Kärsin salaisuudestani joka päivä...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Lampuntaika
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";26648926]eikä kenellekään ole mitään kiitollisuuden eikä iloisuuden aiheita, vaan kaikki maailman ihmiset vain ovat syypäitä hänen ongelmiinsa.
[/QUOTE]

Tämä ei pidä paikkansa.
Olen mm. kiitollinen miehelleni, luennoitsijoille, soiton opettajalle, tädille, ehkä tuhansille ihmisille?

Fine van Brooklyn von pienon viesti oli, että elä omaa elämääsi, ja mitä väliä vaikka oletkin kova ja kylmä. Tällä neuvolla viettäisin kesän perheen kesken.

Seuraava vieras muistutti, että lapsenlapsella on myös oikeuksia ja minun tulee se huomioida. Tällä neuvolla taas minun olisi viisasta käydä muutama päivä siellä isovanhemmilla vaikka itse en haluaisi.

Ei nämä ole helppoja asioita kun ei yhtään tiedä ketä uskoa!

Ei nämä ole helppoja asioita kun ei yhtään tiedä ketä uskoa!

Avain onkin itsesi uskominen! Kukaan muu ei voi tietää mitä haluat, joten se sinun tulee itse päättää ja kulkea sitä kohti, välittämättä mitä muut ajattelevat!

Työnnät jatkuvasti vastuuta päätöksistäsi muille. Sinun tulisi itse kantaa vastuu tekemistäsi valinnoista, mihin ne ikinä johtavatkaan.

[QUOTE="vieras";26648962]Miten sua VOI niin vaivata tuollainen?
-----

miten kiittämättömän, itsekeskeisen, epäsosiaalisen ja persoonaltaan häiriintyneen ihmisen sillä tavalla kasvattivat.[/QUOTE]

Vastasit itse omaan kysymykseesi. Vastauksesi perusteella minua vaivaa nämä asiat, koska vanhempani olivat se aktiivinen osapuoli, joka teki minusta tällaisen.

Avain onkin itsesi uskominen! Kukaan muu ei voi tietää mitä haluat, joten se sinun tulee itse päättää ja kulkea sitä kohti, välittämättä mitä muut ajattelevat!

Niinpä. Ja kun ahdistaa menneet, kannattaa keskittyä nykyhetkeen. Hetki vaikka sohvalla istua rauhassa ja kuulostella, miltä minusta tuntuu juuri tällä hetkellä. Sattuuko mihinkään? Onko nälkä? Onko sopivan lämmin? Onko aika mukava olo tarkemmin ajatellen. Ei miettiä liikaa menneitä eikä tulevia. Ja sitten voi miettiä, mitä itse toivoisi tulevaisuudelta ja ryhtyä toteuttamaan niitä juttuna. Ei miettiä menneitä epäkohtia, eikä muiden odotuksia, vaan ihan omia odotuksia. Ryhtyä tekemään joka päivä asioita, jotka minut tekevät onnelliseksi. Nauttia hetki läheisyydestä lapsensa tai miehensä kanssa. Jollei se tunnu alussa luontevalta, niin sitäkin voi opetella. Olla vaan ja keskittyä tuntemaan toisen ihmisen ihon pehmeys ja lämpö ja rakkaus.

Työnnät jatkuvasti vastuuta päätöksistäsi muille. Sinun tulisi itse kantaa vastuu tekemistäsi valinnoista, mihin ne ikinä johtavatkaan.

TÄMÄn minä kykenin sisäistämään.

Esim. lapseni haluaa mummolaan, minä en --> jos päätän mennä, teen sen lapseni vuoksi ja silloin osoitan, että hänen toiveensa on tärkeä. Käymme vaikka viikonlopun, jotta lapsi saa heitä nähdä ja minä kyllä kestän sen ajan.

lapseni haluaa mummolaan, minä en --> emme mene --> olen vastuussa selittämään sitten täysi-ikäiselle lapselleni aikanaan, että emme menneet mummolaan koska minua ahdisti. Olen itse vastuussa, jos lapseni näkee, että olen asettanut oman mukavuuteni hänen ihmissuhteidensa edelle. En voi silloin odottaa, että lapsi pitää minua onnistuneena vanhempana.

