KELA ja tuet lapsensaannin jälkeen.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Sekaisin...
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

Sekaisin...

Vieras
Moi,

Auttakaas mua ymmärtämään nämä Kelan tuet kun saat lapsen, eli laskin vanhempainpäivärahalaskurilla tälläiset kaudet (laskettuaika on 2.9.2011)

Lasketun ajan mukainen kausi
Äitiysrahakausi 29.07.2011 - 29.11.2011 (105 ark.pvä)
Vanhempainrahakausi 30.11.2011 - 08.06.2012 (158 ark.pvä)

Äitiysrahakauden 56 ensimmäistä arkipäivää
29.07.2011 - 01.10.2011 (56 ark.pvä)
Vanhempainrahakauden 30 ensimmäistä arkipäivää
30.11.2011 - 05.01.2012 (30 ark.pvä)
Vanhempainrahakauden 12 viimeistä arkipäivää
26.05.2012 - 08.06.2012 (12 ark.pvä)

Eli äitiysrahat alkaa 29.7 kun jään töistä pois ja loppuu 8.6.2012. Sitten laskin tulojeni perusteella mitä pitäs saada. 2009 tienasin 39348,86€ ja veroprossa oli 25,5.

€ / arkipäivä € / arkipäivä ennakonpidätyksen jälkeen
Äitiysrahan määrä
56 ensimmäistä päivää 118,05 87,95 (eli noin 1600€/kk alussa?)
57 - 105 päivää 85,94 64,03 (eli noin 1500€/kk tällä ajalla?)

Miksi tässä kohti muuten äitiysrahan määrä pienenee, tietääkö kukaan?

Vanhempainrahan määrä
30 ensimmäistä päivää 98,37 73,29 (eli noin 1400€/kk?)
31. päivästä alkaen 85,94 64,03 (viimeiset 12 pvää noin 700€?)

Miksihän tässäkin viimeiset 12 päivää on summa pienempi?
Menikö tämä nyt oikein, voisiko joku fiksumpi valaista?

+ tietenkin lapsilisä per kuukausi.

Mitenkäs tämän jälkeen jos en haluakaan mennä vielä töihin. Sitten saa:

- Lapsilisän
- Kotihoitotuki 315,54 e/kk
- Espoo-lisä 218,64 euroa/kk

- Hoitolisä on enintään 168,86, mutta sitä ei taideta saada jos mies ansaitsee hieman päälle 3000€/kk(miinus verot)?

Ja en saa tietenkään mitään asumistukea, koska miehen tulot?

Eli minä saisin noin ~600-700€/kk jos jäisin kotiin vs mennä töihin ja saada kunnon palkka ja maksaa 300€/kk päivähoidosta.
On se niin väärin, mutta rahan takia kai pakko tehdä tulevaisuudessa. Tuolla summalla emme nimittäin maksa pääkaupunkiseudun vuokria ja lisäksi autoa... Saati jos ostettas vihdoin se oma talo niin edes lainankorkoja. Sääli :(

Kiitokset kovasti avusta jo etukäteen! Arvostan jos joku osaa näitä kertoa minulle palikkakielellä.

Eli olit toisin sanoen suunnitellut että jäät kotiin ja maksatat elinkustannuksesi veronmaksajilla! Huhuh tätä nykymenoa, kyllä ihmisen täytyy tehdä työtä elättääkseen itsensä, me muut ei haluta sinun pesuettasi elättää. Oikein suututtaa tuollainen asenne.

Eli olit toisin sanoen suunnitellut että jäät kotiin ja maksatat elinkustannuksesi veronmaksajilla! Huhuh tätä nykymenoa, kyllä ihmisen täytyy tehdä työtä elättääkseen itsensä, me muut ei haluta sinun pesuettasi elättää. Oikein suututtaa tuollainen asenne.

Siis tottakaihan mä jään kotiin kun mä lapsen synnytän. En aatellut synnäriltä juosta töihin takas? Vai niinkö nykyään tehdään?
Kyselinkin miten raha-asiat on äitiys- ja vanhempainlomanaikana?? Vai eikö niitäkään saisi nostaa kun lapsen saa?

Sen jälkeinen aika, kun lapsi on 9-10kk ja nuo viralliset äitiys- ja vanhempainrahatuet ja lomat loppuu, on sitten hoitoonko vaiko jäänkö kotiin hoitamaan ja halusin kyllä siitäkin lisätietoa.
Töissähän minä olen kokoajan tässä ollut ja rahaa lasta varten säästänyt!

