Käytättekö ruuanlaitossa pakastekasviksia jne. vai onko kaikki aina tuoretta ja/tai alusta asti itse tehtyä...?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "elli"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
paljonkin, keittojuureksia, hmp:aa, wokkivihanneksia, babyporkkanoita, herneitä jne. Meillä lapsetkin tykkää paljon. tosin käytän paljon myös tuoreita vihanneksia. Itse saan mm. kosketusallergiaa jos kuorin perunat ilman hanskoja, joten senkin kannalta.

Tuoreet maistuvat paremmalta.
Mutta, keittoihin käytän usein pakastevihanneksia/kasviksia. Ja siksi näin, että saisin ruoan nopsaan valmiiksi. Mutta tosiaan ne kelmun alla olevat valmiiksi paloteltut kasvikset on karseita kumi noppia.. =/

Komppaan siinä, he-ma-pa on pahaa, en osta. Mutta pakasteherneitä kyllä menee sekä maissia, eri pusseissa ostettuna. Itse pakastan syksyisin parsa-, kukka ja ruusukaalia jonkun verran.
Vähän rassaa ekologista omaatuntoa ylenmääräinen pakastaminen ja pakasteiden roudaaminen maasta toiseen. Mutta tottahan toki minullakin on oma pakastin, tietty ;)

Käytän kumpiakin. Pakastettujen kasvisten ravintoarvo ei itseasiassa keskitalvella ole yhtään huonompi kuin täällä myytävien "tuoreiden" jotka on lennätetty toiselta puolelta maailmaa puoliraakoina.

[QUOTE="vieras";22533547]Mistä ihmeestä löydätte "tuoreita" kasviksia ? Nehän on nostettu maasta jo ajat sitten. Pakastettu on tosiasiassa tuoreempaa kuin jossain varastossa nahistuneet.[/QUOTE]
Kasvihuoneissahan monia kasviksia talvisin kasvatetaan. Tai tuodaan ulkomailta.

[QUOTE="elli";22533567]Käyttääkö kukaan niitä? Itse ainakin kyllä.[/QUOTE]
Marinoitua lihaa ja valmiskastikkeita en, mutta tomaattimurskaa, oliiveja ja muita säilykkeitä kylläkin.

[QUOTE="Mamma italiana";22533590]meillà ei edes ole valmiiksi marinoituja lihoja. minusta usein noissa valmiiksi marinoiduissa (suomessa todettua) on paljon huonompaa lihaa. marinaadiin peitetààn kaikki sitkeet sun muut palat[/QUOTE]

Siitä en niin osaa sanoa, mutta joskus näyttää, kun katsoo kesäviikonlopun liha- ja kalatiskiä kaupassa, että kaikki järjestään on laidasta laitaan samassa kellertävässä soosissa.

Mä en käytä noista mitään. Suomessa on niin huonot elintarvikkeet muutenkin, en kaipaa enempää lisäaineita ja mautonta moskaa. Pakastevihanneksistakin tarkkan valitsen ne, joissa ei ole sokeria (ei ookkaan niin helppo homma).

[QUOTE="Mamma italiana";22533590]meillà ei edes ole valmiiksi marinoituja lihoja. minusta usein noissa valmiiksi marinoiduissa (suomessa todettua) on paljon huonompaa lihaa. marinaadiin peitetààn kaikki sitkeet sun muut palat[/QUOTE]

Tottahan se on. Mutta silti käytän niitä toisinaan, kun en itse ehdi maustaa lihaa kunnolla. Toki ihan perusmausteet ehtii heittää joka kerta, mutta jos haluan esim. valkosipulilla maustettua niin parempi marinadi on valmiiksi maustetuissa. Hunajamarinoituja en osta koskaan, ei ne maistu miltään.

[QUOTE="vieras";22533505]Käytän kumpiakin. Pakastettujen kasvisten ravintoarvo ei itseasiassa keskitalvella ole yhtään huonompi kuin täällä myytävien "tuoreiden" jotka on lennätetty toiselta puolelta maailmaa puoliraakoina.[/QUOTE]

Käytätkö sitten kesällä vain ja ainoastaan kotimaisia lähellä tuotettuja kasviksia? Koska ihan yhtä kauanhan se paprikan tänne lennättäminen Etelä-Euroopasta kestää kesällä kuin talvellakin. Ei niiden ravintoarvo talvella mihinkään romahda. Toki niiden ravintoarvo on ympäri vuoden huonompi kuin kotimaisten "eilen poimittujen" kasvisten.

[QUOTE="vieras";22533619]Lisättyä sokeria? Kerro, että missä pakastevihanneksissa sitä sokeria on?[/QUOTE]
Mä en ole ainakaan vielä löytäny sellaisia joihin olisi lisätty sokeria! :D

Minä ostan joskus marinoituja pihvejä (lähinnä grilliin) ja esim broiskua.
Pääsääntöisesti kuitenkin maustan itse. Kyse ei kuitenkaan ole valmiiksimarinoitujen paheksumisesta vaan ihan maku- ja tottumuskysymyksistä. Jos pitäisin valmismarinaadien mausta, meillä syötäisiin varmaankin niitä useamminkin.

Ihan valmiita kastikkeita en ole koskaan kokeillut, mutta pussista olen joskus tehnyt uunikalan päälle hollandaisekastiketta ja hyvää tuli siitäkin.

Fanatismi on mielestäni yhtä typerä ominaisuus ruoanlaitossa kuin muillakin elämänaloilla.

Yhteistyössä