Kärsin salaisuudestani joka päivä...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Lampuntaika
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ymmärrän sua ap. Vaikka olen itse kasvanut kodissa, jossa varsinkin äiti välitti - meilläkään ei halailtu, mutta silti tiesin ja tunsin sen aina - olen kyllä isäni äidissä nähnyt kuvailemasi kaltaisen ihmisen, joka suoritti velvollisuuksiaan, mutta tunnepuolella oli suuria puutoksia. Muistan, miten jo pienenä lapsena (asuimme jonkin aikaa isovanhempieni kanssa) tajusin, että jokin oli pielessä.

[QUOTE="vieras";26602648]Kyllähän sinä todella apua tarvitsisit. Salaisuutesi tuskin kuitenkaan on vaikea lapsuus, vaikka tämän miellätkin ainoaksi ongelmaksesi.

Oudot tavat ja rituaalit eivät ole ainakaan tuossa laajuudessa normaaleja. Sulla on aika outoja kuvitelmia (esim. ahdistuminen siitä, että vanhempiesi naapurit pakottaisivat lapsesi ilman turvaistuinta eläinpuistoon, on todella outo).

Kyvyttömyys sosiaalisiin suhteisiin ja eristäytyminen eivät ole normaaleja juttuja.

Taidan muistaa sut edellisestä ketjustakin. Oikeasti tarvitsisit ammattilaisen apua. Sullahan on mies, kuten viime ketjussa mainitsit? Voisitko pyytää häntä ja vanhempiasi arvioimaan sinua prodromaalioireiden suhteen (löytyvät googlella)?[/QUOTE]

Kylläpä ap herättää kummia reaktioita ihmisissä. Vaan onhan se nähty, että kaikenlainen lapsuuden penkominen ja vianetsintä herättää aggressioita.

Sinäkin esiinnyt objektiivisena, mutta ymmärryshalu on nollissa ja rajuja tulkintoja piisaa. Mistä sinä sen tiedät, miten outo tai epäouto ap:n huoli turvaistuimetta ajeluttamisesta oli - hänhän ei kertonut muuta sen perusteista kuin vanhempien kyvyttömyyden kantaa vastuuta lapsen turvallisuudesta heti jos joku ehdottaisi jotain? Jotain tuonsuuntaista on hyvinkin voinut tapahtua, eikä se itsessään edes ole niin kummallista kun tietää miten eri tavalla edellisessä sukupolvissa suhtaudutaan turvallisuusasioihin. Mitä muita outoja kuvitelmia olet jo ehtinyt ap:n ajattelusta listaamaan?

Ja mitä sinä hänen nykyisistä oudoista tavoista ja rituaaleistaan tiedät muuta kuin että niitä oli lapsena paljon (ja ap vaikuttaa siltä että saattaa liioitella omituisuuksiaan) - minä en löytänyt tekstistä yhtäkään mainittuna eväiden kätkemisen lisäksi, mistä nyt ei kovin paljon voi yksinään päätellä mitään. Varmaankaan runsaat rituaalit eivät ole lapsellakaan normaaleja, mutta ap nimenomaan yritti osoittaa, ettei hän ole koskaan ollut normaali.

Mutta sinä päättelit saman tien tuon historian perusteella, että ap taitaa olla alkava skitsofreenikko. Vaikkei hän edes kerro olevansa tuollainen nykyisinkin, ja kykenee näkemään miten outoa hänen käytöksensä on ollut lapselle. Lisäksi ehdottelet, että hänen pitäisi nyt mennä valmiiksi hämillisiä, arkoja ja ikääntyneitä vanhempiaan pelottelemaan jollain oirelistalla?

Missään en myöskään nähnyt ap:n sanovan, että hän olisi sosiaalisesti kyvytön ja vetäytyvä nykyisin muuten kuin suhteessa vanhempiin.