Minä en nyt ymmärrä miten sinä ymmärsit minun kysymykseni?

Viimeksi muokattu:
Lisäksi tämä on mun esikoinen niin nämä asiat ei ole tuttuja mulle ja kysyin apua.
Haluan varautua etukäteen rahallisiinkin asioihin (tehdä jopa extraduunia säästääkseni rahaa), jotta ei kesken äitiysloman huomaa rahan loppuneen ja sitten ihmetellään mistä lapselle vaippoja ja ruokaa.

Hei, mielestäni tuo laskemasi äitiyspäiväraha kuulosti aika alhaiselta... mä tuun nyt saamaan päivärahan edellisen äitiysloman perusteella kun siitä on alle kolme vuotta, mutta edellisessä raskaudessani huomioidut työtulot olivat n. 45 000/vuosi ja mun saama äitiyspäiväraha oli about 2900 e/kk. Eli kyllä mä uskoisin että sullakin vähän enemmän on tuo...?

Eikö työnantajasi maksa ensimmäisen 3kk:n ajalta palkkaa?
Monesti kai on tapana että firma maksaa 3 kkn palkat ja saa itselleen tuon Kela-osuuden.

Sitä, miksi nuo summat vaihtelee vanhempainrahakauden aikana en muista.

Espoossa tuo päivähoitomaksu on muuten enimmillään muistaakseni 252 e/kk.

Jos yhtään lohduttaa, niin äippäloman aikana kyllä pystyy hyvin säästämään rahaa kun jää pois monia muita menoja, ei tuu käytyä lounailla ja shoppailemassa ja toisaalta on aikaa tehdä ruokaa itse jne. Eli kun äippälomakauden elelee säästäväisesti niin jää rahaa sitten vähän myös hoitovapaalle.

Mut joo, onhan se "hassua" kun päivähoito maksaa kunnalle yli 1000 e/kk, siitä maksetaan se 250 e, eli kunta maksaa yli 700 e/kk, mutta kotihoidosta maksetaan paljon vähemmän.

Sit taas toisaalta - ei pitäis valittaa, meillä on asiat mielettömän hyvin verrattuna lähes mihinkään toiseen maahan, yhteiskunta tukee kuitenkin aika hyvin!

Alkuperäinen kirjoittaja Piankolmenäiti;10884534:
Hei, mielestäni tuo laskemasi äitiyspäiväraha kuulosti aika alhaiselta... mä tuun nyt saamaan päivärahan edellisen äitiysloman perusteella kun siitä on alle kolme vuotta, mutta edellisessä raskaudessani huomioidut työtulot olivat n. 45 000/vuosi ja mun saama äitiyspäiväraha oli about 2900 e/kk. Eli kyllä mä uskoisin että sullakin vähän enemmän on tuo...?

Eikö työnantajasi maksa ensimmäisen 3kk:n ajalta palkkaa?
Monesti kai on tapana että firma maksaa 3 kkn palkat ja saa itselleen tuon Kela-osuuden.

Sitä, miksi nuo summat vaihtelee vanhempainrahakauden aikana en muista.

Espoossa tuo päivähoitomaksu on muuten enimmillään muistaakseni 252 e/kk.

Jos yhtään lohduttaa, niin äippäloman aikana kyllä pystyy hyvin säästämään rahaa kun jää pois monia muita menoja, ei tuu käytyä lounailla ja shoppailemassa ja toisaalta on aikaa tehdä ruokaa itse jne. Eli kun äippälomakauden elelee säästäväisesti niin jää rahaa sitten vähän myös hoitovapaalle.

Mut joo, onhan se "hassua" kun päivähoito maksaa kunnalle yli 1000 e/kk, siitä maksetaan se 250 e, eli kunta maksaa yli 700 e/kk, mutta kotihoidosta maksetaan paljon vähemmän.

Sit taas toisaalta - ei pitäis valittaa, meillä on asiat mielettömän hyvin verrattuna lähes mihinkään toiseen maahan, yhteiskunta tukee kuitenkin aika hyvin!

