Kelan juttuja, osaisko joku auttaa? Työkokeilu loppui pe, koska saan jättää uuden? Entäs asumistuki kun mies sai töitä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mitääh
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mitääh

Vieras
eli työkokeiluni loppui perjantaina, koska voin jättää uuden hakemuksen työmarkkinatuelle, kun työttömyys jatkuu? Kelan sivuilla on, että voit jättää uuden hakemuksen aikaisintaan 26.3

Mitähän tuo tarkoittaa, koska tuo nyt ei ole edes 2vk siitä, kun työkokeilu on loppunut. Voiko tuo pvämäärä vielä muuttua kelan "ilmoitus työttömyysajasta" sivulle? Työkkäristä ei ole vielä kukaan soittanut työkokeilun loppumisen jälkeen, mutta miten se haku yleensä menee? Olen edelliskerran saanut työmarkkinatukea 2vk sitten ihan oikeaan aikaan miten aina ennenkin ja nyt perjantaina sain jättää 2vk hakemuksen, koska tuo kokeilu loppui.

Entäs sitten asumistuki kun mieheni on saanut töitä, teen välitarkastusilmoituksen (koska se pitää tehdä, heti samana päivänä kun miehen työt on alkaneet?) niin mitä rahaa tulen saamaan 1.4. Tuskin kokonaista asumistukea, vai onko se sitten jo huhtikuun asumistuki, vai maksetaanko se jälkikäteen.

Ei vain hajuakaan, että millä maksetaan vuokra, kun asumistuki putoaa 400e, minä en tiedä että koska saan seuraavan työmarkkinatuen ja mies saa vasta kk päästä ensimmäisen palkan. Kiva kiva

Ja olin jo tekemässä asumistukeen muutoshakua, mutta kysyy että onko puoliso toimittaanut palkkalaskelman kelaan, no milläs toimittaa kun aloitti vasta.

Eli voiko tuon muutoshaun tehdä vasta kun mies on saanut ensimmäisen palkkansa?

[QUOTE="Huoh";30721092]On se jumaliste että ilmaista rahaakaan ei osata hakea itse, tai edes kysyä neuvoa oikeilta tahoilta. Ei ihme, että yhteiskunta joutuu elättämään.[/QUOTE]

No täälläpäin sinne ei niin vaan soiteta. Enkä mä todellakaan ole menossa sinne 4 tunniksi jonottamaan ja ihan vain kysymään, että koska mä saan seuraavaksi rahaa :headwall:

Tämä palsta on myös sitä varten, että voi kysyä KOKEMUKSIA, joku muu on aivan varmasti ollut samassa tilanteessa.

Päätin just, että jätän asumistukeen muutoshaun vasta kun ollaan jostain saatu rahaa siihen vuokraan, sitä peritään sitten vain liikaa maksettuja takaisin jälkikäteen.

Kelan sivuilta

Ruokakunnan tulot nousevat vähintään 400 e/kk tai pienenevät vähintään 200 e/kk edellisen päätöksen tuloihin verrattuna.
Tuki tarkistetaan sitä kuukautta seuraavan kuukauden alusta, josta alkaen tulojen muutos on voimassa kuukauden 1. päivästä alkaen.

Esimerkiksi:
Tulot muuttuvat 1.2., tuki tarkistetaan 1.3. alkaen.
Tulot muuttuvat 4.2., tuki tarkistetaan 1.4. alkaen.

eikös tuo nyt tarkoita, että minun pitää jättää asumistuesta muutoshakemus vasta ensikuussa? Eikä tämän kuun jo maksetusta asumistuesta peritä mitään takaisin ja saadaan vielä se 1.4 maksettavakin asumistuki normaalisti

Vai?

Harmi jos ei pysty soittamaan, kun ikävä tosiasia on se, että sieltä Kelasta sais sitä oikeeta ja varmaa tietoa. Ellei täällä sit satu oleen Kelan työntekijää paikalla...

Yhteistyössä