Käsien räpistely

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Santsu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Miten räpistelee?

Yksi aikuinen kaveri (miespuolinen) tekee käsillä semmosta nyrkkiin auki nyrkkiin auki ja semmosta räpyttely liikettä kun se kattoo vaikka jääkiekkoo. Mies sanoo, että lapsena se teki enemmän, mutta vieläkin se tekee sitä, mutta pitää kädet useimmiten alhaalla. Siis innostuessaan tai jos on jotain jännää. Lahjakas tyyppi tosin, opiskellut ulkomailla ja pärjää joka paikassa. Tosi älykäs.

Hänellä on melko varmasti Touretten sydrooma (ovat monesti erittäin lahjakkaita)

Alkuperäinen kirjoittaja äiti:
Alkuperäinen kirjoittaja Santsu:
Onko teidän lapsilla ollut käsien "räpistelyä?" Eli noin poskien korkeudella poika, 11 kk, räpistelee sormiaan. Varsinkin innostuessaan ja väsyneenä, mutta myös muulloin. On tehnyt sitä jo muutaman kuukauden. Useimpia se huvittaa, mutta minua huolestuttaa..... onko normaalia vai jotain muuta =o/

Meillä tuo alkoi 2 kk iässä, muutti kyllä muotoaan, mutta käsien räpyttelyllä alkoi.
vuode iässä tuli muut oireet jotka vain lisääntyi.
3-v sai diagoosin

Räpistelikö lapsi koko kättä vai sormia? Sori että kyselen =o/

Alkuperäinen kirjoittaja piuku:
Alkuperäinen kirjoittaja Santsu:
Onko teidän lapsilla ollut käsien "räpistelyä?" Eli noin poskien korkeudella poika, 11 kk, räpistelee sormiaan. Varsinkin innostuessaan ja väsyneenä, mutta myös muulloin. On tehnyt sitä jo muutaman kuukauden. Useimpia se huvittaa, mutta minua huolestuttaa..... onko normaalia vai jotain muuta =o/

Meillä tuo alkoi 2 kk iässä, muutti kyllä muotoaan, mutta käsien räpyttelyllä alkoi.
vuode iässä tuli muut oireet jotka vain lisääntyi.
3-v sai diagoosin

Räpistelikö lapsi koko kättä vai sormia? Sori että kyselen =o/

koko kättä ja oli silloin pienenä "jännittyneen" oloinen

Meidän tyttö alkoi heiluttamaan käsiä (siis ihan kuin lintu) ihan vauvana kun innostui ja tekee sitä vieläkin kun innostuu, tyttö nyt 2,5-vuotta ja iloinen pirteä tyttö joka kehittynyt täysin normaalisti.
En ole ollut huolissani, paitsi viime päivinä olen alkanut pohtimaan..

Meidän tyttö alkoi heiluttamaan käsiä (siis ihan kuin lintu) ihan vauvana kun innostui ja tekee sitä vieläkin kun innostuu, tyttö nyt 2,5-vuotta ja iloinen pirteä tyttö joka kehittynyt täysin normaalisti.
En ole ollut huolissani, paitsi viime päivinä olen alkanut pohtimaan..

Tic voi olla missä vaiheesa vain lapsuutta mitkä voi jäädä välillä pois ja tulla toisessa muodossa takaisin tai sitten jäädä kokonaan pois.

jos olisi jotain muuta niin siihen liittyy muitakin oireita kuin TIC:t

Meillä poika 4 v alkanut nyt innostuessaan heiluttamaan käsiään kasvojen lähellä niin kuin lintu lentoon ois lähdössä. Mähän äimistyin,et mikä autismi meno sillä alkanut,MUT huomasin et kaveri tekee samalla lailla ja matkii häntä. Varmaan niin hauskan näköistä ja vissiin tuntuistakin... :)

äiti TS:
Vastasit minun tekstiini, kiitos.
Typerää mutta olen yhtäkkiä niin huolissani että oksettaa :( Mies ei ole kotona niin en pysty keskustelemaan tästä kenenkään kanssa.
Mutta olen ylihuolissani nyt tyttärestäni. Voisitko vähän avata tätä asiaa minulle?

