Kela sai nokilleen :D

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja valittaja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Meillä tytöllä 47,xxx ja f83, sai alinta tukea ja sekin lakkautettiin 4v sitten.
Oli suositukset kaikkiin mahdollisiin terapioihin mutta ei ikinä saanut korkrinta tukea vaikka sitä suositeltiin. No loppui matalinkin tuki, me valitettiin myös mutta tuli kielteinen päätös.

Viime syksynä pyydettiin tytölle kiireellistä sijoitusta kun ei enää jaksettu ja siellä lähtikin asiat rullaamaan, nyt on noiden dg lisäksi autismia ja kehitysvammaa ja lääkityksellä päivittäin.

En ymmärrä sitä kelan asiantuntija lekuria joka tekee päätökset näkemättä lasta.

Onnea teille sai kela nokilleen!

Alkuperäinen kirjoittaja jee!!:
Hienoa! Kela on välillä pyllystä ja oon niin iloinen, että jaksoit valittaa ja teillä kävi noin.
Meillä tuli aikoinaan hylky sillä perusteella, ettei tarvinnut kohtauksien aikana käydä saairaalassa spiiralla, vaan selvittiin kotona avaavalla. Olisi tarvinnut käydä siellä spiiralla se kerta viikkoon.. Muutoin pitkävaikutteista annettiin joka päivä x2. Eli luokittelivat astman helppohoitoiseksi. Allergiat olivat vaikeat, muttei kelan mielestä. Käytössä oli silloin epipen. Ei jaksettu valittaa..

Minkä ikäinen lapsi oli tuolloin kun haitte tukea? Astmaatikkolapset saa sitä vammaistukea useimmiten kouluikään asti, sen jälkeen pitää olla TOSI sairas ennenku tukea saa. Meillä meidän toinen lapsikin on astmaatikko ja on saanu tuota alinta tukea 2vuotiaasta asti (sillä lääkitys 2 kertaa päivässä, harvoin kohtauksia). Lääkäri sanoi, että sit kun menee kouluun niin on epätodennäköistä että enää saa tukea. Nyt sillä päätös voimassa tämän vuoden loppuun, voi olla että seuraavana vuonna ei enää saa tukea kun aloittaa sit seur syksynä koulun.

Eli jos teillä kyse koululaisesta niin voi olla että noi ei riitä Kelalle. Jos lapsi alle kouluikäinen niin sit kyllä ihmettelen suuresti että hylkäsivät hakemuksen.

HYVÄ AP !!!Ja mä kun olen luullut et olen joutunut kaikesta tappelemaan Kelan kanssa :ashamed:
Siis toi ap:n tarina tai siis tuo hylkäysperuste on aivan käsittämätön koska miedän lapsi sai alimman tuen sillä että on pahasti ruoka-allerginen ja atoopikko, sitten vuosi ekasta päätöksestä tuli mukaan astmalääkitys ( alkuun 2 kertaa päivässä ja nyt enää 1 kerran päivässä) mut ei ole koskaan tarvinnut tapella päätöksestä.

Sen sijaan olen tapellut noista altistuksen lääkärimaksuista ja matkakuluista, ekaan sain jo Kelan muuttamaan päätöstä, toinen odottaa käsittelyä Sosiaaliturvan muutoksenhakulautakunnassa :)

Mut kyllä kolmen vuoden aikana olen oppinut että AINA kannattaa valittaa :p

Hienoa! Hitto, kyllä tuo Kela joskus ottaa päähän, muistan kun kyselin sieltä aikoinaan erästä asiaa useammalta ihmiseltä, ja kaikilta sain erilaisen vastauksen :o ... Byrokratia on ihanaa...

Kelan pitäisi vielä maksaa ap:lle viivästyskorkoa takaperoisesti tuolta ajalta. Meillä vastaavassa tilanteessa korko maksettiin automaattisesti. Olen muuten samaa mieltä, että hienointa tuollaisessa päätöksessä on se, että Kela joutuu myöntämään etuuden hakijan olleen ns. oikealla asialla!

