kelan tuet

• Viestiketjun aloittaja "tietämätön"
  • Ensimmäinen viesti
"tietämätön"
auttakaa nyt vähän ymmärtämään asioita..
meille on tulossa ens kesänä toinen lapsi ja olen nyt kotihoidontuella kotona lapsen kanssa.
KUn vauva syntyy olen automaattisesti äitiyslomalla(?) ja samalla ensimmäisestä lapsesta maksetaan kotihoidon tukea(Vai?) Asumme helsingissä joten jos toisesta lapsesta maksetaan kotihoidontukea kun olen äitiyslomalla saammeko mmyös kuntalisän?

Kiitos sinulle joka vastaat. :)

Kotihoidontukea tuskin jää maksettavaksi, eli saanet vain äitiyspäivärahaa vauvasta, isommasta et saa kotihoidontukea.

En tiedä miten helsingissä, mutta meillä ei saa kuntalisää, jos kotihoidontukea ei jää maksettavaksi.

"vieras"
Et saa siitä ensimmäisestä kotihoidontukea käytännössä, enintään tuloista riippuvaa lisää (ja vauvaa ei lasketa perheenjäseneksi tulorajoja laskettaessa, äitiyspäivärahakin lasketaan tuloiksi). Tosin tuosta kuntalisästä en osaa sanoa. Äitiysrahakin pitää hakea, ei se automaattisesti tule ja sille jäämisestä piti tehdä vielä joku muutosilmoitus kelaan tuon kotihoidontuen osalta ainakin aikaisemmin.

"äippä"
Just noin se menee niinkuin kaikki vastasivatkin jo. Itselläni oli sama tilanne kun hoidin kotona -05 syntynyttä ja vauva syntyi sitten -08. Kotihoidontuki lakkaa ja saat vain äitiyspäivärahan. Kun nuo loppuvat on oikeus hakea kotihoidontukea vauvalle ja kotona oleviin alle 3v lapsiin. Sain isommistakin kotona olevista 60€/lapsi. Itselläni LA nyt kesäkuulla ja poika maaliskuussa täyttää just tuon 3v kun kotihoidontuki jo silloin loppuisikin häneltä. Espoossa asutaan.

"linnu"
jep,itellä tilanne että 1viikkoinen vauva ja 2v2kk poika ja saan pelkän äp-rahan,en saa kh-tukea enkä vantaa lisää,ainut mitä esikoisesta maksetaan on lapsilisä...

miw
Miksi siitä pitää jonkun maksaa, että olet saanut lapsia?

Mä olen itse äitiyslomalla ja esikoinen on kanssa kotona ja ei ole tullut mieleenkään et siitä pitäis kelan maksaa et olen saanut lapsen ja saan vielä viettää sen kanssa aikaa kotona :)

kela
Kelan etuudet eivät yleensä estä kotihoidon tuen saamista, mutta voivat vaikuttaa sen määrään. Kun tukia sovitetaan yhteen, kotihoidon tukea ei usein jää maksettavaksi.

Vanhempainpäivärahat (erityisäitiys-, äitiys-, isyys- ja vanhempainraha) eivät välttämättä estä kotihoidon tuen saamista, jos perheessä on muita alle kouluikäisiä lapsia. Saat kotihoidon tuen hoitorahaa, jos lapsista maksettavien hoitorahojen määrä ylittää vanhempainpäivärahan määrän. Hoitorahana maksetaan siis hoitorahan ja vanhempainpäivärahan erotus. Kela ei maksa hoitolisää, jos sen määrä on etuuksien yhteensovituksen vuoksi alle 16,81 e/kk.

Hoitolisää voit saada normaalisti, jos perheen yhteenlasketut bruttotulot eivät estä sitä. Hoitolisässä myös vanhempainpäiväraha otetaan tulona huomioon. Myös mahdolliset ulkomailta maksettavat perhe-etuudet saattavat vaikuttaa tukeen.

"äippä"
Miksi siitä pitää jonkun maksaa, että olet saanut lapsia?

Mä olen itse äitiyslomalla ja esikoinen on kanssa kotona ja ei ole tullut mieleenkään et siitä pitäis kelan maksaa et olen saanut lapsen ja saan vielä viettää sen kanssa aikaa kotona :)
Siis ei ajatus olekkaan teen lapsia että kela siitä mulle maksaisi. Mutta jos se kuuluu tähän systeemiin, niin kuka olisi noita tukia hakematta? Olen itsekkin nämä neljä ihanaa lasta ja tulevan viidennen halunnut enkä ole ajatellut ensin kelan tukia ;) En olisi suruissani jos minulle ei noita annettaisi.

Yhteistyössä