Kellä on varaa ostaa kalaa? Oikeesti kunnon kalaa!!!

• Viestiketjun aloittaja Milla-Maari harmailee
  • Ensimmäinen viesti
Keittiönoita
Musta vaatteet taas ovat halpoja, usein halvempia kuin itse tehdyt. Siis nämä ketjujen lindex, kappahl jne. vaatteet. Laadukkaat vaatteet maksavat sitten enemmän. Meneppä ostamaan kangas itse, ja sitten ompelemaan - samaan hintaan kuin kaupasta valmista vaatetta et saa.
Tästä muuten tuli vielä mieleeni, että se hinta saattaa olla kalliimpi, mutta itse tehty vaate kuitenkin kestää. Tämän päivän lastenkankaiden laadusta en osaa sanoa, mutta just muutama viikko sitten tapasin serkkuni tyttären perheineen ja nuorimmalla lapsella oli mun 20 vuotta sitten omalle tyttärelleni tekemä haalari. Se haalari oli nyt siis jo kuudennella lapsella käytössä. Sen jälkeen, kun kotimainen vaateteollisuus siirtyi Baltian maihin ja sitä myöten Kiinaan, Intiaan ja muualle, vaatteet eivät ole enää kestäneet kuten ennen. Tai sitten ne eivät uutena ole kaupassakaan mitään edullisia.

Mulla on varaa, kerran viikossa pitää saada kunnon uunilohta. Joskus jopa kaksikin kertaa viikossa, nam.

Tänään ostin 4 kokonaista lohta, 3.99€/kg. Ei ees tehnyt tiukkaa ostaa, vaikka pienituloisia ollaan.

Viimeksi muokattu:
Pakkasessa on kalaa kesän kalastusreissujen jäljiltä. Kaupasta ostetaan joskus kalaa, mutta harvemmin. Halvemmalla saa, kun ostaa kalat kokonaisina ja tekee fileet itse kotona, yleensä kun kaupoissa fileoitu kala maksaa lähes tuplasti sen mitä fileoimaton.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Tästä muuten tuli vielä mieleeni, että se hinta saattaa olla kalliimpi, mutta itse tehty vaate kuitenkin kestää. Tämän päivän lastenkankaiden laadusta en osaa sanoa, mutta just muutama viikko sitten tapasin serkkuni tyttären perheineen ja nuorimmalla lapsella oli mun 20 vuotta sitten omalle tyttärelleni tekemä haalari. Se haalari oli nyt siis jo kuudennella lapsella käytössä. Sen jälkeen, kun kotimainen vaateteollisuus siirtyi Baltian maihin ja sitä myöten Kiinaan, Intiaan ja muualle, vaatteet eivät ole enää kestäneet kuten ennen. Tai sitten ne eivät uutena ole kaupassakaan mitään edullisia.
Näin. Sitä paitsi itsetehty vaate on taatusti juuri sellainen kuin itse haluaa. Ja lapsetkin käyttävät tosi mielellään äidin tekemiä vaatteita, kun tietää, että äiti on ne rakkaudella tehnyt juuri heille :)
Eikä kankaan tarvii välttämättä maksaa kovin paljoa, kenties jopa ei mitään. Mulla usein minun vaatteet, joita en enää käytä "kutistuu" lapsen kokoisiksi. Tytöt tykkää, kun vaatteet on "kuin äidilläkin", nättejä, kivanmallisia uniikkikappaleita, mitä ei kadulla tule koskaan vastaan.
Katson usein myös kirpparit "sillä silmällä", joskus sieltä saa isoja vaatteita, jotka on ommeltu hyvästä kankaasta (katson tarkkaan sen, ettei kangas ole kulunutta), mutta malli on vanhentunut eikä sen takia mene kovalla hinnalla kaupaksi. Niitä sitten ostelen 0,20-2 euron hintaan ja ompelen jotain tytöille tai kotiin vaikka tilkkupeittoja tms. Silloin ei käy kangasta sääliksi, jos suunniteltu työ ei onnistukaan, koska kangas ei maksanut paljon mitään, vanhoilla vaatteilla on hyvä opetella ompelua.

