saa kakkosella alkavalla hinnalla. Sehän se suuri ongelma on kun kohtuullisella alueella olevasta rivarinpätkästä joutuu maksamaan yli kolmesataa tonnia.
no ei tod pidä paikkaansa, vai puhuksä nyt jostain kuusisaaren palatsista mikä pitäis olla!!!!!
No katsopa itse vaikkapa etuovesta. Kun laittaa alueeksi Helsinki, maksimihinnaksi 300 000 e ja asuntotyypiksi rivitalo tai paritalo tuli peräti 23 osumaa pääosin Itä-Helsingistä.
 
www
Alkuperäinen kirjoittaja Liila:
Alkuperäinen kirjoittaja jeps1:
Mistä päin ?
Vantaalla. Rauhallinen omakotitaloalue. Lähellä ei baareja. Päiväkoti, neuvola, koulut, terveyskeskus, Kela, apteekki, kaupat yms. palvelut kuitenkin kävelymatkan päässä ja julkisilla pääsee kätevästi minne vain. Tosin harvemmin käytetään, kun meillä on kaksi autoa.
vantaa on vantaa EI PÄÄKAUPUNKI!!!!!!! eli ei yhtään yllättävää että saitte tolla hinnalla tommosen kämpän!!!

 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Non compos mentis:
Tein huvikseni haun etuovi.comissa nykyisellä postinumerollani. Otin samankokoiset omistusasunnot mukaan hakuun. 3 tulosta tuli, halvin 525,000 ja kallein 698,000. Siitä sitten vaan maanantaina lainasta sopimaan?
:D

meillä halvin 254 000e, mut on 40m2 ja yksi huonetta pienempi. Seuraavat kaksi asuntoa maksoi 534 000 e. että tämmöstä. nyt maksetaan vuokraa 500e vähemmän mitä maksettiin omistusasunnosta vuosi sitten ja tää kämppä on noin kilsan päästä siitä ja 20 m2 isompi. ei kiinnosta ostaa omaa enää.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Liila:
Alkuperäinen kirjoittaja jeps1:
Mistä päin ?
Vantaalla. Rauhallinen omakotitaloalue. Lähellä ei baareja. Päiväkoti, neuvola, koulut, terveyskeskus, Kela, apteekki, kaupat yms. palvelut kuitenkin kävelymatkan päässä ja julkisilla pääsee kätevästi minne vain. Tosin harvemmin käytetään, kun meillä on kaksi autoa.
Mistä päin Vantaata ?
 
Alkuperäinen kirjoittaja afrikannorsu:
Mä en laskis niin että nykyisillä tuloilla parjää. Aina laskettu niin että PITÄÄ pärjätä jos jompukumpi joutuu esim. työttömäksi hetkeksi. Korkotason nousu saattaa myös hilata lyhennykset taivaisiin. Kenenkään on turha leuhkia että korkeakoulutus ja korkeat palkat niin kyllä voi maksaa. Ei ole kyse siitä voiko maksaa nyt vaan siitä että miten paljon jää joustoa elämän kompurakohtiin. Esim omakotitalossa useidenkin tuhansien rementit tulee yhtäkkiä ja ei ole edes isoja remppoja. Mutta siis jokainen tavallaan ja iteppähän kysyit ;)
Mä vastasin tuonne ylemmäs että on laskettu että pärjätään. Ja tuossa vaiheessa mä tosiaan olen äitiyslomalla. Tuo 1200?/kk lyhennys on niin että puolet lainasta on 5% korolla ja puolet nykyisellä tasolla. Eli korkojen nousu ei enään paljoa vaikuta.
 
