Äiti hoitovapaalla,esikoinen täyttää 3 v ja vasta 3 kk jälkeen LA (kysymys tuesta ja töihinpaluusta)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Omenainen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

Omenainen

Vieras
Kertokaa nyt viisaammat:

Äiti on hoitovapaalla vakituisesta työpaikasta, hoitaa kotona lastaan. Hoitovapaa päättyy kun esikoinen täyttää 3 v. Silloin on pakko palata töihin. Äiti on raskaana ja LA on 3 kk kuluttua töihinpaluusta/esikoisen täytettyä 3v. (KELAn ehto 2 lasta 3:ssa vuodessa ei siis täyty).

Eli normaalisti töihin viimeisillään raskaana, noin 2 kk ehtii tehdä töitä ja sitten äitiysvapaalle n. 1 kk ennen kakkosen laskettua aikaa.

Mites tuet tulee, siis tämä äitiysvapaan / vanhempainvapaan tuki? Saanko täydet äitiyspäivärahat koko noin 9 kk äitiysvapaalta (tarkoitan tällä täysillä tuilla kuukausipalkkaani töissä, että siitä pois se 30% suunnilleen), vaikka ehdin tehdä vain 2 kk töitä?

Tiedän, että jos LA olisi ennenkuin esikoinen täyttää 3 vuotta, saisin saman äitiyspäivärahan kakkosestakin.

Onko siinä jotain kuukausijuttuja rajoituksena nyt sitten kuitenkin.

Eli kauan pitää ehtiä olla töissä ennenkuin jää pikkukakkosesta äitiysvapaalle, JOTTA saa täydet palkkaan sidotut äitiyspäivärahat??? Siis LA vasta sitten, kun esikoinen täyttänyt 3 v

Alkuperäinen kirjoittaja omenainen:
Onko siinä jotain kuukausijuttuja rajoituksena nyt sitten kuitenkin.

Eli kauan pitää ehtiä olla töissä ennenkuin jää pikkukakkosesta äitiysvapaalle, JOTTA saa täydet palkkaan sidotut äitiyspäivärahat??? Siis LA vasta sitten, kun esikoinen täyttänyt 3 v

Mun mielestä 1kk töissäoloa riittää, jos työsuhde muuten jatkuisi.

Kelan sivuilta

"Työtulo voidaan arvioida vuosityötuloksi (=12 kuukauden tuloksi) myös vähintään kuukauden työtulon perusteella. Tällöin edellytetään, että teet määräaikaista työtä (ns. pätkätyötä) tai olet ollut esimerkiksi vanhempain-, hoito- tai vuorotteluvapaalla ennen vanhempainpäivärahan alkamista. Tällöin sinun tulee esittää Kelalle työnantajan todistus (esim. työsopimus) tai muun luotettavan selvitys (esim. selvitys työhistoriasta) siitä, että työskentelysi olisi jatkunut vähintään kuusi kuukautta, ellei vanhempainpäivärahakautesi olisi alkanut."

Alkuperäinen kirjoittaja Emiilia:
Todennäköisesti et saa töistä tuota täyttä palkka vaan saat suoraan Kelan päivärahoja.

Tätähän ei oikeastaan kysytty. Nykyisin muuten ekalta 56 päivältä saa äp-rahaa 90% palkasta. Saatat kyllä myöskin saada ekalta kolmelta kuukaudelta täyden palkan töistä, riippu työpaikasta.

siis jos ehdin olla töissä edes 1 kk, tottakai työnantajani maksaa siitä itse palkan. Se siis näyttää riittävän siihen, että saa täydet palkkaan sidotut äitiyspäivärahat. Mulla on vakituinen työ. Eli tuo 2 lasta 3 vuodessa ei ole niin ehdoton. Näinkö se siis on?

siis jos ehdin olla töissä edes 1 kk, tottakai työnantajani maksaa siitä itse palkan. Se siis näyttää riittävän siihen, että saa täydet palkkaan sidotut äitiyspäivärahat. Mulla on vakituinen työ. Eli tuo 2 lasta 3 vuodessa ei ole niin ehdoton. Näinkö se siis on?

Joo siis tietenkin saat normaalityöstä palkan, mutta joissakin työpaikoissa työnntaja maksaa äitiysloman ekoilta kolmelta kuukaudelta täyden palkan.

saako nykyään ekalta 56 päivältä noin hyvät rahat? niin muuten, meidän työnantaja maksaa äitiysvapaan alkamisen jälkeen 3 kk täyden palkan ja sit siirrytään kelaan.

eli voiko nyt vetää yhteenvedon: esikoinen täyttää 3 v ja pakko palata töihin. Jos siellä ehtii olla 1 kk, niin saa sitten palkkaan sidotun äitiyspäivärahan.

Väännetään soppaa vielä.

Lähtötilanne sama, äidillä vakituinen työ ja hoitovapaalla esikoisen kanssa. Mitä jos esikoinen täyttää 3 vuotta vaikkapa 1.7. ja kakkosen LA on 14.7. Silloin en mene enää töihin, koska olen jo "jäänyt" äitiysvapaalle. Miten sitten maksetaan äitiysvapaalta se KELAn tuki? Ehto 2 lasta 3 vuodessa ei täyty mutta myöskään ei kerry yhtään työntekopäiviä siinä välissä.

eli voiko nyt vetää yhteenvedon: esikoinen täyttää 3 v ja pakko palata töihin. Jos siellä ehtii olla 1 kk, niin saa sitten palkkaan sidotun äitiyspäivärahan.

Väännetään soppaa vielä.

Lähtötilanne sama, äidillä vakituinen työ ja hoitovapaalla esikoisen kanssa. Mitä jos esikoinen täyttää 3 vuotta vaikkapa 1.7. ja kakkosen LA on 14.7. Silloin en mene enää töihin, koska olen jo "jäänyt" äitiysvapaalle. Miten sitten maksetaan äitiysvapaalta se KELAn tuki? Ehto 2 lasta 3 vuodessa ei täyty mutta myöskään ei kerry yhtään työntekopäiviä siinä välissä.

Silloin taitaisit saada vain minimin.

eli täysien tukien saamiseksi LA pitää olla ennen ku esikoinen täyttää 3 v, tai sitten LA on vähintään 2 kk kuluttua siitä ku esikoinen täyttää 3 vuotta, jotta ehtii olla sen 1 kk töissä.

Tippuuko siinä tapauksessa minimille?

On aika tökeröä, jos tippuu minimille ihan muutamien kuukausien takia. No, onhan ne rajat johonkin vedettävä.

esimerkki:

Äiti hoitovapaalla vakiduunista.
30.6. on kakkosen LA
1.7. esikoinen täyttää 3 v
ÄITI SAA TÄYDET ÄIPPÄRAHAT 9 KK KÄYMÄTTÄ TÖISSÄ OLLENKAAN

esimerkki 2

1.7. esikoinen täyttää 3 v
14.7. kakkosen LA
ÄITI EI EHDI TÖIHIN, KOSKA JÄÄ HOITOVAPAAN LOPPUESSA SUORAAN ÄIPPÄLOMALLE. PUTOAAKO MINIMITUELLE, SIIS SILLE KELAN MINIMILLE????????

esimerkki 3
1.7. esikoinen täyttää 3 v ja äiti menee töihin raskaana
1.9. kakkosen LA
ÄITI SAA TÄYDET ÄIPPÄRAHAT 9 KK KOSKA EHTI KÄYDÄ VÄHINTÄÄN 1 KK TÖISSÄ

MENEEKÖ SE NÄIN?

Yhteistyössä