G: miten teillä on käynnistetty synnytys?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ohva
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

ohva

Vieras
Olen seurannut täällä et monella on synnytys käynnistetty kohdunsuulle laitettavilla tableteilla. Onko kellään muita kokemuksi? Miksi tapletit tai muu käynnistys tapa?

Itellä viimenen käynnistettiin oksitosiini tipalla ja sitten 4cm avautumisen jälkeen kalvojen puhkaisu. Kohdunkaula oli hävinnyt ja sormelle auki. Syy käynniostykseen raskaudenaikainen hepatoosi.

Vuosi sitten käynnistettiin kohdunsuulle laitettavilla tabuilla, koska la oli jo mennyt ja vauva ei ollut kasvanut kuukauteen. Tabut ovat kehitetty NKL:llä ja ovat ymmärtääkseni parasta tietoutta Suomessa, sillä tarkoitus on auttaa omaa kroppaa synnykseen. Siinä annetaan niitä samoja hormoneja kuin normaalistikin erittyy synnytyksen alkaessa. Minullakin paikat alkoivat pehmetä ja avautua ja sitten kohtu alkoikin hoitaa omaa hommaansa omilla supistuksillaan. Riippuen synnytyksen edistymisestä, niin tarvittaessa puhkaistaan kalvot ja laitetaan oksitosiinitippa, niin kuin tehdään melkein kaikille ensisynnyttäjille joka tapauksessa.

Minulla synnytys lähti käyntiin heti ekasta tabletista, vaikka paikat olivat sitä ennen täysin kypsymättömiä. Kroppa sai tarvitsemansa virikkeen ja alkoi sen jälkeen hoitaa hommaansa niin kuin pitää. Vauva syntyi 12 h:n päästä ekasta tabusta. Joskus käynnistelyyn joudutaan antamaan useampia tabuja ja menee useampi päiväkin, mutta minulla se lähti kuitenkin hyvin liikkeelle.