Karppaus kasvattaa lihaksia ilman punttitreeniä?:D

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja itkeäkö vai
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";25119328]ei ole mitään ongelmaa, kilpailuihin voimanostossa tankkaan hiilareita.[/QUOTE]

Katsos kun on sitä läskiä omasta takaa niin ei tommoselle aerobiselle juoksulenkille tarvitte niitä tankata. Jos olisit hoikka, tarvitsisit.

Mitä hiton lihasta? Jos ei syö hiilareita, ei kasva punttikaan. Eihän sitä salillakaan jaksa edes persettään nostaa jos ei syö hiilareita. Naura sille päin naamaa ja kysy mistä se niitä lihaksia on saanut? Lisääntyneestä rasvansyönnistä?

No näinhän se on jos on treenannut itseään jo pitkään ja elimistöstä itsestään ei löydy energia lähteitä. mutta kyllä se salillakin aina huomataan että jotkut aloittelijat saavuttavat huomattavia tuloksia lihasten kasvussa siinä vaiheessa kun elimistössä on vielä tarpeeksi rasvaa, laihdutusvaiheessa ja miinuskaloreilla... solutason juttujahan nämä ovat, googlettamalla löytyy paljon tietoa... ja kuten sanottua, en usko että nämä karppaajat jotka sanovat tuon oman syömätyylin kasvattavan lihaksia kuitenkaan tarkoittasivat sitä kehonrakennusmittakaavassa, tässä on taas tämä kärjistäminen mitä nyt jostakin syystä halutaan harrastaa koko mediassa ja varsinkin keskustelupalstoilla.

• Tykkää
Reactions: idunnor
[QUOTE="...";25119323]Lihasten kasvuun tähtäävän treenin suorittamiseen tarvitaan kehon ulkopuolista hiilihydraattia. Määrä on kohtuullinen, ja tietenkin on hyvä suosia "järkeviä" hiilareita. Kehon hiilihydraattivarastoa ei siten kannata täydentää pullamössöllä. Tämä tietoni on peräisin ihmisiltä, jotka treenaavat ja ovat osa jopa asiantuntijoita ravitsemusasioissa.[/QUOTE]

Mikään karppaus ei kehota nollahiilarisiin ruokavalioihin, ihan normaali karppi syö ihan riittävästi hiilareita, ei niitä sen enempää tarvita.

[QUOTE="...";25119323]Lihasten kasvuun tähtäävän treenin suorittamiseen tarvitaan kehon ulkopuolista hiilihydraattia. Määrä on kohtuullinen, ja tietenkin on hyvä suosia "järkeviä" hiilareita. Kehon hiilihydraattivarastoa ei siten kannata täydentää pullamössöllä. Tämä tietoni on peräisin ihmisiltä, jotka treenaavat ja ovat osa jopa asiantuntijoita ravitsemusasioissa.[/QUOTE]

Tämäkin tässä on, kun toiset karppaajat luulevat, että kaikki hiilari = pelkka pullamössö.

Alkuperäinen kirjoittaja Näin;25119341:
Kyllä se lihas kasvaakseen tarvii niitä proteiineja(kin), mutta jotta sitä lihasta jaksaa kasvattaa (siis treenata), keho tarvitsee hiilareita. - Eli hiilareita ennen treeniä, proteiineja treenin jälkeen.

Mutta parhaitenhan karppaus sopiikin laihdutusmuodoksi niille, joilla ylipainoa on runsaasti.

Peesi.

No karppaamalla tietty pystyy syömään yli kulutuksen lihomatta mikä tärkeätä lihasmassan lisäämisessä ja kasvussa.
Ja toisaalta ketoosi nostaa kehon omaa kasvuhormoni tasoa aika reippaasti joten onhan se teoriassa ainakin mahdollista että sitä kautta nostaa voimatasoja ja lihasmassaa.
Mutta tietysti asia erikseen ihan voima ja kasvatus treeni.
Karppaus on myös lihasystävällinen laihdutuskeino.

