Kauhean väsynyt

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mimmi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Mimmi

Vieras
Olen lypsykarjatilan emäntä.
Miehen kanssa rakennettiin vuosikaudet maatilaa unohtaen kokonaan itsemme. Maatila suureni ja kukoisti ja ihmiset siellä väsyivät. Monen työntäyteisen ja yksinäisen vuoden jälkeen pakkasin kimpsuni kasaan ja muutin asumaan muualle. Aloin opiskella ja käydä töissä muualla. Rakastan uutta työtäni ja melkein vihaan lehmiä. Ne ovat vieneet kaiken mehun minusta. Ei missään rakenneta niin paljon kuin maatiloilla, se on yhtä rumbaa kaiken aikaa, mutta pakko se on jos aikoo pitää rakennukset kunnossa. Niillä on niin kova kulutus.

Sitten järki palasi päähän ja palasin kotiin. Hyvin menisi muuten mutta kun on aina niin paljon työtä. Mies on monesti vielä navetalla kun tulen klo 21 jälkeen kotiin töistä.
Autan häntä tarpeen ja jaksamiseni mukaan, mutta nyt tuntuu että liika on liikaa. Olen aamulla navetassa ja lähden päivällä iltavuoroon. Työpäiväni saattaa olla 15 tuntinen. Kun on aamuvuoro silloin työpäiväni on vain 11 tuntia. Vapaapäiviä ei ole koska silloin olen navetassa.
Nyt tuntuu että en jaksa enää. Opiskelen ja siihenkin pitäisi löytyä aikaa. Vapaapäivänä on lypsyjen välissä muutama tunti mutta ei se riitä. Ja pitää elämässä olla muutakin.
Ja jos en auta miestäni navetassa hänellä kestää siellä niin kauan etten näe häntä juuri ollenkaan.
Siis mitään iloa ei näytä elämässäni enää olevan.

Nyt alkaa tuntua siltä, että olisi ollut parasta vain asua muualla. Itken, ja itken ja itken väsymystäni. Pahinta kaikessa on se ettei mies huomaa väsynytta vaimoaan. Kun puhun siitä tai itken hän ei sano mitään. Olen kyllä siihen jo tottunut monien vuosien aikana.
Lohdutuksen sana olisi joskus paikallaan.

Mitä ihmettä minä teen?
En halua lopettaa kouluani kesken ja työpaikkani on minulle henkireikä, jossa tapaan ihmisiä.

Kannattaa kyllä miettiä minkä takia ylipäätään täällä ollaan? Navetan rakentamista vai elämistä varten. Jos noin paljon pitää tehdä töitä vaikuttaa siltä, ettei tila ole oikein hallinnassa. Ehkä jokin muu työ olisi miehellesikin parempi?

Tällaiseen ikävään malliin se on mennyt..

Meidän ratkaisu oli, että navetta tyhjättiin ja lähdettiin ulkopuolelle töihin. Onneksi emme tehneet velkaa lisää, että pystyimme sen tekemään.

Paljon voimia toivotan teille. Myös se isäntä on väsynyt.. halatkaa paljon..

Tunsin kotipitäjästä monta isäntää ja emäntää, jotka ovat tehneet kiikun ladon orteen, tai lähteneet lätkimään ja jättäneet työt toiselle.

Se on niin hirveä oravanpyörä, että ottakaa nyt aluksi lomittajat pariksi viikoksi ennenkuin sammutte lopullisesti. Laittakaa vaikka viimeiset roponne saadaksenne hetken lepoaikaa ja miettikää, voisitteko jotenkin vähentää työtaakkaane.
Ellei ole isoja velkoja se voisi onnistua myyntien kautta.
Olen ollut itsekin yrittäjä ja kokenut työn, vero- ja velkakierteen tuoman rasituksen.
Selvisin hengissä eläkkeelle, vaikka läheltä usein piti.

Onpa tämä viestiketju karmeaa luettavaa.

Ehkä EU ym. asiat ovat ajaneet maaseudun ahtaalle.
Kuuntelin ihmeissäni kurikkalaisen sikalan isäntää pressavaalihaastattelussa tv-uutisissa. Hän aikoi äänestää Saulia. Kepu ei hänen mukaan enää aja maaseudun asiaa.

