keksityt ruoka-aineallergiat

  • Viestiketjun aloittaja broke one
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
[QUOTE="vieras";28255047]Ap, jos luet vielä tätä keskustelua, niin pyydä anoppia ostamaan apteekista sellaien pikaitesti, joka antaa viitteitä siihen, onko keliaka vai ei. Sano, että jos testi on negatiivinen, teet tarjoilut kuten ennenkin, mutta jos positiivinen, otat gluteenittoman ruokavalion huomioon.

Niin - ja pyydä todistusaineistoa tuloksesta :).[/QUOTE]

Oletko oikeasti tosissasi?
Tai sitten voi tehdä ihan normaalit tarjoilut ja ostaa vaikkapa paketin gluteenittomia keksejä.
Jos ei ole varaa/halua, ei sitten tee niin ja varautuu siihen ettei anoppi voi syödä mitään.
On olemassa sellainenkin asia kuin gluteeniherkkyys, mikä on eri asia kuin keliakia.
Aiheuttaa kuitenkin ikäviä oireita vaikkei testeissä näkyisikään.

PS. Toivottavasti pyydät lääkärintodistetut terveydentilasta myös kaikilta muilta vierailta, jos tuolle linjalle lähdet. :)
 
  • Tykkää
Reactions: Zarppa
Tee nyt vaan tavallinen kääretorttu perunajauhoista. Voit kuorruttaa sen vaikka kermavaahdolla, niin saat juhlavamman.

Tulee yksi hyvä lisä kahvipöytään ja muutkin kuin anoppi voivat sitä syödä. Sitten vaan kaupasta keksipaketti ja tarjoiluastian viereen kirjoitat gluteeniton.
 
hrrrr
Alkuperäinen kirjoittaja täh;28251372:
Miten voit sanoa,että on keksitty allergia ja haluaa huomiota? :O
Tuskin kukaan tuollaista valehtelee,ja vaikka lääkäri ei olisi sitä todennut,niin ehkä anoppisi on tämän asian itse huomannut..kukas sen parhaiten sitten tietäisi,ellei tämä henkilö itse

Samaa olisin kysynyt:)

Gluteenittomissa jauhoissa on kyllä sellaisia myrkkyjä, etten itse enää käytä niitä. Esimerkiksi tässä ketjussa mainittua:
http://kaksplus.fi/keskustelu/plussalaiset/mitas-nyt/2097788-mikahan-vaivaa-6-vuotiasta-poikaa/sivu16.html

Osta leipäjuustoa. dippailkaa luomuhunajassa. Se sopii kaikille, jos vaan ei ole just maitoallergiaa:-D
 
ainahan löytyy ihmisiä jotka ovat allergisia jopa kurkulle ja sienille....
No mie olen allerginen sienille. Saan jumalattoman ihottuman ja vaikeita hengitystieoireita. Samoin en voi syä kalaa, äyriäisiä, sitrushedelmiä, lukemattomia määriä mausteita, muutamia kasviksiaki jouvun vältteleen, plus monen monta muuta ruoka-aineallergiaa, jotka voi tuntua toisista kummallisilta.

Tuntuispa aika karmealta jos joku tieten tahtoen mulle niitä syöttäis salassa ja joutusin jopa hengenvaaraan. Osa on testattu allergiatestein, osan olen todennu ite kokkeilemalla. Epipen kulkee matkassa joka paikassa, lievempiin oireisiin allergialääke.

Eli en lähtis arvostelemaan sitä miltä joku ruoka-aine jostain ihmisestä tuntuu, ihan ilman varsinaista allergiaaki joku voi saaha jotain oireita tietyistä asioista ja haluaa siksi sitä vältellä. Ja sehän ei muille kuulu miksikkään. Kuuluu vaan hyviin tapoihin huomioida sellaset, ihan samoin ko seki että jotku juo kahvia ja toiset teetä.
 
Viimeksi muokattu:
hatusta
No mie olen allerginen sienille. Saan jumalattoman ihottuman ja vaikeita hengitystieoireita. Samoin en voi syä kalaa, äyriäisiä, sitrushedelmiä, lukemattomia määriä mausteita, muutamia kasviksiaki jouvun vältteleen, plus monen monta muuta ruoka-aineallergiaa, jotka voi tuntua toisista kummallisilta.

Tuntuispa aika karmealta jos joku tieten tahtoen mulle niitä syöttäis salassa ja joutusin jopa hengenvaaraan. Osa on testattu allergiatestein, osan olen todennu ite kokkeilemalla. Epipen kulkee matkassa joka paikassa, lievempiin oireisiin allergialääke.

