Käsien räpistely

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Santsu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja äiti:
Meidän tyttö alkoi heiluttamaan käsiä (siis ihan kuin lintu) ihan vauvana kun innostui ja tekee sitä vieläkin kun innostuu, tyttö nyt 2,5-vuotta ja iloinen pirteä tyttö joka kehittynyt täysin normaalisti.
En ole ollut huolissani, paitsi viime päivinä olen alkanut pohtimaan..

Tytär½ teki lapsena samaa... vieläkin innostuessaan saattaa "lentää". Suht normaali tapaus kai muuten.

Nykyäänhän ei saa olla mitenkään erilainen, ellei ole diagnoosia. Avarampaa katsantokantaa kaipailen.

Heh, mie "räpistelen" käsiäni varsinkin ahdistuneena vielä aikuisiässäkin eikä ole mitään diagnoosia.. :D

Joten rauha maassa, eiköhän tuo normaalia ole. Jos vaivaa, niin kysele neuvolasta toki, mutta kaikilla lapsilla on hassuja, omia tapojansa - niin varmasti tällä sinunkin lapsellasi. Täällä tuntuu olevan paljon kotipsykologeja, mutta jätetään ne oikeat diagnosoinnit kuitenkin ammattilaisille. Yksi oire ei vielä kerro mitään.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
meidän pojalla se räpistely ei ole mitään nopeeta. Ja koskee vain sormia, ranteetkin vähän liikkuu, mutta on ihan siis rentona. Lähinnä siitä tulee mieleen sellainen, että poika ajattelis, että nyt mä tarraan tuohon kiinni ja sormet alkaa käymään. en tiedä sitten. mulla itsellä on aina ollut sormien "levottomuutt", eli mulla on vieläkin tapana hypistellä kaikkea, kun vaikka istun. Monesti joku saattaa kysyä, että ootko hermostunut tai jännittynyt, mutta ei, ei sitä ole, se on vaan tapa. esim. töissä mun paikalla kahvihuoneessa pöytätablettin on kulmistaan ihan kipertynyt, kun ajatuksissani hiplaan sitä. Olisko pojalla siten jotain samanlaista...

koskiko äiti TS kommenttisi tätä kirjoitusta eli viittaako tämä TIC:iin?

siis viittaako nämä oireet tic:iin?

meidän pojalla se räpistely ei ole mitään nopeeta. Ja koskee vain sormia, ranteetkin vähän liikkuu, mutta on ihan siis rentona. Lähinnä siitä tulee mieleen sellainen, että poika ajattelis, että nyt mä tarraan tuohon kiinni ja sormet alkaa käymään. en tiedä sitten. mulla itsellä on aina ollut sormien "levottomuutt", eli mulla on vieläkin tapana hypistellä kaikkea, kun vaikka istun. Monesti joku saattaa kysyä, että ootko hermostunut tai jännittynyt, mutta ei, ei sitä ole, se on vaan tapa. esim. töissä mun paikalla kahvihuoneessa pöytätablettin on kulmistaan ihan kipertynyt, kun ajatuksissani hiplaan sitä. Olisko pojalla siten jotain samanlaista...

koskiko äiti TS kommenttisi tätä kirjoitusta eli viittaako tämä TIC:iin?

siis viittaako nämä oireet tic:iin?

kyllä viittaisi tai sitten on vain tuollainen tapa

onko silloin kyseessä tic oire, jos lapis lopettaa vaikka räpsytyksen heti, kun kieltää, tai lapsi näkee jotain mielenkiintoista tai saa käteen jotain eli onko tic oire tahdonalainen?

Alkuperäinen kirjoittaja minä vaan:
onko silloin kyseessä tic oire, jos lapis lopettaa vaikka räpsytyksen heti, kun kieltää, tai lapsi näkee jotain mielenkiintoista tai saa käteen jotain eli onko tic oire tahdonalainen?

