Kaupan täti kysyy nyt vanhemmilta!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kaupan täti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ohhoh, miten hurjia mielipiteitä. Itse olen ollut kaupantäti 20 vuotta, ja jonkun verran on asenne matkanvarrella muuttunut. Nuorena myyjänä (olen siis toisen leivissä) suututti suuunattoman paljon kaikki muksut. Pöh, olin tyhmä. Lapselta ei voi odottaa tismalleen samaa käytöstä kuin vanhemmalta, mutta vanhemmalta täytyy voida odottaa kurinpitoa ja vastuuta. Tottakai lapset pitää ottaa mukaan ostoksille, mistä muualta nekin käytöstavat opetellaan? Ja vanhemman täytyy opettaa. Lelujen katseleminen ja käteenottaminen on täysin hyväksyttävää. Niillä leikkiminen, pakkausten repiminen tai minkä tahansa tuotteen vahingoittaminen on väärin, ja korvattava on, jos kauppias ei siitä ole valmis joustamaan. Vahinkoja käy, lapsille ja aikuisille. Silloin asiasta kerrotaan henkilökunnalle, ja on heidän päätettävissään, kuinka edetään. Omalta kohdaltani voin todeta, että jos kyseessä ei ole huikea tappio, sanon mielelläni nololle, mutta HUOM: asiasta ilmoittaneelle asiakkaalle, että vahinkoja käy, laitetaan hävikkiin. Ja tämä on työnantajan ohjeistuskin. tahallisen vahingon tekemisen rinnastan varastamiseen. Olkoon lapsi tai aikuinen.

Oma muksuni on kaupoissa suht vapaasti, saa tutkia tavaroita, mutta osaa laittaa ne takaisin paikoilleen. Poika on kuusi vuotias. Vahingossa särki kerran posliiniesineen, kun en ehtinyt kieltämään. Vietiin sirut pussissa kassalle, minä maksoin, vaikka kassa ei olisi ensin rahaa ottanut, ja veloitin kotona summan pojan säästöpossusta. Anteeksi pyydettiin, ja nyt osataan olla koskematta helposti särkyviin.
Mitä tulee kaupan tuotteiden syömiseen ennen maksua, kiellettyä muutamalla poikkeuksella. Verensokerin lasku, tai erittäin pieni lapsi itkupotkuraivarissa, vanhempi paniikissa. Ihania on ne asiakkaat ketkä kysyvät henkilökunnalta, voinko tehdä poikkeuksen, ja haluavat tehdö selväksi, ettei ole tarkoitus varastaa, vaan ilman muuta maksaa kassalla. Hankalia tilanteita on, ei kaikki niiltä välty, vaikka olisivat kunniamaininnan saaneita kasvattajia. Oikea käyttäytyminen kauppaa kunnioittaen, ja henkilökunnan kanssa sopien.

Ei se ole vaikeaa.

kannattanut olla perustamatta koko saatanan kauppaa jo soikeesti on noin vitun nipo kaikesta, ja muka vielä tykkää lapsista :D
Hanki vittumainen "kaupan täti" elämä!

höh, miksi kaupan tädin pitää menettä tulot sun paskiaisten takia ja kehtaat vielä häntä haukkua.

Anna sinä palkkasi jollekin, joka aiheuttaa sulle isot vahingot, ruttaa autosi ja spreimaalaa talosi ja sulla menee rahat siihen. Kyllä se kuule on niin että jos et kakaroitasi saa uskomaan ja kuriin koska et halua edes yrittää että niile ei tule paha mieli, niin pidät ne sisällä niin kauan kunnes uskovat.

kaupan tädillä on yhtä suuri oikeus elää työllään uin sullakin. Anna itse palkkasi pois.

Kannattaa ehkä jättää menemättä sinne kauppaan tai ottaa lapsille hoitaja siksi aikaa!
Jos sinne on kuitenkin pakko mennä niin esim. autokärryt on hyvä vaihtoehto (niitä on tuplanakin johon menee 4 lasta)...

Mun vituttaa ihan tunteella nämä vapaankasvatuksen tuotokset jotka laitetaan leluhyllylle tai kirjaosastolle repimään tavaroita lattioille, ajamaan pyörillä/mopoilla, availemaan pakkauksia yms. yms. ja minä en edes ole kaupassa töissä!
Jos itse omistaisin kaupan niin laittaisin valvontakamerat näille osastoille ja jokaisen vapaakasvattajan maksamaan Jalmari-perttuliensa tuhot ihan jokaista senttiä myöten!

juuri näin. Ap on aivan liian kiltti. Jos pentu aiheuttaa sentinkään vahingot, niin soitetaan poliisit. Niin ne soittavat myös 20 sentin tikkarin varastamisesta muissa kaupoissa.

