keksityt ruoka-aineallergiat

  • Viestiketjun aloittaja broke one
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Huvittavinta tilanteessa oli se, että minä jolla oikeasti on geenitestillä todettu laktoosi-intoleranssi, söin myös niitä laktoosia sisältäviä ruokia ilman sen kummempaa hämminkiä. /QUOTE]
Mun miehellä ei geenitestin mukaan pitäisi olla laktoosi-intoleranssia. Laktoosirasituskokeen mukaan hänellä on kuitenkin vaikea laktoosi-intoleranssi. Onko olemassa sellaisia geenitestejä, joilla laktoosi-intoleranssi voidaan todeta? Olen luullut, että geenit antavat vain todennäköisyyksiä intoleranssin olemassa olosta. Ehkä se onkin niinpäin, että tuttavallasi on laktoosi-intoleranssi ja sinulla ei ole.
 
"vieras"
edes koepalalla ei voida varmistaa keliakiaa kaikilla, itse en tiedä mikä mulla on, suvussa keliakiaa ja olen huomannut että gleenittomalla ruokavaliolla olo on loistava. kun syön tuotteita joissa sitä on niin väsymys on kauhea ja sen lisäksi kammottavat vatsakivut joissa tosiaan tuntuu että joku koittaa kaivaa itseään mahan läpi puukon kanssa ja maha on jatkuvasti sekaisin.
 
"mii"
[QUOTE="vieras";28256328]Ei kukaan lähde gluteenittomaan ruokavalioon ihan vain huvikseen. Unohdetaan Hollywoodin julkut, mutta noin tavallinen suomalainen ei sitä ruokavaliota suosi ihan muiden kiusaksi.[/QUOTE]

Mun työpaikalla on monta naista jotka ennen karppasi hysteerisesti, ruokatauko oli ketoosi sitä ja hiilari tätä :kieh:
Nyt ne toteuttaa hysteeristä gluteenitonta ruokavaliota :LOL: Ja ihan on Suomessa tää työpaikka :D
 
[QUOTE="vieras";28255047]Ap, jos luet vielä tätä keskustelua, niin pyydä anoppia ostamaan apteekista sellaien pikaitesti, joka antaa viitteitä siihen, onko keliaka vai ei. Sano, että jos testi on negatiivinen, teet tarjoilut kuten ennenkin, mutta jos positiivinen, otat gluteenittoman ruokavalion huomioon.

Niin - ja pyydä todistusaineistoa tuloksesta :).[/QUOTE]

Se näyttää vaan keliakian, ei mahdollista vilja-allergiaa.
 
000
Voiko siis tosiaan olla allerginen vain gluteenille eikä viljojen muille proteiineille? Mä en löydä mistään oikein kunnon tietoa asiasta. Gluteeniyliherkkyydestä kyllä löytyy, mutta ei gluteeniallergiasta. Miten se todetaan? Yritetään ihan omatoimisesti metsästää syytä meidän teinin mahavaivoihin.

Joku vitsaili täällä kylmäallergiasta. Sellainen on ihan oikeasti olemassa. Mun yksi lapsista kärsi siitä pienenä. Aina kylmässä nousi iho nokkosrokolle ja kutina oli kauhea. Onneksi se meni ohi eikä ollut monivuotinen vaiva. Tyttö ei voinut käydä uimassa eikä edes kaupan kylmäaltaiden luona ilman nokkosrokkoa.
 
Ei näin..
[QUOTE="mnbv";28254988]Anoppisi ei ole ainoaa... Monet ihmiset uskovat sairastavansa gluteeniallergiaa, minkä vuoksi he ryhtyvät gluteenitttomalle ruokavaliolle. Gluteeniallergiasta ei kuitenkaan ole paljoakaan tietoa.

Keliakia on sairaus, jossa elimistö ei kykene pilkkomaan vehnässä, rukiissa ja ohrassa olevaa gluteenia. Keliakialle ole muuta hoitoa kuin elinikäinen, täysin gluteeniton ruokavalio.

Monet ihmiset kuitenkin uskovat sairastavansa muunlaista gluteeniallergiaa, joka aiheuttaa samankaltaisia oireita. Useimmissa tapauksissa gluteeniallergialle ei ole mitään tieteellistä perustaa. Itsediagnoosilla aloitettu gluteeniton ruokavalio on yleensä täysin tarpeetonta.

Lääkärin on myös mahdotonta jälkeenpäin diagnosoida mahdollinen gluteeniallergia, jos potilasta ei ole tutkittu ennen gluteenittoman ruokavalion aloittamista. Lääkärit eivät kiellä gluteeniallergian olemassaoloa, mutta suhtautuvat siihen harkiten, tutkimusten puutteellisuudesta johtuen.

Lääkäri tutkii keliakian ja gluteeniallergian mahdollisuutta mm. verikokeilla ja mahdollisesti suolitähystyksellä.[/QUOTE]

Vanha ketju, mutta viestissäsi on kaikki niin päin persettä, että en voi olla vastamatta.

Ensinnäkin, keliakia EI OLE ALLERGIA vaan autoimmuunisairaus. Keliakian väittäminen gluteeni-allergiaksi olisi sama kuin väittäisit diabetesta esim. sokeriallergiaksi.
Allergia ja autoimmuunisairaudet ovat täysin eri asia, eikä niitä koskaan pidää millään tavalla sekoittaa toisiinsa.

Toisekseen, tuo "elimistö ei pysty pilkkomaan" -selitys on laktoosi-intorelanssin määritelmä, ei keliakian.
Keliakiassa vehnän, ohran ja rukiin sisältämä valkuaisaine gluteeni aiheuttaa suolessa tulehdusreaktion, joka tuhoaa suolinukkaa.


