Katkera ja ahne kakara tilittää:

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Jane
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
meillä äitini (isää ei ole näkynyt 20 vuoteen) on aina muistanut jotenkin syntymäpäivät ja nimipäivätkin. Tulee kortti tai tekstiviesti. Lahjaksi antaa yleensä rahaa, kun sanoo, että osta mitä tarvitset, esim. jumppaliput.

Äitini on pystynyt kustantamaan minulle ja siskolleni koulunkäynnit (siis lukiokirjat yms.) ja autokoulut omista vähistä varoistaan, isä ei maksanut elatusmaksuja, joten tuli se minimi KELA:lta. Mitään ei olla oltu paitsi, ei ruokaa, ei vaatteita jne.

Meillä tavaroiden ja lahjojen kanssa mässäily ei ole tapana. Se riittää, että toista muistaa. Kuitenkin tapana on, että muistetaan ns. kunnolla eli ei kuitenkaan osteta mitään tiimarikamaa vaan annetaan vaikka sitten rahana, niin saa toinen ostaa mitä haluaa.

Olemme miehen kanssa ostaneet itse vauvalle vaunut, sängyn, turvakaukalon, sitterin, syöttötuolin, vaatteet jne. Sen puoleen äitini tai mieheni äitini ei ole lähtenyt rahoittamaan "tätä projektia". Enkä koe tarpelliseksi.

MUTTA pointti tulee tässä eli katkera olin minäkin, mutta mieheni äidille, kun eurolleen laski että meni puoliksi, kun oli sovittu, että mummut ovasta keskäneen jotain puoliksi, ei edes kallista. Ei myöskään koskaan ole muistanut minua, vaikka äitini on muistanut hänen poikaansa (=miestäni). Nyt vasta lapsen syntymästä kun on pari vuotta on alkanut enemmän tuomaan jotain kunnollista, ennen toi aina jotain ns. serpaa.

Mutta pointti on kuitenkin, että aineeton hyvä on parempaa kuin tavara.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja ?:
Mitä vikaa on kastesormuksessa??

Ei yhtään mitään vikaa, ihana.
Mutta se että sitten pitäisi olla että wow, aivan upeeta kiitos.
Notottaa jotenkin miehenkin puolesta tämä sukujen epätasa-arvo.

meillä on kanssa suhteettoman iso ero isovanhempien kanssa (johtuen yksinkertaisesti varallisuudesta), mun vanhemmat maksaa meidän lomat, siivojat, mun jumpan, tuo aina isot hienot lahjat kaikille. Miehen vanhemmat tekevät sitten oman kykynsä mukaan parhaansa, mummo on leiponut paljon ristiäisiin, muihin juhliin, antavat lahjat, muistavat muuten lapsia. Joten jokainen tekee mahdollisuuksiensa mukaan.

Tuohan olisi ihannetilanne. Meillävaan anoppi nauttii kyllä saamistaan asioista ja olettaa, että hänen eteensä tehdään asioita, mutta mitään ei itse anna. Tullessaan kylään se olettaa, että on ruoat ja juomat ja paakkelssit sille valmiina, vaikka tilanne olis mikä. Tuppas yökylään viisi päivää synnytyksestä, ja oletti, että sen ruokin. No, ruokinhan minä, mutta kyllä v..tutti.

Jos se lapsia suostuu joskus hoitamaan, on siitä maksettava hänelle ("en ole mikään lapsenlikka").... Juu, olet mummi. Eli eipä ole meidän lapset koskaan olleet siellä hoidossa ja miehen veljenkin vaan pari kertaa. Ja kun mummin luo menee, on oltava omat safkat mukana kakaroille, koska sillä ei ole mm.mitään aamupuuroja koskaan vaikka tietää, että lapset syö´sitä. Nyt se on ruvennu kiukuttelemaan, kun kukaan ei käy kylässä... Miksiköhän?

Alkuperäinen kirjoittaja Voi kauheeta:
Alkuperäinen kirjoittaja Jane:
Synttärini olivat kesällä. En saanut äidiltäni edes korttia.

Ihanko tosi että aikuinen ihminen viittii kitistä tämmöisestä. Ei meilläkään tarvi aikuiselle ihmiselle laittaa synttärilahjoja, kortteja ei olla koskaan harrastettu.

Lisäksi kastesormus on oikein loistava tuominen, kun ristiäisiin ei tarvitse oikeasti tuoda mitään, kummien vain ehkä. Ei meilläkään tuoneet muut vieraat kuin korkeintaan kukkia tai kortin.

On kyllä vähän ahneen oloista.

Hmm.. veljelläni oli myös kesällä synttärit. Äitini osallistui veljeni kimppalahjaan.

Kuten jo sanoin, tuloerot eivät ole suuren suuret, kyse on näköjään siitä erosta mihin äitini ja appivanhempani rahansa haluavat laittaa.
Mielestäni 20e kastelahja isovanhemmilta ainoalle lapsenlapselleen on melko vähäinen.