äiti TS:
Vastasit minun tekstiini, kiitos.
Typerää mutta olen yhtäkkiä niin huolissani että oksettaa :( Mies ei ole kotona niin en pysty keskustelemaan tästä kenenkään kanssa.
Mutta olen ylihuolissani nyt tyttärestäni. Voisitko vähän avata tätä asiaa minulle?

Millaisia oireita lapsella on? Onko muuta kuin tuo käsien räpyttely? Millaista se on? Kuinka usein sitä tulee?

No innostuessaan räpistelee käsiä, siis kuin lintu, monesti päivässä.
Ottaa myös korvanlehdistä kiinni, omistaan ja muiden.

:(

minkä ikäinen lapsi on?
Käsien oire kuulotaa viattomalta ehkä TICltä
Tuntuuko sinusta että korvien pitäminen on pakonomainen tarve vai muuten vain?

No tekee sitäkin useasti päivässä.. Ja hampaita kiristelee. Voi, mun täytyy nyt lopettaa.
Alko ahistaa niin paljon. Enkä voi nyt alkaa ahdistumaan kun olen yksin lasten kanssa.

meidän pojalla se räpistely ei ole mitään nopeeta. Ja koskee vain sormia, ranteetkin vähän liikkuu, mutta on ihan siis rentona. Lähinnä siitä tulee mieleen sellainen, että poika ajattelis, että nyt mä tarraan tuohon kiinni ja sormet alkaa käymään. en tiedä sitten. mulla itsellä on aina ollut sormien "levottomuutt", eli mulla on vieläkin tapana hypistellä kaikkea, kun vaikka istun. Monesti joku saattaa kysyä, että ootko hermostunut tai jännittynyt, mutta ei, ei sitä ole, se on vaan tapa. esim. töissä mun paikalla kahvihuoneessa pöytätablettin on kulmistaan ihan kipertynyt, kun ajatuksissani hiplaan sitä. Olisko pojalla siten jotain samanlaista...

Kuulostaa TICltä ja niistä ei kannata ahdistua. Toourettekaa ei ole mikään "paha" diagnoosi. os on paljon TIC:ä tai pakko-oireita niin että se haittaa tai häiritsee lasta itseään niin niihin on lääkkeitä saatavilla Toisilla oireet helpottaa iän myötä.

Tourette ihmiset on monesti tavallista älykkäämpiä, saattavat tietää jostakin alasta tosi paljon. (jokunen tourettelainen on out esim tupla ja kuitti ohjelmassa ja ovat päässeet tiedollaan tosi pitkälle.
Meidänkin lapsi tosi lahjakas matikassa, tietää automerkkejä aivan valtavasti (paljon enemmän kuin monet aikuiset miehet) ja auton korjaamisesta tietää tuhottoman paljon oikeaa asiaa (yksi tuttu korjaaja on aivan ihmeissää)

mullakin muuten on toi että jos hermustun niin saatan ruveta heiluttamaan jalkaa hyvin kiihkeästi edes takaisin tai naputtamaan sormia pöytää :whistle: normaali olen tietääkseni :whistle: :whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja TS:
Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Miten räpistelee?

Yksi aikuinen kaveri (miespuolinen) tekee käsillä semmosta nyrkkiin auki nyrkkiin auki ja semmosta räpyttely liikettä kun se kattoo vaikka jääkiekkoo. Mies sanoo, että lapsena se teki enemmän, mutta vieläkin se tekee sitä, mutta pitää kädet useimmiten alhaalla. Siis innostuessaan tai jos on jotain jännää. Lahjakas tyyppi tosin, opiskellut ulkomailla ja pärjää joka paikassa. Tosi älykäs.

Hänellä on melko varmasti Touretten sydrooma (ovat monesti erittäin lahjakkaita)

Ei sillä ole mitään syndroomaa, koska niin on kuin kala vedessä aivan joka paikassa, mihin menee. Hänellä ei ole ongelmia yksinkertaisesti missään elämän osa-alueessa.

