Jos saa kehitysvammaisen lapsen joka ei pärjää koskaan yksin niin onko toinen vanhempi pakotettu olemaan kotona?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Tuli eilen vaan mieleen, että onko kaikkien kehitysvammaisten lasten jompikumpi vanhempi kotona hoitamassa lasta/tai jo isompaa vai onko jotain mahdollisuutta käydä töissä? Ajattelin kun monelle pelkän terveen lapsen hoitaminenkin kotona on raskasta ja on kiire töihin niin entäs jos syntyvä lapsi onkin kehitysvammainen ja tarvitsee 24h hoitoa.

Kysymys ihan mielenkiinnosta, enkä tarkoita loukata tällä ketään. Jossain perhe/lapsisurmien yhteydessäkin olen lukenut kysymyksiä "oliko se lapsi kehitysvammainen eikä vanhemmat jaksaneet".

Siis miten? Kyllähän kehitysvammaisetkin lapset pääsevät päiväkotiin tarvittaessa ja käyvät koulua ihan "normaalisti", ja koulussa saavat aamu- ja iltapäivähoitoa tarpeen mukaan.

kehitysvammaisille (ja esim dementoituneille vanhuksille) on erilaista päivätoimintaa, tuettua asumista tukiasunnossa, asuntolassa asumista... Kenenkään ei ole pakko ryhtyä omaishoitajaksi, monet vain ryhtyvät. Joko siksi että haluavat tai siksi että sosiaaliset paineet pakottavat.
Ja sitten kun ei jakseta, ei kehdata hakea apua koska myytti vammaisten ja sairaiden lasten superäideistä elää edelleen vahvana.

Ei ketään pakoteta omaishoitajaksi ja onneksi jaksamiseen on tarjolla monenlaista apua. Valitettavaa on että apua joutuu monesti itse vaatimaan ja joskus todistelemaan sitä että pystyn kyllä huolehtimaan lapsesta kun saan siihen riittävästi apua/tukea.

[QUOTE="vieras";26286310] Kenenkään ei ole pakko ryhtyä omaishoitajaksi, monet vain ryhtyvät. Joko siksi että haluavat tai siksi että sosiaaliset paineet pakottavat.
[/QUOTE]
Itse asiassa omaishoito ei estä töissä käymistä, lapsen voi laittaa hoitoon ihan normaalisti ja käydä töissä. Lapsi vaatii vaan normaalia enemmän hoitoa sinä kotona olo aikana. Kouluikäisille on aamu- ja iltapäiväkerhot. Samaten omaishoidosta vastaava sosiaalityöntekijä kartoittaa, mitä kaikkea tukitoimia voisi tarvita tai olisi tarjolla (hoitoa tietty tuntimäärä palveluseteleillä, laitoshoitopaikka esim. viikonlopuksi tms, että hoitaja saa vapaata)

Yhteistyössä