Kaupunkilapset vs. maalaislapset

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja määä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Me asutaan keskustassa omakotitalossa, siinäpä avaa oveen lapsille omaan pihaan. leikkipuistokin 100m päässä. Mökki meillä on maalla, mutta kyllä siellä pitkästyy jokainen viikossa. Turvallista kaupungissakin on eikä ole elämä vaikeaa ellei siitä itse sellaista tee. Mä ainakin tykkään istua hiekkalaatikon reunalla lukien samalla lehteä, kun lapset leikkivät. Kaupunki tarjoaa lapsiperheille niin paljon enemmän kuin maaseutu. Meillä lapset käyvät erikoiskoulua, harrastavat monenlaista erikoisia mitä ei maalta löydy, kavereita on paljon sekä erilaisia tapahtumia lapsille!

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
No ala-asteet on yleensä 5 km päässä ja sinne polkee pyörällä vartissa. Yläasteet ja muut koulut on sitten yleensä keskustassa jonne matkaa voi tulla sitten se 10-30 km riippuen asuuko jossain pitäjän rajalla vai keskustan asutusalueen jälkeen. Jos ei omista autoa, niin silloin ihminen varmaan luonnollisesti asuu keskustan "lähiöalueella" jolloin matkat on lyhyitä.

Harva yläasteikäinen kai autoa omistaa :) ja 30 kilsan koulumatkakin venyttää koulupäivää jo aika paljon, plus sitten se että on täysin vanhempiensa avun tai bussiaikataulujen varassa koulu- ja harrastusmatkojen suhteen. Eli uskoisin, että nuorelle kaukana koulusta ja kaupungista asuminen ei ole aina ihan helppoa, ennen kun tulee ajokortti-ikään itse.

Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Harva yläasteikäinen kai autoa omistaa :) ja 30 kilsan koulumatkakin venyttää koulupäivää jo aika paljon, plus sitten se että on täysin vanhempiensa avun tai bussiaikataulujen varassa koulu- ja harrastusmatkojen suhteen. Eli uskoisin, että nuorelle kaukana koulusta ja kaupungista asuminen ei ole aina ihan helppoa, ennen kun tulee ajokortti-ikään itse.

No ei tietenkään omista. Yläasteelle ja muihin kouluhin mennään bussilla. Ite asuin 20 km päässä keskustassa ja koulumatkaan meni 20 minuuttia aamulla ja iltapäivällä, sinä aikana sit vaihdettiin kuulumisia kavereiden kanssa. Lukujärjestykset taasen on suunniteltu bussilinjojen mukaan eli ne jotka asuu siellä 20-30 km päässä ei saa koskaan 8 aamuja eikä 10 aamuja. Lisäksi ajovuorot on koululaiskuljetuksia. Ne taas jotka asuvat keskustan tuntumassa saavat 8 ja 10 aamuja. Koulusta päin jäädään yleensä suoraan harrastuksiin tai sitten mennään omalle kylälle esim. ala-asteelle tai nuorisoseuralle jossa voi harrastaa samoja asioita kuin keskustassa esim. poptanssia ja valokuvausta. Ainoastaan välineurheiluharrastukset sijoittuu uimahallille ja urheiluhallille. Ja jos keskustan nuorisoseuralla on bileet niin esim. mietaan bussi kerää kaikki halukkaat tienvarresta ja tuo myös takaisin :D

Minusta kaukana asuminen ei ole vaikeaa, muuta kuin ehkä siinä mielessä et jos haluaa mässyjä naamaansa niin ei niitä saa sitten kädenkäänteessä.

No juu, aika harvassa taitaa täälläkin olle ne perheet jotka asuvat isomman kaupungin (miten se nyt sitten määritelläänkään?) ydinkeskustassa. Varmasti valtaosa kaupunkilaislapsista, omani mukaanlukien asuvat erilaisissa lähiöissä joissa lasten aknssa oleminen ja liikkuminen on vapaampaa kuin tuolla ydinkeskustoissa. Vaikkakin toisaalta jollain osin hankalampaa mitä maalla.