[QUOTE="mii";28669922]Ohhoh, miten hurjia mielipiteitä. Itse olen ollut kaupantäti 20 vuotta, ja jonkun verran on asenne matkanvarrella muuttunut. Nuorena myyjänä (olen siis toisen leivissä) suututti suuunattoman paljon kaikki muksut. Pöh, olin tyhmä. Lapselta ei voi odottaa tismalleen samaa käytöstä kuin vanhemmalta, mutta vanhemmalta täytyy voida odottaa kurinpitoa ja vastuuta. Tottakai lapset pitää ottaa mukaan ostoksille, mistä muualta nekin käytöstavat opetellaan? Ja vanhemman täytyy opettaa. Lelujen katseleminen ja käteenottaminen on täysin hyväksyttävää. Niillä leikkiminen, pakkausten repiminen tai minkä tahansa tuotteen vahingoittaminen on väärin, ja korvattava on, jos kauppias ei siitä ole valmis joustamaan. Vahinkoja käy, lapsille ja aikuisille. Silloin asiasta kerrotaan henkilökunnalle, ja on heidän päätettävissään, kuinka edetään. Omalta kohdaltani voin todeta, että jos kyseessä ei ole huikea tappio, sanon mielelläni nololle, mutta HUOM: asiasta ilmoittaneelle asiakkaalle, että vahinkoja käy, laitetaan hävikkiin. Ja tämä on työnantajan ohjeistuskin. tahallisen vahingon tekemisen rinnastan varastamiseen. Olkoon lapsi tai aikuinen.

Oma muksuni on kaupoissa suht vapaasti, saa tutkia tavaroita, mutta osaa laittaa ne takaisin paikoilleen. Poika on kuusi vuotias. Vahingossa särki kerran posliiniesineen, kun en ehtinyt kieltämään. Vietiin sirut pussissa kassalle, minä maksoin, vaikka kassa ei olisi ensin rahaa ottanut, ja veloitin kotona summan pojan säästöpossusta. Anteeksi pyydettiin, ja nyt osataan olla koskematta helposti särkyviin.
Mitä tulee kaupan tuotteiden syömiseen ennen maksua, kiellettyä muutamalla poikkeuksella. Verensokerin lasku, tai erittäin pieni lapsi itkupotkuraivarissa, vanhempi paniikissa. Ihania on ne asiakkaat ketkä kysyvät henkilökunnalta, voinko tehdä poikkeuksen, ja haluavat tehdö selväksi, ettei ole tarkoitus varastaa, vaan ilman muuta maksaa kassalla. Hankalia tilanteita on, ei kaikki niiltä välty, vaikka olisivat kunniamaininnan saaneita kasvattajia. Oikea käyttäytyminen kauppaa kunnioittaen, ja henkilökunnan kanssa sopien.

Ei se ole vaikeaa.[/QUOTE]

kerrankin joku täysjärkinen ihminen kommentoi tähän ketjuun.

[QUOTE="vieras";28669721]Onko lukutaidossa jotain vikaa vai mikä on kun kukaan vaikeiden lasten vanhempien puolestapuhuja ei ole väittänyt että tavaroiden rikkominen olisi on, vaan ovat pyytäneet ymmärrystä että heidän lapsiaan on vaikeampi kasvattaa. Se että on vaikeampi kasvattaa ei todellakaan tarkoita että ei kasvateta ollenkaan vaan kasvatetaan enemmän kuin rauhallisempia lapsia. Kuinka sairaita ihmisiä täällä liikkuu sanomassa että miksi sitä edes sikiää jos tuollaisia pentuja ulos puskee. Pitäisikö Ultran seulasta löytää vielä luonteenpiirteet tai adhd. Teidän mielestä vaikeampi lapsi pitäisi abortoida.

pistää vihaksi, että sitä oikeasti lukee oppaita, muiden kokemuksia, yrittää kasvattaa omasta lapsesta hyvää ihmistä ja jos lapseni tekee yhdenkin virheliikkeen, mulkaistaan että mikä vapaakasvattaja tuokin on, joka ei sano lapselleen ei. Meillä ei anneta asioita periksi, ei todellakaan. Lapsella on hyviä päiviä, tai oikeastaan hetkiä. Tunnistan nykyään milloin jätän lapsen isälleen kotiin enkä ota kauppaan. Yleensä lapsi ymmärtää että ei on ei, mutta kun levottomuuskohtaus itkee, on rajoja koeteltava. Nykyään osaan varautua, kasvatan myös julkisesti, en pelkää muiden ihmisten katseita, koska olen jo tottunut. Alku oli vaikeaa kun levottomuuskaudet alkoivat. Uhmaikä on todellinen ja hyvin vaikea joillekin lapsille. Lapsen on vaikea ihan itsensäkin kanssa ja vanhemmalta tarvitaan hermoja.

