Katja87, kysymys sinulle

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tyttö
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Neslihan:
Alkuperäinen kirjoittaja Rinkeli-Martta:
Eipä tehnyt raskaus- tai imetysaikana mieli alkoholia sen enempää kuin muulloinkaan, joten sitä ilman oli helppo olla. Helppoa oli olla myös ilman hunajaa, pähkinöitä, herneitä, manteleita, katkarapuja ja sitruunoita; appelsiineja ja klementiinejä teki joskus mieli, samoin mansikoita, mutta ilmankin pärjäsin. Kaikkein eniten kaipasin kalaa: puolitoista vuottakin ilman kalaa on minulle aika paljon!

Oliko sulla allerginen vauva? Ei kai noita kaikkia raskausaikana ainakaan pitäisi välttää? :o

Noi kaikki on siinä listassa minkä saa neuvolasta, ja ne on vaan suosituksia.

Alkuperäinen kirjoittaja Drama queen:
Eipä tehnyt raskaus- tai imetysaikana mieli alkoholia sen enempää kuin muulloinkaan, joten sitä ilman oli helppo olla. Helppoa oli olla myös ilman hunajaa, pähkinöitä, herneitä, manteleita, katkarapuja ja sitruunoita; appelsiineja ja klementiinejä teki joskus mieli, samoin mansikoita, mutta ilmankin pärjäsin. Kaikkein eniten kaipasin kalaa: puolitoista vuottakin ilman kalaa on minulle aika paljon!

Oliko sulla allerginen vauva? Ei kai noita kaikkia raskausaikana ainakaan pitäisi välttää? :o

Minä en oo ainakaan tuollaisesta listasta kuullutkaan? :o

Alkuperäinen kirjoittaja minea:
niin...jokainenhan vastaa itse omista teoistaan.....kenenkään ei käy kyllä varmaan kieltäminen että tupakka ja alkoholi/huumeet ei kuulu raskausajan ruokavalioon...vai onko nekin ihan okei?

Ai tupakka, viina ja huumeet on ruokaa? Ok....
:headwall:
mistä sen tietää eikös niitä huumeita ainaski oo tabletteina?

No jopa on suositukset muuttuneet sitten vuoden 2005, kun olin viimeeksi raskaana.
Kalaa mun käsittääkseni oikein SUOSITELLAAN odottajalle ja imettäjälle, tiettyjä isoja Itämeren petokaloja ei vain saisi syödä liikaa...
Mansikat? Sitruuna? Herneet? Antakaa mun kaikki kestää. Pian kielletään hengittäminenkin odotusaikana, koska se voi olla vaarallista :headwall:

No jopa on suositukset muuttuneet sitten vuoden 2005, kun olin viimeeksi raskaana.
Kalaa mun käsittääkseni oikein SUOSITELLAAN odottajalle ja imettäjälle, tiettyjä isoja Itämeren petokaloja ei vain saisi syödä liikaa...
Mansikat? Sitruuna? Herneet? Antakaa mun kaikki kestää. Pian kielletään hengittäminenkin odotusaikana, koska se voi olla vaarallista :headwall:

Minä sain listan keväällä, eikä siinä ainakaan ollut mitään tuollaista..

niin...jokainenhan vastaa itse omista teoistaan.....kenenkään ei käy kyllä varmaan kieltäminen että tupakka ja alkoholi/huumeet ei kuulu raskausajan ruokavalioon...vai onko nekin ihan okei?

Ai tupakka, viina ja huumeet on ruokaa? Ok....
:headwall:
mistä sen tietää eikös niitä huumeita ainaski oo tabletteina?

(oletko pölö vai teeskenteletkö vaan)
Ai tabletit on ruokaa, vai?
Rinnastatko sä oikeasti kaupoissa jopa alaikäisille myytävän energiajuoman, jossa ei ole mitään laitonta tai vaarallista ainetta, alkoholiin tai huumeisiin, taikka tupakkaan? :headwall:

Energiajuomassa on tauriinia ja siksi sitä ei suositella raskaana oleville.

Tuo lista mitä Rinkeli-Martta on välttänyt varmasti tarkoittaa myös imetysaikaa koska vauva on ollut allerginen. Silloinhan kannattaa välttää juuri noita...

