Kätkytkuolemat selitettävissä äidin raskauden aikaisella tupakoinnilla

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Timppa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja :
Mä en oikeasti pysty käsittämään kuinka joku voi tuottaa pienelle vauvalleen niin suurta tuskaa, minkä tupakointi raskauden aikana aiheuttaa.
Todella julmaa kasvattaa lasta kaupungissa. Pienhiukkasia niin paljon ja uuden moottoritekniikan vuoksi ne hiukkaset on niin pieniä että menee suoraan ihmisen puolustusjärjestelmän läpi ja kertyy ympäri kehoa.

http://www.hs.fi/autot/artikkeli/Tutkimus+Dieselien+pienhiukkaset+tunkeutuvat+aivoihin/1135235123055

Suurimman osan ihmisistä on pakko asua kaupungissa, että maailma pyörii. Jos yhtään lohduttaa, niin Suomen suurkaupungit on vielä kärpäsen kakkoja saastuneisuudeltaan. Kenenkään ei ole pakko savustaa lastaan tupakalla muiden saasteiden lisäksi, asui sitten missä hyvänsä!

ei varmasti ole totta!!!
Olen polttanut molemmilla kerroilla raskaus aikana askillisen punaista smartia päivässä ja lapsilla ei ole mitään vikaa!!!
tytöllä on astama muttei johdu mun tupakoinnista kun on meillä suvussa muutenkin!!!
kumpikaan ei kuollut kätkytkuolemaa ja ovat jo 3 v ja 6 v!!!

Alkuperäinen kirjoittaja hmph:
Kyllähän tuo tupakointikin altistaa serotoniinin vajaukselle. Johan se on tutkittu, että tupakointi lisää masentuneisuuden riskiä.

Eikä ole.

Tupakoinnin ja masennuksen välillä on yhteys, mutta on epäselvää, että johtuuko masennus tupakoinnista vai onko masentuneilla muita suurempi "tarve" tupakoida.

Tupakoinnin lopettamisella ja masennuksella sen sijaan on selvä syy-seuraus -suhde.

Asiasta vähän hyppään,mutta olin tuossa kättärillä muutama viikko sitten sydänääni/supistusseurannassa ja sieltä sitten ikkunasta kattelin pihalle kuinka monet raskaana olevat polttivat sitä röökiä,yksikin poltti 3 putkeen!! ajatteli varmaan että polttaa varastoon kun kerran jaksoi raahautua sairaalavatteissa ulos asti tupakalle.

Mua niin säälittää ne vauvat,miten edes kehtaavat äidit polttaa.Ja kyllä olen itsekkin polttanut ennen jokaista raskautumista (3) ja yhenkään plussan jälkeen en ole henkostakaan vetänyt.

Alkuperäinen kirjoittaja janina juntti:
ei varmasti ole totta!!!
Olen polttanut molemmilla kerroilla raskaus aikana askillisen punaista smartia päivässä ja lapsilla ei ole mitään vikaa!!!
tytöllä on astama muttei johdu mun tupakoinnista kun on meillä suvussa muutenkin!!!

No olet todella juntti,ei se sitä katso jos polttaa että jokainen lapsi kuolee jos on äiti polttanut ja mistä tiedät mitä haittaa siitä on ollut lapsellesi!!

Alkuperäinen kirjoittaja janina juntti:
ei varmasti ole totta!!!

Sä olet muuten feikki.

lukekaa uutinen kunnolla ennen kun alatte syytteleen!!!!!!!!!!!!!!!!! Serotoniinin puutoksesta aivoissa oli kyse!!! mutta tupakointi raskauden aikana VOI lisätä riskiä... pölkyt

Ihme juttu, että jos linkittää jonkun tutkimustuloksen, niin heti on muutamat tupakoivat äidit huutamassa "syyllistämisestä" ja "ei pidä paikkansa" tai "kaikki muukin on vaarallista lapselle". Mutta suurin asia mihin äiti voi vaikuttaa on oma tupalointi, ei niinkään liikenteen pienhiukkaset.

Alkuperäinen kirjoittaja Timppa:
Ihme juttu, että jos linkittää jonkun tutkimustuloksen, niin heti on muutamat tupakoivat äidit huutamassa "syyllistämisestä" ja "ei pidä paikkansa" tai "kaikki muukin on vaarallista lapselle". Mutta suurin asia mihin äiti voi vaikuttaa on oma tupalointi, ei niinkään liikenteen pienhiukkaset.

Peesauksen megaluokkaa :kieh: :wave:

vaan, mutta en polta... lueppa uudelleen ja ajatuksella uutinen

Koko ketjussa on tasan yksi henkilö puhunut syyttelemisestä ja hänkin ohimennen. Älä vääristele tutkimustulosta otsikoinnilla, niin siitä ei tarvitse huomauttaa.