Ap:lle vielä:
Tuo mitä kerrot vanhempiesi nykyisestä ahdistuneesta puolustautumisesta saattaa kertoa paljon heidän sieluntilastaan, tai sitten se on osittain projektiota. Nimittäin täällä jokin aika sitten joku ihmetteli äitinsä hyökkäävää reaktiota isän vaivaamiseen, ja se muistutti paljon tuota, että soitetaan itkien että miten sinä kehtaat isääsi vaivata asemalta hakemaan kun pitäisi ymmärtää olla edes pyytämättä. Hänen tapauksessaan isä ilmeisesti oikeasti on ihminen joka osaa pitää rajoistaan kiinni eikä ahdistu toisten ehdotuksista, mutta äiti sitten ahdistuukin ja olettaa isän samanlaiseksi.

Mutta sinun vanhempasi ihan mahdollisesti ovat molemmat juuri niin avuttomia ja hädänalaisia kuin miksi toisensa kuvailevat. Ymmärrätkö tämän valossa enemmän, mistä heidän reagoimattomuudessaan on kysymys? Kaikki tarvitsevuutesi ja kritiikkisi ajaa heidät syvälle pesäluolaan, ja arasti värisevät tuntokarvat eivät uskaltaudu maanpinnalle asti pitkään aikaan. Heidän velvollisuudentuntonsa on ollut pelon ohjaamaa, ja uhrautuvuus on ollut sisäistetyn ideaalikuvan hoivaamista (=vaaraton, täydellisen hyvä itseen samaistettu lapsihahmo). Eli kun äiti on laittanut vaatteesi iholleen lämpiämään, hän on siinä hoivannut oikeastaan itseään. Sinä taas olet ollut olemassa vain niiltä osin, kun olet käyttäytynyt ideaalin mukaisesti. Se loppuosa sinusta on aina aiheuttanut välittömän pakoreaktion.

Olet siis suomeksi sanottuna ollut orpo tietämättä sitä itse, ja vanhempasi tarvitsevat sinua äitinään, eivät tyttärenään. Samaan aikaan olet vaistonnut asioiden todellisen laidan (syvä turvattomuudentunne South Parkin suhteen), ja jämähtänyt toivomaan lapsentasoisilta vanhemmilta aikuisuutta, johon he eivät kykene. Lue se Sirpa Lammin opinnäyte, siinä on paljon selkeää asiaa lyhyesti esitettynä. Ja jos luet, tule pliis tähän ketjuun kertomaan löysitkö selityksiä. Minä löysin itseni suhteen sieltä kaikki ne palaset jotka olivat jääneet lonksumaan tuuleen pitkän etsimisen jälkeenkin.

Minusta tää kuulostaa siltä että AP kärsii mielenterveysongelmista, ja hakee niihin nyt syytä lapsuudestaan. Josta ei sinänsä taida löytyä mitään varsinaista vikaa. Tuollaisia monet vanhemmat ovat, ei heiltä/meiltä voi vaatia täydellisyyttä kun olemme vain ihmisiä.

Hyötyisit kuitenkin todennnäköisesti keskusteluavusta ja terapiasta. Oletko sama ihminen, joka tänne kirjoitteli siitä että haluaisi vanhempiensa pyytävän anteeksi itseltään?

Koskaan ei ole liian myöhäistä saada onnellinen lapsuus. Sulla on mahdolisuudet tehdä elämästäsi tulevaisuudessa sellaista kuin haluat. Käytä voimavarasi siihen että oma perheesi ja sinä pärjäätte ja saatte apua. Tuo todellakin kuulostaa siltä että tarvitset terapiaa.

Olipa hyvä ja ajatuksia herättävä aihe. Luin ja mietin, löysin jotain samaa siitä mitä omassa lapsuudessani on ollut, mutta vain häivähdyksiä, itselläni on kuitenkin ollut niin erilaista.

Monet pitävät tärkeänä sitä, että vanhemmat sanovat jatkuvasti rakastavansa lasta. Se ei vaan sovi jokaisen suuhun. Itse en ole koskaan sanónut rakastavani lapsiani mutta välit ovat aina olleet hyvät, ovat siis jo aikuisia. Olen tekemisilläni tuonut esiin välittämiseni, ei sitä ole tarvinnut toitottaa.