Että menkää ja sanokaa että koska teidän lapsenne tottelevat jokaista kieltoa, käyttäytyvät kauniisti, että muissa äideissä on vikaa. Joissain on, tottakai on, mutta jokaisen villin lapsen kasvattaja ei ole huono kasvattaja tai ainakin yrittää kasvattaa oikein. Haastavien lasten kasvattaminen on luonnollisesti vaikeampaa.

Olen muuten raskaana. Tulin raskaaksi ehkäisyn läpi, mutta olen erittäin onnellinen ja synnytän pian. Sanokaa vielä että olisi pitänyt abortti tehdä kun ensimmäinen lapsi on haastava. Toivon rauhallisempaa toista lasta, mutta pääasiassa että lapsi on terve.[/QUOTE]

kuule jos ei edes yritä pitää kuria kun on villit lapset, niin SILLOIN niitä ei kannata tehdä. Jos tarkoitus on hyvä ja osaa sanoa EI, ja yritys on kova, että omasta lapsesta tulee vain itselle kustannuksia, niin kukaan ei tuomitse yhdestä virheestä.

[QUOTE="mii";28669922]Ohhoh, miten hurjia mielipiteitä. Itse olen ollut kaupantäti 20 vuotta, ja jonkun verran on asenne matkanvarrella muuttunut. Nuorena myyjänä (olen siis toisen leivissä) suututti suuunattoman paljon kaikki muksut. Pöh, olin tyhmä. Lapselta ei voi odottaa tismalleen samaa käytöstä kuin vanhemmalta, mutta vanhemmalta täytyy voida odottaa kurinpitoa ja vastuuta. Tottakai lapset pitää ottaa mukaan ostoksille, mistä muualta nekin käytöstavat opetellaan? Ja vanhemman täytyy opettaa. Lelujen katseleminen ja käteenottaminen on täysin hyväksyttävää. Niillä leikkiminen, pakkausten repiminen tai minkä tahansa tuotteen vahingoittaminen on väärin, ja korvattava on, jos kauppias ei siitä ole valmis joustamaan. Vahinkoja käy, lapsille ja aikuisille. Silloin asiasta kerrotaan henkilökunnalle, ja on heidän päätettävissään, kuinka edetään. Omalta kohdaltani voin todeta, että jos kyseessä ei ole huikea tappio, sanon mielelläni nololle, mutta HUOM: asiasta ilmoittaneelle asiakkaalle, että vahinkoja käy, laitetaan hävikkiin. Ja tämä on työnantajan ohjeistuskin. tahallisen vahingon tekemisen rinnastan varastamiseen. Olkoon lapsi tai aikuinen.

Ei se ole vaikeaa.[/QUOTE]

Juuri näin ollaan kaupassa!

Lapset on ihan pienestä asti kasvatettava siihen, että ennen kassa mikään tavara ei ole omaa, mihinkään ei-omaan ei kosketa ja että toisen omaisuutta kunnioitetaan. Kun lapset opettaa ymmärtämään tuon, ei tule ongelmia uhmaikäisenäkään. Tarkoittaa myös, ettei kaupassa syödä tuotteita ennenkuin ne on maksettu.

Tuossa tulivat ne avainsanat: ihan pienestä asti. Kun jaksoi kädestä pitäen näyttää vuoden ikäiselle tuhat kertaa päivässä, kuinka omiin rattaisiin saa koskea ja naapurin autoon ei, asia meni selkäytimeen.

Uhmaiässä lapsi alkaa kolistella rajojaan ja kyseenalaistaa, ja vastoin monia kasvatusoppaita olen antanut silloin vähän siimaa ja tehnyt kielletyistä asioista osin sallittuja: "kun olet noin iso lapsi, voit auttaa äitiä ja ottaa maidon kaupan hyllystä".

Huutoa ja selällään potkimista uhmaikään toki kuuluu ja kuuluukin kuulua, mutta näillä eväillä kauppakäyttäytyminen on pysynyt pääsääntöisesti kunnossa. Lisäksi tietysti pitää muistaa, ettei kauppa ole väsyneen/nälkäisen lapsen eikä aikuisen paikka.