Alkuperäinen kirjoittaja voi video:

Kätkytkuolemat ovat ehkä selitettävissä äidin raskauden aikaisella tupakoinnilla. Tupakan savulle altistuminen raskauden aikana vahingoittaa vauvan verenpaineen säätelykykyä, mikä saattaa osittain selittää tupakoivien äitien vauvojen suuremman kätkytkuolemanriskin.
Raskauden aikaista tupakointia pidetään edelleen suurimpana riskitekijänä kätkyt-kuolemille. Asiantuntijoiden mukaan jopa kolmannes kätkyt-kuolemista voitaisiin estää jos naiset eivät tupakoisi raskausaikanaan.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mä en oikeasti pysty käsittämään kuinka joku voi tuottaa pienelle vauvalleen niin suurta tuskaa, minkä tupakointi raskauden aikana aiheuttaa.
Todella julmaa kasvattaa lasta kaupungissa. Pienhiukkasia niin paljon ja uuden moottoritekniikan vuoksi ne hiukkaset on niin pieniä että menee suoraan ihmisen puolustusjärjestelmän läpi ja kertyy ympäri kehoa.

http://www.hs.fi/autot/artikkeli/Tutkimus+Dieselien+pienhiukkaset+tunkeutuvat+aivoihin/1135235123055

Julmaa ylipäätänsä tehdä lapsia tähän maailmaan, tupakka on pieni murhe enää kun kaikki teolistuu ja saasteet tukehduttaa meidät.

Kätkytkuolemat ovat ehkä selitettävissä äidin raskauden aikaisella tupakoinnilla. Tupakan savulle altistuminen raskauden aikana vahingoittaa vauvan verenpaineen säätelykykyä, mikä saattaa osittain selittää tupakoivien äitien vauvojen suuremman kätkytkuolemanriskin.
Raskauden aikaista tupakointia pidetään edelleen suurimpana riskitekijänä kätkyt-kuolemille. Asiantuntijoiden mukaan jopa kolmannes kätkyt-kuolemista voitaisiin estää jos naiset eivät tupakoisi raskausaikanaan.

Ja sun otsake oli....?

Mutta tämä ei tarkoita, että kätkytkuolemat on selitettävissä raskausajan tupakoinnilla, koska kaikki kätkykuolleet eivät ole altistuneet tupakalle raskausaikana.

Alkuperäinen kirjoittaja suski:
Mutta tämä ei tarkoita, että kätkytkuolemat on selitettävissä raskausajan tupakoinnilla, koska kaikki kätkykuolleet eivät ole altistuneet tupakalle raskausaikana.

Ei se ainoa syy olekaan mutta ei se sitä tosiasiaa poista että se on merkittävä tekijä.

Alkuperäinen kirjoittaja Seikkailija Dora:
Mä en oikeasti pysty käsittämään kuinka joku voi tuottaa pienelle vauvalleen niin suurta tuskaa, minkä tupakointi raskauden aikana aiheuttaa. Aikuinen ihminen ei itse "pysty" kestämään niitä vierotusoireita, joten sälytetään ne pienen pienelle ihmisalulle, joka ei voi käyttää edes mitään korvaushoitoa. Todella julmaa.

peesi. semmonen ei oo kypsä vanhemmuuteen joka ei pysty laittaa lapsen hyvinvointi omien halujensa edellä. :|

Tupakoinnissa kyse ei ole enää vain halusta. Äitien pitäisi saada neuvolassa oikeaa apua tupakoinnin lopettamiseen eikä hiljaista hyväksyntää tai mäkätystä.

Raskauden aikaista tupakointia pidetään edelleen suurimpana riskitekijänä kätkyt-kuolemille. Asiantuntijoiden mukaan jopa kolmannes kätkyt-kuolemista voitaisiin estää jos naiset eivät tupakoisi raskausaikanaan.[/b]

Ihan sivuhuomautuksena sen verran, että aiemmin muualla on puhuttu määrän vähenevän 10-20%:a.

Alkuperäinen kirjoittaja suski:
Mä en oikeasti pysty käsittämään kuinka joku voi tuottaa pienelle vauvalleen niin suurta tuskaa, minkä tupakointi raskauden aikana aiheuttaa. Aikuinen ihminen ei itse "pysty" kestämään niitä vierotusoireita, joten sälytetään ne pienen pienelle ihmisalulle, joka ei voi käyttää edes mitään korvaushoitoa. Todella julmaa.

peesi. semmonen ei oo kypsä vanhemmuuteen joka ei pysty laittaa lapsen hyvinvointi omien halujensa edellä. :|

Tupakoinnissa kyse ei ole enää vain halusta.
Äitien pitäisi saada neuvolassa oikeaa apua tupakoinnin lopettamiseen eikä hiljaista hyväksyntää tai mäkätystä.

no onhan. kaikki pystyy lopettaa jos niin haluu. ja se että joskus on parempi jatkaa röökin vetämistä raskauden aikana on ihan paska puhetta. kaikki on omasta tahdosta kiinni. piste.

vieroitusoireet tuskin katoo kun koko ajan ajatus pyörii tupakan ympärillä. tää on semmonen aihe mihin mikään selitys ei mee läpi.
:x :x

Nyt me puhutaan eri haluista. Mä tarkoitan halua, johon ihminen pystyy itse ajatustasolla vaikuttamaan (parempi sana olisi varmaan tahto) ja sä puhut halusta ihan vain kaiken kattavana haluna.

Se, että ihminen pystyisi jokaisen halunsa tyrehdyttämään puhtaalla tahdonvoimalla on potaskaa. Kyllä me ollaan sen verran eläimellisiä ;) .

Yhteistyössä