No niin.
Ensiksikin on todettava, että tuo Lammin opinnäytetyö oli raskasta luettavaa. Vastaan nyt ensin tekstiä suositelleelle henkilölle. Tuossa opinnäytetyössä puhutaan siis narsismista ja aihe on epämiellyttävä. Ensinnäkin siksi, että pelottaa ajatus siitä, että 1) vanhempani olisivat sellaisia 2) minussa olisi sellaisia piirteitä.

Aivan alkuun sanottakoon, että olen lukenut jonkin verran kielitieteitä ja mielestäni Lammin opinnäytetyössä luokitellaan "sairaaksi" aivan tavallisiakin asioita. "Olisipa kiva, jos joku kattaisi pöydän" -lauseet ovat mm. kielitieteilijä Deborah Cameronin mukaan ihan normaali tapa viestiä perheenjäsenelle pyyntö pyödän kattamisesta.

Sen sijaan nämä toimintatavat ovat perheessäni aivan joka päiväisiä:

1) "triangulaatio" = "sen sijaan että äiti puhuisi tyttärensä kanssa, hän saattaa ilmaista ajatuksensa toiselle perheenjäsenelle siinä toivossa, että tämä kertoisi nämä tyttärelle"
-isä ei kieltäytynyt hakemasta minua bussiasemalta kun pyysin sitä kerran, mutta valitteli asiaa siskolleni ja tämä soitti minulle vihaisena että pakotan isän tekemään niin. Isä kiisti valitelleensa asiaa vaan sanoi, että "kunhan totesin"
-äiti oli murehtinut siskolleni kun soitin ala-asteen luokkaretkeltä äidille että ampiainen oli pistänyt minua ja äidin mielestä minun olisi pitänyt hoitaa asia opettajan kanssa. Puhelimessa hän oli minulle ystävällinen, mutta siskoni oli luokkaretken jälkeen vihainen kun olin kuulema rasittanut äitiä puhelinsoitoilla. Äiti sanoi myös, että "kunhan vain sanoin".
-äitini on itkenyt minulle kuinka siskoni oli "kiittämätön hänen ompelemastaan mekosta ja ihan kaikki meni pieleen" -> minä suutuin siskolleni ja puolustin äitiä. Samoin äiti noin kerran viikossa itki meille lapsille, kuinka isä ei anna äidin katsoa televisiota iltaisin (isä kurtisti kulmiaan kun televisio meni päälle, muistan sen ilmeen) ja me pidimme isää pahana ja huusimme isälle, mutta kun niin teimme, niin äiti sanoi isälle että lapset ovat ymmärtäneet väärin.

2)lapsi oppii piilottamaan kaiken, missä hän menestyy ja mistä hän nauttii -- jottei vanhempi koe riittämättömyyttä itsestään.
-usein kun vanhempani soittavat ja kysyvät miten meillä menee, yritän kertoa ettei tämä meidän lapsi ole mitenkään sen kummoisempi kuin minäkään ja saatan sanoa, että hänellä on kauhea uhma päällä, vaikka olen todellisuudessa tosi ylpeä hänestä ja hän on totta kai mielestäni maailman suloisin tms. Valitsin myös aikoinaan vauvakuvista sen "huonoimman" jonka heille annoin, koska jostain syystä pelkäsin että he tulevat kateellisiksi siitä, että minulla on "parempi" lapsi kuin heillä on ollut. Myös heille antamani ylioppilaskuvan valitsin sellaisen, jossa en hymyillyt koska ajattelin, että "onnellisuuteni kostautuu". Tai tarkemmin ajatellen oli niin, että isäni valitsi juuri vedoksista sen kuvan, jossa toinen silmäni on lupsahtamassa kiinni - siis sen ainoan "epäonnistuneen". Olen julkaissut tällä palstalla ketjun nimeltä "sainko liian ihanan perheen" jossa kuvaan tätä syyllisyyttä siitä että minulla on asiat niin hyvin.

Kirjoitin aiemmin siitä, että lapsuudessani hoiva oli hyvää. Äiti tosiaan lämmitti pyjamaani ihoaan vasten kun kylvetti minua ja varpaankynteni hän oli leikannut minulta kun olin nukkumassa - taskulampun kanssa! Isäni taas toppasi kaikki terävät kulmat lämpöpattereistamme.

