Kasvisruoka-ohjeita kaipailen..

Mira86
Hyvä sosekeitto syntyy perunasta, kukkakaalista, purjosta/kevätsipulista ja linsseistä. Keitä ainekset, ota keitinvesi talteen. Soseuta, lisää keitinvettä ja mahdollisesti sellaista kevyttä kermankaltaista, kasvirasvapohjaista valmistetta. Mausteeksi tuoretta basilikaa, korianteria, kuminaa, suolaa, kanelia ja neilikkaa. Älä mausta liikaa, ettei kasvisten ihanat ja raikkaat maut peity!

Muita hyviä kasvisruokia:
Kasvismakaronilaatikko:
Keitä tummaa makaronia ja tummaa soijarouhetta. Paista punasipulia ja kuutioitua kesäkurpitsaa. Yhdistä ainekset, mausta curryllä (suosikkini on Santa Marian suolaton curry) ja suolalla. Currya saa olla reippaasti. Laita ainekset voideltuun vuokaan ja kaada päälle munamaitoseos. Korppujauhota ja paista uunissa 225 asteessa n. 1 tunti. Jos olet vegaani, korvaa munamaito soijamaidolla, jossa on n. 1 rkl soijajauhoa.

Linssiviillokki:
Keitä mieleistäsi riisiä (itse tykkään basmatista). Paista pannulla sipulia, pienennettyä tuoretta pinaattia ja muita mieleisiäsi kasviksia. Keitä linssejä ja sekoita kasviksiin. Kaada sekaan vähän kookosmaitoa, mausta suolalla, chilillä ja garam masalalla (intialainen mausteseos, jota saa maustehyllystä).
Tänkin ruuan voi laittaa uuniin samaantapaan kuin makaronilaatikon, käytä vaan munamaidon sijasta kookosmunamaitoa.

Vinkki:

Pinaatti on yleensä todella maukas ainesosa kasvisruuissa. Samoin kannattaa kokeilla paahtaa cashew-pähkinöitä ruokaan, ne on herkullisia!


Hyviä kokkaushetkiä! Multa saa lisääkin reseptejä, kysy vaan. Itse olen ollut kasvissyöjänä 7 vuotta, joten uskoisin tietäväni kasvisruuasta aika paljon, myös ravitsemuksellisesti.
 

Yhteistyössä