Eikä hänellä ole mitään nykimistä, vaan jännittyessään saattaa tehdä jotain liikehdintää käsillään. Lähinnä aikuisiällä matseja katsoessaan.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
meidän pojalla se räpistely ei ole mitään nopeeta. Ja koskee vain sormia, ranteetkin vähän liikkuu, mutta on ihan siis rentona. Lähinnä siitä tulee mieleen sellainen, että poika ajattelis, että nyt mä tarraan tuohon kiinni ja sormet alkaa käymään. en tiedä sitten. mulla itsellä on aina ollut sormien "levottomuutt", eli mulla on vieläkin tapana hypistellä kaikkea, kun vaikka istun. Monesti joku saattaa kysyä, että ootko hermostunut tai jännittynyt, mutta ei, ei sitä ole, se on vaan tapa. esim. töissä mun paikalla kahvihuoneessa pöytätablettin on kulmistaan ihan kipertynyt, kun ajatuksissani hiplaan sitä. Olisko pojalla siten jotain samanlaista...

koskiko äiti TS kommenttisi tätä kirjoitusta eli viittaako tämä TIC:iin?

Alkuperäinen kirjoittaja harmaana:
sanokaa nyt, hermostuttaa todella, onko tuo oikeesti epänormaalia?

Sulle on sanpottu monta kertaa, että se EI ole epänormaalia. Sä haluat, että sulle sanotaan, että se on epänormaalia?
Okei, tästä saat; se on oikeesti epänormaalia!
Oletko nyt tyytyväinen?

PS. ihan aikuisten oikeasti olen sitä mieltä, että tuo on normaalia.

Alkuperäinen kirjoittaja äiti TS:
Kuulostaa TICltä ja niistä ei kannata ahdistua. Toourettekaa ei ole mikään "paha" diagnoosi. os on paljon TIC:ä tai pakko-oireita niin että se haittaa tai häiritsee lasta itseään niin niihin on lääkkeitä saatavilla Toisilla oireet helpottaa iän myötä.

Tourette ihmiset on monesti tavallista älykkäämpiä, saattavat tietää jostakin alasta tosi paljon. (jokunen tourettelainen on out esim tupla ja kuitti ohjelmassa ja ovat päässeet tiedollaan tosi pitkälle.
Meidänkin lapsi tosi lahjakas matikassa, tietää automerkkejä aivan valtavasti (paljon enemmän kuin monet aikuiset miehet) ja auton korjaamisesta tietää tuhottoman paljon oikeaa asiaa (yksi tuttu korjaaja on aivan ihmeissää)

Miten onko autistisia piirteitä esim Asperger?

Meidän 2v kun hermostuu niin alkaa vähän kuin "pyyhkiä" käsiä. Se edeltää usein tällasta uhmaikäsen raivaria. Pidän normaalina. Ja 5½kk väänsi tänään naama punaisena kakkaa keskittynyt ilme kasvoillaan ja samalla toinen käsi oli vähän pystyssä ja pyöritteli sitä ranteesta ja räpisteli sormia. Niinikään minusta normaalia, keskittymiseen kuuluvaa oheistoimintaa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Meidän 2v kun hermostuu niin alkaa vähän kuin "pyyhkiä" käsiä. Se edeltää usein tällasta uhmaikäsen raivaria. Pidän normaalina. Ja 5½kk väänsi tänään naama punaisena kakkaa keskittynyt ilme kasvoillaan ja samalla toinen käsi oli vähän pystyssä ja pyöritteli sitä ranteesta ja räpisteli sormia. Niinikään minusta normaalia, keskittymiseen kuuluvaa oheistoimintaa.

Luin ensin , että 5½-vuotias ja ihmettelin =o)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja äiti TS:

Miten onko autistisia piirteitä esim Asperger?

ei ole autismin piirteitä, mutta monesti sosiaalisia taidoissa ongelmia.
TS sanovat yleensä mitä ajattelevat, eivätkä "osaa" mennä toisen housuihin eivätkä "suodattaa" sanomisiaan.