Moi,

Kiitos vastauksesta. Helpotti hieman tietää, että ainakin ton verran olisi tulossa siis ehkä rahaa töiden päättymisen jälkeen. Eli hieman olen oikeeseen suuntaan laskenut. Sulla kyllä on ollut paljon isommat vuositulot kuin mulla...
Firma maksaa ekat 3kk palkkaa kyllä täälläkin, eli noi ensimmäiset 56:n päivänrahat menee firmalle. Ja sitten vasta alkaa mulla KELAn tuet.

Onneksi jo nyt elää säästäväisesti koska tykätään muutenkin säästää rahaa sitten lomiin ja muihin "ylimääräsiin", että eiköhän sama jatku kun lapsi tulee. Ruoka tehdään jo nyt itse ja tarkotus on lapsellekin, ettei mitään purkkiruokia ostella. Enemmänkin varaudun näihin pinnasänkyihin, pomppukeinuihin, vaippoihin jne ostoksiin, ettei ne kasaannu kerralla ja rahat mene siihen...

Kiitos, saan nyt hieman huokaista näiden asioiden kanssa. Nyt pitäisi siirtyä KELAn lomakeviidakkoon ja koittaa muistaa täyttää kaikki oikein...

Siis tottakaihan mä jään kotiin kun mä lapsen synnytän. En aatellut synnäriltä juosta töihin takas? Vai niinkö nykyään tehdään?
Kyselinkin miten raha-asiat on äitiys- ja vanhempainlomanaikana?? Vai eikö niitäkään saisi nostaa kun lapsen saa?

Sen jälkeinen aika, kun lapsi on 9-10kk ja nuo viralliset äitiys- ja vanhempainrahatuet ja lomat loppuu, on sitten hoitoonko vaiko jäänkö kotiin hoitamaan ja halusin kyllä siitäkin lisätietoa.
Töissähän minä olen kokoajan tässä ollut ja rahaa lasta varten säästänyt!

Minä en nyt ymmärrä miten sinä ymmärsit minun kysymykseni?

käsityksen että haluat loppuelämäsi eli monet vuodet ainakin perustaa yhteiskunnan tuen varaan. Niitä ihmisiä on paljon. 2900e/kk on paljon (ei koskenut nyt sinua) jos sen saa käteen oli ammatti mikä tahansa. Eli ei kannattaisi valittaa.... mutta missä ne isien tulot ovat?

Viimeksi muokattu:
käsityksen että haluat loppuelämäsi eli monet vuodet ainakin perustaa yhteiskunnan tuen varaan. Niitä ihmisiä on paljon. 2900e/kk on paljon (ei koskenut nyt sinua) jos sen saa käteen oli ammatti mikä tahansa. Eli ei kannattaisi valittaa.... mutta missä ne isien tulot ovat?

No ei ole tarkoitus ja ei sovi mun elämänfilosofiaan. Mä olen kouluttautunut ja saanut hyvän työpaikan ja edennyt täällä ahkeran ja tunnollisen työni ansioista. Lisäksi vielä viihdyn täällä ja pidän työstäni ja se on osa elämääni, joten en siitä luovu.

Joten todellakaan siitä ei ole tässä kysymys vaan raha-asioiden huolehtimisesta kun lapsi on vielä aivan pieni ja haluaa turvata hänelle ja meille turvallisen kodin ja elämän.
Ja kun ensimmäinen kynnyskysymys tulee ratkaistavaksi kun lapsi on 9-10kk, että hoitoon vai kotihoitoon ja rahallisesti katsottuna siinä on iso ero.
Mutta niin on iso asia laittaa noin pieni vauva hoitoonkin.

Isien tulo on huomioitu tottakai, mutta minä haluan myös elättää perhettäni enkä jättää sitä taakkaa vaan isän harteille. Olen aina halunnut olla itsenäinen ja elättää itseni enkä olla muiden/valtion elätti...

Viimeksi muokattu:
Nimimerkki "Ihminen" nyt varmaan kertoo, että miten hän on lapsensa hoitanut kun kelasta saatavaa rahaa siihen ei saa ilmeisesti käyttää? Vienyt suoraan synnäriltä hoitoon vai?
AP on maksanut ihan nätisti veroja palkastaan kuten myös hänen miehensä eli eiköhän niistä voi tulouttaa hiukan heidän lapsensa hyväksi.