[QUOTE="Ei voi ymmärtää";25119326]En tule koskaan ymmärtämään dietttiä, jossa käskevään vetämään voita ja pekonia, mutta hedelmiin ei saa koskea. Ekö tämä sodi jo tervettä järkeäkin vastaan? Toisaalta, onhan se läskin unelmadieetti...[/QUOTE]

Mihin sä hedelmiä tarvitset? niissä ei ole vitamiinja nimeksikään,sen sijaan sokeria kyllä löytyy.
Ottaisit asiosta selvää ennekuin tulet jeesustelemaan jostain voista ja pekonista.
Karppaajat vaihtavat valkoiset mössöt kasviksiin,ei mihinkää pekoniin.
Kasviksista ne vitamiinit saadaan.
Kyllä meillä taas löytyi oikea asintuntija puhumaan asiasta,josta ei tiedä mitään.

Alkuperäinen kirjoittaja näin;25119342:
Katsos kun on sitä läskiä omasta takaa niin ei tommoselle aerobiselle juoksulenkille tarvitte niitä tankata. Jos olisit hoikka, tarvitsisit.

Ihan kuinka vain itse haluat, onhan noissa voimanostokisoissakin melkoisia läskiä, mutta valitettavasti vain he eivät pärjää, joten ihan lihaksikkaan puolelle itseni luokittelen. Atkinsissakin suositus on 20 g hiilaria, ja se riittää ihan normaaliin treeniin, kisoihin voin vetästä vähän hiilaria pohjille, revitään sen verran monta kertaa mahdollisimman kovilla painoilla.

Muuten asiaan puuttumatta,mutta mä pyöräilen 10-> kilsan lenkkejä,lisäksi kävelyä ym päivittäin ja hiilarit keikkuu tuolla 30-50g paikkeilla,ja olen huomannut että lihakset ei mene hapoille kun hiilihydraatti määrät vähäisiä.

[QUOTE="vieras";25119377]Muuten asiaan puuttumatta,mutta mä pyöräilen 10-> kilsan lenkkejä,lisäksi kävelyä ym päivittäin ja hiilarit keikkuu tuolla 30-50g paikkeilla,ja olen huomannut että lihakset ei mene hapoille kun hiilihydraatti määrät vähäisiä.[/QUOTE]

En sano tätä millään pahalla (enkä tosiaan ollut tuo yksi läski-kommentoija tuolla ylhäällä), mutta 10 km. pyöräillenhän on aika "yhtä tyhjän kanssa", siis noin niin kuin treenamisen näkökulmasta.

En tietenkään tiedä kuinka paljon yli on keskivertolenkkisi, mutta pyöräillen sen pitäisi varmaan olla useampia kymmeniä kilometrejä (tai sitten jotain tappo-ylmämäkeä), että kävisi lainkaan raskaaksi.

Tai näin siis itselläni. Ei muuten, mutta en tuollaisella liikunnalla uskokaan hirvittävästi hiilareita kaivattavan.

Josko vähempi hapottaminen johtuisi ihan vaan kunnon kasvamisesta? Mutta hyvä toki silti.

Ja tottahan on, että ihmisen keho on yksilöllinen: toinen tarvii toista. Esim. multa ei juoksulenkki ilman (hyviä) hiilareita irtoa, ei sitten ollenkaan.

[QUOTE="hih";25119242]On se lihakselle liikuntaa, mutta ei kävely lihaksia kasvata. Lihasten kasvamiseen tarvitaan pikkuisen raskaampia keinoja.[/QUOTE]
No eipä tietenkään

Alkuperäinen kirjoittaja samaa mieltä;25119288:
Juuri näin... Olen huomannut, että toisilla ihmisillä tämä karppaus alkaa muuttua uskonlahkoksi ja sitä fanaattisesti puolustellaan vaikka mikä olisi. Kyllä ihminen laihtuu monin konstein, eri asia on se, onko se kropalle hyväksi. Kyllä sitä voi työntää sormet kurkkuun viisi kertaa päivässä ja varmasti laihtuu, mutta tekeekö se siitä terveellistä? Kauhulla olen nyt seurannut näitä perheitä joissa lapsetkin pakotetaan karppaamaan. Kuvottavaa.