Siis tottakai pitää maksaaa jos muksut tuhoaa tuotteita. Ja jos ei ole varaa niin kai senkin voi neuvotella että maksaa myöhemmin.

Eikai tässä mitäån tuon ihmeellisempää ollut?

[QUOTE="jepjep";28669577]Mitä jos ette ote niitä kakaroita kauppaan jos ne ei osaa käyttäytyä =)[/QUOTE]

näin meillä tehdäänkin mutta välillä lapsi pakko ottaa mukaan opettelemaan että oppii olemaan kaupassa. Kaikilla ei todellakaan ole mahdollisuutta jättää niitä lapsia kotiin. Esim yh äideillä joiden isä on saattanut jopa kuolla. Tosiaanko olet nyt sitämieltä että äitien pitäisi hakea lapsensa hoidosta vasta kauppareissun jälkeen ja valehdella päiväkotiin että työaika on pidempi? Sitähän ei siellä hyvällä katsota jos niin tehdään, koska se kauppareissu on kuulemma lapselle mukava tilanne äidin kanssa eikä sitä varten saa käyttää yhteiskunnan hoitoapua. Mutta olen kyllä samaa mieltä että on k hakea lapset vasta kaupan jälkeen.

[QUOTE="vieras";28669976]näin meillä tehdäänkin mutta välillä lapsi pakko ottaa mukaan opettelemaan että oppii olemaan kaupassa. Kaikilla ei todellakaan ole mahdollisuutta jättää niitä lapsia kotiin. Esim yh äideillä joiden isä on saattanut jopa kuolla. Tosiaanko olet nyt sitämieltä että äitien pitäisi hakea lapsensa hoidosta vasta kauppareissun jälkeen ja valehdella päiväkotiin että työaika on pidempi? Sitähän ei siellä hyvällä katsota jos niin tehdään, koska se kauppareissu on kuulemma lapselle mukava tilanne äidin kanssa eikä sitä varten saa käyttää yhteiskunnan hoitoapua. Mutta olen kyllä samaa mieltä että on k hakea lapset vasta kaupan jälkeen.[/QUOTE]

Työ/hoitopäivän jälkeen ei kauppareissu pitkän kaavan mukaan ole kenellekään mukava tilanne.

En ole erityisen ihastunut kauppojen sunnuntaiaukioloon ylipäätään, mutta silloin on ainakin helppoa tehdä viikon ruokaostokset väljässä kaupassa hyvin levänneiden lasten kanssa.

[QUOTE="just";28669947]kuule jos ei edes yritä pitää kuria kun on villit lapset, niin SILLOIN niitä ei kannata tehdä. Jos tarkoitus on hyvä ja osaa sanoa EI, ja yritys on kova, että omasta lapsesta tulee vain itselle kustannuksia, niin kukaan ei tuomitse yhdestä virheestä.[/QUOTE]

tässä keskustelussa sanottu kyllä ihan suoraan että se yksikin virhe tarkoittaa sitä ettei kuria ole ja äiti on kelvoton tai surkeat geenit että lapset adoptioon ja äiti sterilisaatioon. Mutta sehän on tämän palstan perusluonne. On niin ihanaa olla niin täydellinen äiti ja haukkua muita mustavalkoisten ladien läpi.

[QUOTE="Entinen Ksantippa S.";28669988]Työ/hoitopäivän jälkeen ei kauppareissu pitkän kaavan mukaan ole kenellekään mukava tilanne.

En ole erityisen ihastunut kauppojen sunnuntaiaukioloon ylipäätään, mutta silloin on ainakin helppoa tehdä viikon ruokaostokset väljässä kaupassa hyvin levänneiden lasten kanssa.[/QUOTE]

en tosiaan saisi viikon ruokaostoksia yhdellä kertaa kaupasta. Monella ei ole autoa jolla kuljettaa.

[QUOTE="vieras";28669991]tässä keskustelussa sanottu kyllä ihan suoraan että se yksikin virhe tarkoittaa sitä ettei kuria ole ja äiti on kelvoton tai surkeat geenit että lapset adoptioon ja äiti sterilisaatioon. Mutta sehän on tämän palstan perusluonne. On niin ihanaa olla niin täydellinen äiti ja haukkua muita mustavalkoisten ladien läpi.[/QUOTE]

Tuota, jos on sitä mieltä, kuten joku kirjoittaja, että 2-5v lapsi ei voi ymmärtää olla repimättä auki kaupan pakkauksia ja on ihan normaalia että tuon ikäinen leikkii kaupan leluilla ja repii jopa paketit auki, kun ei voi ymmärtää varsinkin jos on adhd, ja jos samainen äiti päästää tuon saman lapsen kulkemaan kaupassa itsenäisesti, niin silloin se yksikin virhe on liikaa, koska kyseessähän on sitten täysin tahallinen teko: varkaus.

