Katkera ja ahne kakara tilittää:

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Jane
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

Jane

Vieras
Mua on nyt alkanut suuresti tympimään äitini harjoittama lahjapolitiikka.
Hänellä on tapana ostaa erittäin huokeita lahjoja, en sitten tiedä onko kyseessä pihiys, rahan puute vai yleinen kettuilu.

Esimerkkinä viime joulu. Odotimme mieheni kanssa esikoistamme; saimme yhteiseksi lahjaksi n. 10e pehmonallen. Okei, ihan kiva lahja joo.... Itse annoimme äidilleni+miehellensä n.70e:n lahjan.

Synttärini olivat kesällä. En saanut äidiltäni edes korttia.

Mieheni perhe taas lahjoo lapsiansa kunnolla, hekin ihan tavallisia duunareita kuten äitinikin.
Lapsemme ristiäisiin anoppi teki tarjottavat (ei huolinut edes ainekuluja) ja antoi vielä lisäksi lahjankin. Äitini toi parin kympin kastesormuksen.
Nolottaa jo valmiiksi tuleva joulu, jos sieltä paketista taas paljastuu jotain parin euron tiimarikrääsää.

Meidän perheessä me lapset (3kpl) olemme itse kustantaneet ajokortit, ottaneet opintolainat sun muut, ihan ok.
Hienoa kun joissain perheissä isovanhemmat sponsoroivat lastenlasten vaunuja esimerkiksi, ei siinä mitään. Olen tähän omillaan olemiseen jo tottunut.

Saanko olla näin lapsellinen ja katkera ja ahne näin joulun alla :(

ilman muuta saat olla katkera. minä ainakin olisin sinun tilanteessasi.
kyllä edes kortin voisin synttärinä lähettää / antaa, tekisi vaikka itse, niin halvaksi tulisi. Ja edullisesti voisi ostaa myös tarpeellisempia lahjoja.

Mitä jos alkaisit itse noudattamaan samaa lahjapolitiikkaa heidän suhteensa? Eli ostaisit heille myös saman hintaluokan lahjoja, ja käyttäisit loput lahjaan varatut rahat itseesi?

Ihme ettet ole jo saanut paskaa niskaan tästä kirjoituksesta.
Mua kans ärsyttää miehen vanhempien surkeat lahjat, eritoten kun tuntuu, että niissä ei ole edes ajatusta mukana, vaan on napattu lähimpänä kassaa olevasta hyllystä joku viiden euron tilpehööri, kun "jotain pitää antaa." Mielummin ei sitten mitään, kuin jotain totaalisen tarpeetonta ja laadutonta krääsää.

Alkuperäinen kirjoittaja Jane:
Mua on nyt alkanut suuresti tympimään äitini harjoittama lahjapolitiikka.
Hänellä on tapana ostaa erittäin huokeita lahjoja, en sitten tiedä onko kyseessä pihiys, rahan puute vai yleinen kettuilu.

Esimerkkinä viime joulu. Odotimme mieheni kanssa esikoistamme; saimme yhteiseksi lahjaksi n. 10e pehmonallen. Okei, ihan kiva lahja joo.... Itse annoimme äidilleni+miehellensä n.70e:n lahjan.

Mieheni perhe taas lahjoo lapsiansa kunnolla, hekin ihan tavallisia duunareita kuten äitinikin.
Lapsemme ristiäisiin anoppi teki tarjottavat (ei huolinut edes ainekuluja) ja antoi vielä lisäksi lahjankin. Äitini toi parin kympin kastesormuksen.
Nolottaa jo valmiiksi tuleva joulu, jos sieltä paketista taas paljastuu jotain parin euron tiimarikrääsää.

Meidän perheessä me lapset (3kpl) olemme itse kustantaneet ajokortit, ottaneet opintolainat sun muut, ihan ok.
Hienoa kun joissain perheissä isovanhemmat sponsoroivat lastenlasten vaunuja esimerkiksi, ei siinä mitään. Olen tähän omillaan olemiseen jo tottunut.

Saanko olla näin lapsellinen ja katkera ja ahne näin joulun alla :(

Mitä vikaa on kastesormuksessa??

No, ei meilläkään äidillä ole ollut varaa kustantaa autokoulua yms. ja jos jotain lahjatoiveita kysyy, yritän antaa vinkkiä johonkin halpaan, mutta itselle mieluiseen lahjaan. Onneksi äiti siis ostaa edes mieluisia lahjoja, eikä käy tiimarista hakemassa. :xmas: Tilanne meillä on tosin sillä tavalla erilainen, että äitini kyllä mielellään auttaa esim. leipomisessa yms. ja rahallisestikin jos olisi mistä auttaa. En osaa olla katkera, kun äidistäni tiedän, että parhaansa tekee.

Alkuperäinen kirjoittaja pehmix:
Mitä jos alkaisit itse noudattamaan samaa lahjapolitiikkaa heidän suhteensa? Eli ostaisit heille myös saman hintaluokan lahjoja, ja käyttäisit loput lahjaan varatut rahat itseesi?

Joo niin me ollaankin nyt alettu tehdä. Pari kymppiä käytettiin heidän joululahjaansa.
Musta on vain ihana muistaa pikkulahjoilla esim. ystäviänikin. Onhan se jotenkin pahan tuntuista olla niin "tärkeä" omalle äidilleen, että ei edes synttärikorttia saa :(

Anopilla on ihanan tapa tuoda meidän lapselle aina jotain pientä kun tulee käymään (nähdään ehkä kerran kuussa). Pitäisi varmaan alkaa mainita aina näistä muistamisista äidilleni, jospa tajuaisi..

