KÄYNNISTYS

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ööö
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ö

ööö

Vieras
Mulla on todennäköisesti käynnistys edessä lähiaikoina ja voin kyllä kertoa että se pelottaa ihan mielettömästi !!!!!! Paikat alkavat nyt vasta pehmenemään ja on 1cm auki. Joten eipä ole paikat kypsät edes... Tää on vielä ensimmäinen synnytys. Kertokaa jotain rohkaisevaa käynnistyksestä, jos sellaisia juttuja on.

No minulta on käynnistetty synnytys..en oikein nyt osaa muuta sanoa kun että ei se nyt mitenkään pelottava minulle ollut...aamusta käynnistettiin ja se homma ei onnistunut eli ei tapahtunut mitään niin oottelivat sit muutaman tunnin ja käynnistivät uudelleen ja siitä se sit lähti etenemään hyvin, mutta hitaasti...

Minulla ihan positiivinen kokemus käynnistyksestä. Kohdunsuu oli kiinni, hieman pehmeä ja käynnistivät illalla kun ajattelivat että kun tilanne noin "huono" ja ensimmäinen vauva kyseessä että aamuun asti kestää kuitenkin. No kävikin sitten niin että vauva syntyi neljä tuntia käynnistyksen jälkeen. Kivut eivät olleet kovia, kipulääkettä ei tarvittu, eikä edes repeämiä tullut.

Minulla oli samanlainen tilanne kuin sinulla. Paikat olivat auki 1 cm, kun käynnistelemään ruvettiin rv 42+2. Aamusta aloitettiin; 3 tunnin välein pillerinpala kohdunsuulle. Luultavasti näin siksi, että kohdunsuu olisi kypsynyt. 4 kertaa päivän aikana sain tuon pillerin joiden jälkeen todettiin, että käynnistystä jatketaan seuraavana päivänä. Tuon päivän tuloksena oli jokunen supistus klo 17 aikoihin ja täysin sama, 1 cm kohdunsuuta auki kuin ennen käynnistystä.
Illalla sitten puoli 12 aikaan synnytys lähti itsestään käytiin. Supistukset olivat heti p..... kovia ja tulivat parin minuutin välein. Sain kärvistellä parisen tuntia kipuineni ilokaasu kaverina, ennen kuin sattumalta osastolla oleva anestesialääkäri minulle epiduraalin antoi vaikka olin, yllätys yllätys vain 1 cm auki. Sain myös synnytystä nopeuttavan tipan. Kerran sain tuon jälkeen lisäyksen epiduraaliin ja poika syntyi aamulla 6 pintaan. Synnytyksen kokonaiskesto n. 6 tuntia. Helpolla mielestäni pääsin epiduraalin jälkeen, ennen sitä ei ollut niin mukavaa....

Omalta osaltani ei mitään muuta negatiivista sanottavaa kuin ne todella kovat supistukset lähes tauotta. Muuten kaikki sujui hyvin. Olisin ollut valmis kävelemään salista pois lähes heti synnytyksen jälkeen. Ja minäkin olin ensisynnyttäjä.

Kyllä se hyvin menee, jokaisella omalla tavallaan!

Mulla käynnistettiin synnytys yliaikaisuuden takia rv 42+1. Kohdunsuu oli tuolloin 2 cm auki ja käynnistämistä yritettiin ensin kalvot puhkaisemalla. No, vedet meni, mut supistuksia ei tullut, joten sitten laitettiin tippa. 5 ½ tuntia säännöllisten supistusten alkamisesta syntyi ihana, terve vauva, eivätkä kivutkaan olleet sietämättömiä (tosin sain synnytyksen edetessä epiduraalin). Jälkeenpäin ajateltuna käynnistämisessä oli hyvää mm. että koko "toimitus" tapahtui koko ajan valvotuissa olosuhteissa (ei tarvinnut miettiä, että joko nyt pitäis lähteä sairaalaan jne.). Ja luulenpa, että jos olisin synnyttänyt omien supistusten voimin, niin synnytys olisi varmaan kestänyt kauemmin, kuin oksitosiinitipan avulla.

