Kela sai nokilleen :D

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja valittaja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja ++:
oikeastaan kela oli ihan oikeeessa,ei tuollaisilla perusteilla pitäisi saada mitään VAMMAISTUKEA jos kerran päivässä lapselleen huolehtii lääkkeen.onko se niin raskas työ ettet selviä siitä ilman palkaa?

No se ei oo taas mun ongelma tai vika, että Kela muutti kaikki alle 16 vuotiaiden tuet vammaistuki-nimikkeen alle. Aiemmin oli erikseen sairaan lapsen hoitotuki ja vammaistuki, nyt ne on yks ja sama asia. Mun mielestä tuen nimi on hyvin hämäävä. Mekin saatiin vanhemmalle pojalle alunperin sairaan lapsen hoitotukea, mut jonkun vuoden alussa se muuttui vammaistuki- nimiseksi.

Ja mitä raskaasta työstä niin ei se siihen kerran päivässä lääkkeen antamiseen jää. Johan tossa aiemmin kerroin, että lääkäri/sairaalakäyntejä kertyi jopa 30 vuotta kohti.se tekee yli 2 kertaa viikossa. Lisäksi yön valvomiset astmaoireilun takia, sama juttu maitoallergiassa ja siihen päälle puolivuosittain altistuskokeet ym. Ja kyllä mä toki ilman palkkaakin ko. hommat tekisin, mutta kun kela kerran jakaa tuollaista tukea ja se on tarkoitettu MYÖS astma/allergialasten vanhemmille, niin miksi en silloin hakis sitä? Taidat olla vaan kateellinen mutta ihmettelen kyllä että mistä syystä, ei astma ja maitoallergia pikkulapsella oo mikään mitätön läpihuutojuttu.

niin no en tosiaan ole kateellinen mutta tiedän tosi monta perhettä jotka säästävät kelan pennoset vammaisille lapsille,että nuo jotka todella sitä tarvitsevat,saisivat mahdollisuuden yltää korkeimpaan luokkaan.
sittenhän koliikki ajastakin kannattaa joka äipän hakea tukea kun joutuu vauvan kanssa valvomaan.

Alkuperäinen kirjoittaja äiti kiittää:
Alkuperäinen kirjoittaja Herra Majuri:
ap, älä ny vielä innostu, kelan ämmät tekee uuden hylkypäätöksen josta saatte uudelleen valittaa.

Ne kelan ämmät ja äijät tekee päätöksiä ihan Kelan asetusten mukaisesti, ei omasta päästään. Miksihän aina pitää olla parjaamassa. Kela maksaa todella monelle tukia eri mudoissa ja enemmän ne päätökset on myönteisiä kuin kielteisiä, eikä kukaan muista kiittää.

Kiitos työpanoksestanne Kelan työntekijät, ilman sitä olisin ollut monessa pulassa.

Ihan ku ne maksas niitä hyvää hyvyyttään tai omasta pussistaan. Eiköhän ne verovaroista tule kumminkin. Kiitos panoksestamme veronmaksajat!

Alkuperäinen kirjoittaja Raidallinen tiikeri:
Saakohan lapsen laaja-alaisesta kehitysviivästymästä tukea? Tarvitsee kaikissa päivittäisissä asioissa apua. 6v on,mutta on 3v tasolla.

Mun kaveri saa ylintä tukea kun sen 4v on 1vuotiaan tasolla.Mutta kovan työn saivat kyllä tehdä että saivat ylimmän tuen.

Eli hänkin tarvii apua kaikissa päivittäisissä toimissa? mulle ei ole edes puhuttu mistään vammaistuesta! :/ Meilla tarvitaan apua ruokailussa,suihkussa,vessassa käynnit ( ei mee itse vaan pitää aina käskeä) eikä ymmärrä oikeen asioita vaan pitää tarinan kautta kertoa tai näyttää piirtokorteilla.

oikeastaan kela oli ihan oikeeessa,ei tuollaisilla perusteilla pitäisi saada mitään VAMMAISTUKEA jos kerran päivässä lapselleen huolehtii lääkkeen.onko se niin raskas työ ettet selviä siitä ilman palkaa?

