Työkkärin työtarjous - onko tosiaan pakko hakea näin kaukaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Sain työtarjouksen toiselta paikkakunnalta ja katsoin netistä, että ajomatka sinne kestäisi (autolla) hiukan yli kaksi tuntia suuntaansa. Itselläni ei ole autoa, eli olisin junien ja bussien varassa. Kyseessä kokopäivätyö. Mutta onko tosiaan laillista, että voi joutua hakemaan työtä näin pitkän matkan päästä?

En asu millään pikkupaikkakunnalla, vaan isossa kaupungissa (ei kuitenkaan Helsinki, mutta näitä isoimpia kaupunkeja kuitenkin). Senkin vuoksi vähän ihmetyttää. Kyseinen työpaikka sijaitsee toisen ison kaupungin lähikunnassa, pienellä paikkakunnalla.

Minulla on 2-vuotias lapsi, jonka kanssa asun kahdestaan. Jos joudun menemään tuohon työhön, niin lapsen päivähoitoaika olisi ihan hurja, yli 12 tuntia - pitäisi viedä aamulla jo ennen kuutta ja kuuden jälkeen illalla pääsisin hakemaan. Myös oma jaksaminen mietityttää - miten kauan tuollaisessa työssä jaksaisi OIKEASTI?

Ihmettelen myös, eikö sillä pikkupaikkakunnalla tai edes siinä vieressä sijaitsevassa isossa kaupungissa tosiaan ollut yhtään pätevää hakijaa, kun piti ihan toisesta maakunnasta lähteä etsimään. Olen ollut työttömänä n. vuoden verran, tehnyt koko ajan keikkatyötä, eli en edes ole pitkäaikaistyötön. Ja tuo tarjottu työ ei ole niin erikoinen, että vain minulla koko maassa olisi siihen soveltuva koulutus/pätevyys (ja tarkemmin sanottuna ei edes ole suoraan omalta alaltani).

Vai saattaako tuo olla joku virhe? Niin hullulta kuulostaa, että työmatkoihin menisi yli neljä tuntia päivässä. Mitenköhän rikki tulen olemaan, jos joudun tuollaista elämää elämään?

En muista sitä km-rajaa, (löytyy varmaan työkkärin sivuilta), mutta joku kohtuullisen pitkä se oli. Ja juuri esim. sinun tapauksessa ihan älytön tuo tarjous, vaikka sinulla olisi autokin.
Mutta helpoimmalla varmaan pääset, kun haet työtä, mutta olet sen verran huono haastattelussa, että eivät sinua palkkaa. Työkkärin tai minkään vastaavan viraston kanssa ei kannata ikinä käydä taistelemaan mistään asiasta, siinä ei voi voittaa.

Mikä estää muuttamasta, jos onnistuu saamaan kokopäivävakkarityön ja on ainoastaan 2 v lisänä eli ei ole kiinni muiden työpaikasta/kouluista yms.

Lapsen isä asuu tällä samalla paikkakunnalla. Hän ei tosin voi pitkäaikaissairautensa vuoksi pitää lasta edes vuoroviikoin, mutta vien lasta usean kerran viikossa isänsä luo. Tarkoitus olisi, että kun lapsi on isompi, hän voisi käydä isän luona itsenäisesti.

Ihmettelen kyllä tuotakin, että jos työkkäri voi noin vaan päättää, että hakijan on muutettava. Eikö fiksumpaa olisi etsiä ne työnhakijat sieltä läheltä? Ymmärrän tottakai työn perässäkin muuttamisen, mutta yleensähän silloin ihminen itse tekee sen päätöksen eikä työkkäri painosta muuttamaan karenssin tai loppuun palamisen uhalla.

Jos se on työssäkäyntialueella, työhaastatteluun on mentävä. Olen sitä mieltä että älytön työtarjous. Hyvä että tarjoavat, eihän sitä koskaan tiedä jos vaikka haluaisitkin muuttaa sinne. Lapsen kannalta et voi tuota työtä ottaa vastaan. Noin pitkiä aikoja hoidossa ei ole lasta hyvä pitää. Sano että kiinnostava paikka mutta ajattelet lapsen parasta että ei ole hyväksi olla pitkiä hoitoaikoja eikä ole mahdollista muuttaa.