Eli en lähtis arvostelemaan sitä miltä joku ruoka-aine jostain ihmisestä tuntuu, ihan ilman varsinaista allergiaaki joku voi saaha jotain oireita tietyistä asioista ja haluaa siksi sitä vältellä. Ja sehän ei muille kuulu miksikkään. Kuuluu vaan hyviin tapoihin huomioida sellaset, ihan samoin ko seki että jotku juo kahvia ja toiset teetä.
Mahtaako sulla olla jodiallergia? Katsos:
Crohn ja Colitis ry - CCAFIN - Tulosta sivu
 
korjausta
No mie olen allerginen sienille. Saan jumalattoman ihottuman ja vaikeita hengitystieoireita. Samoin en voi syä kalaa, äyriäisiä, sitrushedelmiä, lukemattomia määriä mausteita, muutamia kasviksiaki jouvun vältteleen, plus monen monta muuta ruoka-aineallergiaa, jotka voi tuntua toisista kummallisilta.

Tuntuispa aika karmealta jos joku tieten tahtoen mulle niitä syöttäis salassa ja joutusin jopa hengenvaaraan. Osa on testattu allergiatestein, osan olen todennu ite kokkeilemalla. Epipen kulkee matkassa joka paikassa, lievempiin oireisiin allergialääke.

Eli en lähtis arvostelemaan sitä miltä joku ruoka-aine jostain ihmisestä tuntuu, ihan ilman varsinaista allergiaaki joku voi saaha jotain oireita tietyistä asioista ja haluaa siksi sitä vältellä. Ja sehän ei muille kuulu miksikkään. Kuuluu vaan hyviin tapoihin huomioida sellaset, ihan samoin ko seki että jotku juo kahvia ja toiset teetä.
Sori, laitoin epähuomiossa väärän linkin;-)

Jos sulla onkin jodialllergia?
Eniten ja v
 
Vaivalloinen
Osta sinne pakkaseen dajm-kakku, sulata ja jaa paloihin. Tarjoa anopille yksi pala. Pakasta loput uudestaan ja tarjoile niitä paloja anopille pitkin vuotta.

Kamalaaaaan vaikeaaaaaa.
 
irq
No mulla ei ole virallista diagnoosia keliakialle, koska mua ei saa kukaan pakotettua sinne gastroskopiaan. Verikokeet otettiin ja niissä oli keliakiavasta-aineet reilusti koholla, joten sen perusteella aloitin sitten gluteenittoman ruokavalion. Vuoden päästä gluteenittoman ruokavalion aloituksesta arvot testattiin uudelleen ja ne olivat laskeneet normaalirajojen sisäpuolelle.

Mä en kyllä pidä meteliä jutustani, vaan otan omat eväät mukaan. Tietysti sekin on jonkun mielestä päin peetä tehty ja siitä, etten syö tarjottavia, voikin sitten vetää pellollisen herneitä nekkuun. Mutta jos mulle joku tarjoaisi gluteenittomana tuotetta, joka ei sitä olisi, niin olisin kovien vatsanväänteiden ja ripulin kourissa ainakin lopun päivää ja osaksi seuraavankin päivän.

Ja muuten, tuosta gluteeniherkkyydestä ollaan maailmalla väsäämässä käsittääkseni jo uutta tautiluokitusta, sillä tosiaankaan kaikki, joille viljat eivät sovi, eivät ole keliaakikkoja. Mäkään en välttämättä ole, mutta ainakin voin tuhat kertaa paremmin gluteenittomalla ruokavaliolla. Ja hiuksetkin kasvavat taas.
 
keliaakikon äiti
VOi olla, että hän on tunnistanut itsessään oireet, mutta ei ole halunnut tähystykseen (siis virallistamaan sairauttaan). Ehkä on kokeillut gluteenitonta ja huomannut, että se sopii hänelle eikä tule vatsavaivoja. Silloin ei taatusti halua palata takaisin vanhaan vain Kelan parinkympin takia. Oikeasti kelikia on vakavasti otettava sairaus, sillä gluteenin pienikin nauttiminen saa suoliston huonoon kuntoon =(
 
"Vieras"
Mun äiti on "allerginen" banaanille ja omenalle. On myös joitain muita, joita en nyt muista. Ei siis ns. Virallisesti allerginen, mutta aiheuttavat ikävää kutinaa suuhun ja kurkkuun. En tarjoa hänelle sellaisia ruokia, jotka aiheuttavat ikävää kutinaa vaikkei se kuolemaksi olekaan.
Mun kaverin miehellä menee vatsa vähän sekaisin maidosta, ei allergiaa eikä diagnoosia. En tarjoile hänelle maitotuotteita, koska seuraukset on ikävät. Aivan kuten en tarjoile mitään sienikeittoa juhlissa, koska tiedän että joku ei voi sietää sieniä.