Eli lähiöäitinä - jonka perheeseen kuuluvat nuo 3 & 4v lapset sekä koira - voisin vertailla noita asumismuotoja kerrostalo lähiössä ja maalaistalo/omakotitalo rauhallisella & syrjäisemmällä alueella. Mutta sitähän tässä ei kysytty.

No ei tietenkään omista. Yläasteelle ja muihin kouluhin mennään bussilla. Ite asuin 20 km päässä keskustassa ja koulumatkaan meni 20 minuuttia aamulla ja iltapäivällä, sinä aikana sit vaihdettiin kuulumisia kavereiden kanssa.

Minusta kaukana asuminen ei ole vaikeaa, muuta kuin ehkä siinä mielessä et jos haluaa mässyjä naamaansa niin ei niitä saa sitten kädenkäänteessä.

Asuin 13km päässä koulusta. Aamuin illoin istuin bussissa liki 1,5h, koska bussi kiersi kaikki kylät poimien noin 30 koululaista.

No ei tietenkään omista. Yläasteelle ja muihin kouluhin mennään bussilla. Ite asuin 20 km päässä keskustassa ja koulumatkaan meni 20 minuuttia aamulla ja iltapäivällä, sinä aikana sit vaihdettiin kuulumisia kavereiden kanssa.

Asuin 13km päässä koulusta. Aamuin illoin istuin bussissa liki 1,5h, koska bussi kiersi kaikki kylät poimien noin 30 koululaista.

No tätä en kyllä usko. Ja keväällä ja syksyllä tuon matkan ylä asteikäinen polkee pyörällä tai mopoileekin.

Minä asun lasteni kanssa aivan helsigin ydinkeskustassa, eikä mitään ongelmia! Lapset 3 ja 5v. Tottakai ymmärrän äitejä jotka asuvat maalla tai vähän syrjemmässä, ulkoilu yms "helpompaa", mutta itse olen erittäin tyytyväinen täällä.

Alkuperäinen kirjoittaja hääh:
mitä vieras tarkoitat, kuinka kaupunkilaiset kustantaa maalaisten idyllin?? Selitäppä hieman

Veroilla ja tuilla. Esimerkiksi työmatkoista saa palautusta, samoin kunnat valtiontukia. Kainuulaiset maksavat valtiolle veroa noin 5200 euroa asukasta kohti, mutta valtion menot Kainuussa ovat yli 8000 euroa asukasta kohti. Lisäksi vielä sitten maataloustuet... pk-seutu elättää maaseudun.

En muuten itse asu Etelä-Suomessa, vaan pienessä kaupungissa Itä-Suomen läänissä.

Alkuperäinen kirjoittaja piipuli:

No tätä en kyllä usko. Ja keväällä ja syksyllä tuon matkan ylä asteikäinen polkee pyörällä tai mopoileekin.

Elä usko, mutta totta se on. Jostain syystä bussi kiersi niin, että aamulla viimeisenä tulleet pääsivät iltapäivällä pois ekana. Eikä ollut mopoa minulla. Ja pyörä, no, niillä sorateillä ja mäkisillä osuuksilla... menin joskus pyörällä, mutta koulussa ei päässyt suihkuun, eikä olo ollut kovin kiva hikisenä teininä ;)

Me asutaan metsän keskellä, mutta lähimpään ostoskeskukseen on vain 3km. Päiväkotiin 2km ja pikkukaupungin keskustaan 8km. Isompaan kaupunkiin on reilu 20km. Autolla liikutaan suurimmaksi osaksi, mutta on sen arvoista kyllä tää ympärivuotinen "mökkielämä". Ei hengitä naapurit niskaan. Saa vaikka ilkosillaan viuhahdella omalla pihalla eikä kukaan näe. Metsäretkellä käydään joka päivä tytön kanssa ja 3-vuotias tunteekin jo lukuisia kukkia nimeltä ja ulkonäöltä. Mielikuvitus lentää leikeissä pihalla.

