Kelan etuuksista

Olen ihan pihalla!

Ensinnäkin, saanko mä kahdesta lapsesta lapsilisää yhteensä 115,13 euroa? Vai ensimmäisestä tuon satasen ja toisesta 115 - eikai se voi niin paljonkaan olla?

Saan nyt esikoisesta kotihoidontukea, mutta entäs sitten, kun olen äitiyslomalla ja saan äitiyspäivärahaa - maksetaanko esikoisesta silloin mitään?

Joku sisaruskorotus on käsittääkseni olemassa, mutta ymmärsin, että sitä saisi vain silloin, kun on hoitovapaalla kummankin lapsen kanssa.

Nuo Kelan sivut on jotenkin äärimmäisen sekavat. Tai sitten mä olen vain harvinaisen typerä :D
 
"stranger"
Ilmeisesti tuota kotihoidontukea ei makseta alle kuukaudelta? Meillä tilanne se, että tulossa toinen lapsi, ikäeroksi laskettujen aikojen perusteella tulossa noin 11,5kk. Eli kun vanhempainvapaa päättyy on uuden äitiysloman alkuun vain 29 päivää (siis 1-2 päivää vajaa kuukausi, riippuen kelan laskutavasta..) Eli onko tuolta väliltä sitten mitään mahdollisuutta saada kotihoidontukea? Toki äitiysloman voi aloittaa varhennettuna, mutta silti siihen jää noin viikko, kun en saa mistään rahaa. Ja mikä olen sillä välin? En töihin enää noilla viikoilla varmaan pysty, kun raskas työ ja viimeksikin jäin saikulle viikolla 30 vai 31. Tästä syystä ei isäkuukauden pitäminenkään oikein ole vaihtoehto. Tai tuskin töissä tykkäävät että "menen töihin" ja oon oikeesti sitten saikulla sen ajan.

On sentään vielä sekin mahdollista että laskettu aika siirtyy jokusen päivän eteenpäin, np-ultrassa sikiö oli 4 päivää nuorempi mitä neuvolan laskutavan mukaan (kun ne laskee kuukautisten perusteella ja että se väli on 28 päivää) Rakenneultrassa meinasinkin varovasti ehdottaa että saisko sen lasketun ajan vastaamaan todellisuutta.

Aivan järjetöntä on jos eivät maksa tuota lähes kuukautta kotihoidontukea, kun sen sitten joutuvat maksamaan tavallaan kuitenkin jos aloitan varhennettuna äitiysloman. Kun silloinhan se vanhempainvapaakin loppuu aiemmin ja sitä myötä se kotihoidontukikin alkaa aiemmin. Ja siinä vaiheessa joutuvat maksamaan sitä sisaruskorotustakin tuosta esikoisesta. Nyt niiden ei tarvis maksaa kuin tuosta yhdestä lapsesta. Meinasin itsekin tottakai näitä selvitellä kelan kanssa, ihan heti sinne en kuitenkaan pääse kun ei tuo paikallinen kela ole juuri koskaan auki.
 

Yhteistyössä