Synnyyksen lääkkeellinen käynnistys

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Jennyli
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Jennyli

Aktiivinen jäsen
26.07.2006
2 563
0
36
Tästäkin aiheesta varmaan ollu täällä sata kertaa mutta...

Olen menossa ensimaanantaina rv 38+3 osastolle synnytyksen käynnistykseen. Odotan kaksosia joten sentakia käynnistetään =) Ensimmäinen synnytys edessä ja tottakai jänskättää :whistle: ;) =)
Mulla ilmeisesti käynnistetään niillä pillereillä. Kohdunkaula on jo hävinnyt ja suu sormelle auki eli silleen kypsä alkutilanne mutta mielestäni kalvoja ei voi puhkaista kun vasta sitten kun on 3-4cm auki.

Kysyisinkin teiltä joilla synnytys on käynnistetty noilla pillereillä että kauan meni että synnytys alkoi ja oliko hirveetä? Tai jos jollain on ollut paikat jo kypsät niinkuin mulla niin onko käynnistyminen nopeutunut?

Kiitos jo etukäteen vastauksista :hug:

Mulle annettiin pilleri suun kautta neljän tunnin välein. Tiistai aamuna klo 11 annettiin ensimmäinen ja siitä 24h niin alkoivat säännölliset supistukset (tiistai iltana supisteli jo epäsäännöllisesti) ja keskiviikko iltana 22.15 lapsi syntyi. kohdunsuu oli muistaakseni 0.5cm auki ennen käynnistystä ja supistuksia ei ollut yhtään koko raskausaikana.

Mulla meni näin..

Torstai aamuna klo 10 sain ekan ja klo 14 toisen... Supistuksia tuli mutta säännölliseksi eli 5 min välein ne´alkoi tuleen noin klo 17 ja tyttö syntyi 21.03 samana iltana!!!

Mulla oli jo sormelle auki ja välillä tuli jo lapsivettä vähän...
Luulen että helpotti että oli jo paikat "kypsynyt"...

Aikas nopeeta se kyllä tuli mutta musta ei ollut kamalaa...

Tsemppiä!!!

mulla ensimmäinen käynnistettiin pillereillä. pe päivällä sain ensimmäisen tabl. joita sain sit 4h välein. (paitsi yöllä en) lauantaina päivällä alko oleen säännölliset alle 10min supistukset ja illalla saliin ja synty sit su aamuna klo 2.

ni ja mulla oli sillon kohdunsuu auki oisko ollu yhelle tai kahelle sormelle en muista...

oli mun mielestä helppo synnytys vaikka oli isokokonen lapsi. kätilöt sanoki et tosi hyvin ensisynnyttäjä pärjänny pitkään ilman kivunlievitystä...
jotkut sanoo et on rajumpi kun on käynnistetty mut ei mun mielestä ollu mitenkään liian "rajua", tosin ei kokemusta muusta, mut tuntuu et olis sit tosi helppoo sillon jos näin on
=)

mut onnea koitokseen kyllä menee varmaan hyvin :hug:

Mikäs tuo suun kautta otettava pilleri on?

Mulla oli viimeksi kuusi vuotta sitten käynnistys, kun viikkoja oli 38. (Vauvan koko niin iso, että mahtui vielä juuri syntymään alakautta. Olisi muuten mennyt suunniteltuun sektioon ahtaan lantion vuoksi.) Laitettiin kohdunsuulle puolikas tabletti (mikäsenniminytolikaan) jotain lääkettä, jota otetaan yleensä vatsahaavaan suun kautta. Heti 20 minuutin päästä alkoivat säännölliset supistukset. Alkuun lieviä ja n.20min välein, mutta päivän mittaan kovenivat. Illalla meni lapsivesi ja synnytys eteni loppuun asti kuten luonnollisesti käynnistynyt.

Mulla käynnistettiin rv 42+0 kohdunsuulle laitettavilla pillereillä, kohdunsuu oli tuolloin noin parille sormelle auki. Puoli kymmeneltä laitettiin ensimmäinen 1/4 tabletti, tunnin päästä irtosi limatulppa ja klo 13 alkoivat säännölliset supistukset 4 min. välein heti melko kivuliaina. Tunnin verran kipuun auttoi suihkussa istuminen, siitä vajaa kolme tuntia ilokaasulla ja klo 17 sain epiduraalin. Tämän jälkeen alkoikin sitten synnytyksen vauhdikkain vaihe ja vauva syntyi vähän ennen seitsemää. Synnytys oli mielestäni melko raju kipujen osalta, mutta toisaalta ensisynnyttäjänä ei ole vertailukohteita. Synnytyksestä ei jäänyt traumoja, mutta tokihan toivon seuraavan mahdollisen synnytyksen käynnistyvän itsekseen.

Mulla käynnistettiin kans noilla tabletin murusilla suun kautta annettuna.
Lapsivesi oli alkanut tihkua su päivällä, ma olin tayssilla ja pyydettiin käynnistykseen ti aamuksi. Omat supistukset alkoi ma illalla klo 21 mutta epäsäännöllisenä. Ekan tabletin sain klo 9 ja se lisäsi suppareita, muttei tarpeeksi. Toisen sain klo 12 ja synnytys merkittiin käynnistyneeksi klo 12.30. Lapsi syntyi keskiviikkona 3.20, istukka vasta 4.10.