Onnea!

Alkuperäinen kirjoittaja Eikä siinä vielä kaikki:
Kelan pitäisi vielä maksaa ap:lle viivästyskorkoa takaperoisesti tuolta ajalta. Meillä vastaavassa tilanteessa korko maksettiin automaattisesti. Olen muuten samaa mieltä, että hienointa tuollaisessa päätöksessä on se, että Kela joutuu myöntämään etuuden hakijan olleen ns. oikealla asialla!

Onnea!

Niinpä :D Ja kun ensin tein sen valituksen Kelalle niin perustelin kyllä todella hyvin ja esitin kaikki dokumentit asioista ja silti ei voinut Kelan lääkäri muuttaa mieltään. Mutta muutoksenhakulautakunta sitten muutti. Ja päätöksessä kyllä annetaan ymmärtää, että Kela ei pysty enää sitä muuttamaan vaan se vaan tekee kuten lautakunnan ihmiset on päättäneet.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Hyvä teille. Mutta ei se Kela mitään rahaa itse tuota. Se vain jakaa verorahaa. Siis sun ja mun ja tuon lähikaupan ja kekbabkioskin tuottamaa verorahaa.

Joo mutta mun mielestä näissä jutuissa on kyse tasa-arvosta.Kyllähän kaikki nyt tietää että me itse periaatteessa ne tuet ja avustukset maksetaan mutta on se epäreilua jos toinen perhe saa astmaan tukea mutta toinen ei.

Ja mä ainakin mielelläni maksan verorahoistani niille jotka niitä tarvii ja kun tarvitsen itse otan mielelläni myös vastaan,ilman että tunnen jotain syyllisyytä siitä.

Alkuperäinen kirjoittaja vendela:
Hyvä teille. Mutta ei se Kela mitään rahaa itse tuota. Se vain jakaa verorahaa. Siis sun ja mun ja tuon lähikaupan ja kekbabkioskin tuottamaa verorahaa.

Joo mutta mun mielestä näissä jutuissa on kyse tasa-arvosta.Kyllähän kaikki nyt tietää että me itse periaatteessa ne tuet ja avustukset maksetaan mutta on se epäreilua jos toinen perhe saa astmaan tukea mutta toinen ei.

Ja mä ainakin mielelläni maksan verorahoistani niille jotka niitä tarvii ja kun tarvitsen itse otan mielelläni myös vastaan,ilman että tunnen jotain syyllisyytä siitä.

Juu ja minä mieheni kanssa oon kyllä maksanu ihan tarpeeksi veroja, että kiva saada jotain vastinetta sille, työssäkäyviä kun ollaan ja muuten ei saada mitään yhteiskunnan tukia lapsilisiä lukuunottamatta. Kyllä mä ainakin mielelläni maksan veroja että sit tarvittaes saa niille jotain vastinetta.

Tavallaan olen Kelan puolella - vammaistukia yritetään käyttää paljon hyväksi, haetaan yksityislääkäreiltä kyseenalaisia diagnooseja vain tuon verottoman tulonlisän takia. Vammaisten ja pysyvästi sairaiden pitäisi saada päätös kerralla pysyväksi, mutta pikkuvaivoilla rahastavat valittajat pitäisi saada koko tuen piiristä pois.

Alkuperäinen kirjoittaja Vammaistuet:
Tavallaan olen Kelan puolella - vammaistukia yritetään käyttää paljon hyväksi, haetaan yksityislääkäreiltä kyseenalaisia diagnooseja vain tuon verottoman tulonlisän takia. Vammaisten ja pysyvästi sairaiden pitäisi saada päätös kerralla pysyväksi, mutta pikkuvaivoilla rahastavat valittajat pitäisi saada koko tuen piiristä pois.

Astma ei kyllä vauvalla/pikkulapsella oo mikään pikkuvaiva. Monet yöt on valvottu ja kahden astmalapsen kanssa lääkäri/sairaalakäyntejä on meilläkin kertyny vuoden sisään jopa 30.