Esim. lapseni haluaa mummolaan, minä en --> jos päätän mennä, teen sen lapseni vuoksi ja silloin osoitan, että hänen toiveensa on tärkeä. Käymme vaikka viikonlopun, jotta lapsi saa heitä nähdä ja minä kyllä kestän sen ajan. --> Ahdistuksesi kasvaa ja saat selitellä täysi-ikäiselle lapsellesi miksi äiti käyttäytyi niinkuin käyttäytyi isovanhempien seurassa ja sen jälkeen.

lapseni haluaa mummolaan, minä en --> emme mene --> olen vastuussa selittämään sitten täysi-ikäiselle lapselleni aikanaan, että emme menneet mummolaan koska minua ahdisti. Olen itse vastuussa, jos lapseni näkee, että olen asettanut oman mukavuuteni hänen ihmissuhteidensa edelle. En voi silloin odottaa, että lapsi pitää minua onnistuneena vanhempana.

Mitä hyvää lapselle seuraa isovanhempien näkemisestä pelkästä velvollisuudentunnosta, jos he kerran ovat niin pahoja ihmisiä että heittelevät pullanpalatkin sorsille väärin?

[QUOTE="vieras";26649068]Jep. AP ei edes ollenkaan huomaa kun vähän joka lauseessa syyttelee ja sivaltelee muita.[/QUOTE]

Hän ei ole itse mistään vastuussa, on vain muka viaton uhri, jota muut polkevat lakkaamatta. Mutta mikäs siinä jos sen roolin haluaa itse valita.

Esim. lapseni haluaa mummolaan, minä en --> jos päätän mennä, teen sen lapseni vuoksi ja silloin osoitan, että hänen toiveensa on tärkeä. Käymme vaikka viikonlopun, jotta lapsi saa heitä nähdä ja minä kyllä kestän sen ajan.

Sä vatkaat näitä asioita ihan liikaa. Meette joskus, vähäksi aikaa, sen verran ettei ala ahdistamaan. Ette mene koko viikonlopuksi, vaan käväisette tunnin pari kahvilla.

Siis jos sun lapsesta tulee sellainen kuin sinä, niin hänhän syyttelee sua joka tapauksessa, teet ihan mitä vaan. Istut sohvalla, käyt lenkillä, ostat ruokaa, heität pullaa sorsalle - pilasit hänen elämänsä ja kykynsä normaaleihin ihmissuhteisiin.

Voisitko kertoa MITÄ TÄMÄ ON ellei syyttelyä?

Se oli vieraan kirjoittajan ajatusketjun syy-seuraussuhteen lainaamista. Eli jos hän sanoo, että vanhempani kasvattivat curling-vanhemmuudellaan minusta itsekeskeisen (niinhän vieras kirjoitti), niin kasvattaminen on aktiivinen teko. Sen työn tuloksena minusta tuli vieraan mukaan itsekäs ja kova.

Mutta ei se ole syyttelyä. Tarkistin syyttelyn määritelmän ja se on häpeän tai syyllisyyden tunteiden heittämistä toisen niskaan.

[QUOTE="vieras";26649103]
Siis jos sun lapsesta tulee sellainen kuin sinä, niin hänhän syyttelee sua joka tapauksessa, teet ihan mitä vaan. Istut sohvalla, käyt lenkillä, ostat ruokaa, heität pullaa sorsalle - pilasit hänen elämänsä ja kykynsä normaaleihin ihmissuhteisiin.[/QUOTE]

Täällähän ap jo kertoi kuinka hän tämän ketjun ja näiden asioiden vatvomisen takia on laiminlyönyt yhdessäoloa lastensa ja perheensä kanssa.

Se oli vieraan kirjoittajan ajatusketjun syy-seuraussuhteen lainaamista. Eli jos hän sanoo, että vanhempani kasvattivat curling-vanhemmuudellaan minusta itsekeskeisen (niinhän vieras kirjoitti), niin kasvattaminen on aktiivinen teko. Sen työn tuloksena minusta tuli vieraan mukaan itsekäs ja kova.

Mutta ei se ole syyttelyä. Tarkistin syyttelyn määritelmän ja se on häpeän tai syyllisyyden tunteiden heittämistä toisen niskaan.

Voi LOL! :laugh:

Ongelmasi ratkaisemista voi hivenen toki vaikeuttaa se, että olet aina oikeassa kaikissa asioissa.

Viimeksi muokattu:
Ehkä sinulla on heikko yhteys omiin tunteisiisi/minuuteesi.
Olet oppinut miellyttämään muita ja patoamaan tunteesi ja yhteys todellisiin tunteisiiisi on häiriintynyt (?). Asiat menevät vaikeiksi, kun ei tiedä mitä tekisi/ketä kuuntelisi. Ala enemmän kuunnella omaa sydäntäsi ja rohkeasti toimia sen mukaan. :)

Mitä hyvää lapselle seuraa isovanhempien näkemisestä pelkästä velvollisuudentunnosta, jos he kerran ovat niin pahoja ihmisiä että heittelevät pullanpalatkin sorsille väärin?

