Ohhoh, miten hurjia mielipiteitä. Itse olen ollut kaupantäti 20 vuotta, ja jonkun verran on asenne matkanvarrella muuttunut. Nuorena myyjänä (olen siis toisen leivissä) suututti suuunattoman paljon kaikki muksut. Pöh, olin tyhmä. Lapselta ei voi odottaa tismalleen samaa käytöstä kuin vanhemmalta, mutta vanhemmalta täytyy voida odottaa kurinpitoa ja vastuuta. Tottakai lapset pitää ottaa mukaan ostoksille, mistä muualta nekin käytöstavat opetellaan? Ja vanhemman täytyy opettaa. Lelujen katseleminen ja käteenottaminen on täysin hyväksyttävää. Niillä leikkiminen, pakkausten repiminen tai minkä tahansa tuotteen vahingoittaminen on väärin, ja korvattava on, jos kauppias ei siitä ole valmis joustamaan. Vahinkoja käy, lapsille ja aikuisille. Silloin asiasta kerrotaan henkilökunnalle, ja on heidän päätettävissään, kuinka edetään. Omalta kohdaltani voin todeta, että jos kyseessä ei ole huikea tappio, sanon mielelläni nololle, mutta HUOM: asiasta ilmoittaneelle asiakkaalle, että vahinkoja käy, laitetaan hävikkiin. Ja tämä on työnantajan ohjeistuskin. tahallisen vahingon tekemisen rinnastan varastamiseen. Olkoon lapsi tai aikuinen.
Oma muksuni on kaupoissa suht vapaasti, saa tutkia tavaroita, mutta osaa laittaa ne takaisin paikoilleen. Poika on kuusi vuotias. Vahingossa särki kerran posliiniesineen, kun en ehtinyt kieltämään. Vietiin sirut pussissa kassalle, minä maksoin, vaikka kassa ei olisi ensin rahaa ottanut, ja veloitin kotona summan pojan säästöpossusta. Anteeksi pyydettiin, ja nyt osataan olla koskematta helposti särkyviin.
Mitä tulee kaupan tuotteiden syömiseen ennen maksua, kiellettyä muutamalla poikkeuksella. Verensokerin lasku, tai erittäin pieni lapsi itkupotkuraivarissa, vanhempi paniikissa. Ihania on ne asiakkaat ketkä kysyvät henkilökunnalta, voinko tehdä poikkeuksen, ja haluavat tehdö selväksi, ettei ole tarkoitus varastaa, vaan ilman muuta maksaa kassalla. Hankalia tilanteita on, ei kaikki niiltä välty, vaikka olisivat kunniamaininnan saaneita kasvattajia. Oikea käyttäytyminen kauppaa kunnioittaen, ja henkilökunnan kanssa sopien.
Ei se ole vaikeaa.