Joten ei ehkä kannata alkaa jakelemaan neuvoja, mikäli omat tietosi aiheesta ovat todella hakusessa.
 
---ketään?
"Vehnäjauhojen hyvät leivontaominaisuudet johtuvat vehnänjyvän sisältämästä sitkoaineesta, gluteenista.

Gluteeni on vehnänjyvän varastoproteiinien, gliadiinien ja gluteniinien, muodostama verkkomainen rakenne, joka saa aikaan taikinan sitkon.

Leivontaominaisuuksiin vaikuttavat etenkin tietyt molekyylipainoltaan suuret gluteniinialayksiköt (HMW-GS), joita vehnässä lajikkeesta riippumatta on kuusi erilaista.

Kaikki geenit eivät kuitenkaan ilmenny kaikissa lajikkeissa, ja gluteenin laatua onkin yritetty parantaa lisäämällä vehnälajikkeisiin ylimääräisiä kopioita näistä geeneistä.

Erityisesti yhden geenin (1Ax1) on todettu vaikuttavan vehnän leivontaominaisuuksiin, mutta se ei ilmenny läheskään kaikissa lajikkeissa.

Altpeter ym. (1996) siirsivät tämän geenin lajikkeeseen, jolta se luonnostaan puuttui.

Geeni saatiin ilmentymään ja toimimaan vehnässä, ja sen todettiin lisäävän gluteenin kokonaismäärää ja siten parantavan lajikkeen leivontaominaisuuksia".
Kirjasta Biotekniikan riskit, kirjoittaneet Elina Häikiö ja Jaakko Kangasjärvi
Kai tuon kirjan on joku muukin lukenut?
http://koti.netplaza.fi/~paula/kotikokkeli/sitruunahapposieni.htm
 
vierailija
Minäkin nauroin aiemmin näille kaikenmaailman ruoka-aineallergioille ja elin leivällä ja maidolla. No, nykyään en voi syödä ollenkaan viljaa enkä maitoa. Suolisto on herkistynyt niille niin, että siellä on jatkuva tulehdus ja koko terveys kauniisti sanottuna romuna, jos niitä tungen itseeni. Iho, nivelet, suolisto, hampaat ja kaikki oireilevat. En tiedä miksi näin on, mutta näin vain meni minun kohdallani.
 
vierailija
Minäkin nauroin aiemmin näille kaikenmaailman ruoka-aineallergioille ja elin leivällä ja maidolla. No, nykyään en voi syödä ollenkaan viljaa enkä maitoa. Suolisto on herkistynyt niille niin, että siellä on jatkuva tulehdus ja koko terveys kauniisti sanottuna romuna, jos niitä tungen itseeni. Iho, nivelet, suolisto, hampaat ja kaikki oireilevat. En tiedä miksi näin on, mutta näin vain meni minun kohdallani.
Pääsyy: suolisto. Tulehdus (oli se sitten suolistossa tai muualla) menee herkästi reaktiiviseksi artriitiksi (reaktiivinen niveltulehdus). Iho-oireet ovat tyypillisiä allergioissa.

Suomessa on ruokateollisuus todella hirveä lähtien kasvituotannosta. Teollisesti tuotettuja entsyymeitä, kuten fytaasi jne lisäillään rehuihin. Jauhoihin lisätään kaikenlaista ja viljalajikkeet on viimeisen päälle jalostettuja. Vaihtamalla esimerkiksi vehnän tattariin voi saavuttaa merkittäviä terveyshyötyjä. Kannattaa kuunnella elimistöään ja etsiä sitä sopivaa ruokavaliota. Suosi tuotteita, joissa on kolme tai vähemmän ainesosaa.
 
vierailija
Minäkin nauroin aiemmin näille kaikenmaailman ruoka-aineallergioille ja elin leivällä ja maidolla. No, nykyään en voi syödä ollenkaan viljaa enkä maitoa. Suolisto on herkistynyt niille niin, että siellä on jatkuva tulehdus ja koko terveys kauniisti sanottuna romuna, jos niitä tungen itseeni. Iho, nivelet, suolisto, hampaat ja kaikki oireilevat. En tiedä miksi näin on, mutta näin vain meni minun kohdallani.
Tiedän, mutta ei sitä voi yhdessä viestissä yhtenä iltana kertoa. Voit kuitenkin aloittaa vaikkapa tästä, luomun pilaamisesta.
 
Vanha jutty, mutta monelle varmasti edelleen ongelma. Itse tekisin herkut synttärisankarin maun mukaan, jos mahdollista, niin erityisruokavaliot huomioiden. Allergikoille ja muuten vain ronkeleille tekisin yhden lisävaihtiksen.
 
vierailija
Noo jos ei oikeasti ole tarvetta, niin siitä vaan, tee tavallinen (mutta käytä osana jauhoista perunajauhoja, niin on uskottavamman oloinen)! Mutta käske sen ottamaan omat pikkuleivät ja piirakat mukaan, kun osa niistä kaupan gluteenittomista on kamalan makuisia, ethän sä voi tietää mistä niistä se anoppi tykkää!
kyllä voi ottaa kakkua vaikka 3 kertaa, ettei tarvi olla "sen seitsemän sorttia"🐧
 
vierailija
Juu, tämä aloitus ärsyttää. Niin pitkään kuin on itse terve, niin on helppo kritisoida muita heidän sairauksistaan. Kaikkia sairauksia ei pystytä varmuudella toteamaan. Eikä oikeastaan ole edes kyse siitä, onko joku tietty sairaus vai ei, mutta jos joku ruioka-aine tekee sairaaksi, niin sitä on paras välttää, vaikka henkilöllä sattuisi olemaan hankala miniä. Jos itse olisin ap:n anoppi, niin joisin juhlissa pelkän kahvin.
 

Yhteistyössä