Alkuperäinen kirjoittaja www:
Alkuperäinen kirjoittaja Liila:
Alkuperäinen kirjoittaja jeps1:
Mistä päin ?
Vantaalla. Rauhallinen omakotitaloalue. Lähellä ei baareja. Päiväkoti, neuvola, koulut, terveyskeskus, Kela, apteekki, kaupat yms. palvelut kuitenkin kävelymatkan päässä ja julkisilla pääsee kätevästi minne vain. Tosin harvemmin käytetään, kun meillä on kaksi autoa.
vantaa on vantaa EI PÄÄKAUPUNKI!!!!!!! eli ei yhtään yllättävää että saitte tolla hinnalla tommosen kämpän!!!
Minä sanoinkin, että pääkaupunkiSEUDULLA.
 
v
me maksetaan asumisesta tällä hetkellä vähän vajaa 2000 e (talo ollut just sen 300 000). Ei voida tehdä ulkomaanmatkoja, ja muutenkin eletään "taloudellisesti", mutta tämä on ihan oma valinta: halutaan elää mukavassa kodissa, mutta ei halutu kuluttaa ympäristöä liikaa.
 
uuu
Alkuperäinen kirjoittaja sama:
Alkuperäinen kirjoittaja gdfhdfh:
Alkuperäinen kirjoittaja hurjaa menoa:
Alkuperäinen kirjoittaja .:
ap haluaa kaiken :)
No, pk-seudulta ei kovinkaan kummoista perheasuntoa saa kakkosella alkavalla hinnalla. Sehän se suuri ongelma on kun kohtuullisella alueella olevasta rivarinpätkästä joutuu maksamaan yli kolmesataa tonnia.
no ei tod pidä paikkaansa, vai puhuksä nyt jostain kuusisaaren palatsista mikä pitäis olla!!!!!
No katsopa itse vaikkapa etuovesta. Kun laittaa alueeksi Helsinki, maksimihinnaksi 300 000 e ja asuntotyypiksi rivitalo tai paritalo tuli peräti 23 osumaa pääosin Itä-Helsingistä.
hkissä ei juuri ole omakotitaloja, johtunee siitä hakujen vähyys. eikä mitenkään ylipaljon rivitalojakaan, että näin.
 
Afrikannorsu
Alkuperäinen kirjoittaja neiti dina:
Alkuperäinen kirjoittaja afrikannorsu:
Mä en laskis niin että nykyisillä tuloilla parjää. Aina laskettu niin että PITÄÄ pärjätä jos jompukumpi joutuu esim. työttömäksi hetkeksi. Korkotason nousu saattaa myös hilata lyhennykset taivaisiin. Kenenkään on turha leuhkia että korkeakoulutus ja korkeat palkat niin kyllä voi maksaa. Ei ole kyse siitä voiko maksaa nyt vaan siitä että miten paljon jää joustoa elämän kompurakohtiin. Esim omakotitalossa useidenkin tuhansien rementit tulee yhtäkkiä ja ei ole edes isoja remppoja. Mutta siis jokainen tavallaan ja iteppähän kysyit ;)
jos on epävarmaa niin voi toki ottaa korkokaton ja turvaa työttömyyden tai muun varalle.
musta tuntuu että niin varmaa turvaa ei saa että uskaltaisin jättilainaa ottaa. Tosin olen ihan hanukas,,,lainaa alle satku ja ok. Lainaan menee 500e/kk+muita kuluja muutama sata. Kaksi autoa lainat niistä 600e,,jos laskeskelee näitä yhteen niin tuleehan kuluja jo nyt mutta esim. autot on myytävissä,,
 
Foortti harmaana
Meillä menee tuohon suuntaan; lyhennys + korot, sähköt (suorasähkölömmitys + anopin sähkö+ vesi menee samasta) + vedet + joo vakuutukset kuuluu mun mielestä tähänkin ja jätehuolto... Lisäksi kuuluu, jos viilaan pilkkua, niin pakolliset ylläpitokulut, kuten esim eristyksiä ja ikkunoita pitää vaihtaa ja ovia ja verhoiluja ja sen sellaista... Kallista omakotitaloasuminen Suomessa.
 
sama
Alkuperäinen kirjoittaja uuu:
hkissä ei juuri ole omakotitaloja, johtunee siitä hakujen vähyys. eikä mitenkään ylipaljon rivitalojakaan, että näin.
Sattumoisin Helsingissä on laajoja omakoti- ja rivitaloalueita ja uutta rivaria pusketaan jokaikiselle tontille mitä vaan saadaan pelloille ja metsiin raivattua. Niiden hinta vaan ei tosiaankaan ala kakkosella muualla kuin idässä eikä uusien edes siellä. Kun jättää hintarajoitteen pois tarjonta moninkertaistuu.
 

Yhteistyössä