Mietin näitä fyysisen hoivan merkkejä tänään tarkemmin ja huomasin, että vanhempani eivät ole käyttäytyneet VIERAIDEN LASTEN kanssa yhtään eroavasti. Tarkoitan, että eikö vanhemmilla ole yleensä hieman erilainen suhde omaan lapseen kuin toisten? Meillä isä on melkein kuuluisa siitä että aina kun käymme kylässä lapsiperheessä, hän tarkisti pistorasioita ja hellan kulmia ja saattoi hakea autosta viilan jolla pyöristeli sukulaisten ja tuttavaperheiden pöydänkulmia. Äiti taas lämmitti sitä vieraankin lapsen paitaa, jos lapsi oli meillä kylässä.

Vanhempani siis leikkasivat kynsiäni kun olin nukkumassa, mutta ihmisten ilmoilla hoiva ja hellyys oli jotenkin täysin toista. Jouduin pienenä käymään jalkahoitajalla kynsitulehduksen vuoksi ja kun hän lopuksi halusi leikata kynteni, aloin itkeä koska tilanne pelotti. Muistan, kuinka äitini katsoi minua toruvasti ja häpeissään ja selitti vain jalkahoitajalle koko ajan kuinka xxxxx itkee varmaan siitä ja siitä syystä... En tiedä, miten te lukijat tämän tulkitsette, mutta toisaalla äitini siis oli hyvin varovainen leikatessaan kynsiä ja hoitaessaan minua, mutta jos julkisesti ilmaisin heikkouttani sellaisesta teosta josta äitini minua niin kotona suojeli, hän hylkäsi minut täysin ja jäi kylmänä katsomaan kaukaa hätääni.

Vastaan lopuksi tuohon naapurien eläinpuistoesimerkkiin. Olin siis käymässä heillä viikon ajan ja vanhempani vahtivat lastani kun olin päivittäin muutaman tunnin poissa messuilla. Kuten kerroin, luotin vanhempiini täysin mm. kylvetyksen, ruokien, leikkien, nukuttamisen ja muun fyysisen hoivan suhteen. Lapsella oli tosi hauskaa, äiti osaa lukea eläytyen kirjoja ja isä osaa viihdyttää ja kylvettää rauhallisesti. Koin vain yhden asian vaaralliseksi: jos mummolaan olisi tullut joku ulkopuolinen, vaikkapa setä, täti, naapuri tai serkku. Tällöin vanhempani - ainakin silloin kun itse olin pieni - ovat muuttuneet käytökseltään ja ikäänkuin "unohtavat" lapsen. Pelkäsin mm. sitä, että mikäli setäni, joka on innokas kalastaja, tulisi käymään ja ehdottaisi, että ottaisi lapseni mukaan kalareissulle viereiseen rantaan, vanhempani suostuisivat ILMAN pelastusliivejä, koska äitini ei vain uskalla/halua/kykene sanomaan ei.
Minulle on nänin käynyt lapsena lukemattomat kerrat. Eräänä juhannuksena olimme sukujuhlissa, joissa yömyöhään aikuiset katsoivat televisiota. Yhtäkkiä joku aikuisista käänsi kanavan aikuisviihteen puolelle ja me näimme sen kaiken. Muistan kuinka äitini katsoi isää ja isä äitiä ja sitten hämillisesti nauraen isä meitä. Eivät muuten olleet humalassa! Istuimme kuin naulittuna siinä sohvalla ja isä vain kurtisti kulmiaan meihin päin kuin antaen käskyn että kääntäkää päänne alas/tehkää jotain muuta. Siskoni oli niin pieni, että hän ei tajunnut isän ilmeistä mitään, mutta minä talusin siskon pois huoneesta. Vanhempani eivät siis kyenneet/halunneet ottaa ohjia omiin käsiinsä ja käskemään vaihtaa kanavaa tai vieneet meitä itse pois, koska muut aikuiset voisivat kokea paheksuntaa/voisi tulla epämiellyttävä olo jollekin kumminkaimalle. Näin siis tilanteen itse tulkitsen. Kotona teevee olisi suljettu, mutta muiden aikuisten seurassa he ikäänkuin jähmettyvät ja odottavat lapsen ottavan turvallisuuden omiin käsiinsä.
Ala-asteella siskoni sai haavan luokkakaverin luistimesta ja joutui ensiapuun. Äitini oli käynyt matkalla sinne ensiapuun ostamassa siskoni luokalle karkkipussit hyvityksenä siitä, että sisko oli aiheuttanut niin pelottavan häiriön liikuntatunnin aikana. Äiti ei ollut siskolleni mitenkään vihainen, ainakaan näkyvästi, mutta hän kävi ensin luokassa jakamassa ne ja opettajallekin jonkin kiitoskortin ja selitteli vielä parkkipaikalla rehtorille että ei olisi tarvinnut tuhlata niitä laastareita, kiitos niin paljon vaivannäöstä, ja sitten ajoi tk;seen jossa siis siskoni odotti kouluavustajan kanssa.