Kaikki tekevät miten "parhaaksi" näkevät..
mutta pakko kysyä niiltä jotka välttäneet raskaus/imetysaikana kaikkea mahdollista mitä suositellaan vältettäväksi,että annatteko lapsillenne isompinakaan lainkaan karkkia,muroja,virvoitusjuomia,sipsiä,mehua,sokeria,lisäaineita tms. epäterveellistä? sillä voihan lapsensa terveyden tuhota muutenkin kuin raskaus/imetysaikana...
taidatte olla täydellisiä äitejä,joidenka lapset syövät AINA säännöllisesti ja terveellisesti! ;)

Alkuperäinen kirjoittaja Minä:

Tuo lista mitä Rinkeli-Martta on välttänyt varmasti tarkoittaa myös imetysaikaa koska vauva on ollut allerginen. Silloinhan kannattaa välttää juuri noita...

:laugh:
Tuota noin, tiedätkö sä edes mikä on tauriini? :D
Sitä lisätään jopa ÄIDINMAIDONKORVIKKEESEEN ja sitä erittyy äidinmaitoon ihmisen kropassa ihan itsestään, koska se on ihmiselle tärkeä, lapselle suorastaan välttämätön aine :headwall:

mä vältin raskausaikana kaikkea sitä mitä neuvolan listassa luki.Mulla 2 tervettä lasta ja eivät ole saaneet karkkia tähän päivään mennessä,kun eivät ole edes olleet kiinnostuneita niistä.Miksi siis turhaan niitä tuputtaa?Muuten ei olla normaaleja ruokia vältelty.

Alkuperäinen kirjoittaja katjalle:
Tupakoitko sinä raskausaikana? Välinpitämättömältä tunnut.

minusta taas on paljon fiksumpaa käydä raskaana ollessa baarissa mitä vauvan syntymän jälkeen että tiedä nyt sitten tuosta välinpitämättömyydestä,

Alkuperäinen kirjoittaja Katja87:
Alkuperäinen kirjoittaja hoitsu:
joo batteryä ei sais juoda raskauden aikana

Saa juoda, neuvolasta varmistin asian. Ihan sama kuulemma että juoko ison mukillisen kahvia, vaiko tölkillisen batterya.

no meidän neuvolassa sanoivat ettei saa juoda. samoten kielsivät TYKSin äitipolilla.... :whistle:

mutta on se hyvä että sie 20-vuotiaana tiedät kaiken... :whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja Nyynä:

Saa juoda, neuvolasta varmistin asian. Ihan sama kuulemma että juoko ison mukillisen kahvia, vaiko tölkillisen batterya.

no meidän neuvolassa sanoivat ettei saa juoda. samoten kielsivät TYKSin äitipolilla.... :whistle:

Neuvola ja TYKS:n äippäpoli on sitten väärässä, sillä energiajuomaa voi nauttia kohtuudella myös raskausaikana, kunhan ei saa kofeiinia muualta, ts. kunhan kofeiinin vuorokausiannos ei tule liian suureksi.

Alkuperäinen kirjoittaja Minä:

Tauriini on välttämätöntä sikiön kehitykselle, sitä on lisätty kaikkiin äidinmaidonkorvikkeisiin. ;)

Monet vaan on sitä mieltä että energiajuomat on pahasta, oli sitten raskaan tai ei. kukaan vaan ei osaa perustella miksi! =D

Ihan yhtä pahasta kuin kahvimukillinen, limsalasillinen ja B-vitamiinipilleri.

Alkuperäinen kirjoittaja Nyynä:

Oho mikä haloo energiajuomasta.... Ja hiukan taas harmittaa kun toi ikä sotkettiin asiaan... Lieneekö ne sitten tälläsiä aivottomia kakskymppisiä olla siellä neuvolassakin jos ovat sanoneet että energiajuomien nauttiminen kohtuudella on ok... :kieh:

Jaapa jaa...

Mä jotenkin vähän vieroksun ajatusta raskaana olevasta naisesta (vai pitäisikö vielä puhua tytöstä?) baarissa, ja vielä enemmän vieroksun ajatusta alkoholilasi raskaana olevan naisen kädessä.
Mutta enpä mä voi toisen puolesta ajatella enkä päättää, joten mielummin oon miettimättä koko asiaa.
Musta vaan 9 kk ei tosiaankaan oo aika eikä mikään..

Uusimmat

Yhteistyössä