Kehitysvammainen lapsi

Alkuperäinen kirjoittaja Horuksen silmä:
Alkuperäinen kirjoittaja metsänpeitto:
Mun on ihan tosissaan vaikea sanoa. Näiden omien kokemuksien jälkeenkin, toisaalta sitä on oppinut niin paljon paremmin sen, että vamma/sairaus on vain yksi piirre sitä lasta ja että se lapsi on silti rakas, ja monelle jopa tavallista rakkaampikin. Mutta toisaalta on niin paljon paremmin ymmärtänyt senkin, että kuinka paljon lapsen vamma/sairaus vie voimiakin.

Vaikea sanoa :| Mutta olen miettinyt, jokaisella kerralla, viimeisellä eniten koska silloin pelotti eniten se, että miten itse jaksaisi jos saisi toisen erityistarpeisen lapsen.

Muoks, ja ps, laitoin sulle viestiä.

Mä en pääse lukemaan viestejä, kone herjaa että en ole muka kirjautunut sisään :o

Kirjaudu uudestaan sisälle :)

Alkuperäinen kirjoittaja vammainen=kehitysvammainen on 2 eri asiaa:
Itselläni on kehitysvammainen lapsi ja ei sitä missään tutkimuksissa havaittu,kehitysvamma kun on yleensä se älyllinen vamma :(
Jos lapsi olisi ollut vammainen sen olisi kyllä voinut varmaan jossakin tutkimuksissa nähdä,mutta kehitysvammaa siis ei.

Meni taas hiusten halkomiseksi.
No ei kaikkia vammojakaan huomata tutkimuksissa. Kuulovammainen tai sokeakin on vammainen.

Ei ole mitään hiusten halkomista,puhu sitten oikeilla nimikkeillä;) Kehitysvamma kun on se älyllinen vamma,ja vammainen on taas se kromosomi ym muusta johtuvasta tuleva vamma.
Se että ihmiset on näin tietämättömiä suututtaa :(
On minultakin moni kysynyt ja ihmetellyt kuinka olen aikanaan halunnut pitää lapseni,
sitä kehitysvammaa kun ei näy seulonnoissa,vammat kyllä näkyy jos on vammainen lapsi.

Alkuperäinen kirjoittaja vammainen=kehitys vammainen on 2 eri asiaa:
Itselläni on kehitysvammainen lapsi ja ei sitä missään tutkimuksissa havaittu,kehitysvamma kun on yleensä se älyllinen vamma :(
Jos lapsi olisi ollut vammainen sen olisi kyllä voinut varmaan jossakin tutkimuksissa nähdä,mutta kehitysvammaa siis ei.

No ei kaikkia vammojakaan huomata tutkimuksissa. Kuulovammainen tai sokeakin on vammainen.

Ei ole mitään hiusten halkomista,puhu sitten oikeilla nimikkeillä;) Kehitysvamma kun on se älyllinen vamma,ja vammainen on taas se kromosomi ym muusta johtuvasta tuleva vamma.
On minultakin moni kysynyt ja ihmetellyt kuinka olen aikanaan halunnut pitää lapseni,
sitä kehitysvammaa kun ei näy seulonnoissa,vammat kyllä näkyy jos on vammainen lapsi.

Ihanko totta sua oikein SUUTUTTAA jos ihmiset eivät tiedä että kehitysvammalla tarkoitetaan älyllistä vammaa?

Kyllä sitä ihmiset tänäpäivänä pienestä herneet nenäänsä vetää.

Olen työskennellyt kehitysvammaisten parissa, myös erittäin vaikeasti vammaisten.. ihania ihmisiä.. MUTTA ajatus siitä, että itsellä olisi vaikeasti kehitysvammainen lapsi/aikuinen koko loppuelämä hoidettava, on äärimmäisen raskas. Jos saisin tietää odottavani vaikeasti vammaista lasta, niin keskeyttäisin raskauden.

Anteeksi tyhmyyteni :ashamed:
Kuvittelin että kromosomipoikkeamat aiheuttavat kehitysvammaisuutta. Ja että trisomia tarkoittaa kehitysvammaa. Mutta nähtävästi mm downin syndroomalla ei ole mitään tekemistä älyllisen vamman kanssa.

Oletko ajatellut raskaana ollessasi mahdollisuutta että lapsesi olisikin kehitysvammainen?
Tai oletko saanut tietää odottavasi vammaista lasta? Jos olet niin päädyitkö mihin ratkaisuun?
Ja toivon ihan asiallista keskustelua kiitos.

odottaessani kuopusta rakenne ultrassa todettiin hidas ja epäsuhtainen kasvu, syyksi epäiltiin 18 trisomiaa...menin kyllä lapsivesipunktioon koska kotona olevat sisarukset odottivat kovasti uutta vauvaa, ja jos testi olisi osoittanut vauvalla olevan 18 trisomia, heidän olisi pitänyt saada valmistautua ajatukseen, keskeytys ei käynyt mielessä kertaakaan.
Lopulta kävi ilmi että kromosomit ovat normaalit...
Neiti täyttää 6 maaliskuussa ja on kehitysvammainen, syytä kehitysvammaan ei tiedetä.