Sen sijaan kaiken maailman keksityt ruokarajoitteet kuten karppaus tmv ei mua kiinnosta, toivon että karppaaja löytää pöydästä jotain syötävää. Jos taas joku on ollut 10v kasvissyöjä, teen kasvisvaihtoehdon.
Varmaan jokainen ruokarajotteinen ymmärtää ettei ne hänelle valmistetut eväät ole välttämättä samaa "tasoa" kuin ne normieväät.

Paras kakku, jota olen muuten syönyt oli gluteeniton ;) ei aavistustakaan mitä siinä oli mutta herkullista oli!
 
Meillä oli viikonloppuna juhlat ja 40 vieraasta 2 oli keliaakikkoja. Mä tein yhden pienen kinkkuvoileipäkakun, pienen kalakakun ja tytär teki gluteenittoman kakun. Jos emme olisi halunneet / ehtineet leipoa, niin olisin sit hakenut kaupasta tarjottavat. (kakkupohja oli valmispohja kaupasta, päällystettiin ja täytettiin itse) Esim. Prismassa tai Minimanissa on hyvä valikoima gluteenittomia tuotteita, ei minusta ole suuri vaiva käydä hakemassa esim. keksejä tai kakkuja. Gluteenittomia karjalanpiirakoitakin löytyy.
 
fhgfhg
hänellä EI ole keliakiaa, eikä hän ole allerginen gluteenille. millä tavalla muuten itse keliakia ja gluteeniallergia eroavat toisistaan?
Mistä tiedät ettei ole? Jos kerran kotonakin tarjoaa gluteenittomia niin eikai hän nyt sellaisia viitsi turhaan tehdä ja ostaa kun ovat niin paljon kalliimpiakin.

Ei mullakaan ole diagnosoitu keliakiaa tms. mutta kotimaiset viljat eivät minulle sovi. Mahani tulee kipeäksi ja ripuloin jos syön viljatuotteita.
 
teollisuus sanelee...
"Vehnäjauhojen hyvät leivontaominaisuudet johtuvat vehnänjyvän sisältämästä sitkoaineesta, gluteenista.

Gluteeni on vehnänjyvän varastoproteiinien, gliadiinien ja gluteniinien, muodostama verkkomainen rakenne, joka saa aikaan taikinan sitkon.

Leivontaominaisuuksiin vaikuttavat etenkin tietyt molekyylipainoltaan suuret gluteniinialayksiköt (HMW-GS), joita vehnässä lajikkeesta riippumatta on kuusi erilaista.

Kaikki geenit eivät kuitenkaan ilmenny kaikissa lajikkeissa, ja gluteenin laatua onkin yritetty parantaa lisäämällä vehnälajikkeisiin ylimääräisiä kopioita näistä geeneistä.

Erityisesti yhden geenin (1Ax1) on todettu vaikuttavan vehnän leivontaominaisuuksiin, mutta se ei ilmenny läheskään kaikissa lajikkeissa.

Altpeter ym. (1996) siirsivät tämän geenin lajikkeeseen, jolta se luonnostaan puuttui.

Geeni saatiin ilmentymään ja toimimaan vehnässä, ja sen todettiin lisäävän gluteenin kokonaismäärää ja siten parantavan lajikkeen leivontaominaisuuksia".
Kirjasta Biotekniikan riskit, kirjoittaneet Elina Häikiö ja Jaakko Kangasjärvi
 
anopillekin
Vähän samaa asiaa, kuin että jauhoihin täytyy laittaa jotain ainetta, ettei teollisuuden putkistot mene tukkoon:-D --- se muuten on syanidia, millä ne jauheet pysyy erillään...! Myrkytysoireena on yskä ja väottäisin pelkällä maalaisjärjellä, että kun aineella saadaan metallit erottumaan, ei esim rauta pysty sitoutumaan - tietyissä olosuhteissa - vereen. Sitä ilmiötä kutsutaan anemiaksi. Eikö?