No se ei oo taas mun ongelma tai vika, että Kela muutti kaikki alle 16 vuotiaiden tuet vammaistuki-nimikkeen alle. Aiemmin oli erikseen sairaan lapsen hoitotuki ja vammaistuki, nyt ne on yks ja sama asia. Mun mielestä tuen nimi on hyvin hämäävä. Mekin saatiin vanhemmalle pojalle alunperin sairaan lapsen hoitotukea, mut jonkun vuoden alussa se muuttui vammaistuki- nimiseksi.

Ja mitä raskaasta työstä niin ei se siihen kerran päivässä lääkkeen antamiseen jää. Johan tossa aiemmin kerroin, että lääkäri/sairaalakäyntejä kertyi jopa 30 vuotta kohti.se tekee yli 2 kertaa viikossa. Lisäksi yön valvomiset astmaoireilun takia, sama juttu maitoallergiassa ja siihen päälle puolivuosittain altistuskokeet ym. Ja kyllä mä toki ilman palkkaakin ko. hommat tekisin, mutta kun kela kerran jakaa tuollaista tukea ja se on tarkoitettu MYÖS astma/allergialasten vanhemmille, niin miksi en silloin hakis sitä? Taidat olla vaan kateellinen mutta ihmettelen kyllä että mistä syystä, ei astma ja maitoallergia pikkulapsella oo mikään mitätön läpihuutojuttu.

niin no en tosiaan ole kateellinen mutta tiedän tosi monta perhettä jotka säästävät kelan pennoset vammaisille lapsille,että nuo jotka todella sitä tarvitsevat,saisivat mahdollisuuden yltää korkeimpaan luokkaan.
sittenhän koliikki ajastakin kannattaa joka äipän hakea tukea kun joutuu vauvan kanssa valvomaan.

Totuus tässä asiassa nyt kuitenki on se, että ei ne ylimpään tukeen oikeutetut saa yhtään helpommin sitä tukea, vaikka kaikki alimpaan tukeen oikeutetut jättäis tukensa hakematta. Yhtä vaikeaa sitä ylintä on saada sittenkin kun sen saaminen ei oo kiinni siitä paljonko alinta tukea jaetaan vaan se riippuu täysin toisista asioista. Mun mielestä on tyhmää jättää käyttämättä etuja, joihin on oikeus, mutta jokainen tekee omat valintansa tietysti. Jos asiaan pitää saada muutos, niin se pitää sitte lähteä kelalta, turhaa on asiasta purnata yksityishenkilöille. Kela on määritellyt asian niin, että alinta tukea saa myös mm lapsen allergian ja astman takia joten valita sinne jos asia ärsyttää, ja vaadi etteivät enää maksa sitä ko. ryhmille.

Saakohan lapsen laaja-alaisesta kehitysviivästymästä tukea? Tarvitsee kaikissa päivittäisissä asioissa apua. 6v on,mutta on 3v tasolla.

Mun kaveri saa ylintä tukea kun sen 4v on 1vuotiaan tasolla.Mutta kovan työn saivat kyllä tehdä että saivat ylimmän tuen.

Eli hänkin tarvii apua kaikissa päivittäisissä toimissa? mulle ei ole edes puhuttu mistään vammaistuesta! :/ Meilla tarvitaan apua ruokailussa,suihkussa,vessassa käynnit ( ei mee itse vaan pitää aina käskeä) eikä ymmärrä oikeen asioita vaan pitää tarinan kautta kertoa tai näyttää piirtokorteilla.

Tarvii todellakin. Kuten kirjoitin, on 1vuotiaan tasolla eli ihan kuin hoitais isoa vauvaa.

Alkuperäinen kirjoittaja ???:
Johan tossa aiemmin kerroin, että lääkäri/sairaalakäyntejä kertyi jopa 30 vuotta kohti.se tekee yli 2 kertaa viikossa.

Laskutaito hukassa???