Alkuperäinen kirjoittaja ihan oikein:
Alkuperäinen kirjoittaja suski:

Mutta Kelan virkailijat joutuivat toteamaan olleensa väärässä :D .

joutuvat MYÖNTÄMÄÄN oleensa väärässä ja SE on se paras pointti :D

Eivät varmasti myönnä mitään.

Tänään kaverin kanssa mietittiin just et kuinkahan moni oikeesti sais sitä tukea,jos vaan jaksaisi tai tajuaisi valittaa? kaverin poika on 7v ja saanut alintatukea. Nyt tuli kielteinen päätös,vaikka poika joutuu erityis kouluun ja on muuttunut vaan vaikeammaksi.. Hän aikoi kanssa valittaa.

Ai tämmönenkin tuki on olemassa. Olisin varmaan voinut hakea tukea, kun lapsella oli erittäin paha korvakierre. No, meni kuitenkin vakuutuksen piikkiin lääkärireissut ja lääkkeet. Tosin vakuutusmaksu on tähtitieteellinen.

Alkuperäinen kirjoittaja memorymain:
Eihän ap vain ole tupakoinut raskauden aikanan? Jos olet ja lapsi saanut astman, niin saisitte kyllä itse maksaa.

Mä oon kuule itsekin astmaatikko ja allergikko joten en todellakaa tupakoi. ja vaikken oliskaa astmaatikko niin en tupakoisi sittenkään. Sikiö tai lapsi ei myöskään oo koskaan altistunu passiiviselle tupakoinnille. Meillä on vahva sukuperimä astmaan ja lasten astmat johtuu siitä - ja tähän sä kai kommentoit, että perinnöllisten sairauksien kantajien pitäis olla tekemättä lapsia...

Meillä vaikeahoitoinen astmaatikko (5v), spira kotona, silti päivystyskäyntejä muutamia kuukaudessa, vaikeat siitepöly- ja ruoka-aineallergiat (käytössä 7 ruoka-ainetta) ja atoopinen ihottuma (kortisoni, perusrasva) . Alinta tukea saadaan eikä se kata edes kuukauden lääkkeitä saati ruokaa. Mutta valituksestakaan huolimatta korkeampaan tukeen ei olla oikeutettuja.

Jotkut saavat korotettua pelkästään siksi että on astma ja maitoallergia.. Mutta, aina ei voi voittaa ja onhan lapsi elossa kuitenkin vaikka kelalta ei rahaa tulekkaan.

oikeastaan kela oli ihan oikeeessa,ei tuollaisilla perusteilla pitäisi saada mitään VAMMAISTUKEA jos kerran päivässä lapselleen huolehtii lääkkeen.onko se niin raskas työ ettet selviä siitä ilman palkaa?

Alkuperäinen kirjoittaja ++:
oikeastaan kela oli ihan oikeeessa,ei tuollaisilla perusteilla pitäisi saada mitään VAMMAISTUKEA jos kerran päivässä lapselleen huolehtii lääkkeen.onko se niin raskas työ ettet selviä siitä ilman palkaa?

No se ei oo taas mun ongelma tai vika, että Kela muutti kaikki alle 16 vuotiaiden tuet vammaistuki-nimikkeen alle. Aiemmin oli erikseen sairaan lapsen hoitotuki ja vammaistuki, nyt ne on yks ja sama asia. Mun mielestä tuen nimi on hyvin hämäävä. Mekin saatiin vanhemmalle pojalle alunperin sairaan lapsen hoitotukea, mut jonkun vuoden alussa se muuttui vammaistuki- nimiseksi.