PEESI.

Alkuperäinen kirjoittaja Näin;25119308:
Kokeilepa vetää vaikka sellainen n. kymmenenkään kilometrin (tai enemmän) tasavauhtinen juoksutreeni tai parin tunnin puntit ilman hiilareita, ja tule sitten kertomaan, kuinka hyvin keho ehti ne sulle tuottaa. :D

Juuri olin 12 km lenkillä ja ihan mainiosti jaksoin. Tosin nollahiilareilla ei ole kukaan.
Kannattaa perehtyä elimistön toimintaan.

Mä en jaksa enää näiden mustamaalaajien perättömiä sepustuksia, mutta välillä täytyy oikoa käsityksiä kun tulee niin typerää juttua...

Alkuperäinen kirjoittaja Näin;25119428:
En sano tätä millään pahalla (enkä tosiaan ollut tuo yksi läski-kommentoija tuolla ylhäällä), mutta 10 km. pyöräillenhän on aika "yhtä tyhjän kanssa", siis noin niin kuin treenamisen näkökulmasta.

En tietenkään tiedä kuinka paljon yli on keskivertolenkkisi, mutta pyöräillen sen pitäisi varmaan olla useampia kymmeniä kilometrejä (tai sitten jotain tappo-ylmämäkeä), että kävisi lainkaan raskaaksi.

Tai näin siis itselläni. Ei muuten, mutta en tuollaisella liikunnalla uskokaan hirvittävästi hiilareita kaivattavan.

Josko vähempi hapottaminen johtuisi ihan vaan kunnon kasvamisesta? Mutta hyvä toki silti.

Ja tottahan on, että ihmisen keho on yksilöllinen: toinen tarvii toista. Esim. multa ei juoksulenkki ilman (hyviä) hiilareita irtoa, ei sitten ollenkaan.

On myös aika huvittavaa, kuinka karppauksen vastustajat ovat kaikki aina maratoonareita ja väh 5 krt vko salilla rehkijöitä. Liikunta ei ole liikuntaa ellei se oo vähintään 50 km lenkki. Ihan totta? Terveenä pysyminen ei vaadi kaikilta jokapäiväistä punttitreeniä, jos ei kilpailumielessä treenaa. Suurin osa kuitenkin liikkuu terveyden ja ulkonäön takia. Ja tunnen monia himotreenaajiakin, jotka ovat karppeja.
Itse huomasin että pysyn helpommin kunnossa pienemmällä liikuntamäärällä kun aloin karppaamaan vuosia sitten.

Kuulostaa ihan yhtä huvittavalta kun naiset, jotka ei halua käydä salilla sen takia, ettei sitten yhtäkkiä kasva kauheen isot lihakset :D Tosi monihan ihan vahingossa muuttuu kehonrakentajaksi.. Kyllä se lihasten kasvattaminen vaatii kovaa työtä, ei ne itsestään kasva. Eikä näillä lihastenpelkääjillä varsinkaan, kun tekevät vaan jotain reiden lähentäjiä velton näköisenä koneessa istuen :D

Mitä hiton lihasta? Jos ei syö hiilareita, ei kasva punttikaan. Eihän sitä salillakaan jaksa edes persettään nostaa jos ei syö hiilareita. Naura sille päin naamaa ja kysy mistä se niitä lihaksia on saanut? Lisääntyneestä rasvansyönnistä?

Olis mielenkiintoista tavata ihminen, joka ei syö ollenkaan hiilareita... Yleensä karppaaja syö 20-100g päivässä hiilareita, hyväkarppi saattaa syödä toisinaan enemmänkin. Mistä te revitte tän, ettei hiilareita ollenkaan?

On myös aika huvittavaa, kuinka karppauksen vastustajat ovat kaikki aina maratoonareita ja väh 5 krt vko salilla rehkijöitä. Liikunta ei ole liikuntaa ellei se oo vähintään 50 km lenkki. Ihan totta? Terveenä pysyminen ei vaadi kaikilta jokapäiväistä punttitreeniä, jos ei kilpailumielessä treenaa. Suurin osa kuitenkin liikkuu terveyden ja ulkonäön takia. Ja tunnen monia himotreenaajiakin, jotka ovat karppeja.
Itse huomasin että pysyn helpommin kunnossa pienemmällä liikuntamäärällä kun aloin karppaamaan vuosia sitten.