äiti tietää että ei ole opettanut lapselleen että on olemassa käsite nimeltä toisen oma. Silti päästää lapsen vapaasti toteuttamaan itseään.

Jos taas lapselle on alusta saakka kun on alkanut puhua ja liikkua, kielletty ilman lupaa toisen tavaroiden ottaminen koska ne voivat mennä rikki ja on esim. opetettu että toisen auton lähellä ei voi leikkiä, koska lapsi ei osaa varoa samalla tavalla kuin aikuinen, ja kylässä ja kaupassa ei ole oletus että sieltä hyllyltä vain syödään banaani jos on nälkä, eli alusta saakka kun alkaa puhua ja liikkua on tehty selväksi että on koti, ja on toisen oma.

Tuolloin jos lapsi tietää säännöt miten ollaan ja kuten mii-nimimerkki kirjoitti, kaupassa saa liikkua rauhallisesti ja katsoa omassakin kädessä, mutta jos sattuu vahinko eli jotain tippuu, lapsi tietää että se ilmoitetaan ja korvataan, niin kukaan ei tuomitse.

Ymmärrätkö eron?

Inhottavia kyllä nuo vastuuttomat vanhemmat kaupoissa.

Itse olin kerran tilanteessa jossa pikkulapsi teki tuhojaan kaupassa. Olin n.5-6m päässä kun näin miten eräs pikkupoika työnsi kaksi käsin telinettä nurin, jossa oli iittalan laseja ja muuta lasitavaraa.

Silmäkulmasta näin tapahtuman, mutta rekisteröin niin hitaasti että ehdin vain lähteä "ottamaan kiinni" sitä kaatuvaa telinettä,jonka lapsi tyrkkäsi kumoon.
Teline kaatui, lasinsirut lenteli,nappasin lasta kädestä ja vein hiukan sivulle kunnes äiti tulee hakemaan lastaan.
Myyjän saapuessa paikalle alkoi äiti vaahdota miten vaarallisia telineitä kaupalla on kun itsekseen kaatuvat pienten lasten päälle. (Informoin tätä ennen äidille selkeästi lapsen työntäneen telineen kumoon)

Siinä sitten hujahti tunti kun selviteltiin tapahtumaa, liike katsoi kameroista tapahtuman ja äiti väitti ettei lapsi koskenut ja minä jouduin todistamaan toista.

Mutta lopputulema oli sellainen että äiti joutui korvaamaan lapsen tuhot, en tiedä menikö vakuutuksesta vai mistä kun pääsin lähtemään ennen "paperitöitä".

[QUOTE="just";28670037]Tuota, jos on sitä mieltä, kuten joku kirjoittaja, että 2-5v lapsi ei voi ymmärtää olla repimättä auki kaupan pakkauksia ja on ihan normaalia että tuon ikäinen leikkii kaupan leluilla ja repii jopa paketit auki, kun ei voi ymmärtää varsinkin jos on adhd, ja jos samainen äiti päästää tuon saman lapsen kulkemaan kaupassa itsenäisesti, niin silloin se yksikin virhe on liikaa, koska kyseessähän on sitten täysin tahallinen teko: varkaus.

äiti tietää että ei ole opettanut lapselleen että on olemassa käsite nimeltä toisen oma. Silti päästää lapsen vapaasti toteuttamaan itseään.

Jos taas lapselle on alusta saakka kun on alkanut puhua ja liikkua, kielletty ilman lupaa toisen tavaroiden ottaminen koska ne voivat mennä rikki ja on esim. opetettu että toisen auton lähellä ei voi leikkiä, koska lapsi ei osaa varoa samalla tavalla kuin aikuinen, ja kylässä ja kaupassa ei ole oletus että sieltä hyllyltä vain syödään banaani jos on nälkä, eli alusta saakka kun alkaa puhua ja liikkua on tehty selväksi että on koti, ja on toisen oma.

Tuolloin jos lapsi tietää säännöt miten ollaan ja kuten mii-nimimerkki kirjoitti, kaupassa saa liikkua rauhallisesti ja katsoa omassakin kädessä, mutta jos sattuu vahinko eli jotain tippuu, lapsi tietää että se ilmoitetaan ja korvataan, niin kukaan ei tuomitse.