Itsemurhakeskusteluissa ei pahemmin sivuta maaseudun elämää. Tiedän kotipitäjässäni monen emännän potevan masennusta. Taustat tietäen syyt saattavat olla syvällä. Ei kaikesta voi työn rasitusta syyttää.

Muistakaa aina, että nelikymppisenä ihminen käy monenlaista prosessia läpi.

Jos tilalle ei jää jatkajaa, niin miksi turhaan raataa tulevaisuuden eteen.

Ei elämä ole helppoa missään. Teillä maaseudun ihmisillä on kuitenkin luonto, rakkaat ihmiset, asuinsijat, muistot ja moni muu mukava asia läsnä.

Minä pidän lehmistä. Olisi mukava hoitaa lehmiä ja laulaa niille uusimmat hitit. En ehkä saisi niin huonoja arvosteluja kuin Idols-karsinnoissa nuoret yrittäjät.

Jos tunnit vuorokaudessa ei riitä takaamaan jokapäiväistä leipää, niin homma on vihellettävä poikki ajoissa.

Olen elämäni varrella joutunut tilanteeseen, jossa mökkinaapuri veti itsensä hirteen. Sen jälkeen meidän perheessä mies sekosi. Ketjureaktio, joka toivottavasti poikii jotain hyvääkin.

Asioista pitää puhua. Kävin aikoinaan Maaseudun Tulevaisuus-lehdestä bongaamani viikonloppuseminaarin Ulos ympyröistä. Ihmettelin, että ilmaiselle ja tasokkaalle viikonlopulle ei ollut tulijoita.

Katsokaapa talon emännät peiliin. Tarjontaa ja apua on saatavilla. Teidän vain pitää tarttua luuriin, mennä netin sivuille, avata suu ja olo helpottuu varmasti.

Ulos ympyröistä voi lähteä myös netin sivuilla. Täältä löytyy valtavasti tietoa.

Kävin äsken ostamassa ex-lähiöstäni tulppaaneja. Kävelin pitkän matkan. Olin liikaa viikonloppuna sisällä. Olo on nyt ihmeen virkeä ja iloinen. Pienikin asia piristää. Ei 3,95 euron tulppaanikimppu vie teitä konkurssiin.

Laita mies lääkäriin valittamaan työuupumusta, saa sairauslomaa ja lomittajan. Tuolla menolla teitä on pian kaksi, joista kummastakaan ei kuin sängynpohjalla makaamaan, molemmat väsyy. Mieskin on väsynyt, mutta yrittää peittää sen puhumattomuuden alle.
Ja sijaisapua saa hiljaisempina aikoina ilman lääkärin todistustakin, muutamaksi päiväksi ja onhan ne ostopäivät olemassa.
Maksaahan se, mutta ihmisen hengellä on hintansa, jota ei voi rahassa mitata!

Mene joku ilta miehesi lähelle, halaa kunnolla, kerro rakkaudestasi ja siitä, että asioitten on nyt muututtava.

Hankkikaa sairasloma, ottaakaa lomittaja ja menkää hetkeksi vaikka kylpylään kelaamaan asioita.On teillä vielä mahdollisuus.
Joku se on, jossain se on. Maialma on suuri ja avara.

Samaa mieltä, työuupumus on valtava. Ja itkuisuus on masennuksen merkki. Siis sairastatte molemmat.
Työaikojen siirtyminen yöhön on myös uupumuksen merkki. Sitä siirtää työhön ryhtymistä viimeiseen takarajaan ja sitten on päivittäinen aikataulutus sekaisin.

Hakekaa sairaslomaa ja kerätkää voimia ja sitten alatte siirtämään iltanavettaa aikaisemmaksi, että iltaan jää yhteistä aikaa ja pääsette nukkumaan ajoissa (minä, paraskin puhuja:))
silloin pääsee aamulla aiemmin ylös ja työrytmeistä tulee normaaleja. Suurin vaikeus teillä on miehellä, hänen pitäisi muuttaa sisäistä kelloaan ja alkaa iltatyöt aiemmin.

Se on tietysti yksi mahdollisuus, että maksatte velat pois ja laitatte lehmät pois, olisi ihmisarvoisempaa elämää......