Ihan jotta sun olo helpottuis: itse olen varmaan teidän kirjoissa hyväkarppi (kohtuullisia määriä lähinnä täysjyvästä ja juureksista saatavia hiilareita). Olen vain ollut sitä jo reilusti ennen "karppi"-sanan ilmaantumista, enkä luokittele itseäni karpiksi.

Kymmenen kilometriä _pyöräilyä_ on mun nähdäkseni sen verran vähän, ettei vaikuta hiilaritarpeeseen. Siksi viesti oli häiritsevä.

En siis ole karppauksen vastustaja, lainkaan, kommentoimaankin lähdin lähinnä siksi, että joillakin oikeasti hämärtyy suhteellisuudentaju ehdottomuutensa myötä.

Minulle on selvää, että eri ihmiset tarvitsevat erilaisia asioita. Itse olen kasvissyöjä, joten se varmasti vaikuttaa hiilarintarpeeseeni. Enkä todella ole mikään maratoonari, enkä väitä olevani, kunhan harrastan juoksemista. Mulle liikunta on itsessään tärkeää, samoin kuin kunto ja kehon kokonaisvaltainen hyvinvointi. Ei ole tarvetta sikäli "päästä helpoimmalla".

Calm on.

[QUOTE="vieras";25119740]Kuulostaa ihan yhtä huvittavalta kun naiset, jotka ei halua käydä salilla sen takia, ettei sitten yhtäkkiä kasva kauheen isot lihakset :D Tosi monihan ihan vahingossa muuttuu kehonrakentajaksi.. Kyllä se lihasten kasvattaminen vaatii kovaa työtä, ei ne itsestään kasva. Eikä näillä lihastenpelkääjillä varsinkaan, kun tekevät vaan jotain reiden lähentäjiä velton näköisenä koneessa istuen :D[/QUOTE]

Tuli mieleen tästä, esimerkki jonka joskus kuulin... Jos vaikka 50 kiloisen päälle lykätään yhtäkkiä 50kg ylimääräistä painoa ja sitä määrää pitää kantaa mukana päivätolkulla, miten käy? Eiköhän se kroppa kasvata niitä lihaksia jotta selviytyy urakasta joka on sille sälytetty. Ts. ylipainoisellakin on niitä lihaksia jotta jaksaa kantaa ihransa ja yleensä lihaksia on enemmän kuin hoikalla vastineella joka ei tee mitään erityistä.

Alkuperäinen kirjoittaja Näin;25119790:
Ihan jotta sun olo helpottuis: itse olen varmaan teidän kirjoissa hyväkarppi (kohtuullisia määriä lähinnä täysjyvästä ja juureksista saatavia hiilareita). Olen vain ollut sitä jo reilusti ennen "karppi"-sanan ilmaantumista, enkä luokittele itseäni karpiksi.

Kymmenen kilometriä _pyöräilyä_ on mun nähdäkseni sen verran vähän, ettei vaikuta hiilaritarpeeseen. Siksi viesti oli häiritsevä.

En siis ole karppauksen vastustaja, lainkaan, kommentoimaankin lähdin lähinnä siksi, että joillakin oikeasti hämärtyy suhteellisuudentaju ehdottomuutensa myötä.

Minulle on selvää, että eri ihmiset tarvitsevat erilaisia asioita. Itse olen kasvissyöjä, joten se varmasti vaikuttaa hiilarintarpeeseeni. Enkä todella ole mikään maratoonari, enkä väitä olevani, kunhan harrastan juoksemista. Mulle liikunta on itsessään tärkeää, samoin kuin kunto ja kehon kokonaisvaltainen hyvinvointi. Ei ole tarvetta sikäli "päästä helpoimmalla".

Calm on.