No ala-asteet on yleensä 5 km päässä ja sinne polkee pyörällä vartissa. Yläasteet ja muut koulut on sitten yleensä keskustassa jonne matkaa voi tulla sitten se 10-30 km riippuen asuuko jossain pitäjän rajalla vai keskustan asutusalueen jälkeen. Jos ei omista autoa, niin silloin ihminen varmaan luonnollisesti asuu keskustan "lähiöalueella" jolloin matkat on lyhyitä.

Ja åboriginaali ei taas halua millään ymmärtää, täytyy vaan väittää vastaan koko ajan:(

Alkuperäinen kirjoittaja määä:
Me muutettiin pari vuotta sitten ison kaupungin keskustasta maalle. Mietin tässä yhtenä päivänä, miten vaikeaa elämä siellä kaupungissa oli pienten lasten kanssa. Kun lapsi halusi ulos, piti aina itse lähteä. sitten piti istua siellä hiekkalaatikon reunalla ja odottaa, että lapsi on tarpeeksi "ulkoillut". Nyt lapset juoksee ulos silloin kun haluaa, tekemistä riittää, minä voin tehdä kotitöitä, kun haluan...Miten ihmeessä te kaupunkiäidit jaksatte?

Kaikkeen tottuu ja tulipahan itsekin silloin aikanaan ulkoiltua. Itse en uskaltaisi maallakaan päästää pieniä lapsia ihan keskenään ulos varsinkin jos jokia, järviä , lampia tai kaivoja lähistöllä.

[/quote]
Kaikkeen tottuu ja tulipahan itsekin silloin aikanaan ulkoiltua. Itse en uskaltaisi maallakaan päästää pieniä lapsia ihan keskenään ulos varsinkin jos jokia, järviä , lampia tai kaivoja lähistöllä. [/quote]

Hyvä pointti tässä, sillä ei pieniä lapsia oikein voi päästää maallakaan yksin ulos ilman valvontaa. On syviä ojia, järvet, joet, risukot, nokkospuskat, jne.

Ja joku täällä kirjoitti että 5km pyöräilee 15 minsassa ja joku toinen että jopa yli 10km teinit hilpasee pyörällä kouluun. Olen itse asunut yläasteelta sen reilu 5km ja kyllä meni puolisen tuntia ajaa pätkä. Ei ollut pelkkää tasamaata ja pyörätietä näet... Kiva kurvailla maalaisteitä autojen seassa ja osa matkasta oli hiekkatietä, raskaita ylämäkiä. Lisäksi ei ollut todellakaan kiva tulla kouluun hikisenä. Eikä talvella mennä sitä vähäkään.

Meillä bussi kiersi myös niin, että aamulla olin ekojen joukossa ja bussi kiersi noin tunnin ajan kaikki pienet kylät ja takaisin tullessa taas olin vikoja joka tiputettiin tiehaaraan. No siinä sitä haaveiltiin ja kuunneltiin musaa tai nukuttiin (aamulla väsyneenä) osa matkaa, mutta olisihan sitä voinut ne kaksi tuntia mukavamminkin käyttää. Tämä Läntisen Uudenmaan pienessä kunnassa.

Eikä meillä kamalasti ollut harrastusvaihtoehtoja, kaikki kivat harrastukset oli 25km päässä kaupungissa eikä äiti ruvennut sinne enää kuskaamaan kun pääsi kotia sieltä töistä. Kyllä mua harmitti asua maalla, vain kesällä oli kivaa uida serkkujen kanssa järvessä, kun tulivat mökilleen sinne.

Mieluiten olisin asunut pienessä kaupungissa, kuten asuttiin ennen tuonne maalle muuttoa, eli ennen 9v ikää. Veljeni taas täytti juuri 12v kun muutettiin, ja molemmilta jäi kivoimmat harrastukset taakse kaupunkiin. Kummatkin asutaan nyt todella mielellämme kaupungeissa.