TE-keskusten suojatyöpaikoissa olevat haluavat ammattitaidottomuuttaan kyykyttää ihmisiä. Jos et halua saada karenssia, niin käy haastattelussa, mutta kerro siellä tilanteesi niin, ettet kykene tuohon yhtälöön pienen lapsen kanssa. Mainitsisin vielä, että lapsi sairastelee paljon. Eikös lapsi tarvitsisi tuollaisessa tilanteessa viedä vuoropäiväkotiin. Täällä ei ainakaan päiväkodit ole kuin maksimissaan 10 h auki ja sekin on jo liikaa sekä lapselle että äidille.

Googlaamalla löytyy vastaus:

Työnhakijalla on jatkossa tietyin edellytyksin velvollisuus ottaa vastaan myös työssäkäyntialueen ulkopuolelta tarjottua työtä. Työssäkäyntialueeksi katsotaan 80 kilometrin etäisyys asuinpaikasta. Työnhakijalla on velvollisuus ottaa vastaan työtä työssäkäyntialueen ulkopuolelta, jos hänen päivittäinen työmatkansa on kestoltaan keskimäärin enintään kolme tuntia päivässä. Jos työ on osa-aikaista, aikaraja on kaksi tuntia. Työmatkan kestoa arvioidaan julkisen liikenteen perusteella, vaikka työnhakijalla olisi käytettävissään oma auto. Työnhakijalla on kuitenkin pätevä syy kieltäytyä osa-aikatyön lisäksi myös hänelle tarjotusta kokoaikatyöstä, jos henkilölle työstä maksettava palkka jää työmatka- ja muiden kulujen jälkeen pienemmäksi kuin hänelle muutoin maksettava täysimääräinen työttömyysetuus.

Ihan niin kuin ap olisi saanut sen työn. Eihän työkkärin "työtarjous" ole oikeasti mikään tarjous työstä, vaan kehotus hakea ko. paikkaa. Teet huonon työhakemuksen niin et pääse edes haastatteluun. On siellä varmaan oikeasti innokkaita hakijoita laittamassa hakemusta.

Mulla on ap parikertaa tyssänny siihen tökärin ihmepaikat että oon soittanu kyseisiin paikkoihin ja kysyttäessä vastannu asuinpaikkani,on vastaus ollu että asut turhan kaukana,kiitos mielenkiinnosta. Olen siis tehnyt osuuteni ja tökäri saanu haluamansa. Mutta kyllä ne pomot ihmetteli miksi osotuksia kaukaa. Sain onneksi töitä aivan itse lähempää.
Ei tosiaan tökärissä sunkaan aina ajatella kelle lähetetään ja mitä hakemusvaateita. En sitä minäkään perheellisenä ois tuosta vaa muuttanu minnekään vieraaseen vaan siksi että samanlaista työtä löytyy näiltäkin mailta.
Se on nykyään se 80km säde josta on oltava valmis hakemaan töitä kirjoilla ollessaan.

No eiköhän tuo työnantaja ymmärrä, kun sanot että työmatka on yli 2 h per suunta, ei autoa + lasta vietävä hoitoon joten todennäköisesti myöhästyt töistä joka päivä + oot rikki kokoajan liiasta stressista -> joudut hakeen saikkua.

Miten ajattelit pärjätä lapsen kanssa jatkossa peruspäivärahalla? Etkö halua itsellesi työtä?

En ole peruspäivärahalla.
Ja kuten kerroin, olen koko tämän alle vuoden mittaisen työttömyysajan tehnyt töitä - valitettavasti ovat olleet vain keikkatöitä, mutta kuitenkin. Ja olen hakenut lukuisista eri paikoista. En vaan ymmärrä oikein sitä, miksi sitä työtä tarjotaan toiselta puolelta Suomea - eikö työkkäreiden kannattaisi etsiä työntekijät lähialueilta?

t.ap

En ole peruspäivärahalla.
Ja kuten kerroin, olen koko tämän alle vuoden mittaisen työttömyysajan tehnyt töitä - valitettavasti ovat olleet vain keikkatöitä, mutta kuitenkin. Ja olen hakenut lukuisista eri paikoista. En vaan ymmärrä oikein sitä, miksi sitä työtä tarjotaan toiselta puolelta Suomea - eikö työkkäreiden kannattaisi etsiä työntekijät lähialueilta?

t.ap
Montaaki kilometria olisi työmatka?