Mä en ole mun isälle katkera vaikka ei koskaan oo syntymäpäivänä mulle mitään ostanut ja vain kerran joululahjan toi kun oli 8v mutta mä olen kuitenkin isältä saanut enemmän kun keltään muulta koskaan. se antaa rahaa jos mulla on tiukkaa, se takasi mulle yhden lainan ja maksoi se yksin pois (ihan omasta halustaan), osti mulle auton kun oli tilanne etten pystynyt itse ostamaan. maksanut mun ajokortin ja osti mopon kun pääsin ripille joten toi kaikki on paljon arvokkaampaa kun yksikään syntymäpäivä tai joulu. ihminen joka auttaa sillon kun sitä apua tarvitsee. ja aina jos kotona ei oo ollu hyvä olla olen saanut mennä isän luokse.

Mun mielestä riittää että ostat äidillesi ja hänen miehelleen jotain pientä esim. suklaarasia ja joulukukka. He eivät itse ilmeisesti perusta lahjoista. Käyttäkää sitten itseenne ne rahat mitä muuten olisi mennyt äitisi ja hänen miehensä lahjaan.

Meillä kanssa anoppi ja oma äitini ovat eri maasta lahjojen suhteen. Tyypillinen tapaus oli kuopuksen juhlat: anoppi tuo vinkuvan pikkulelun ja kirpparikuteet kastelahjaksi ja äitini tekee tarjottavat (ei hänkään huolinut edes kuluja) ja sijoittaa 100e pikkuisen tilille. Ja oma äitini on paljon "köyhempi" kuin anoppi. Mutta en jaksa enää ottaa pulttia. Jos anoppi käyttää rahansa mielummin Kanarian matkaansa kuin lapsenlapsiinsa ja oma äiti on valinnut toisin, on se mielestäni heidän asiansa.

Ei meidän perhekään saa mieheni vanhemmilta lahjoja. Eipä mekään kyllä mitään erikoisempaa osteta niille. Anopille (appi&anoppi eronneita) viedään viinipullo jos meidät kutsutaan syömään sinne. Eipä tämä haittaa, pienituloisia ovat joten käyttäköön rahansa omaan elämiseensä hyvällä omatunnolla.

Meillä on perheessä sama juttu. Mun vanhemmat ostaa lahjat tarjoustalosta ja isännän stockmannilta, ei siinä mitään mutta tuntuu että on itse kivempi osaa sellaiselle henkilölle lahjoja jolta myös jotain saa. Siis muutakin kuin ne ikuiset pörrösukat! Katkera en enää oo vaan ostan itse itselleni ne lahjat mitä muuten en saa (tai sit isäntä ostaa)

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja ?:
Mitä vikaa on kastesormuksessa??

Ei yhtään mitään vikaa, ihana.
Mutta se että sitten pitäisi olla että wow, aivan upeeta kiitos.
Notottaa jotenkin miehenkin puolesta tämä sukujen epätasa-arvo.

meillä on kanssa suhteettoman iso ero isovanhempien kanssa (johtuen yksinkertaisesti varallisuudesta), mun vanhemmat maksaa meidän lomat, siivojat, mun jumpan, tuo aina isot hienot lahjat kaikille. Miehen vanhemmat tekevät sitten oman kykynsä mukaan parhaansa, mummo on leiponut paljon ristiäisiin, muihin juhliin, antavat lahjat, muistavat muuten lapsia. Joten jokainen tekee mahdollisuuksiensa mukaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Jane:

Ihanko tosi että aikuinen ihminen viittii kitistä tämmöisestä. Ei meilläkään tarvi aikuiselle ihmiselle laittaa synttärilahjoja, kortteja ei olla koskaan harrastettu.

Lisäksi kastesormus on oikein loistava tuominen, kun ristiäisiin ei tarvitse oikeasti tuoda mitään, kummien vain ehkä. Ei meilläkään tuoneet muut vieraat kuin korkeintaan kukkia tai kortin.

On kyllä vähän ahneen oloista.

Ei kannata olla katkera. Se satuttaa lopulta (vain) katkeraa itseään, eikä tässä nyt lopulta ole kyse kovin vakavasta asiasta. Jos se sinua häiritsee, niin juttele aiheesta äitisi kanssa tai osta hänelle itse halvempia lahjoja.

Kuten jo sanoin, tuloerot eivät ole suuren suuret, kyse on näköjään siitä erosta mihin äitini ja appivanhempani rahansa haluavat laittaa.
Mielestäni 20e kastelahja isovanhemmilta ainoalle lapsenlapselleen on melko vähäinen.

Kyllä, hävettää itseänikin nämä ajatukset :( onneksi joku sentään ymmärsi tai on jopa kokenut samaa.

En minäkään synttäreinä mitään saa ja mun mielestä esim se kastesormus oli ihan hyvä lahja. Ei ole mullekaan autokoulua maksettu enkä ole katkera. Veli sai auton, minä polkupyörän isältä. Enkä ole katkera. Ei se lahjan hinta kaikkea merkitse ja voithan tosiaan antaa itse samalla summalla takaisin. :/

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Kuten jo sanoin, tuloerot eivät ole suuren suuret, kyse on näköjään siitä erosta mihin äitini ja appivanhempani rahansa haluavat laittaa.
Mielestäni 20e kastelahja isovanhemmilta ainoalle lapsenlapselleen on melko vähäinen.

Kyllä, hävettää itseänikin nämä ajatukset :( onneksi joku sentään ymmärsi tai on jopa kokenut samaa.

No jos en väärin muista, meillä ei varmaan lahjat ole olleet tuotakaan luokkaa. Katkera en ole, enkä muutenkaan rahan & lahjojen perään. Lapset itsessään kyllä ovat mummille tärkeitä.

Yhteistyössä