Tic oireita oppii hallitsemaan, muta yleesä pienet lapset eivät osaa. Ja aikansa niitä pystyy hillitsemmän, mutta sitten ne tulee kahta voimakkaampana

Alkuperäinen kirjoittaja minä vaan:
eli jos vauva lopettaa vaikka sormien räpsytyksen, kun häntä koskettaa tms, niin räpsytys voisi kenties olla normaaliakin?

No meillä kosketus lopetti ticit tai esim syliin otto, mutta kohta ne alkoi uudestaan

mistä voin siis tietää, onko 1-vuotiaalla ticoireita? Jo puolivuotiaasta on useimmiten syöttötuolissa ollessaan räpytellyt sormiaan. nostaa siis kädet koukussa noin hartíoiden korkeudelle ja pistää kädet höllään nyrkkiin ja aukoo ja liikuttaa sormiaan, ei mitenkään nopeaan tahtiin. MItä kumma tuo sitten on? tekee sitä lähes aina, jos kädessä ei ole lelua tms. ei ole poissaoleva tms tai ajatuksiinsa vaipuneen oloinen, vaan seuraillee koko ajan mitä tapahtuu....

Alkuperäinen kirjoittaja minä vaan taas:
mistä voin siis tietää, onko 1-vuotiaalla ticoireita? Jo puolivuotiaasta on useimmiten syöttötuolissa ollessaan räpytellyt sormiaan. nostaa siis kädet koukussa noin hartíoiden korkeudelle ja pistää kädet höllään nyrkkiin ja aukoo ja liikuttaa sormiaan, ei mitenkään nopeaan tahtiin. MItä kumma tuo sitten on? tekee sitä lähes aina, jos kädessä ei ole lelua tms. ei ole poissaoleva tms tai ajatuksiinsa vaipuneen oloinen, vaan seuraillee koko ajan mitä tapahtuu....

puhu neuvolassa, mutta tic eivät ole vaarallisia!

Meillä kaksosista toinen heiluttaa melkein koko ajan käsiään ranteista =o/ Ikää 10 kk, onko tuo merkki jostain? Olen muutenkin koko ajan pelännyt, jos lapsilla todetaan jotain.

Hei! Täällä neuvolapsykologi kirjoittaa, kun kuulostaa, että moni nyt huolestuu tästä ketjusta. Autismi, Asperger ja Tourette ovat hienosyisiä juttuja eikä niistä diagnooseja tee ammattilaisetkaan ennen kuin laajojen tutkimusten tai selvien oireiden perusteella. Jokaisella on omanlaisensa oireet eikä pelkkä käsien räpistely yksinään merkitse tämän ikäisellä erityistä. Muu kyky vuorovaikutukseen, muu kehitys ja kiinnostus ulkomaailmaan ovat tärkeämpiä. Tic-oireet ovat hyvin tavallisia kaikenikäisillä eivätkä haittaa elämää lievinä juuri mitenkään. Jos erityistä huolta on, kannattaa puhua psykologille, lastenneurologille tai lastenlääkärille oman mielenrauhan vuoksi, mutta yleensä näitä tutkitaan isompana, jolloin vuorovaikutustaitojen kehitys jo paremmin näkyy :). Mukavaa päivää kaikille!

Meillä tyttö kans heiluttelee sormiaan istuesssaan ja rattaissaan, joskus myös vatsallaan ollessaan. se on jotenkin huomiota herättävää. ikää 1 v. pitäskö nyt sitten seurata tilannetta jotenkin?

Alkuperäinen kirjoittaja Masajaliisa:
Meillä tyttö kans heiluttelee sormiaan istuesssaan ja rattaissaan, joskus myös vatsallaan ollessaan. se on jotenkin huomiota herättävää. ikää 1 v. pitäskö nyt sitten seurata tilannetta jotenkin?

Ei tarvitse!

voisko joku kertoa, onko tuo sormien ja ranteiden heiluttelua kuinka yleistä tai normaalia?? Esim noin vuoden ikäisellä vauvalla. Meidän poju on myös tollanen "räpistelijä", ikää 9 kk.