Lapseni ei näe heitä velvollisuudentunnosta. Jos näemme, heillä on luultavasti mukavaa keskenään.

Eivätkä he pahuuttaan heittele pullapaloja sorsille, vaan haluavat välttää pettymykset.

Lapseni ei näe heitä velvollisuudentunnosta. Jos näemme, heillä on luultavasti mukavaa keskenään.

Eivätkä he pahuuttaan heittele pullapaloja sorsille, vaan haluavat välttää pettymykset.

Ajattelitko että lapsesi eivät aisti SINUN velvollisuudentuntoasi (mihin siis aiemmalla viestilläni viittasin), kuten sinäkin olet ollut AISTIVINASI vaikka mitä sanattomia viestejä vanhemmiltasi koko elämäsi ajan pelkkien ilmeiden perusteella?

[QUOTE="vieras";26649146]Tämmöinen kysymys heräsi:
Suututko milloinkaan ja miten ilmaiset suuttumustasi?[/QUOTE]

Vain miehelleni. Olen opetellut hänelle sanomaan että "minua suututtaa, että..." Ja lapsellenikin osaan nykyisin. Jos hän ei tottele niin lopulta osaan näyttää ja sanonkin että olen vihainen.

Nuorena ilmaisin mm. puristelemalla itseäni käsistä äidin edessä ja mätkimällä itseäni. Saatoin myös olla "yliavulias", eli yritin syyllistämällä piilovihaisesti näyttää sen.

Kokemuksesi on varmasti todella ahdistava, ap, eikä minulla ole oikeutta sanoa etteikö sinulla olisi traumoja - varsinkaan näin lyhyiden tekstien perusteella. En ollut mukana jokapäiväisessä elämässäsi kun olit lapsi, enkä halua mitätöidä tunteitasi. Joten tämä seuraava kirjoitus on pohdiskelua ihan yleisellä tasolla eikä viittaa juuri sinuun, ap.

Vanhemman ja lapsen suhde on aika moninainen juttu. Kaikissa vanhemmissa on sekä hyvää että pahaa - eikä sen suhteen onnistuminen, ainakaan aikuisiällä, riipu pelkästään vanhemmista, ja se olisi jokaisen hyvä tiedostaa, jos ihan oikeasti haluaa hyvän suhteen vanhempiinsa eikä pelkästään tekosyytä ongelmilleen. Kun nyt mietin omaa lapsuutta ja kavereitani...

Yhdellä läheisimmistä ystävistäni oli todella ankarat vanhemmat, etenkin äiti oli kylmän oloinen näin ulkopuolisen silmissä, todella nuuka (ystäväni ei juuri koskaan saanut mitään toivomaansa ja häntä pilkattiinkin koulussa huonoista vaatteista yms. vaikka perheellä oli kyllä ihan hyvät tulot) ja piiskaa tuli jos ei totellut. Kuitenkin ystävälläni on vanhempiensa, etenkin äitinsä (vanhemmat erosivat ja ystäväni oli äidin puolella) kanssa erittäin lämpimät välit.

Toisen hyvän ystävän vanhemmat olivat melkoisia juoppoja kun ystäväni oli lapsi... muistan sen ahdistaneen ja pelottaneen häntä usein. Perheessä oltiin ihan huumorintajuisia kuitenkin, tunnelma oli hyvä ja rahalliset asiat kunnossa, ja sittemmin vanhemmat jättivät alkoholinkin pois. Koko perhe on todella läheisissä väleissä.

Kolmas ystäväni on aina ollut hiljainen, ja muistan että hänen äitinsä yritti aina parhaansa kasvattaakseen hänen itsetuntoaan kun olimme lapsia. Kehui, kannusti, osti nättejä vaatteita ja tolkutti ettei ystäväni ulkonäössä ole mitään vikaa kun tämä vietti teinivuotensa itseään inhoten. Hän halveksii äitiään, vaikka en osaa sanoa miksi. Kun olimme nuoria, hän häpesi kovasti kun hänen äitinsä esimerkiksi hali häntä julkisilla paikoilla - eli tunteiden osoittamisesta ei ollut puutetta, pikemminkin sellainen ahdisti ystävääni. Ystäväni masentui teini-ikäisenä ja siitä lähtien hänen vanhempansa ovat pitäneet hänestä huolta. Vielä kolmekymppisenä hän asuu osittain kotona, ja äiti kustantaa hänelle kaikki, vaatteet, puhelinlaskut, mitä hän nyt vain tarvitseekin. Silti ystäväni puhuu äidistään "ärsyttävänä ämmänä".