Tarkoitin 2 kertaa KUUKAUDESSA. Anteeksi, tuli väärä ajanmääre vahingossa. Mutta paljon se on siltikin, vai tuleeko teidän käytyä pari kertaa kuussa lääkärissä ja ajoittain lähdettyä keskellä yötä hengittämään spiraa kun lapsi meinaa tukehtua?

ja odotellaan takautuvasti kahden vuoden saamisia. Olen tosi iloinen asiasta eikä asian hohtoa vähennä se, että Kelalta oltiin minulle tosi tylyjä, kun tukea hain. Lapsen sairaudet ovat atooppinen ihottuma, astma, vilja-allergia, korvatulehduskierre... Nyt lapsi siis 5v. ja edelleen käytössä säännöllinen lääkitys. Ja siitä huolimatta välillä astma pääsee pahaksi.

Alkuperäinen kirjoittaja heh:
Johan tossa aiemmin kerroin, että lääkäri/sairaalakäyntejä kertyi jopa 30 vuotta kohti.se tekee yli 2 kertaa viikossa.

Laskutaito hukassa???

Sulla ainakin. Vuodessa on 52 viikkoa :laugh:

Niin, ja jos käyntejä on kaksi kertaa viikossa sehän on 104 käyntiä...

Alkuperäinen kirjoittaja hyvä:
Hyvä ap, Kelan vaatimukset on tosiaan hankalia varsinkin monille allergisille. Meillä lapselle ei käy paljon mikään ruoka, ei mm. viljat eivätkä maito, eli alin vammaistuki tulisi varmasti ihan helposti. Ei kuitenkaan olla haettu sitä, sillä ollaan koettu viralliset altistukset lapsen tilanteessa liian hankaliksi. Näen nyt tärkeämpänä oman ja lapsen hyvinvoinnin ja uusien ruokien saamisen ruokavalioon kuin sen, että saadaan Kelaa varten virallinen paperi.

Rahaahan tässä menettää, mutta onneksi on säästöjä mitä syödä. Tällä ruokavaliolla lapsen ruoatkin ovat kalliita, mutta minkäs teet.

Meillä esikoisella oli pitkään vain 3 ruoka-ainetta käytössä. Mutta me kyllä käytiin asian vuoksi sairaalassa säännöllisesti, en ominpäin uskaltanut alkaa kikkailla ruokavalion kanssa kun se oli niin rajoitettu. Ja lisäksi lapsi joi apteekin korviketta, joka olis tullu maksamaan 300euroa kuukaudessa, mikäli ei oltais saatu sairaalasta todistusta allergiasta niin, että kela korvasi 75% maidon hinnasta. Ja kun sairaalan kirjoilla oltiin niin sieltä päin sitten haettiin se tukikin.

Ei mekään omin päin kikkailla, ollaan säännöllisesti yksityisen allergialääkärin hoidossa sekä ravitsemusterapeutilla. Meillä vaan pääsi käymään niin, että lääkäri suositti ekana kotialtistusta, joten kun se tehtiin, tuntui tosi turhalta aloittaa uudestaan virallisilla altistuksilla, kun oli vielä muutenkin ongelmaa syömisissä, joita altistukset herkästi pahentavat, kun on pakko saada menemään ruokaa määrätty määrä. Kotona voi soveltaa paremmin ja kokeilla seuraavana päivänä uudestaan, jos ei onnistu. Lisäksi oireet tulevat jo aika pienillä määrillä, joten lusikallinen riittäisi muuten, mutta kun oireet tulevat viivästyneinä se ei virallisen "proseduurin" mukaan pitäisi syödä paljon enemmän. Välttääksemme vielä pahentamasta syömisongelmaa ollaan siis vältetty väkinäisessä tilanteessa tehtyjä altistuksia.

Sain onneksi imetysdieetin toimimaan ainakin kohtuullisesti, joten päätin jatkaa sillä. Jos se ei olisi toiminut, olisi tietenkin pitänyt tehdä virallisemmat maitoaltistukset.

Eli vaikka ollaan ihan virallisessa hoidossa, meiltä puuttuu juuri se oikeanlainen paperi.

Laskutaito hukassa???

