Kellä on varaa ostaa kalaa? Oikeesti kunnon kalaa!!!

• Viestiketjun aloittaja Milla-Maari harmailee
  • Ensimmäinen viesti
Kirjolohta en saata syödä, siinä on jokin kumma sivumaku. Norjan lohta ostan silloin, kun se on alle 9€/kg, eli aika harvoin raaskin ostaa.
Jotain muita kaloja pitäisi opetella syömään, mutta en jaksaisi ruotorumbaa.

hiphip
Mä olen ratkaissut asian niin, että laitan sitä kalaa aika vähän ja lisäksi ruokaan paljon kasviksia täydennykseksi.

Meilläpäin ei kyllä kalaa tarjouksessa näy, valitettavasti :(

[QUOTE="vieras";22342591]Miten siitä pakastepangasiuksesta tehdään hyvänmakuista ruokaa?[/QUOTE]

mä tein töissä kerran siitä kalarullia, marinoin ne fileet limemarinadissa ja sit rullasin ne ja paistoin uunissa, päälle (tai sinne rullan sisään ) voi laittaa tuorejuustoa tai kasviksia.

Me ollaan siitä onnekkaita, että mun isä on harrastajakalastaja, joten saadaan aina tuoretta kalaa (kuha, silakka, siika, made, taimen, ahven). Olen pienestä pitäen tottunut siihen, että sitä kalaa on tarjolla (= tulee merestä), niin kyllä mua esim. kuhan kilohinta hirvittää, jos sitä joutuisi siis kaupasta ostamaan. Emme kyllä söisi kalaa yhtä paljon, mitä nyt.

Keittiönoita
Kyllähän se kala kallista on, jos haluaa kalatiskistä ruodottoman fileen. Kokonaisen kalan kilohinta on jo vähemmän. Mutta enemmän kuin kalaa mä olen ihmetellyt, miten kenelläkään on varaa ostaa vaatteita. Ihan järkyttäviä hintoja eikä vaate ole edes mitenkään huolella tehty tai erikoinen.

"vieras"
Ihan herahti vesi kielelle tuota kalalistaa lueskellessa. Meillä vaan tylsästi syödään lohta tai kirjolohta ja jätetään usein ne muut tiskiin... pitää ryhdistäytyä. Silakkaakin haluaisin ostaa, mutta on sellainen muistikuva että olisi mahdottoman vaivalloista valmistaa. Miten te ne teette? Paistaa osaan itsekin, mutta esim. uuniohjetta kaipaisin.

kalatietoinen
[QUOTE="Lilii lisänimetön";22342370]Lohta saa melkein aina halvalla. Se on ihan kunnon kalaa. .[/QUOTE]

No lohi ei todellakaan ole kunnon kalaa. Tai se kasvatettu lohi, mitä yleensä kaupassa myydään. Norjan lohikin on niin usein merikasseissa kasvatettua.

Merilohi on ainoa oikea lohi ja ei maistu kananmunalle. Maksaakin sitten ainakin meidän cittarissa ja prismassa lähes 20 euroa kilo.

Marius
Silakkafileet ovat sen 6€/kg, muikku vähän enemmän mutta ei silti kallista. Norjalainen kasvatettu lohi on usein fileenä tarjouksessa 5-7,5€/kg. Hyödynnä siis näitä tarjouksia ja pistä pakkaseen. Haukifile on aika usein alle 10€/kg ja välillä myös turska, puna-ahven jne. Pakasteseiti ja pakastepangasius ovat hyviä kaloja mausteisen kalacurryyn. Eli reilusti chiliä, inkivääriä, kurkumaa, korianteria, kardemummaa jne. Kalacurryjen ohjeita löytää helposti. Sitä tiskissä myytävää pangasiusta ei kannata ostaa, kun se on sulatettua pakastekalaa. Hinta on vaan pari euroa enemmän kilolta kuin pakasteella. Sitä jo sulatettua on hankalampi säilyttää. Toki tonnikala, kuha ja ahven ovat kalliita, mutta niin maksaa myös karitsanfile. Ja kalliimmatkin kalat ovat halpoja jos niitä vertaa riistan hintoihin.

"hmm"
Kirjolohi ei tosiaan ole ympäristön kannalta mikään nappivalinta.

Tässä on linkki Kemikaalicocktail-blogin kalavalintapostaukseen:

http://kemikaalicocktail.blogspot.com/2009/05/kala-apua-kauppaan.html

Lukaiskaa!

"hei"
Mä ostan pakastelohta. Ja kyllä sitä lohta on varaa ostaa, jos vaikka jättää ne karkkipussit kauppaan (herkkuihin voi mennä yllättävän paljon rahaa ). Miten jollain on varaa tupakoida? Tulee lohiateria pari kertaa viikossa aika paljo halvemmaks...

tietoa sulle
[QUOTE="vieras";22342553]Kummasti siinä on paljon hyviä rasvoja silti, sellaisia joita ihmisen pitäisi saada. Kalalajeja pitäis muutenkin syödä vaihtelevasti.[/QUOTE]

Kirjolohi ei ole alkuperäilaji vaan kasvatuskala ja niille syötetään soijaa ja viljaa ja se tekee että niitten rasvalaatu on HUOMATTAVASTI huonompi kuin norjan ohella! Sama pätee viljalla ruokittuihin muihin eläimiin, kuten esim. viljapossu.