Itse olen työssäkäyvä äiti ja voin kertoa nimimerkki Ihmiselle, että päivähoito tulee yhteiskunnalle melkoisen kalliiksi.

vastaa eli aloittaja on vastuuntuntoinen henkilö eikä niikuin nykyaikana monet ovat. Pahoittelen että vedin vääriä johtopäätöksiä.
Mitä tuossa jäljempänä oleva yrittää "haukkua" minua, en ole vaatimassa yhteiskunnalta yhtään mitään, ei edes tarvitse. Olen kasvattanut lapsemme minimiäityisvapaalla, sen jälkeen lapsi perhepäivähoitoon (yksityinen) jonka maksoimme itse toisen perheen kanssa. Eli siinä ei voi osoittaa sormella, olen koulutettu ja hyvässä ammatissa.
Omalla maailmankatsomuksellani ei kenenkään siivelle jäädä, sen puolen hoitavat kyllä muut , olen maksajan asemassa. Olen itse vanhempieni ainoa ja itselläni on myös yksi lapsi joka toki on jo aikuinen, hankkinut kaksi hyvää yliopistptasoista koulutusta, työskentelee ulkomailla ja hoitaa asiansa. Ei heidänkään kerjätä tarvitse....
Eikö työnantajan taholta, tai liiton, kerrota noita summia mitä äitiysvapaalla saa?

Alkuperäinen kirjoittaja äiti minäkin;10884785:
Nimimerkki "Ihminen" nyt varmaan kertoo, että miten hän on lapsensa hoitanut kun kelasta saatavaa rahaa siihen ei saa ilmeisesti käyttää? Vienyt suoraan synnäriltä hoitoon vai?
AP on maksanut ihan nätisti veroja palkastaan kuten myös hänen miehensä eli eiköhän niistä voi tulouttaa hiukan heidän lapsensa hyväksi.

Itse olen työssäkäyvä äiti ja voin kertoa nimimerkki Ihmiselle, että päivähoito tulee yhteiskunnalle melkoisen kalliiksi.

Tiedän mitä lapset tulevat maksamaan yhetsikunnalle oli ne sitten kotona hoidossa tai päiväkodissa. Toimin suuressa kaupungissa kunnallispolitiikassa ja ollut mukaná niissä merkeissä todella pitkään.

Jos pummeja haluat metsästää niin lapsiaan hoitavat äidit eivät todellakaan ole oikea osoite. Kun olet kerran politiikassa mukana niin luulisi ymmärtävän, että yhteiskunnan on pidettävä heikoimmistaan huolta. Lapset on hoidettava ja paras hoitaja on oma äiti. Samoin vanhukset on hoidettava vaikka se olisi kuinka kallista ja tuottamatonta porukkaa.
Olen itse akateemisesti koulutettu, hyvässä ammatissa oleva ja katson, että mieheni ja minun maksamilla veromarkoilla voin hoitaa lapseni kotona kokonaiset 10 kk (josta työnantaja maksaa 4 kk)!! Jos haluan hoitovapaalle jäddä niin se ei kyllä ole yhteiskunnalta pois. Saisin valtiolta alle 300 e/kk (+lapsilisä jonka saa miljonäärikin). Hoitopaikan hinta on kunnalle noin 1000 e/kk. Tämän vuoksi monet kunnat maksavat vapaaehtoista kuntalisää kun se vain tulee niin paljon halvemmaksi hoitaa lapset kotona.
Mielestäni veromarkat tulisi suunnata ennemmin äideille/isille jotka kasvattavat tulevia veronmaksajia kuin lähiöpubiin rahansa kantavia juppoja, joiden asuminenkin maksetaan veromarkoista.

Vanhempainvapaan rahat maksaa Kela eli ei ole työnanatajan tai liiton asia.

Olipas osuvaan aikaan tätä kyselty kun itsekin olen juuri täällä ollut laskin kädessä, että mitenkähän sitä tukee saa kun lapsi nyt ilmestyy kuvioihin ja työt jää hetkeksi.

Eli 10kk elää ihan OK tuilla, mutta sitten jos haluaa pysyä kotona lapsen kanssa niin tekee erittäin tiukkaa :( Koska lapsilisä 100e + kotihoitotuki 300e + kuntalisä 200e ei hirveästi ole, kun menoissa on vuokra, auto, sähkö, vakuutukset, ruoka..... Eli meidänkin keskustelut taitaa ihan rahallisista syistä päätyä siihen, että palaan töihin sitten lapsen ollessa 10kk ja lapsi menee hoitoon :(

Yhteistyössä