Työmatkan pituus ei välttämättä ollenkaan ole verrannollinen siihen aikaan joka kuluisi julkisilla mtakaan.
Mun työmatka julkisilla kestäisi helposti pari tuntia suuntaansa. Ensin kävely bussipysäkille (2,5 km) siitä bussiin ja naapurikaupunkiin tai jopa sen naapuriin reitistä riippuen. Aamuruuhkassa aikaa tähän pätkään kuluu puolesta tunnista ylöspäin. Sitten bussin vaihto ja työpaikkakunnalle (30-45 min) ja työpaikkakunnalla vielä kävely bussiasemalta työpaikalle 1 km.
Omalla autolla menee 40 minuuttia, jossa ajassa ehdin vielä viedä lapsenkin tarhaan. Matka työpaikalle on 30 km ja nopeusrajoitus on suurimman osan matkasta 80 km/h...

Lapsen isä asuu tällä samalla paikkakunnalla. Hän ei tosin voi pitkäaikaissairautensa vuoksi pitää lasta edes vuoroviikoin, mutta vien lasta usean kerran viikossa isänsä luo. Tarkoitus olisi, että kun lapsi on isompi, hän voisi käydä isän luona itsenäisesti.

Ihmettelen kyllä tuotakin, että jos työkkäri voi noin vaan päättää, että hakijan on muutettava. Eikö fiksumpaa olisi etsiä ne työnhakijat sieltä läheltä? Ymmärrän tottakai työn perässäkin muuttamisen, mutta yleensähän silloin ihminen itse tekee sen päätöksen eikä työkkäri painosta muuttamaan karenssin tai loppuun palamisen uhalla.

Jos olet yksinhuoltaja, olet yksinhuoltaja myös työvoimaviranomaisten papereissa. Aika omituista sitoa oma tulevaisuutensa pitkäaikaissairaan ex-panon elämäntilanteisiin. Jos hän muuttaisi, muuttaisitko perässä?

Jos oikeasti haluaisit tuon työn, hakisit sitä ja jos onnekkaasti saisit sen, muuttaisit. Mutta eihän tässä työn hakemisesta ollutkaan kysymys, vaan siitä, millä perusteella voisit välttää paikan hakemisen ja näin minimoida riskin työpaikan saamisesta.

Jos olet yksinhuoltaja, olet yksinhuoltaja myös työvoimaviranomaisten papereissa. Aika omituista sitoa oma tulevaisuutensa pitkäaikaissairaan ex-panon elämäntilanteisiin. Jos hän muuttaisi, muuttaisitko perässä?

Jos oikeasti haluaisit tuon työn, hakisit sitä ja jos onnekkaasti saisit sen, muuttaisit. Mutta eihän tässä työn hakemisesta ollutkaan kysymys, vaan siitä, millä perusteella voisit välttää paikan hakemisen ja näin minimoida riskin työpaikan saamisesta.

En ole yksinhuoltaja, siis missään virallisissa papereissa.
Ja siinä olet oiekassa, että ei tuo työ olekaan sellainen, jota haluaisin niin paljon, että tekisin mitä vain sen saadakseni. Minulle se on täysin yhdentekevä - nimenomaan siksi, että sijaitsee toisessa maakunnassa. Suoraan sanottuna en usko, että KUKAAN kauhean innoissaan muuttaisi perheen kanssa jonkun työkkärin osoittaman paikan perässä jonnekin pienelle paikkakunnalle toiseen maakuntaan. On eria tehdä itse päätös siitä, että hakee kauempaa ja tarvittaessa muuttaa, kuin joutua muuttamaan työkkärin oikkujen takia. Ketjun perusteella kuulostaa siltä, että työtarjous on kauempaa, mitä lain mukaan saisi olla.

Asun kuitenkin nyt isossa kaupungissa, jossa työmahdollisuuksia on. Jos muuttaisin nyt ja jäisin myöhemmin työttömäksi, joutuisin taas muuttamaan - ja mahdollisesti lapsi joutuisi vaihtamaan koulua. Lisäksi lapsen yhteydenpito isäänsä kutistuisi skypen välityksellä tehtäväksi. Jännä, että ainakin nimimerkkinsä perusteella miespuolinen henkilö väheksyy sitä, että joku äiti haluaa taata lapsen ja isän läheisen suhteen. Vaikka en enää tuon miehen kanssa olekaan, niin kyllä - minä arvostan silti hänen isyyttään.

Mutta ei minua se loukkaa, jos sanot työnvälttelijäksi. Ei se nyt pahin mahdollinen herjaus ole.

Yhteistyössä