Kyllä, hävettää itseänikin nämä ajatukset :( onneksi joku sentään ymmärsi tai on jopa kokenut samaa.

No tästä voidaan olla vaikka sitten eri mieltä, eli mun mielestä 20? kastelahja on ihan jo hyvä isovanhemmiltakin.

Sen olen huomannut että niissä "vähäosaisten",siis rahallisesti vähäosaisten perheessä HALUTAAN antaa juhlapyhinä koska halutaan tuottaa sitä mielihyvää jota harvoin saatavilla kun taas rikkaammat vanhemmat ovat niitä saitoja.

Alkuperäinen kirjoittaja Voi kauheeta:
Alkuperäinen kirjoittaja Jane:
Synttärini olivat kesällä. En saanut äidiltäni edes korttia.

Ihanko tosi että aikuinen ihminen viittii kitistä tämmöisestä. Ei meilläkään tarvi aikuiselle ihmiselle laittaa synttärilahjoja, kortteja ei olla koskaan harrastettu.

Lisäksi kastesormus on oikein loistava tuominen, kun ristiäisiin ei tarvitse oikeasti tuoda mitään, kummien vain ehkä. Ei meilläkään tuoneet muut vieraat kuin korkeintaan kukkia tai kortin.

On kyllä vähän ahneen oloista.

Hmm.. veljelläni oli myös kesällä synttärit. Äitini osallistui veljeni kimppalahjaan.

Palaan vielä..meilläkin osallistuvat välillä lahjoihin välillä ei. Riippuen mikä on äidin rahatilanne. Ja oikeasti..Mulla on niin paljon paremmat tulot kuin äidilläni (siivooja), että hävettäisi jo itseänikin jos itkisin jonkun lahjan vaatimattomuuden takia.

Alkuperäinen kirjoittaja Ninni:
Sen olen huomannut että niissä "vähäosaisten",siis rahallisesti vähäosaisten perheessä HALUTAAN antaa juhlapyhinä koska halutaan tuottaa sitä mielihyvää jota harvoin saatavilla kun taas rikkaammat vanhemmat ovat niitä saitoja.

Toisaalta jos on joka päivä yllin kyllin kaikkea, niin ehkä ne kalliit lahjat ei ole sellainen erikoisuus, jotka tuntuisivat tärkeältä.

Odotusaikana hankittiin vauvalle pikkuhiljaa tarvikkeita. Olimme katselleet miehen kanssa suht edullista turvakaukaloa. Äitini oli vähän surffaillut netissä ja tullut siihen tulokseen, että tuo "halpa" kaukalo ei ole tarpeeksi turvallinen. Hän "pakotti" meidät ostamaan kalliimman, testeissä hyvin menestyneet kaukalon. Ei kuitenkaan itse halunnut osallistua sen kustannuksiin..
Eli kaikki pitää olla lapsenlapsella parasta, mutta itse mummo ei halua sponssata..

Hommahan menee meidän perheessä niin, että äitini ei juurikaan lapsiani muista ja isäni ei ole heitä edes kolmeen-neljään vuoteen nähnyt puhumattakaan mistään muistamisesta. Ja ehei, ei suinkaan ole kyse siitä etteikö isälläni olisi varaa...kaikki muistamiset, lahjat ajokortit jne menee hänen uuden puolison lapsenlapsilleen. He kun ovat niin "papan" lapsia. Ja ennenkuin joku ehtii jotain paapattamaan, niin kyllä, minä olen muistanut isälleni laittaa joka joulu kortin, kutsunut syntymäpäiville, käynyt kylässä jne. Mutta kun ei kiinnosta niin ei kiinnosta. Tilannetta on jatkunut jo 10 vuotta, joten olkoot. Enää en edes jaksa vaivata päätäni asialla. Lasten puolesta harmittaa.
Ja mitä tekee äitini? Kuilottaa kaikki tulonsa kurkusta alas ja lapset näkevät häntäkin ehkä kerran vuodessa jos sattuu olemaan selvinpäin. Miettikääpä sitä....

Odotusaikana hankittiin vauvalle pikkuhiljaa tarvikkeita. Olimme katselleet miehen kanssa suht edullista turvakaukaloa. Äitini oli vähän surffaillut netissä ja tullut siihen tulokseen, että tuo "halpa" kaukalo ei ole tarpeeksi turvallinen. Hän "pakotti" meidät ostamaan kalliimman, testeissä hyvin menestyneet kaukalon. Ei kuitenkaan itse halunnut osallistua sen kustannuksiin..
Eli kaikki pitää olla lapsenlapsella parasta, mutta itse mummo ei halua sponssata..

En tiedä kuinka rankasti pakotti, mutta voihan mummolla olla asiasta mielipide. Jos mummo olisi tiennyt, että teillä ei olisi siihen varaa, niin sitten ihmettelisin, mutta muuten en.