Mä opiskelijana koen kyllä kalan hintavaksi, mutta hyvästä ruuasta olen valmis maksamaankin. Sama pätee kasviksiin, tuskin kukaan niitäkään jättää hinnan takia ostamatta.
Usein muikkuja ja lohta saa myös tarjouksessa jolloin ostan sitä pakkaseen valmiiksi, eihän sitä kaikkea pakko ole kerralla laittaa.

pokia3
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;22342867:
Kyllähän se kala kallista on, jos haluaa kalatiskistä ruodottoman fileen. Kokonaisen kalan kilohinta on jo vähemmän. Mutta enemmän kuin kalaa mä olen ihmetellyt, miten kenelläkään on varaa ostaa vaatteita. Ihan järkyttäviä hintoja eikä vaate ole edes mitenkään huolella tehty tai erikoinen.
Musta vaatteet taas ovat halpoja, usein halvempia kuin itse tehdyt. Siis nämä ketjujen lindex, kappahl jne. vaatteet. Laadukkaat vaatteet maksavat sitten enemmän. Meneppä ostamaan kangas itse, ja sitten ompelemaan - samaan hintaan kuin kaupasta valmista vaatetta et saa.

"Esmeralda"
Kirjolohi ei ole alkuperäilaji vaan kasvatuskala ja niille syötetään soijaa ja viljaa ja se tekee että niitten rasvalaatu on HUOMATTAVASTI huonompi kuin norjan ohella! Sama pätee viljalla ruokittuihin muihin eläimiin, kuten esim. viljapossu.
Kyllä kirjolohi on ihan oikea kalalaji silti, vaikka ei ole Suomen alkuperäislaji. Eipä ole turskakaan. Ympäristö- ja terveellisyysasiat eri juttu.

"heidi"
Muikkuja sai juuri viikolla 3,90 kilo. Sitten ostin Kuhafilettä ihan reilun palan niiin tuli maksamaan reilun 4 euroa ja riittää kahdelle lapselle oikein hyvin. Meillä poika 5v ei syö lihaa juuri ollenkaan, mutta kalaa sitäkin enemmän söisi. Esim. söi puoli kiloja muikkuja kun paistoin. En voinut kieltääkään kun kerrankin maistui. Nykyään meillä syödään paljon kalaa eri muodoissa, eikä ruokalasku ole kasvanut juuri ollenkaan. Kunnon lihatkin maksaa kun ei me haluta mitään purkkalihaa (kassleria ) syödä.

"heh"
joku valitteli täällä vaatteiden hintoja, niin täytyy sanoa, että vaatteet (varsinkin lasten ) on nykyään todella halpoja! Äitinikin sanoi, että 30v sitten vaatteet maksoi PALJON ja valikoimaa oli todella vähän. Siksi onkin innostunut ostamaan meidän lapsille vaatteita kun on niin edullisia ja valikoimaa runsaasti.

Keittiönoita
Musta vaatteet taas ovat halpoja, usein halvempia kuin itse tehdyt. Siis nämä ketjujen lindex, kappahl jne. vaatteet. Laadukkaat vaatteet maksavat sitten enemmän. Meneppä ostamaan kangas itse, ja sitten ompelemaan - samaan hintaan kuin kaupasta valmista vaatetta et saa.
Voit olla ihan oikeassa. Mä pihinä vaan ostan yleensä vaatteeni joko kirpparilta tai ulkomailta :D

Oot kyllä ihan oikeassa, kala on tosi kallista. Itsekin ostain melkeinpä vain lohta, en siis kirjolohta. Jos jotain muuta joskus erehtyy ostamaan niin jo opiskelijan kukkaro tyhjenee kertalaakista.

Tää on vähän ikävää, kun on tällainen pescovege.. :/ Mutta delfiinivapaata tonnikalaa sitten vaan, ja seitä - ei se seikään ehkä eettisin valinta ole, mutta menettelee norjan kirjolohen rinnalla hyvin.

Keittiönoita
[QUOTE="heh";22343429]joku valitteli täällä vaatteiden hintoja, niin täytyy sanoa, että vaatteet (varsinkin lasten ) on nykyään todella halpoja! Äitinikin sanoi, että 30v sitten vaatteet maksoi PALJON ja valikoimaa oli todella vähän. Siksi onkin innostunut ostamaan meidän lapsille vaatteita kun on niin edullisia ja valikoimaa runsaasti.[/QUOTE]
No mä ihan hiljattain kävin katsomassa itselleni kävelykenkiä ja ihan mitättömän näköiset kengät 60 e. Eivät olleet edes hyvät jalkaan. Takkia katsoin, niin halvin vähänkään järjellinen riepu oli Cittarissa 89 e.

"hei"
[QUOTE="vieras";22342374]Ei meillä ainakaan. Muikut näkyy olevan usein tarjouksesta, mut enpä osaa niistä mitään tehdä.[/QUOTE]

Tietäisin sulle todella hyvän muikkureseptikirjan, jos osaisin linkittää..

Yhteistyössä