Oma lapsuuteni sitten taas... no, minä sain kaiken mitä halusin, minua kannustettiin kaikessa mitä tein, olin hemmoteltu ainoa lapsi ja silti minulle opetettiin

Isäni oli poissa suurimman osan lapsuuttani riitaisan avioeron takia, äitini hali minua paljon (ei koskaan sanonut "minä rakastan sinua", mutta ei sitä tarvinnutkaan sanoa, tiesin sen silti) mutta hän oli paljon poissa kotoa, kävi juhlimassa ja matkusteli ja olin joka viikko vähintään yhden yön mummulassa hoidossa. Hän sai myös usein yllättäviä raivokohtauksia. Äidilläni on myöhemmin diagnosoitu rajatilapersoonallisuushäiriö. Silti lapsuuteni oli minusta onnellinen, paras aika elämässäni.

Nämä ovat todella monipiippuisia asioita. Aina eivät valitettavasti henkilökemiat kohtaa, ja joskus näin käy omien vanhempien kanssa. Siitä kai johtuu se, että joillekin ihmisille vanhemmat tuntuvat etäisiltä vaikka olisivat koko ajan läsnä ja tekisivät parhaansa - liian suuri ero persoonallisuudessa, tunnepuolen vaatimuksissa, rakkaustyyleissä. (Googlaa "love styles" - aiheesta löytyy paljon hyvää tietoa.) Joskus vika on vanhemmissa. Joskus vika on lapsissa. Aika monissa tapauksissa vika ei ole kenessäkään, se vain on.

Ei tällaista oikein voi korjata ilman että alkaa hyväksyä vanhemman sellaisena ihmisenä kuin on. Aika monella on nykyään taipumusta olla pettynyt siihen, että lapsuus oli ihan hyvä, muttei täydellinen. Meillä on kulttuurina ja yksilöinä visio ihanteellisesta lapsuudesta ja siitä miten rakkautta kuuluu osoittaa. Kaikki tässä suhteessa vajavainen alkaa mietityttää, että sainko minä lapsena tarpeeksi rakkautta, oliko minulla hyvä lapsuus vai ei - oliko se epätäydellinen osio niin epätäydellinen että se rikkoi minussa jotain?

Minun mielestäni omien vanhempien hyväksyminen ja ymmärtäminen sellaisena kuin he ovat - virheineen päivineen, jos virheet eivät ole sellaisia että niitä ei voi hyväksyä eikä ymmärtää (väkivaltaa yms.) - auttaa rentoutumaan itsekin vanhempana. Minulla ei ole vielä lasta, mutta olen usein pelännyt, että mitä jos teen parhaani mutta silti lapsestani kasvaa narkkari, sarjamurhaaja, tai sitten ihan normaali ihminen joka vihaa minua siksi että joskus sanoin suutuksissani pahasti tai en ostanut juuri oikeaa lelua juuri oikeaan aikaan.

Niin käy miten käy. Mitään ihanteellista vanhemmuutta ei olekaan, koska erilaisia vaatimuksia on niin paljon kuin on erilaisia lapsiakin. On melko kohtuutonta odottaa normaalilta ihmiseltä niin hyvää psykologista silmää että osaisi räätälöidä jokaiselle lapselle sen täydellisen rakkauden kokemuksen, jos tuon lapsen oma vaatimustaso poikkeaa paljon omasta. Uskon, että jokainen rakkauteen kykenevä osoittaa rakkautta periaatteella "tee toisille kuin haluaisit itsellesi tehtävän". Se ei aina kaikille riitä.

Onpa varaa moittia.

Me saimme ne vanhemmat jotka saimme. Täydellisiä ei ole kenelläkään. Olisiko mahdollista arvostaa sitä, että vanhemmat pitivät huolta arjesta eivätkä kadonneet.

Työssäni joudun näkemään paljonkin sitä vanhemmuutta jossa kyllä sanotaan kuinka hirveen hirveesti rakastetaan lapsia, ja halataan ja pussataan, mutta sitten vanhempi voi kadota viikoksi ryyppäämään, kuluttaa tökerösti perheen rahat, unohtaa hakea lapsen hoidosta useana päivänä, olla välillä läsnä ja välillä poissa... ja jopa hylätä lapsensa. Näiden vanhempien lapset riippuvat vanhemmassaan ja idealisoivat tätä vielä nuorena aikuisena, koska kunnon irtiottoa ei koskaan voi tulla.