Minun mielestäni itse pitää pystyä kaikki hankkimaan ja jos jotain saa valmiina tai ostettuna muualta on plussaa...ei mekään saada mistään mitään. Toki olisin kiitollisena ottanut jotain vastaan, mutta ku ei niin ei. Onneksi pystytään itse ostamaan sitä parasta.

Minä ostin juuri kesällä kummipojalle 52 euron kastesormuksen ja halvimmat maksoi 49 euroa. Mistä saa parillakympillä kastesormuksia?

Mutta siis joo olisin minäkin katkera noin muuten. Tuosta kastesormuksesta en ymmärrä koska ne tosiaan on kalliita.

Onneksi ei ole vastaava tilanne,anteeksi vain,äitisi on ehkä vain saita!Eilen oma äitini sanoi juuri että tilaa hänen tililleen vaikka 150e lahjoja lapsille kun tiedät mitä he haluavat.Ja ei ole mikään rikas äitinikään vaan antelias.

Minä ostin juuri kesällä kummipojalle 52 euron kastesormuksen ja halvimmat maksoi 49 euroa. Mistä saa parillakympillä kastesormuksia?

Mutta siis joo olisin minäkin katkera noin muuten. Tuosta kastesormuksesta en ymmärrä koska ne tosiaan on kalliita.

http://www.sannas.fi/epages/GPL.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/05032008-38045/Products/%226%206003%20H%22/SubProducts/%226%206003%20H-0004%22

Täältä.

Meillä vähän samantyylistä. Mutta meillä kyse äidin orastavasta dementiasta. Unohtelee synttäreitä ym. Kyllä ensimmäisinä kertoina itketti, kun äiti ei syntymäpäivänä edes soittanut. Nyttemmin olen jo tottunut. Vanhemmillani ja minulla on aina ollut aivan erilaiset maut, joten kaikki äidin taatusti ajatuksella valitsemat lahjat on aina vähän hoh-hoijaa, mutta arvostani niitä lahjoina.

Meillä on myös aikamoinen epäsuhta noiden isovanhempien kyvyssä osallistua ja muistaa. Mun äidilläni on kymmenen lapsenlasta, anopilla vain tämä meidän ainokaisemme. En edes oleta, että oma äitini laittaisi sata euroa lapsemme synttärilahjaan, vaikka anopilta se onnistuukin (vaikka han duunareita ovat hekin). Enkä minä oikeasti edes oleta, että meitä aikuisia ihimisiä vanhempamme elättäisivät. Mutta sen tiedän, että jos hätä tulisi, parhaansa tekisivät auttaakseen.

on pihi isoisä, eli minun isäni. ;) Rahaa häneltä löytyy ja auttaa aina kun pyytää, eli erittäin onnellinen olen isästäni. Lahjat tosin ovat aina kirpparikrääsää, mutta olen tyytyväinen, jos edes on muistanut jotain ostaa. Ainoalle lapsenlapselleen joululahjaksi olen ehdottanut pulkan ostoa. Onneksi meillä on niin hyvät välit, että sanoin suoraan hänelle, että sen tulee olla sitten sellainen ja sellainen, eikä mikään keltaisesta pörssistä ostettu. :)

http://www.sannas.fi/epages/GPL.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/05032008-38045/Products/%226%206003%20H%22/SubProducts/%226%206003%20H-0004%22

Täältä.

Ja mikäs tuossa on vikana? Kuinka tiedät, että se maksoi 20 euroa?

Alkuperäinen kirjoittaja häh:

Täältä.

No haloo siinä on hinta := 19e.

Alkuperäinen kirjoittaja häh:

Täältä.

No haloo siinä on hinta := 19e.

No haloo! Etsit siis netistä sormukselle hinnan? No haloo tosiaan...

Ymmärrän kyllä ap:n näkökulman vaikka itse en varsinaisesti ole joutunut tuollaista kokemaan. Mua ehkä enemmän ottaa päähän se että meitä sisaruksia vanhemmat lahjoo ihan eriarvoisilla lahjoilla, nuoremmat on aina saaneet mua enemmän kaikkea.

Alkuperäinen kirjoittaja mie:
No haloo! Etsit siis netistä sormukselle hinnan? No haloo tosiaan...

Äitini kertoi etukäteen nettikaupan osoitteen ja käski käydä katsomassa minkälaisia sormukset ovat. Enpä voinut olla huomaamatta hintaa.

Mua itseäni näin jälkeen päin surettaa se etten itse ostellut äidilleni joululahjoja enkä syntymäpäivälahjoja (taloudellisesti oli niin tiukat ajat) kun hän sanoi ettei saa ostaa,hölmö uskoin.Olisi edes jotenkin lämpimmämmin muistta tms. Äitini kyllä muisti jokaisen syntymäpäivän,joululahjat ja auttoi muutoinkin taloudellisesti silloin tällöin. Nyt kun hän on sairastunut eikä enää voi sitä tehdä tunnen kamalaa häpeää ja surua kuinka huonosti itse olen äitiäni muistanut!!!

Yhteistyössä