Ymmärrätkö eron?[/QUOTE]

olin itse se sama kirjoittaja ja tosiaan jos et ymmärtänyt pointtia, en voi sille mitään. Ei meillä lapsi revi pakkauksia auki. On kyllä pyytänyt äitiä niin tekemään ja hermostunut hetkeksi kun olen sanonut että se on kaupan eikä sitä saa avata. Ainoa kerta kun lapsi edes yrittänyt sellaista tehdä. Emme yleensä ole edes leluhyllyjen lähellä koska luonnollisesti ruokakaupassa ostamme ruokaa. Tarkoitin kirjoituksellani, että minusta ei olisi ihmeellistä jos lapsi menisi leluhyllylle, avaisi paketin jos aiemmin ei ole tullut tilannetta eteen, jossa lapsi olisi halunnut avata paketin. Tottakai äidin se kuuluisi maksaa jos lapsi sen rikkoo. Mutta musta on inhimillistä että lapsi voi noin tehdä vaikkei olisi kuriton kakara. Ja vaikka äiti olisikin ohimennen kieltänyt koskemasta leluihin, voi lapsi silti uhmassaan tehdä toisin kun on pyydetty. Uhmaikäinen lapsi luonnollisesti koettelee äidin tahtoa ja käy läpi vaiheen jossa ei oikeen ymmärrä miksi pakkauksen avaaminen on väärin jos lelun kuitenkin jättää omistajalle. Miksi se omistaja ei halua ottaa lelua pois ja leikkiä. No okei. 5 vuitias on sen verran vanha että tuollainen pitäisi jo ymmärtää mutta lähinnä tarkoitin 2-3 vuotiasta.

Alkuperäinen kirjoittaja kaupan täti;28668377:
Olen yllättynyt, että moni on kanssani samaa mieltä.
Missä ne jokapäiväiiset asiakkaat ovat, jotka eivät välitä? Ei näköjään täällä.

Ymmärrän täysin, että lapsi on lapsi. Eikä ymmärrä, että tavaroita ei saa levitellä, rikkoa, avata paketistaan tai ruokaa ei saa sotkea myytäviin tavaroihin, tai nenää niistää myytävään vaatteeseen.

Sitä en ymmärrä, että kun menen mainitsemaan asiasta ja ohjaan lapsen leikkipaiklle, vanhmepi katsoo minua vihaisesti eikä puutu asiaan millään tavalla. Lapsi leikkii leikkipaikalla tasan pari minuuttia ja sama homma jatkuu.

Kerran eräs lapsi (oli muuten jo vähintään 9v) leikki myytävillä leluilla. Sanoin asiasta kolme kertaa sekä äidille että lapselle. Repi sitten yhden lelun paketista pois.
Vein lelun kassalle, että se tulee maksaa. Äiti ei suostunut sitä maksamaan, perusteli sen sillä, että lapsi ei voinut tietää, että pakettia ei voi avata.

Myymälässäni on isolla mainittu, että avattu/rikottu tavara pitää maksaa kassalla.

Jessus, mä olisin tossa kohti jo soittanu poliisin :O

En mäkään ymmärrä vanhempia jotka ei välitä. Meillä toinen on erityislapsi ja se ei mitenkään näy päällepäin. Hermoja raastavaa välillä käydä tän kanssa kaupassa, kun karkailee, ei usko mitään (tämä ei siis ole kasvatuksesta vaan ilmeisesti autismista kiinni) ja saa aivan jumalattomia raivareita kun ei saa mielensä mukaan juosta kaupassa. Silti en anna juosta miten sattuu. Saan kyllä jatkuvasti paheksuvia ja vihaisiakin katseita niin muilta asiakkailta ja henkilökunnalta kun teen ostoksia ja samalla kannan kainalossa kiljuvaa ja potkivaa lasta joka huutaa apua ja oon miettiny millon joku soittaa lastensuojeluun... kaupassa on silti vaan pakko käydä ja eihän tuo opi jos siellä ei käy. Mitään ei ole onniksi rikkonut, mutta todellakin korvaisin jos jotain rikkoo.