Ketjun alkuperäinen tarkoitus oli kysyä, miksi en tunne rakkautta vanhempiani kohtaan. Nyt kun olen tänne saanut kirjoittaa, on itselleni ehkä selkiytynyt, että kyse on ollut jonkinlaisesta perusturvan puutteesta.
Sitä en hyväksy, että ihmiset väittävät taaskin täällä minun etsivän vikoja vanhemmistani. Kyllä minä tiedän, että ei täydellisiä vanhempia ole olemassa. Mutta senkin tiedän, että on lapsia jotka rakastavat vanhempiaan ja haluaisin tietää mikä tässä on mennyt vikaan kun tilanne on nyt mikä on. Haluan katkaista tällaisen ketjun. Ja terapiaa olen aloittelemassa syksyllä, kiitos siitä vinkistä.

Hei Lampuntaika ja kiitos mielenkiintoisesta tarinastasi. Lapsuutesi on kuin sadusta..
Tuota vanhempien rajattomuutta muun maailman suhteen koettiin myös meidän kodissamme ja syynä oli selkeästi vanhempien oma traumaattinen lapsuus. Juuri niissä tilanteissa, kun olisin tarvinnut rajoja, vanhemmat usein vetäytyivät ja äiti esim. murtui itkemään. Eli vanhemmalla oli vanhemmuus jollain tavalla hukassa. Meillä ei myöskään huolehdittu siitä, että läksyt tehtäisiin, vapaus oli jollain tavalla rajatonta. Meitä ei myöskään suojeltu, vaan aika nuoresta saimme mennä ja tulla miten tahdoimme, sekä muut ihmiset kuin vanhemmat saivat esittää meille omia odotuksiaan meistä..
Itse en ole ymmärtänyt asettaa pahalle ololleni rajoja koskaan ja tästä syystä olen käynyt terapiassa jo vuosia.
Rakastan toki silti vanhempiani, koska läheisyyttä heihin silti on. Meillä ei koskaan puhuttu rakkaudesta ja sen sanominen oli vanhemmilleni vaikeaa. Hellyyttä tosin osoitettiin muulla tavalla, mutta rakkaudesta tehtiin tabu.
Jaksamisia ja suosittelen kognitiivista terapiaa :)

Opinnäytetyössä, jota ketjussa suositeltiin, sanottiin että tuollainen vanhempi on empaattisuuden osalta 2-vuotiaan tasolla. Ajatus on osuva, sillä äiti joutui lastensairaalaan vuodeksi 11kuukauden ikäisenä ja palatessaan sieltä vierasti vanhempiaan eikö tunnistanut heitä. Ovat siis saaristosta kotoisin ja siihen aikaan suositeltiin ettei lasta käytäisi katsomassa. Isä taas menetti vanhempansa teini-iässä.
En halua nähdä tässä ketjussa enää toteamuksia siitä kuinka syyttelen vanhempiani tai vaadin heiltä jotain. Selvitän kyllä, mitä on puuttunut.