Tarkoitin 2 kertaa KUUKAUDESSA. Anteeksi, tuli väärä ajanmääre vahingossa. Mutta paljon se on siltikin, vai tuleeko teidän käytyä pari kertaa kuussa lääkärissä ja ajoittain lähdettyä keskellä yötä hengittämään spiraa kun lapsi meinaa tukehtua?

joo kyllä tulee mutta ihan ilman tukia joo

Ihan samanlailla kävi meilläkin 1,8vuotta päätöksestä , valitus tuli sieltä valituskunnasta ja joutuivat maksamaan takautuvasti, oli meinaa 3 erilaista lääkärin C-lausuntoa ja olivat silti kelassa sitä mieltä ettei ole pätevää, mut toisin kävi :laugh: tuntu päätös hyvältä

Alkuperäinen kirjoittaja f:

Laskutaito hukassa???

No kannattais ehkä sitte hakea tukea.

Laskutaito hukassa???

Alkuperäinen kirjoittaja memorymain:
Eihän ap vain ole tupakoinut raskauden aikanan? Jos olet ja lapsi saanut astman, niin saisitte kyllä itse maksaa.

Mä oon kuule itsekin astmaatikko ja allergikko joten en todellakaa tupakoi. ja vaikken oliskaa astmaatikko niin en tupakoisi sittenkään. Sikiö tai lapsi ei myöskään oo koskaan altistunu passiiviselle tupakoinnille. Meillä on vahva sukuperimä astmaan ja lasten astmat johtuu siitä - ja tähän sä kai kommentoit, että perinnöllisten sairauksien kantajien pitäis olla tekemättä lapsia...

Meillä samoin. Miehen puolelta tosi vahva perimä astmaan ja allergioihin. Lapsemme ovat ikävä kyllä perineet nuo sairaudet. Kyseessä on periaatteessa lievä sairaus, mutta kyllä on vaativaa jatkuvasti seurata lapsen vointia ja vahdittava syömisiä jne. Valvottuja öitä ei voi edes laskea. Toki pahempiakin sairauksia on, mutta heille ihan perustellusti kuuluu sitten ylempi vammaistuki.

Laskutaito hukassa???

miksi,ei mulla oo mitään syytä..oma kullankallis lapseni,ei mitkään yleiset verorahat todellakaan paranna lastani..eikä munkaan oloani

Vähän mua harmittaa se, että Kelan tukea tuntuu olevan työläintä saada silloin, kun sen hakemiseen olisi vähiten voimavaroja.

Meillä oli muutenkin rankka vauvavuosi (muutakin sairastelua perheessä), joten olen ihan suosiolla jättänyt kaikki "ylimääräiset" tappelut käymättä. Koko perheelle tärkeämpiä olivat yhdessä vietetyt tunnit, kuin päivät sairaalassa tai lääkärissä tai tukihakemuksien kanssa painiminen.

Meillä edellä mainittuihin on mennyt niin paljon joka tapauksessa aikaa, että mietin tarkkaan kuinka paljon teen byrokratian vuoksi. Säästän nyt voimiani niitä oikeasti tärkeitä asioita varten, kun on mahdollisuus tehdä valinta ja pihistetään rahaa muualta.

Ei ne "kelan ämmätkään" varmaan ihan kiusallaan jätä etuuksia myöntämättä. Varmasti he mielellään myöntäisivät vaikka kaikille hakijoille, jos vaan rahaa olisi. Omia rahojaanhan he eivät siellä panttaa, eivätkä saa pitää käyttämättömiä rahoja itsellään.
Nämä vaihtelevat ja välillä järjettömiltäkin tuntuvat etuisuuspäätökset kertovat hyvin epäselvästä laista ja asetuksista ja vielä epäselvemmistä lain tulkinnoista. Ne laithan päättää eduskunta ja me äänestetään ne tyypit sinne eduskuntaan...