Ole iloinen, että sinulla on vanhemmat, joita voit arvostellakin. Paljon hyvääkin he tuntuvat sinulle antaneen. Jossain määrin neuvoisin vahtimaan itseäsi, ettet luiskahda itsesäälissäsi pysyvästi narsismin puolelle, vaan todella pystyt arvioimaan vanhempasi ihmisinä, ja voit sitten vaan itse päättää olla parempi - kaikellako tavalla? siinäpä haastetta.

peesi

Ajattelitko että lapsesi eivät aisti SINUN velvollisuudentuntoasi (mihin siis aiemmalla viestilläni viittasin), kuten sinäkin olet ollut AISTIVINASI vaikka mitä sanattomia viestejä vanhemmiltasi koko elämäsi ajan pelkkien ilmeiden perusteella?

Hmm. En oikein osaa vastata?
Ajattelin, että menemme mummolaan ja otan vaikka jonkun kirjan mukaan ja luen sitä samalla kun leikkivät lapseni kanssa? Ja sitten ilmoitan että lähdetään kun tulee ilta? Eli menen vain lapsen takia, olen niin kauan että en ahdistu ja sillä tavalla pidän huolen että lapselle taas ei tule huono mieli siitä, että äiti teki jotain mistä ei pitänyt.

Ehkä tämä on sitä "riittävän hyvää vanhemmuutta?"

Hmm. En oikein osaa vastata?
Ajattelin, että menemme mummolaan ja otan vaikka jonkun kirjan mukaan ja luen sitä samalla kun leikkivät lapseni kanssa? Ja sitten ilmoitan että lähdetään kun tulee ilta? Eli menen vain lapsen takia, olen niin kauan että en ahdistu ja sillä tavalla pidän huolen että lapselle taas ei tule huono mieli siitä, että äiti teki jotain mistä ei pitänyt.

Ehkä tämä on sitä "riittävän hyvää vanhemmuutta?"

Eli pilaat lastasi juuri samalla tavalla kuin kerrot vanhempiesi sinulle tehneen?
Varomalla sitä ettei heille vaan tule paha mieli.

Kiitti, kuitti, mulle riitti!

Mielestäni on sinulle ihan oikein että kärsit asiasta joka päivä, ansaitset sen.

Vain miehelleni. Olen opetellut hänelle sanomaan että "minua suututtaa, että..." Ja lapsellenikin osaan nykyisin. Jos hän ei tottele niin lopulta osaan näyttää ja sanonkin että olen vihainen.

Nuorena ilmaisin mm. puristelemalla itseäni käsistä äidin edessä ja mätkimällä itseäni. Saatoin myös olla "yliavulias", eli yritin syyllistämällä piilovihaisesti näyttää sen.

Mutta ymmärräthän, että ihmisen joka ei ajattele täsmälleen samalla tavalla kuin sinä on mahdoton tuosta jälkimmäisestä päätellä tunteitasi?

Toisekseen, mitä jos 30 vuoden päästä omat lapsesi ovat katkeria siitä, että äiti opetti heidät tukahduttamaan tunteensa koska äiti ei koskaan suuttunut normaalilla, inhimillisellä tavalla vaan ilmaisi kylmän analyyttisesti olevansa nyt vihainen?

Tämä ei tarkoita etteikö vanhemmissa olisi koskaan vikaa... päin vastoin... mutta on loputon suo ulkoistaa oma tunne-elämä lapsuuden kokemuksista johtuvaksi, jos mennään näin yksityiskohtaisiin asioihin.

Myös itselläni oli jossain vaiheessa tuota itseni mäiskimistä.
Omassa lapsuudenkodissani siis myös piti tukahduttaa omat tunteet. Kun muutin kotoa olin todella masentunut, enkä tiennyt miksi.
Suosittelen lukemaan Tommy Hellstenin kirjoja, ne avasivat ainakin minulle paljon.
Älä kuitenkaan mieti nitä koko aikaa, pidä välillä "vapaata".
Tosin itsekin istuin yhden kesän puistossa lukemassa nuita kirjoja, tuntui niin ihmeelliselle, kun joku oli pukenut sanoiksi sen mitä olin kokenut ja tuntenut.

Yhteistyössä