"vieras"
Joo, eihän nuo "pikkukalat" paljon maksa ja olisivat paljon terveellisepiäkin, mutta mä en saa niitä alas kurkusta niitten ruotojen takia. Esim. silakka, joka on ihan hyvääkin, mutta jonka ruodot jää joka kerta kurkkuun, vaikka ovatkin niin "hienoja". :x Eli meillä syödään sen takia pelkkää lohta, että ne ruodot näkee onkia sieltä pois... ;) Mutta eipähän tuokaan niin ylitsepääsemättömän kallista ole, ettei sitä vois silloin tällöin ostaa.

uunipihvit
[QUOTE="vieras";22342987]Silakkaakin haluaisin ostaa, mutta on sellainen muistikuva että olisi mahdottoman vaivalloista valmistaa. Miten te ne teette? Paistaa osaan itsekin, mutta esim. uuniohjetta kaipaisin.[/QUOTE]

Silakkapihvit tulee uunissa ihan kuten pannulla, noin miljoona kertaa näppärämmin ja vähähajuisemmin vaan. Eli itse pihvit teet täsmälleen kuten paistaisit pannulla. Laitat ne vaan voidellun leivinpaperin päälle, ja pihvien pinnalle ripauttelet rypsiöljyä. Paista uunissa n 200 astetta kunnes ovat valmiita. Tällä ohjeella mä teen aina ja tulee rapeita hyviä pihvejä. Meidän 2-v vetelee niitä aina useamman kerralla.

Keittiönoita
[QUOTE="vieras";22343998]Joo, eihän nuo "pikkukalat" paljon maksa ja olisivat paljon terveellisepiäkin, mutta mä en saa niitä alas kurkusta niitten ruotojen takia. Esim. silakka, joka on ihan hyvääkin, mutta jonka ruodot jää joka kerta kurkkuun, vaikka ovatkin niin "hienoja". :x Eli meillä syödään sen takia pelkkää lohta, että ne ruodot näkee onkia sieltä pois... ;) Mutta eipähän tuokaan niin ylitsepääsemättömän kallista ole, ettei sitä vois silloin tällöin ostaa.[/QUOTE]
Onko sulla tehosekoitinta tai monitoimikonetta? Jos silakan pienet ruodot ei mene kurkusta alas, niin tee kalamurekepihvejä tai kalapullia.

"hei"
Alkuperäinen kirjoittaja Hö;22344048:
Kiinnostaisi kovasti mutta näytti olevan loppuunmyyty. Eikä kirjastossakaan näkynyt aineistokannassa.
Myydään Lestijärven kunnassa ainakin vielä, googleta sekin! Kannattaa, kirjassa on tosi paljon reseptejä.

mitäs ei äiti tekis
[QUOTE="mää";22342293]säästä, vaikka kerran kuussa herkuttelisitte![/QUOTE]

Noin minäkin, tilipäivänä ostan kuopukselle lohta, joskus kopa savustettuna. Maksaahan se mutta hänelle se riittää ruoaksi, iltapala vain. Viimeksi oli herkku tuo ja grilliimakkaraa, paisteetua kananmunia, tilipäivänä. Toki me aina muulloinkin syömme mutta haluan hemmotella, kuten isompiakin aikoinaan.

juuh
muikut ovat ihan terveellisiä, luulisin että terveellisempiä kuin isommat kalat, koska ei niihin ehdi kertyä niin paljon torjunta-aineita ja myrkkyjä kuin isoihin.

silakat , seiti halpoja.
eihän ne tietenkään yhtä hyviä ole kuin siika tai kuha. mutta tosiaan ne ovat liian kalliita.

Helppo se on joidenkin osetlla lapsille ryysyjä, jos saa ilmaiseksi laadukasta ruokaa lasten isovanhemmilta

...
Satuin törmäämään tähän ketjuun jossa sanoin, että kirjolohi ei ole kalalaji. Kai minä nyt oikeasti tiedän, että se on kalaa. :D :D Minä vain en laske sitä kalalajiksi.
Ps. Eikä pulu ole lintu. ;)

[QUOTE="Lilii lisänimetön";22342705]Onhan kirjolohi KALAA sentäs, se ei vaan kuulu lohien (Salmonidae) heimoon.
Me ei osteta sitä Itämeren takia, mutta kyllä se kalalaji on.[/QUOTE]

...
Ostan Norjan lohta sekä kylmäsavulohta (pastaan), hyvin harvoin mitään muuta. Mielestäni kalatiskin kala on niin mautonta, koska se on yleensä jotain 3-5 päivää sitten kalastettua!! En halua maksaa sellaisista fileistä tyyliin 20€/kg. Maksaisin sen mielelläni tuoreesta, maistuvasta kalasta.

Yhteistyössä