Laskutaito hukassa???

miksi,ei mulla oo mitään syytä..oma kullankallis lapseni,ei mitkään yleiset verorahat todellakaan paranna lastani..eikä munkaan oloani

No jos oot tuota mieltä niin turha sitten vonkua jos joku muu hakee tukea ja saa sen. Itse henk koht haen kaikki tuet joihin oikeus on, koska verojakin ollaan miehen kanssa ihan kiitettävästi makseltu. Ei olla mitään sossun pummeja tms vaan ihan itse muuten maksetaan elämisemme omilla palkkarahoillamme. Mutta vammaistukea haen ja vaadin sen koska kela itse kerran määrittelee asian siten, että jos lapsella on vähintään 6kk kestävä sairaus tai vamma, joka aiheuttaa VÄHINTÄÄN VIIKOTTAISTA rasitusta suhteessa vastaavanikäiseen terveeseen lapseen, niin silloin saa vammaistukea. Ja kyllä meidän lasten astmat todellakin täyttää tuon kriteerin. Miksi Kela laittaa kriteeriksi tuon VIIKOTTAISEN rasituksen jos sitten evää tukia sellaisilta, joiden lasten sairaus tai vamma kuitenkin aiheuttaa PÄIVITTÄISTÄ rasitusta. Ei singulair-rakeiden syöttäminen alle vuoden vanhalle joka ikinen ilta oo ainakaan meillä ollu kovin helppoa...

Tuli muuten mieleeni, jos ap tai joku muu osaisi vastata. Onko lääkitys nimenomaan astmaan liittyvä juttu noissa korvausasioissa vai lasketaanko se rasitukseksi myös allergioissa. Meillä lapsi toiseen sairauteen, allergiaan liittyen lääkkeitä ja ravintovalmisteita yhteensä 7 valmistetta päivässä. (Toki osan voi antaa yhtä aikaa, muttei kaikkia.) Vaikuttaisiko tuokin jotenkin korvauksen suuruuteen? (Lapsella ei siis ole astmaa.) Lisäksi tulee vielä joskus ihovoiteet.

Alkuperäinen kirjoittaja ihan oikein:
Kaveri joutuu hakemaan vammaistukea JOKA VUOSI down-lapselleen. Ovat vissiin Kelassa sitä mieltä, että lapsi saattaa jossain vaiheessa tulla "terveeksi" :kieh:

Ei oo todellista :headwall:

Tuli heti tästä mieleeni kun just hiljan (perjantaina?) tuli kotiin joku Kelan lehti, jossa oli tällainen "Totta ja tarua Kelasta" -artikkeli. Sitä lukiessani pyörittelin kans silmiäni aika monta kertaa, siinä vain väitettiin että kaikki Kelan päätökset perustuvat tarkkoihin säädöksiin ja ovat aina samat kaikille ynnä muuta tätä sontaa jolla ne aina "perustelevat" näitä mielenkiintoisia päätöksiään. Se on kyllä aina yhtä hieromista paitsi Kelan niin aivan erityisesti vakuutusyhtiöiden kanssa, raha niille kyllä kelpaa mutta sitten kun jotain tarttis sieltä takaisin niin kas kummaa kun olet planeetan tervein ihminen. Meillekin Pohjola jätti korvaamatta evakko-asuinkulut putkivahingon ajalta sillä perusteella, että kun vakuutusyhtiö ei ollut vastuussa vahingosta :laugh:

Tiedoksi ap:lle (minkä taisitkin jo tietää), että Kela joutuu taipumaan muutoksenhakulautakunnan päätökseen, tai vaihtoehtoisesti hakea muutosta päätökseen vakuutusoikeudelta (mitä se ei tule tekemään).

Onnea myönteisestä päätöksestä! Kyllä kannattaa valittaa, jos on hyvät perustelut. :)

Hetkinen? Luuletko ihan oikeasti, että jos kaikki "vähemmän" sairaiden lasten vanhemmat, jotka ovat oikeutettuja tukiin, jättäisivät ne hakematta, enemmän sairaille/vammaisille annettaisiin enemmän rahaa? Höpö höpö. Siitä ei olisi muuta seurausta kuin se, että päättäjät toteaisivat Kelan tarvitsevan vähemmän rahaa menoihinsa.

Yhteistyössä