No, tuolla gluteenista lisää, jos jotakuta kiinnostaa:
http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S073352100400092X
 
rautalangasta
Vähän samaa asiaa, kuin että jauhoihin täytyy laittaa jotain ainetta, ettei teollisuuden putkistot mene tukkoon:-D --- se muuten on syanidia, millä ne jauheet pysyy erillään...! Myrkytysoireena on yskä ja väittäisin pelkällä maalaisjärjellä, että kun aineella saadaan metallit erottumaan, ei esim rauta pysty sitoutumaan - tietyissä olosuhteissa - vereen. Sitä ilmiötä kutsutaan anemiaksi. Eikö?

No, tuolla gluteenista lisää, jos jotakuta kiinnostaa:
ScienceDirect.com - Journal of Cereal Science - Wheat transformation: current technology and applications to grain development and composition
Kun vijasta puuttuu gluteeni, täytyy taikinaan lisätä paljon munia. No, kun ne maksaa, teollisuus tykkää laittaa siihen leväjauhetta, vaikka edes odottavat äidit eivät saisi sitä käyttää! Mut kyllä ne EHKÄ aikanaan selviää . ei aina:
Etsi - karppaus.info :: keskustelufoorumi
 
"vieras"
Voi elämän kevät!

Mullakaan ei ole keliakiaa, mutta olen silti gluteenittomalla ruokavaliolla, koska olen allerginen gluteenille. Ärsyttäis suunnattomasti, jos joku valehtelis mulle kakun olevan gluteenitonta, vaikkei se sitä oikeasti olisikaan. Kuinka hankalaa on käydä ostamassa yksi keksipaketti kaupasta ja laittaa niitä sitten tarjolle? Jos anoppis on oikeasti keliaakikko, aiheutat tuolla tempauksellasi hänelle tosi kurjan olon tosi pitkäksi aikaa...
Näin mullakin, gluteeniton ruokavalio oltava. Olen ilmeisesti vilja-allergikko, koska keliakiaa ei mulla ole. Mutta jos joku väittää kakun olevan gluteeniton ja se ei sitä ole, niin johan on halpamainen ihminen.
 
"vieras"
Ei kukaan lähde gluteenittomaan ruokavalioon ihan vain huvikseen. Unohdetaan Hollywoodin julkut, mutta noin tavallinen suomalainen ei sitä ruokavaliota suosi ihan muiden kiusaksi.
 
Tuosta laktoosi-intoleranssista, minulla on tuttava, joka aina valitti, että hänellä on laktoosi-intoleranssi, eikä voi syödä laktoosia sisältäviä ruokia. Olimme eräällä päivällisellä ja kas kummaa hän oli valinnut itselleen laktoosittoman ruokavalion ja ilmoitti suurieleisesti, ettei voi syödä tarjottua ruokaa. Kun tuli sitten jälkiruoan vuoro, hän taas valitti, että miksi sitä ja sitä jälkiruokaa ei tarjoiltu hänelle. Tässä vaiheessa henkilökunta jo hieman närkästyneenä ilmoitti hänelle, että rouva oli ilmoittanut, että voi syödä ainoastaan laktoosittomia ruokia ja kyseisessä jälkiruuassa oli laktoosia. Huvittavinta tilanteessa oli se, että minä jolla oikeasti on geenitestillä todettu laktoosi-intoleranssi, söin myös niitä laktoosia sisältäviä ruokia ilman sen kummempaa hämminkiä. Tuttavani taas ei suostunut asiasta kuultuaan kyseiseeen testiin edes menemään. Olisihan tietysti ollut kovin ikävää, jos olisi todettu että hänen genotyypillään laktoosi-intoleranssia ei voi olla...
Mulle ainakin lääkärissä sanottiin ettei nykyään noita testejä enää edes tehdä. Laktoosi-intoleranssi diagnoosi tehdään pääsääntöisesti ihan kokeellisen tiedon perusteella, eli kokeillaan olla tietty aika laktoosittomalla ruokavaliolla ja jos se auttaa oireisiin niin se on melko selvä tapaus.
 
"Lissu"
Osta sinne pakkaseen dajm-kakku, sulata ja jaa paloihin. Tarjoa anopille yksi pala. Pakasta loput uudestaan ja tarjoile niitä paloja anopille pitkin vuotta.

Kamalaaaaan vaikeaaaaaa.
Tässä oli oikeasti hyvä idea. :) Loput tarjoilut normaalin kaavan mukaan.

Tosin laittaisin koko kakun pöytään, sulatettua ei kannata enää pakastaa. Ellei siitä kakusta saa sitten jäisenä leikattua palasta.
 

Yhteistyössä