[QUOTE="vieras";28670103]olin itse se sama kirjoittaja ja tosiaan jos et ymmärtänyt pointtia, en voi sille mitään. Ei meillä lapsi revi pakkauksia auki. On kyllä pyytänyt äitiä niin tekemään ja hermostunut hetkeksi kun olen sanonut että se on kaupan eikä sitä saa avata. Ainoa kerta kun lapsi edes yrittänyt sellaista tehdä. Emme yleensä ole edes leluhyllyjen lähellä koska luonnollisesti ruokakaupassa ostamme ruokaa. Tarkoitin kirjoituksellani, että minusta ei olisi ihmeellistä jos lapsi menisi leluhyllylle, avaisi paketin jos aiemmin ei ole tullut tilannetta eteen, jossa lapsi olisi halunnut avata paketin. Tottakai äidin se kuuluisi maksaa jos lapsi sen rikkoo. Mutta musta on inhimillistä että lapsi voi noin tehdä vaikkei olisi kuriton kakara. Ja vaikka äiti olisikin ohimennen kieltänyt koskemasta leluihin, voi lapsi silti uhmassaan tehdä toisin kun on pyydetty. Uhmaikäinen lapsi luonnollisesti koettelee äidin tahtoa ja käy läpi vaiheen jossa ei oikeen ymmärrä miksi pakkauksen avaaminen on väärin jos lelun kuitenkin jättää omistajalle. Miksi se omistaja ei halua ottaa lelua pois ja leikkiä. No okei. 5 vuitias on sen verran vanha että tuollainen pitäisi jo ymmärtää mutta lähinnä tarkoitin 2-3 vuotiasta.[/QUOTE]
Tässä aloituksessa oli kyse siitä, että ap:n mielestä lapset aiheuttavat hänelle taloudellista tappiota ja mielipahaa ja sotkua, joka on esim. pois häne omien lasten kanssa vietetyltä ajalta, mieti, hän joutuu siivota tahmatassujen jälkiä jotta tavara menisi kaupaksi, ja kun hän kohteliaasti tuo asian esiin kyseisten lasten vanhemmille, hän itse saa paheksuvia katseita, sen sijaan että kyseiset vanhemmat laittaisivat lapsilleen rajat ja kurin.

[QUOTE="vieras";28670001]en tosiaan saisi viikon ruokaostoksia yhdellä kertaa kaupasta. Monella ei ole autoa jolla kuljettaa.[/QUOTE]

Eikä tuttavaa kuskaamaan eikä rahaa taksiin eikä mitään muutakaan ratkaisua.

No sitten sitä kaupan omaisuutta lienee pakko hajottaa ;)

Ja täydennetään vielä kerran "vieraalle". Uhmaiässä ei ole kysymys siitä, että lapsi ei ymmärtäisi. Vaan nimenomaan siitä, että hän alkaa ymmärtää. Se on rankkaa hommaa.

[QUOTE="Entinen Ksantippa S.";28670235]Eikä tuttavaa kuskaamaan eikä rahaa taksiin eikä mitään muutakaan ratkaisua.

No sitten sitä kaupan omaisuutta lienee pakko hajottaa ;)[/QUOTE]

Et ole tosissasi, että pitäisi pyytää joka sunnuntai tuttavalta kyytiä kauppaan :D...no onneksi meillä ei ole siis sellainen tilanne, ettei voitaisi kaupassa käydä ihan viikollakin monta kertaa ja pääsen sinne kauppaan vaikka joka päivä monta kertaa yksinkin jos niin haluan. Kunhan mainitsin muista mahdollisista perheistä, jotka eivät tosiaan voisi kertaa viikkoon kaupassa käydä.

[QUOTE="vieras";28670302]Et ole tosissasi, että pitäisi pyytää joka sunnuntai tuttavalta kyytiä kauppaan :D...no onneksi meillä ei ole siis sellainen tilanne, ettei voitaisi kaupassa käydä ihan viikollakin monta kertaa ja pääsen sinne kauppaan vaikka joka päivä monta kertaa yksinkin jos niin haluan. Kunhan mainitsin muista mahdollisista perheistä, jotka eivät tosiaan voisi kertaa viikkoon kaupassa käydä.[/QUOTE]

Ja lisään vielä, että MEILLÄ lapsi EI hajota tavaroita, ei sotke, mutta on kyllä villi ja haluaisi kyllä välillä vähän tehdä tuhojaan. Tiedän vaan, että on olemassa perheitä, joissa on vaikeampaa. Tottakai saan paheksuvia katseita ihan lapsen kiukuttelusta, mutta katsokoot rauhassa. Lapsen uhma on normaalia. Lähden kyllä kaupasta ulos jos lapsi aloittaa raivarinsa. Onneksi on niitä ymmärtäviä ihmisiä, jotka hymyilevät ymmärtävästi tietäen, mitä tämä välillä on.