Ehkä hiukan virheellisesti juuri sun tekstiä lainasin, yleisesti vaan siitä tuli tuo yleistys, kun niin monet aina aloittavat täällä(kin) sen jargonin että ei oikeesti liiku ellei oo se maratoonari. En siis oikeastaan tarkoittanut juuri sinua, pahoittelut siitä (ja joo kympin pyöräily on eri juttu).
Ja mun ei tarvitse calm DOWN. ;) Olen aivan rauhallinen.
Mulle liikunta on tärkeää siksi, että pysyn kunnossa, ei juuri minkään muun takia. Karppaus auttaa mulla kehon kokonaisvaltaiseen kunnossapitoon, mulla ei ole tarvetta liikkua ylenmäärin minkään takia, vaikka melko paljon liikunkin. Mulla ei ole tarvetta tehdä jotain "vaikeammin" tai kovempaa, koska en kilpaurheile(edes itseni kanssa), se ei anna mulle mitään ylimääräistä. Kun pääsen vähemmällä mutta saan saman hyödyn, on se mulle voitto--> aikaa riittää johonkin muuhun. Ollaan erilaisia siis tässäkin. :)

Joskus katsoin jotain ohjelmaa, jossa oli vähähiilihydraattinen ruokavalio tapetilla ja siinä oli muutama lääkäri pohtimassa asiaa. Kaikki heistä olivat sitä mieltä, että jokaiselle sopii omanlaisensa ruokavalio.
Siksi mä yleensä kehotankin ihmisiä kuunteleen sitä omaa kroppaansa, mieluummin kuin noudattaan jotain tiettyä suuntausta kyseenalaistamatta, sopiiko se juuri minulle. Me kun ei olla identtisiä toistemme kanssa, tarvitsemme erilaisia juttuja pysyäksemme kunnossa.

Viimeksi muokattu:
Ehkä hiukan virheellisesti juuri sun tekstiä lainasin, yleisesti vaan siitä tuli tuo yleistys, kun niin monet aina aloittavat täällä(kin) sen jargonin että ei oikeesti liiku ellei oo se maratoonari. En siis oikeastaan tarkoittanut juuri sinua, pahoittelut siitä (ja joo kympin pyöräily on eri juttu).
Ja mun ei tarvitse calm DOWN. ;) Olen aivan rauhallinen.
Mulle liikunta on tärkeää siksi, että pysyn kunnossa, ei juuri minkään muun takia. Karppaus auttaa mulla kehon kokonaisvaltaiseen kunnossapitoon, mulla ei ole tarvetta liikkua ylenmäärin minkään takia, vaikka melko paljon liikunkin. Mulla ei ole tarvetta tehdä jotain "vaikeammin" tai kovempaa, koska en kilpaurheile(edes itseni kanssa), se ei anna mulle mitään ylimääräistä. Kun pääsen vähemmällä mutta saan saman hyödyn, on se mulle voitto--> aikaa riittää johonkin muuhun. Ollaan erilaisia siis tässäkin. :)

:)

Joo, olen kyllä huomannut saman. Se on varmaan yleistys, jonka jotkut vetävät siitä että usein (ei läheskään aina) karppaamalla laihduttavat reiluhkosti ylipainoiset, joiden elämään se liikunta ei ehkä muutenkaan ole kuulunut. Ja olen kyllä itsekin kuullut näiden karpppien suusta, kuinka siistiä on kun saa syödä määrällisesti rajoituksetta eikä _tarvitse_ liikkua.

On se silti rasittavaa, koska se on aina vaan osa porukasta joka noin toimii.

Ja Idunnorille vielä: juuri noinhan se on, kehon tarpeet ei ole kaikilla samat. Luultavasti siksi se on ikään kuin "uusi" juttu, että valtaosa väestä taisi ymmärtää etenkin perunan ja pastan mutta osa myös valkoisen jauhon ja sokerin haitallisuuden vasta, kun siitä riittävän kovaan ääneen ja kiihkeästi meuhkattiin. Tämänkin takia koko kuvio tuntuu hassulta, kun itselle se on ollut pitkään selvää, eikähän niitä vt-ruokavaliokaan varsinaisesti suosittele.

Yhteistyössä