Vaikea tilanne

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ap

Vieras
Mietin tuossa, kun minulla on siskopuoli eli siis isä on sama, mutta eri äidit. Koskaan ei olla saman katon alla asuttu, enkä ole isääni nähnyt kuin tyyliin joulun alla. Minulla on aina ollut isäpuoli ja on edelleen joka on isä minulle. Olemme siskopuoleni kanssa erittäin läheisiä ja hän sai nyt vauvan. Mietin kuinka teen oman lapseni kanssa, kun hän on 9v tyttö eikä koskaan olla puhuttu ettei pappa olekkaan oikea isäni koska oikea isäni on minulle aivan yhtä yhden tekevä kuin posteljooni. Opetanko tytölleni, että siskopuoleni vauva on hänen serkku?? Mielestäni ei tarvitsisi opettaa...

Kysypä tuolta siskopuoleltasi mitä hän on mieltä? Jos teillä on muuten lämpimät ja lapsenne tulevat olemaan tekemisissä toistensa kanssa niin mitä väliä on "titteleillä"? Mulla on serkku joka ei ole "oikea serkku" vaan uusioperhekuvion lapsi... Enkä ole asiaa sen kummemmin koskaan miettinyt.
Ja kannattaa muistaa että vain täällä pohjoismaissa ollaan niin kovin tarkkoja sukulaisuusuhteiden oikeista "titteleistä". Mennään vähän etelämmäksi tai idemmäksi Suomesta niin kaikki serkut ovat "siskoja ja veljiä" eikä mitä puolisisaruussuhteita ole olemassakaan!

Jos et ole opettanut lapsellesi, että siskopuolesi on sinun siskosi, niin et opeta myöskään, että hänen lapsensa on lapsesi serkku. Muuten kyllä. Kyllä 9-vuotias ymmärtää kuvion, kun kerrot. Tosin käytännössä asialla ei ole mitään merkitystä.

Meillä on muksuilla 4 mummoa ja 4 pappaa... Siis miulla on äiti ja äitipuoli Isä ja isäpuoli samoin isännällä. Vaikka ei kaikkien kanssa läheisiä ollakkaan ja nähdään harvoin on kaikki alusta asti olleet lapsille mummoja ja pappoja. Ja lapsille on selvitetty kuka on äitin isi ja äiti ja kuka on isin isi ja äiti... Meillä näin kun ei ollut tarvetta ns peitellä.

Ja kyllä tuo serkku asia jossain vaiheessa lapsellesi aukeaa. Se että ottaako hän sen tuosta vaan vai jostain syystä vakavemmin sitähän mie en voi tietää kun en teidän tilannetta tiedä. Eli kannataisi ehkä kertoa

Juu, en tarkoittanut etteikö posteljoonin tehtävät olisi tärkeitä vaan tarkoitin, että oikea isäni merkitsee minulle aivan yhtä paljon, kuin posteljooni joka käy tiputtamassa kirjeet ja häipyy. En ole lapselleni opettanut, että ystäväni on siskoni joten sillä mietin tätä serkuksi opettamistakin. Pelkään, että jos kerron ettei tytön pappa olekkaan oikea pappa tulee aikamoinen pettymys..

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Juu, en tarkoittanut etteikö posteljoonin tehtävät olisi tärkeitä vaan tarkoitin, että oikea isäni merkitsee minulle aivan yhtä paljon, kuin posteljooni joka käy tiputtamassa kirjeet ja häipyy. En ole lapselleni opettanut, että ystäväni on siskoni joten sillä mietin tätä serkuksi opettamistakin. Pelkään, että jos kerron ettei tytön pappa olekkaan oikea pappa tulee aikamoinen pettymys..

Joskushan se kuitenkin sen saa tietää. Mun mielestä teet turhaan asiasta näin ison numeron. Kerro tuon ikäiselle asiat niin kuin ne oikeasti ovat.

Minusta tuossa tilanteessasi ei ole "oikeita" eikä "vääriä" pappoja. Jos koet, että isäpuolesi on sinun isäsi, silloin hän on sinun ihan ihka oikea oma isäsi :) Biologia on sivuseikka.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Joskushan se kuitenkin sen saa tietää. Mun mielestä teet turhaan asiasta näin ison numeron. Kerro tuon ikäiselle asiat niin kuin ne oikeasti ovat.

onhan se lapselle joka tapauksessa se oikea pappa se joka on läheisin...

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Minusta tuossa tilanteessasi ei ole "oikeita" eikä "vääriä" pappoja. Jos koet, että isäpuolesi on sinun isäsi, silloin hän on sinun ihan ihka oikea oma isäsi :) Biologia on sivuseikka.

tätä tarkoitin.. juuri näin :)

Yhteistyössä