Katso alla oleva video nähdäksesi, kuinka asennat sivustomme verkkosovellukseksi kotinäytöllesi.
Huomio: Tämä ominaisuus ei välttämättä ole käytettävissä kaikissa selaimissa.
Kyllä ne ainoat työnvälttelijät ovat varmasti alkoholistit ja narkit, tuskin tavalliset suomalaiset. Kuka haluaisi olla vapaaehtoisesti työtön, kun ihmisarvo on pohjamudassa toisten silmissä? Ja kyykytetään ja pompotellaan minkä ehditään.
En ole yksinhuoltaja, siis missään virallisissa papereissa.
Ja siinä olet oiekassa, että ei tuo työ olekaan sellainen, jota haluaisin niin paljon, että tekisin mitä vain sen saadakseni. Minulle se on täysin yhdentekevä - nimenomaan siksi, että sijaitsee toisessa maakunnassa. Suoraan sanottuna en usko, että KUKAAN kauhean innoissaan muuttaisi perheen kanssa jonkun työkkärin osoittaman paikan perässä jonnekin pienelle paikkakunnalle toiseen maakuntaan. On eria tehdä itse päätös siitä, että hakee kauempaa ja tarvittaessa muuttaa, kuin joutua muuttamaan työkkärin oikkujen takia. Ketjun perusteella kuulostaa siltä, että työtarjous on kauempaa, mitä lain mukaan saisi olla.
Asun kuitenkin nyt isossa kaupungissa, jossa työmahdollisuuksia on. Jos muuttaisin nyt ja jäisin myöhemmin työttömäksi, joutuisin taas muuttamaan - ja mahdollisesti lapsi joutuisi vaihtamaan koulua. Lisäksi lapsen yhteydenpito isäänsä kutistuisi skypen välityksellä tehtäväksi. Jännä, että ainakin nimimerkkinsä perusteella miespuolinen henkilö väheksyy sitä, että joku äiti haluaa taata lapsen ja isän läheisen suhteen. Vaikka en enää tuon miehen kanssa olekaan, niin kyllä - minä arvostan silti hänen isyyttään.
Mutta ei minua se loukkaa, jos sanot työnvälttelijäksi. Ei se nyt pahin mahdollinen herjaus ole.
Näin Uudenmaan TE-toimisto kommentoi kilometrirajoja:
”Työttömyysturvalain mukaan henkilön työssäkäyntialue ulottuu 80 kilometrin etäisyydelle hänen asuinpaikastaan. Henkilöllä on kuitenkin pätevä syy kieltäytyä vastaanottamasta hänen työssäkäyntialueeltaan tarjottua työtä, jos hänen päivittäisen työmatkansa kesto ylittäisi kokoaikatyössä keskimäärin kolme tuntia ja osa-aikatyössä keskimäärin kaksi tuntia.
Jos olet yksinhuoltaja, olet yksinhuoltaja myös työvoimaviranomaisten papereissa. Aika omituista sitoa oma tulevaisuutensa pitkäaikaissairaan ex-panon elämäntilanteisiin. Jos hän muuttaisi, muuttaisitko perässä?
Jos oikeasti haluaisit tuon työn, hakisit sitä ja jos onnekkaasti saisit sen, muuttaisit. Mutta eihän tässä työn hakemisesta ollutkaan kysymys, vaan siitä, millä perusteella voisit välttää paikan hakemisen ja näin minimoida riskin työpaikan saamisesta.
Tästä näkee, kuinka m1es ja muut vit*umaiset miehet suhtautuvat lapsiin, joit siitetään sinne sun tänne. Et siis anna mitään arvoa lapsen ja oman isän väliselle suhteelle? Saat hävetä.
En todellakaan suostu häpeämään. Olen aina antanut enemmän aikaani, rahaani ja huomiotani omille lapsilleni kuin heidän äitinsä - se on riittävä taso.
Ja kyllä, annan arvoa sille, että isä pitää yhteyttä lapsiinsa. Mutta se on isän tehtävä, hän vastatkoon yhteydenpidon vaatimasta vaivasta ja kustannuksista. Äidin ei pidä jättäytyä työmarkkinoilta sillä verukkeella, että se helpottaa isän tehtäviä. Jos äiti tekee ajoittain pätkiä ja eikä ole valmis tekemään muutoksia elämäänsä (esim. muuttamaan työpaikan takia) saadakseen pidempiä työsuhteita, hän huomaa lasten kasvettua olevansa palkkakuopassa. Näin se naisen 80 senttiä muodostuu, naisen tahdosta.
Olisi kiva, jos naiset olisivat rehellistä, eivät käyttäisi lasten etua keppihevosena silloin, kun oikeasti on kysymys mukavuudenhalusta ja muutoksen pelosta. Uskotko viranomaisten hyväksyvän yh-miehen kieltäytymisen työpaikasta siksi, että se vaikeuttaisi ex-vaimon yhteydenpitoa?
Niin, tässä olisi ollut kyse muuttamisesta pikkupaikkakunnalle isolta paikkakunnalta. Ymmärtäisin kritiikkisi, jos nykyinen asuinpaikka olisi maalla - silloin kannattaa muuttaa työn perässä. Tässä oli myös kyse siitä, voiko työkkäri noin vaan laittaa ihmisiä muuttamaan ympäri Suomea. Ja kuinka moni oikeasti muuttaisi vaikka Tampereelta tai Turusta jonnekin 10000 asukkaan paikkakunnalle? Olihan tuossa kyse paljon muustakin kuin lapsen edusta. Jos asuu Suomen mittakaavassa suuressa kaupungissa, ei ole tarvis "tehdä muutoksia elämäänsä" ja muuttaa maalle.
Näppärällä on aina valmiina kaksi hakemusta.
Toinen on se jolla oikeesti hakee töitä.
Toinen on työkkäriä varten laadittu jonka voi massapostittaa minne vaan mitä työkkäri saa päähänsä.Ei pidä luulla et työkkäristä töitä saisi, mut kelvollinen karenssinvälttelyhakemus pitää olla laadittuna.
Miksi ihmeessä voidaan olettaa että työnhakija muuttaa pienemmältä paikkakunnalta suurempaan mutta ei toisinpäin? Kaikki elämisen kannalta välttämätön löytyy noista pikkupaikoistakin, mutta ei kymmeniä aamuyöhön auki olevia baareja, manikyyrin tarjoajia tai kuntoklubeja. Kysymys on siis nimenomaan mukavuudenhalusta.
Sitäpaitsi ap:lle tarjottiin työpaikkaa "toisen ison kaupungin lähikunnassa, pienellä paikkakunnalla." Mukavuuksia olisi siis löytynyt ehkä 20-30 minuutin matkan takaa. Ei mitenkään epäinhimillistä.
Minä olen työurani aikana muuttanut isosta kaupungista hyvin pieneen, enkä kokenut asiaa mitenkään ongelmallisena. Siksi "en halua muuttaa isosta kaupungista"-ruikutus ei minuun tehoa.