Olen lukioaikana ollut kaupan kassana suuuuuuressa marketissa ja tuo litania iski ihan hermoon! Tosin siihen pitäisi vielä lisätä, että moni heittää kassahihnalle esim. ison multasäkin ja seuraava taas uuden valkoisen puseron. Seurauksena se, että multasäkkiä on sikavaikea käistellä eikä se edes mahdu kassakoneen ohi (käsiskanneri on sitä varten, ettei painavimpia esineitä nosteta hihnalle), ja valkoinen paita likaantuu mullasta. Sekä se, joka nosti panavan tuotteen turhaan, että vaatteensa likaava, ovat harmissaan.
Lisäksi monet ihmiset eivät yhtään mieti missä järjestyksessä tavarat hihnalle lappaavat. Itse sitten aina ohjasin niitä sillä tavalla, ettei banaanit ja viilit jääneet alimmaiseksi. Toisaalta itse asiakkaan olen todennut, ettei kyllä monet kassatkaan yhtään välitä, vaan ryskivät kaiken läjään sillä tavalla, että jotain taatusti liiskaantuu.
Ja listasta puuttui vielä se, että jotkut viskaavat rahat ojentamisen sijaan. Niitä sitten poimitaan vaikka mistä. Tai laitetaan kortit hihnalle, jossa hälyyttimet purkava magneetti tekee kortit toimintakyvyttömäksi silmänräppäyksessä.
Nuorena jaksoin tykätä työstä ja hymyillä kovasti. Sain paljon vakiasiakkaita, ja jotkut toivat joskus suklaata ja kukkia ja vieläkin kadulla kyselevät kuulumisia. Enää en jaksaisi tehdä sellaista työtä, kyllä siinä niin usein sai kokea olevansa ihan pohjasakkaa. Valitettavasti monet keski-ikäiset naiset käyttäytyivät huonosti, eivät edes tervehtineet. Heidän miehensä usein hallitsivat paljon paremmin käytöstavat, mikä mielestäni oli jollain tapaa yllättävääkin.
Tiedättekö muuten, että kun neuvontaan meni joku asiallisesti valittamaan, että viime viikolla ostamiini lenkkareihin jäi hälyytin kiinni, asiaa pahoiteltiin ja hälyytin poistettiin. Kun taas joku meni äkäisenä rähjäten toimittamaan samaa asiaa, hän sai hyvitykseksi kahvipaketin.