Eikä ole. Kehitysvamma voi olla sekä älyllistä, että fyysistä kehitysvammaa. Tai molempia.

Piti käydä katsomassa kehitysvammaliiton sivutkin tämän takia ja oikeassa olen.

Kylläpä nimimerkki chef vaikuttaa varsinaiselta järjenjättiläiseltä...

Mutta en siis raskausaikana ajatellut asiaa. Lapseni oli syntyessään terve, mutta "todettiin" 4-vuotiaana lievästi kehitysvammaiseksi. Ja nyt 9-vuotiaana diagnoosi purettiin.

Alkuperäinen kirjoittaja ...:

Mutta en siis raskausaikana ajatellut asiaa. Lapseni oli syntyessään terve, mutta "todettiin" 4-vuotiaana lievästi kehitysvammaiseksi. Ja nyt 9-vuotiaana diagnoosi purettiin.

Enkä ole ainoa. Sinä osoitit juuri omalla kommentillasi ettet sinäkään äö:lläsi pääse loistamaan.

Alkuperäinen kirjoittaja chef:

Enkä ole ainoa. Sinä osoitit juuri omalla kommentillasi ettet sinäkään äö:lläsi pääse loistamaan.

Ei älykkyysösamaara, vaan ÄO eli älykkyysosamäärä.

Alkuperäinen kirjoittaja werty:
Alkuperäinen kirjoittaja chef:

Ei älykkyysösamaara, vaan ÄO eli älykkyysosamäärä.

LOPETTAKAA |O
Voisko edes tän ketjun pitää asiallisena?

Mietin raskausaikana asiaa ja pohdinnoissani kallistuin siihen vaihtoehtoon, että pitäisin lapsen.
Mutta toisaalta se pohdintani perustui tilanteeseen, jossa mikään ei antanut viitettä siihen-että joku lapsistani olisi ollut kehitysvammainen.
Jos ultrissa (muissa tutkimuksissa en käynyt) olisi ilmennyt jotakin "erityistä" ( käytän sanaa erityistä, koska näköjään tässä ketjussa viilataan sanoja jälleen kerran) olisin ehkä miettinyt asiaa vielä uudemman kerran.. enkä osaa täydellä varmuudella sanoa olisinko päätynyt pitämään lapsen.
Luultavasti olisin, mutta en osaa sanoa.

Itsellä on lievästi kehitysvammainen sisko, joten mielessä on käynyt.

Itse kuitenkin tunnen jostain syystä suoranaista ärtymystä kaikenlaisen testauksen takia. Niskapoimututkimuksen annoin tehdä, mutten verikoetta otattanut, kun tuttavapiirissä on ollut paljon vääriä hälytyksiä, joiden takia on tuttavat pahimmillaan viikkokaupalla ollut aivan turhaan PANIIKISSA tuloksista. Mun mielestä sekään ei ole terveellistä odottavalle, että aiheutetaan kauheaa stressiä tuloksista, jotka eivät kuitenkaan ole 100 prosenttisia.

Ja kun vielä tiedän, että vastaavanlainen siskoni lievä kehitysvammaisuus ei missään testeissä näkyisi. Ei kuitenkaan koskaan pärjää itsenäisesti elämässä vaan tulee aina tarvitsemaan muiden ihmisten apua. Ei koskaan pysty asumaan omassa asunnossa edes tuetusti vaan tarvitsee ympäri vuorokauden seuraa ympärilleen. Uskon kuitenkin, että hän on ihan tyytyväinen elämäänsä, vaikka itse tunnen tietynlaista surua siitä, ettei hän koskaan tule omillaan pärjäämään. Ja itsellä tulee aina olemaan huoli hänestä, pärjääkö hän, kohdellaanko häntä hyvin jne...

Voisin lisätä vielä, että itse olen ottanut suhtautumistavan, että jotkut asiat vain tapahtuu. Kaikkea ei voi etukäteen murehtia. Enkä haluakaan etukäteen murehtia.

Alkuperäinen kirjoittaja MamLovesYou:
Me saimme tietää raskauden puolivälissä odottavamme Down tyttöä.

Miten tuo tieto muutti suhtautumistasi raskauteesi? Koitko pelkoa? Mietitkö kuinka vaikea/lievä vauvasi down on?

Kun saimme kuulla kromosomitutkimusten tulokset aloimme etsimään tietoa Downin syndroomasta. Pääsimme myös tapaamaan pientä down poikaa ennen oman tyttömme syntymää. Näin jälkeenpäin olen tyytyväinen että tiesimme etukäteen tytöstämme. Pystyimme hankkimaan tietoa jo raskausaikana ja kun tyttäremme syntyi oli hän meille alusta alkaen oma rakas lapsi.

Oletko ajatellut raskaana ollessasi mahdollisuutta että lapsesi olisikin kehitysvammainen?
Tai oletko saanut tietää odottavasi vammaista lasta? Jos olet niin päädyitkö mihin ratkaisuun?
Ja toivon ihan asiallista keskustelua kiitos.

Mietin ja tulin siihen lopputulokseen, että en halua tietää ennakkoon, en siis osallistunut rakenneultraa kummempiin seulontoihin raskausaikana.

Yhteistyössä