[QUOTE="vieras";26605428]Minusta tää kuulostaa siltä että AP kärsii mielenterveysongelmista, ja hakee niihin nyt syytä lapsuudestaan. Josta ei sinänsä taida löytyä mitään varsinaista vikaa. Tuollaisia monet vanhemmat ovat, ei heiltä/meiltä voi vaatia täydellisyyttä kun olemme vain ihmisiä.
[/QUOTE]

Minusta taas kuulostaa siltä, että ap on oireillut tietyllä, samalla kaavalla koko ikänsä. Ei mikään sairaus ole puhjennut vasta nyt aikuisena, vaan ehkä vain koko asian tajuaminen laajuudessaan on nostanut sen käsittelemisen pintaan.

Eikä tietenkään vanhemmilta voi vaatia täydellisyyttä, mutta kuten ap sanoi, niin kyllä suurin osa rakastaa vanhempiaan. Suurin osa vanhemmista siis taitaa tehdä asian x, jotta lapsi rakastaa heitä. Jokin oleellinen asia siis puuttuu.

Vastaus kysymykseesi:

Ei tarvi olla häiriötä vanhemmissa, ei narsismia, ei skitsoilua. Rakkaudettomuus voi tuntua jo siksi että vaaditaan liikaa, vähätellään kokemuksia ja ei aseteta rajoja.

Kuuluuko 40-luvulla syntyneiden tyyliin myös sellainen, että kaikki teot ja hankinnat perusteellaan lapsen parhaalla?

Isäni piti 55-vuotisjuhlat, isot ja railakkaat sellaiset, ja muistan kuinka äiti sanoi, että "isä ei olisi halunnut niitä pitää mutta ajatteli teidän (minun ja sisaruksen) parasta, ja teki ne teidän iloksenne".

Tästä esimerkistä tuli eilen keskustelua mieheni veljen kanssa ja hän sanoi, että tuo on ollut täyttä huttua, kyllä juhlat pidetään itseä varten ja omasta halusta ja että meidät lapset on vain saatu tuntemaan syyllisyyttä ja kiitollisuutta asioista, joita ei ole meitä varten tehty.

40- luvulla syntyneet on kasvaneet hyvin erilailla kun me. He tekevät, tai ainakin useat tuntemani, paljon asioita olettaen, että muut haluavat heidän tekevän niin.

Itseäni mietityttää se, että omat vanhempani eivät ole koskaan sanoneet rakastavansa minua, mutta ikinä en ole sitä epäillyt, etteivätkö he rakastaisi. Ei mulle ole tullut mieleenkään, että sellaista tarvitsee sanoa. Kyllä se näkyy ihan jokaisessa teossa ja siinä yleisessä välittämisessä. Omille lapsilleni sanon rakastavani heitä useaan kertaan päivässä... mutta en usko, että sen sanominen saa heidät tuntemaan itsensä rakastetuiksi.

40- luvulla syntyneet on kasvaneet hyvin erilailla kun me. He tekevät, tai ainakin useat tuntemani, paljon asioita olettaen, että muut haluavat heidän tekevän niin.

Itseäni mietityttää se, että omat vanhempani eivät ole koskaan sanoneet rakastavansa minua, mutta ikinä en ole sitä epäillyt, etteivätkö he rakastaisi. Ei mulle ole tullut mieleenkään, että sellaista tarvitsee sanoa. Kyllä se näkyy ihan jokaisessa teossa ja siinä yleisessä välittämisessä. Omille lapsilleni sanon rakastavani heitä useaan kertaan päivässä... mutta en usko, että sen sanominen saa heidät tuntemaan itsensä rakastetuiksi.

Mikä on se teko, jonka vanhemmat tekevät omille lapsilleen, jota he eivät tee vieraille lapsille, kuten naapurin lapsille? Jokin asia X on olemassa, josta ne OMAT lapset tuntevat olevansa rakastettuja, eivät VAIN pidettyjä/tykättyjä, kuten luokkakaverinsa tai naapurin lapset tai kummitädin lapset.

Mikä on se teko, jonka vanhemmat tekevät omille lapsilleen, jota he eivät tee vieraille lapsille, kuten naapurin lapsille? Jokin asia X on olemassa, josta ne OMAT lapset tuntevat olevansa rakastettuja, eivät VAIN pidettyjä/tykättyjä, kuten luokkakaverinsa tai naapurin lapset tai kummitädin lapset.