Ja mitä raskaasta työstä niin ei se siihen kerran päivässä lääkkeen antamiseen jää. Johan tossa aiemmin kerroin, että lääkäri/sairaalakäyntejä kertyi jopa 30 vuotta kohti.se tekee yli 2 kertaa viikossa. Lisäksi yön valvomiset astmaoireilun takia, sama juttu maitoallergiassa ja siihen päälle puolivuosittain altistuskokeet ym. Ja kyllä mä toki ilman palkkaakin ko. hommat tekisin, mutta kun kela kerran jakaa tuollaista tukea ja se on tarkoitettu MYÖS astma/allergialasten vanhemmille, niin miksi en silloin hakis sitä? Taidat olla vaan kateellinen mutta ihmettelen kyllä että mistä syystä, ei astma ja maitoallergia pikkulapsella oo mikään mitätön läpihuutojuttu.

Alkuperäinen kirjoittaja Herra Majuri:
ap, älä ny vielä innostu, kelan ämmät tekee uuden hylkypäätöksen josta saatte uudelleen valittaa.

Ne kelan ämmät ja äijät tekee päätöksiä ihan Kelan asetusten mukaisesti, ei omasta päästään. Miksihän aina pitää olla parjaamassa. Kela maksaa todella monelle tukia eri mudoissa ja enemmän ne päätökset on myönteisiä kuin kielteisiä, eikä kukaan muista kiittää.

Kiitos työpanoksestanne Kelan työntekijät, ilman sitä olisin ollut monessa pulassa.

Hyvä ap, Kelan vaatimukset on tosiaan hankalia varsinkin monille allergisille. Meillä lapselle ei käy paljon mikään ruoka, ei mm. viljat eivätkä maito, eli alin vammaistuki tulisi varmasti ihan helposti. Ei kuitenkaan olla haettu sitä, sillä ollaan koettu viralliset altistukset lapsen tilanteessa liian hankaliksi. Näen nyt tärkeämpänä oman ja lapsen hyvinvoinnin ja uusien ruokien saamisen ruokavalioon kuin sen, että saadaan Kelaa varten virallinen paperi.

Rahaahan tässä menettää, mutta onneksi on säästöjä mitä syödä. Tällä ruokavaliolla lapsen ruoatkin ovat kalliita, mutta minkäs teet.

Alkuperäinen kirjoittaja Raidallinen tiikeri:
Saakohan lapsen laaja-alaisesta kehitysviivästymästä tukea? Tarvitsee kaikissa päivittäisissä asioissa apua. 6v on,mutta on 3v tasolla.

Mun kaveri saa ylintä tukea kun sen 4v on 1vuotiaan tasolla.Mutta kovan työn saivat kyllä tehdä että saivat ylimmän tuen.

Alkuperäinen kirjoittaja hyvä:
Hyvä ap, Kelan vaatimukset on tosiaan hankalia varsinkin monille allergisille. Meillä lapselle ei käy paljon mikään ruoka, ei mm. viljat eivätkä maito, eli alin vammaistuki tulisi varmasti ihan helposti. Ei kuitenkaan olla haettu sitä, sillä ollaan koettu viralliset altistukset lapsen tilanteessa liian hankaliksi. Näen nyt tärkeämpänä oman ja lapsen hyvinvoinnin ja uusien ruokien saamisen ruokavalioon kuin sen, että saadaan Kelaa varten virallinen paperi.

Rahaahan tässä menettää, mutta onneksi on säästöjä mitä syödä. Tällä ruokavaliolla lapsen ruoatkin ovat kalliita, mutta minkäs teet.

Meillä esikoisella oli pitkään vain 3 ruoka-ainetta käytössä. Mutta me kyllä käytiin asian vuoksi sairaalassa säännöllisesti, en ominpäin uskaltanut alkaa kikkailla ruokavalion kanssa kun se oli niin rajoitettu. Ja lisäksi lapsi joi apteekin korviketta, joka olis tullu maksamaan 300euroa kuukaudessa, mikäli ei oltais saatu sairaalasta todistusta allergiasta niin, että kela korvasi 75% maidon hinnasta. Ja kun sairaalan kirjoilla oltiin niin sieltä päin sitten haettiin se tukikin.

Yhteistyössä