Toi lapsivesi muuten jouduttaa synnytyksen käynnistystä, sillä noi tabletit kätilön mukaan sisältää samaa hormonia ku lapsivesi.

heips!
ompas teillä kaikilla mennyt käynnistykset tosi helposti. mulla esikoinen tuli käynnistyksellä raskausmyrkytyksen takia. noi pillerin murutei sit auttanut pätkääkään kolmena päivänä ensin niillä yritettiin. lopulta päädyttiin kalvojen puhkaisuun plus tippaan. ei sit kivunlievityksetkään auttanut kun tipan takia supistukset niin rajuja. synnytys kesti 10h. poika syntyi siis rv37. seuraava muksu tulikin ihan luomuna ja nopeesti. nyt oottelen että tulis 38 viikkoo täyteen niin saisin armahduksen ja synnytys käynnistettäisiin odotan siis kaksosia. olo on hirveen tukala turvotusta selkä prakaa yms. mut toivon että tää käynnistys sujuis mukavammin. jokainen synnytyshän erilainen tsemppiä hyvin se menee. ei ollut tarkoitus peloitella mutta näin meillä kävi

Mulla käynnistettiin synnytys suun kautta annetuilla murusilla. Mulla oli täysin epäkypsä tilanne vielä kohdunsuulla, mutta vedet oli jo mennyt eikä omat supparit alkaneet, niin oli pakko käynnistää. Mä sain ekan murusen aamulla puol kymmenen maissa ja toisen sitten päivällä kahdelta. Kolmelta alkoi supistukset ja melkein heti ne tuli säännöllisesti 3 minuutin välein, alussa ei kuitenkaan kipeitä, mutta käyrältä näin että supistelee. Iltaa kohti supparit voimistui mutta vasta yheksän maissa olin niin kipeä että mut haettiin saliin. Puolille öin auttoi ilokaasu ja siitä eteenpäin epiduraali. Poika syntyi klo 3.02. Mun mielestä synnytys oli "helpompi" kuin mitä odotin, eli en joutunut kovia kipuja kärsimään....Tämä oli eka synnytys joten en silti paremmasta/pahemmasta tiedä :D

Mulla käynnistettiin 42+1 kohdunsuulle laitettavalla tabletilla. Vajaan 3 tunnin päästä tabeltin laitosta alko säännölliset supistukset ja 1 h 35 min päästä koko homma oli ohi. Oli se kyllä paljon, paljon rajumpi ja rivakampi toimitus kuin 2 ensimmäistä synnytystä, jotka käynnistyivät itsekseen. Niiden kesto oli n. 10 h. Lähtötilanne oli se, että khdunsuu oli väljästi kahdelle sormelle auki, kaulaa vielä jäljellä. Tietystikään kaikilla ei mene näin, mutta oma kokemukseni on, että käynnistetty synnytys oli rajumpi ja paljon nopeampi.

Mulla täysin epäkypsästä tilanteesta kesti puolitoista vuorokautta ennen synnytyksen käynnistymistä.
Ehdin saada 1. päivänä 2 murusta kohdunsuulle ja 2. päivänä kolme murusta.
Aika tujakoita olivat supistukset ekan tunnin jälkeen kun synnytyssupparit alkoivat, mutta eipä ole vertailukohtaa. Kolme tuntia meni ennen kuin pääsin saliin, ja siellä puolentoista tunnin päästä sain epiduraalin. En itse tajunnut epiduraalia pyytää, se oli semmoista tajunnan rajamailla häälymistä. Olin nimittäin saanut nukahtamispilsun just kun supparit alkoivat. Meinasin nukahtaa suihkuun, mutta eihän supistuksen tullessa ollut mitenkään hyvä olla, joten eipä tullut nukuttua, suihkussa tai salissa :p
Mutta nopeaa toimintaa oli, kahdeksassa tunnissa maailmaan saatiin imukupilla terve vauva! Tosin supparit ehtivät jo melkein hävitä tipoista huolimatta, hyvä ettei jouduttu sektioon. Kuulemma kohtu väsyi supistuksista, ei taida mun värkit olla parhaat mahdolliset synnyttämistä ajatellen :(
Tosin pitkä käynnistelyaika saattoi vaikuttaa tohon kohdun väsymiseen, jo ekana päivänä käyrille piirtyi kauniita suppareita, ja yksi kätilö oli jo passittamassa mua saliin. Mutta totesin vaan, että ei noi supparit tunnu missään, käyrällä vaan näkyi kauniit huiput. Sitä menoa oli kaksi päivää, joten ei ihme jos ei kohtu oikein tykännyt meiningistä, vaikka kipuja ei todellakaan ollut ennen kuin ne "oikeat" supparit alkoivat.

puolen päivän aikaan ekat muruset kohdunsuulle, kaula hävinnyt ja n. sormelle auki rv 41+5. ei tehoa
toiset muruset n kuuden aikaan. ei tunnu missään. iltakymmeneltä meni vedet ja sit alko supistella seuraavana päivänä klo 12.27 syntyi... et ei niin kauheen nopeesti

Yhteistyössä