No ne on varmaan antaneet sun asua luonaan, syöttäneet, juottaneet, pukeneet sut päivittäin, olleet ystävällisiä myös sun kavereita, eli niitä naapurin lapsia kohtaan jotta sulla olisi mukavaa, ja olleet parhaalla osaamallaan, ehkä osin puutteellisellakin tavalla vanhempia just SULLE.

No ne on varmaan antaneet sun asua luonaan, syöttäneet, juottaneet, pukeneet sut päivittäin, olleet ystävällisiä myös sun kavereita, eli niitä naapurin lapsia kohtaan jotta sulla olisi mukavaa, ja olleet parhaalla osaamallaan, ehkä osin puutteellisellakin tavalla vanhempia just SULLE.

Niin.. tuo on rakkautta teoissa. Minunkin kaverini äiti ja isä huolehtivat meistä vieraista lapsista ihan samalla tavalla kuin lapsestaan ja siitä jäi todella hyvät muistot ainakin minulle. Ehkä ap on kuitenkin kaivannut enemmän häneen itseensä kohdistuvaa rakkautta ja sanoja, hellyyttä kuin "universaalia rakkautta".

He ovat olleet parhaalla osaamallaan tavalla vanhempia. Ei jauheta enää siitä, sen minäkin tunnistan ja tunnustan.

Kuitenkin sen tavan lopputuloksena en tunne rakkautta heitä kohtaan. Mitä on puuttunut?

Olin yliopistolla kerran yhdellä kurssilla vanhemuudesta ja meidän piti ringissä kertoa millaiset vanhemmat kullakin on. Eka vastaaja sanoi, että "....olen saanut kotona rakkautta, äitin kanssa... Ja isän kanssa... " mulla oli pala kurkussa ja kun oma vuoroni tuli sanoin muistaakseni jotain, että vanhemmat oli pehmeitä ja että onnistuivat ennakoimaan aina tilanteet niin että en koskaan kiukunnut. Opettaja katsoi mua pitkään ja kysyi, että mitäs mulle sitten kuului kun pääsin teini-ikään. Vastasin, että en juurikaan ole tekemisissä ollut siitä lähtien. Vänkäsin myös kauheasti muiden ryhmäläisten kanssa siitä, että mun mielestä onnistunut kasvatus oli sitä ettei lapsi ehtinyt koskaan itkeä tai suuttua vaan ne tilanteet oli täysin estettävissä.

Oma lapseni on saanut osoittaa kaikki tunteensa, mutta vielä tuolloin muistan ajatelleeni noin.

Miten nuo teot poikkeavat esim. kodinhoitajan tai ladtentarhanopettajan teoista tai entisaikojen sisäkön ja imettäjän? Esim. Kaksi serkkuani asui meillä yhden kesäkuukauden enkä huomannut mitään eroa kohtelussa, paitsi että äiti uskoutui minulle siitä kuinka meillä menee rahaa heidän ruokaan ja isä puhui heille hieman ystävällisemmin kuin omille lapsille.

Onhan se niin että joillakin ei ole kykyä nähdä värejä, joillakin puuttuu kuuloaisti, joillakin on hahmotushäiriöitä. Kyky kiintyä voi sekin olla puutteellinen. Miten, tunnetko rakkautta omaa lastasi kohtaan, ketään kohtaan? Koska, jos kykenet tuntemaan rakkautta jotakuta kohtaan, on sinua rakastettu ja sinä olet myös rakastanut vanhempaasi ollessasi vauva. Kaikki koettu rakkaus on kuitenkin peräisin siitä ensimmäisestä kiintymyksestä, ja jos se puuttuu, ei sen jälkeenkään sitä tule. Josko kyse onkin siitä, että jotenkin itsenäistymisesi on sillä lailla vaikeaa, että kyetäksesi itsenäistymään sinun on pakko kieltää koko kiintymys vanhempiisi? Toinen vaihtoehto sitten on että aivoistasi puuttuu joku kiintymysvälittäjäaine...

Yhteistyössä