Tsemppiä synnytykseen ja kärsivällisyyttä synnytystä/käynnistystä odotellessa! :)

mulla käynnistettiin viikko. tosi epäkypsästä tilanteesta lähdettin liikkeelle raskausmyrkytyksen takia. mutta sitten 7.päivänä, kun vedet meni ja synnytys oikeasti käynnistyi, niin kaiki kävi helposti ja nopeasti. synnytys kaikkineen taisi kestää reilu 2h ja epiduraalin sain sopivaan vaiheeseen niin, että mistään yltiökamalista supistuksista en ehtiny kärsiä. verta menetin huikeat 2 desiä! ei mitään kauhukuvia jääny, paitsi siitä 7 vrk:n sytotecien popsimisesta.

Moi, minulla käynnisteltiin viikolla 39+6. Sain kaksi annosta lääkettä ja kolmatta jo mietittiin, kun tuntui ettei supistukset tihene eikä kovin kovenekaan. Onneksi alkoi sitten tuntumaan että kyllä tää tästä nyt lähtee etenemään... Mulla oli ollut jo pari viikkoa lähes päivittäin supistelua ja nämäkin supistukset oli paljolti samankaltaisia kuin kotona kokemani= ei tosiaan kovia tuskia, eikä tulleet kovin tiheänäkään. Seitsemään senttiin asti avautuminen meni ihan kävellen huoneessani, kipulääkkeitä en huolinut kun mielestäni mulla ei ollut tarpeeksi kipuja.. Synnytyssalissa sain lillua vesialtaassa ja lopulta vauhditettiin synnytystä laittamalla anturi vauvan päähän, samalla kalvot puhkeaa ja supistukset tiheni nopsasti.
Ilokaasua kiskoin avautumisen viimeisen puolen tunnin aikana, siinä kaikki lääkitys. Synnytys kesti noin 7 tuntia, eikä tikkejäkään tarvittu. Ponnistusvaiheessa sattui enemmän kuin ekassa synnytyksessä(sain kipupiikin silloin) mutta kaikkiaan tämä synnytys oli hieno kokemus, eikä pelota mennä uudelleenkin synnyttämään! Esikoisen syntyessä "luonnolliset" supistukset olivat paljon kivuliaampia ja tulivat tosi tiheään.

Uskon, että hyvällä henkisellä valmistautumisella voit vaikuttaa synnytystuntemuksiisi! Älä siis ajattele että voi kun minua sattuu vaan mieti sitä että vauvasi todella syntyy nyt, tätä olet odottanut! Supistuksen tullessa mieti kasvojasi, rentouta kasvot, pidä vaikka silmät kiinni, älä pure hammasta.
Ja ehkä se vielä, että usko että luonto hoitaa suuren osan ja jos jotain hämminkiä tulisi, olet varmasti hyvissä käsissä.
Toivottavasti saat hyvän kätilön, ei muuta kuin onnea matkaan!

Mulla käynnistettiin synnytys viikoilla 41+6 ja voin sanoa, että menisin heti uudestaan, jos vain voisin :) Käynnistys tapahtui tipoilla suoraan synnytyssalissa, tippa laitettiin käteen aamulla klo 9.45 ja tyttö syntyi samana iltapäivänä klo 16.18, synnytyksen kestoksi merkattiin papereihin 3,5 tuntia :heart: Ihanaa oli se, kun ei tarvinnu kotona yksin miehen kanssa pähkäillä, että koska pitää lähteä ja onko vielä liian aikaista vai ehditäänkö edes perille, kun oltiin jo valmiiksi synnytyssalissa, niin kätilöt ja muu henkilökunta piti kyllä ajantasalla meidät! Siitä mulla ei oo kokemusta, että onko käynnistys rajumpi kuin luomusynnytys, mutta mä ainakin valitsisin ennemmin lyhyen ja kivuliaan kuin pitkään riutuvan olon synnärillä :D Nää synnytysasiat on niin henkilökohtaisia juttuja, että niistä on paha mennä etukäteen sanomaan, mutta turha sun on ainakaan näitä viimäsiä odotuspäiviä murheellisuuteen hukata, nauti täysin rinnoin ja huilaa mahdollisuuksien mukaan! Kohta pääset tositoimiin ja sitten ne hommat vasta alkavatkin :hug:

Yhteistyössä