Me asutaan keskisuuren kaupungin keskustassa(ydinkeskustaan n.1km) kerrostalossa ja kohta on kolme lasta(ei koiraa tosin). Ei hissiä, mut on parveke ja meidän kerrostalossa on iiiso ja kiva suojaisa piha lasten leikkiä. En ikinä muuttaisi maalle täältä, lähellä on koulut, amk, yliopisto, uimahalli, urheilukenttiä, kaupat, kirjasto jne.
Maalla asuvista muistan sen et teinit kulki just noiden juuri kortin saaneiden (joskus, aika useinkin kännisten) kuskien kyydissä tai liftasivat ja sit yöksi mentiin kavereille joilla ei sitä valvontaa ollut, eli saattoi mennä kännin nukkuu pois.
Musta on kiva et lapset voi harrastaa, ja kouluikäisenä jo kulkee itse harrastuksiinsa, koulut lähellä ja sieltä kaupungilta voi tulla kotiin eikä tarvii rattijuoppojen teini-amis-autoissa kulkea pitkin metsäteitä.
Ja tuosta helpolla pääsemisestä, musta on tosi helppoa kun huoltoyhtiö tekee lumityöt, leikkaa nurtsit ja jos joku hajoaa niin tulee korjamaan.Ei oo kun asua ja nauttia elämästään!
Mut rehellisesti on sanottava et on maallakin puolensa, musta on kiva käydä anoppilassa maalla kun on lääniä lasten juosta, mut en mä siellä itse haluis asua, enkä halusi Helsingissäkään, se on mulle liian iso paikka(oon itse pienestä maalaiskaupungista alunperin kotoisin).

Elä usko, mutta totta se on. Jostain syystä bussi kiersi niin, että aamulla viimeisenä tulleet pääsivät iltapäivällä pois ekana. Eikä ollut mopoa minulla. Ja pyörä, no, niillä sorateillä ja mäkisillä osuuksilla... menin joskus pyörällä, mutta koulussa ei päässyt suihkuun, eikä olo ollut kovin kiva hikisenä teininä ;)

No onpas teillä päin ollut todella omituisesti järjestetty kuljetus. Täällä päin koululaiskuljetukseksi nimitetty linja-autovuoro ajoi ihan perusreittiä ei todellakaan tiputellen jokaista omalla ovelle vaan tienpäähän josta jokainen sit polkaisee kotiinsa.

Kaupungissa on liikenteen vaarat.Mutta maalla lapsia kuolee aika kauheissa tapaturmissa omalla pihalla tai pelloilla traktorien kyydeissä.Ei se maaseutu sen turvallisempi ole.

No ei tuo 30km ( suuntaansa ) matka meidän yläaste ikäisten päivää juurikaan venytä..Ala-aste on tossa 200m päässä ja perheen ala-asteelaiset lähtee aamulla 10 minsaa myöhemmin liikkeelle ja kotiin palaavat 1,5 tuntia-15 minsaa ennen yläasteelaista ( lähes tulkoon joka päivä puolisen tuntia ennen, harvemmin ala-asteelta pääsevät niin aikaisin että tulee toi 1,5 tuntia ).

Asuimme pari vuotta Tukholman keskustassa, enkä kokenut mitenkään ongelmallisena. Lähellä oli hyvä leikkipuisto, johon lapset vietiin joka päivä. Tuo tietenkin siinä suhteessa aikataulutusta, että ei voi vaan avata ovea ja lapset kirmaa takapihalle.

MUTTA kaupungissa lapset saavat tehdä paljon muutakin kuin leikkiä pihalla: veimme heitä erilaisiin paikkoihin, kuten luonnontieteelliseen museoon, sisäleikkihalleihin, luistelemaan jne. Muutenkin harrastusmahdollisuudet kaupungissa erinomaiset, vai kuinka monen maalla asuvan naapuritalossa asuu erinomainen soitonopettaja tai kuinka monen lapsen helppo harrastaa miekkailua?

Yhteistyössä