[QUOTE="Entinen Ksantippa S.";28670244]Ja täydennetään vielä kerran "vieraalle". Uhmaiässä ei ole kysymys siitä, että lapsi ei ymmärtäisi. Vaan nimenomaan siitä, että hän alkaa ymmärtää. Se on rankkaa hommaa.[/QUOTE]

no käytännössä lapsi ei ymmärrä miksi aikuinen saa päättää, mutta lapsi ei. Tottakai lapsi ymmärtää, mutta ei ymmärrä että miksi. Aikuisen tietysti pitää pitää päänsä, että lapsi ymmärtää, että se aikuinen on se joka päättää.

[QUOTE="vieras";28668243]Ajattelitko, että voin tehdä ostokseni samalla pitäen lasta kädestä kiinni. Mitä jos niitä lapsia on enemmän kuin se yksi. Millä kädellä ajattelit, että otan ostoksia tai mahdollisesti työnnän kärryjä. Kärryihin ei myöskään mahdu enempää kuin yksi lapsi eikä edes kovin iso lapsi. Jos kerään vaikka perunoita lapsi saattaa huonolla päällä ollessaan ottaa vierestä käteensä ja viskoa minne sattuu, laittaa väärään hyllyyn, on jopa yrittänyt haukata. Yritti repiä eräästä aikakauslehdestä muovit päältä kun silmä vältti. Ja kaikesta tuhmasta tekemistestä tottakai sanon ja joskus lähdetty pois kaupasta tai yleensä ollut joutuu rattaisiin. Kerran meinasi hajottii kastikepullot, koska oikeasti heitti kastikkeen takaisin hyllyyn ns. keilaustyyliin koska suuttui. Meillä vain yksi lapsi. Mieti siis kaksi kolme lisää. Ei sillä äidillä vaan voi olla silmiä ja käsiä joka puolella. Ja sitten vielä valitetaan, jos äiti käy kaupassa yksin ja hakee lapset hoidosta vasta sen jälkeen. Mites sitä nyt pitäisi tehdä, kun kaikessa on joku vialla.[/QUOTE]

Meillä on kolme lasta eikä yksikään käyttäydy kuin aivoton apina vaan heidät on sentään kasvatettu. Ketään ei tarvitse pitää kädestä kiinni, kukaan ei heittele tai paisko kaupassa tavaroita, revi mitään tai koita syödä mitään kesken ostosten. Yleensä lapset kulkevat pikkukärryjen kanssa kaupassa, minulle riittää pieni kori, saadaan useamman päivän ostokset. Kertaakaan eivät ole ottaneet mitään luvatta hyllystä, eikä se ole vaatinut mitään ihme kuriakaan. Ihan perusjuttuja, joita on opeteltu jo pienestä pitäen. Lapset aina mukana kaupassa, tehty selväksi ettei sama käytös mitä voi kotona apinoida sovi kaupassa tai kauppaan ei ole asiaa (toinen aikuisista käy yksin. Joskus käydään yksi aikuinen 1-2 lapsen kanssa. Kotona ennen lähtöä on syöty välipala ja käyty vessassa, sitten tyytyväisinä kauppaan.

Kolmoset ovat nyt 3v, kaksi poikaa ja tyttö.

[QUOTE="vieras";28670302]Et ole tosissasi, että pitäisi pyytää joka sunnuntai tuttavalta kyytiä kauppaan :D...no onneksi meillä ei ole siis sellainen tilanne, ettei voitaisi kaupassa käydä ihan viikollakin monta kertaa ja pääsen sinne kauppaan vaikka joka päivä monta kertaa yksinkin jos niin haluan. Kunhan mainitsin muista mahdollisista perheistä, jotka eivät tosiaan voisi kertaa viikkoon kaupassa käydä.[/QUOTE]

En minä niin sano, vaikka tunnen kyllä sellaisiakin ihmisiä, jotka ottavat viikko-ostoksille aina mukaan autottoman tuttavansa. Win-win.

Hienoa, että pääset kauppaan vaikka monta kertaa päivässä. Mutta kun niitä ostoksia vähän viitsii suunnitella ja keskittää, säästää tosi paljon aikaa ja rahaa. Kun ei tarvitse monta kertaa viikossa ravata kaupassa, voi viettää sen ajan vaikka lasten kanssa ulkoillen. Siellä energiaa on hyvä purkaa, ja sitten se kauppareissukin tuntuu spesiaalilta jutulta, jota ei viitsi kiukuttelemalla mokata.

Itse aiheeseenhan tämä ei ole liittynyt enää pitkään aikaan mitenkään ;)

Yhteistyössä