Mikähän meni vikaan :D

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Minulla on neljä lasta. Ystäväni kyseli kiinteiden antamisesta tässä taannoin (noin kuukausi sitten) ja selitin miten olen itse antanut kiinteitä ja miten niitä kuuluu antaa jne. Eli noin pääpiirteittään siis, että kannattaa ensin antaa niitä ns. huonoja makuja eli peruna, maissi, kukkakaali jne ja sitten vasta makeampaa eli esim. persikkaa ja muuta sellaista. Näin vauva ei heti totu niihin makeisiin. Ja että suositus taitaa olla uusi maku kerran viikossa, mutta itse olen antanut yleensä uuden maun noin 4 päivän välein, joskus ollut se viikkokin väliä. Ja selitin myös syyn tähän eli, että jos vauva oireilee niin sitten tietää mistä se johtuu.

Ja oletan, että nämä jutut pitäisi käydä myös neuvolassa läpi eli että hän olisi kuullut näitä juttuja myös siellä.

Nyt juttelin ystäväni kanssa niin hän on antanut pian 5kk vauvalle ihan sikin sokin kaikkea. Samana päivänä perunasosetta ja maissinaksua. Viimeksi uusi maku oli "hedelmäsose" eli montaakohan eri hedelmää siinä purkissa mahtoi olla. Viikon sisään on saanut noin seitsemän uutta ruoka-ainetta eikä edes kiinteitä vielä aloitettu kunnolla. Saanut siis niitä nyt vähitellen vasta parin viikon ajan.

Ja nyt kun kertasin sitä mitä olin viimeksi sanonut niin se kaikki oli ihan uutta tietoa hänelle. Aivan kuin ei olisi koskaan kuullutkaan.

Itseäni naurattaa, että miten ihmeessä toiset on noin pihalla. Kun tosiaan jo neuvolassahan nuo asiat selostetaan ja sieltä saa mukaansa ohjevihkosiakin aina nivaskan. Ja sen lisäksi minä siis olin ne selittänyt.

Mutta joo :D

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
No jokainen taaplaa tyylillään. Esikoisen äideillä on muutama muukin uusi juttu, mikä ei heti mene perille. Ehkä et neljän lapsen äitinä muita sitä.

No minä muistan kyllä ihan selvästi miten minulel selitettiin kiinteiden antaminen neuvolassa jo esikoisen kohdalla. Muistan myös, että se ei edes ollut uutta tietoa, koska olin ottanut asioista selvää jo ennen sitä eli ihan sama vaikka niitä juttuja ei olisi neuvolassa kerrottu.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
No jokainen taaplaa tyylillään. Esikoisen äideillä on muutama muukin uusi juttu, mikä ei heti mene perille. Ehkä et neljän lapsen äitinä muita sitä.

No minä muistan kyllä ihan selvästi miten minulel selitettiin kiinteiden antaminen neuvolassa jo esikoisen kohdalla. Muistan myös, että se ei edes ollut uutta tietoa, koska olin ottanut asioista selvää jo ennen sitä eli ihan sama vaikka niitä juttuja ei olisi neuvolassa kerrottu.

Hyvä sinulle. Kaikki eivät ole niin valveutuneita ja monet saattavat jännittää/hermoilla uusia asioita ja ne eivät vain suju. Sinunko sana olisi pitänyt olla laki? Ja ei kai tuo kaverisi tyyli ole mikään ongelma, jos vauva ei ole herkkä millekkään ruoka- aineelle.

Ihmettelen tyyliäsi kertoa täällä asiasta.

Hyvä sinulle. Kaikki eivät ole niin valveutuneita ja monet saattavat jännittää/hermoilla uusia asioita ja ne eivät vain suju. Sinunko sana olisi pitänyt olla laki? Ja ei kai tuo kaverisi tyyli ole mikään ongelma, jos vauva ei ole herkkä millekkään ruoka- aineelle.

Ihmetteletkö kaikkia muitakin avauksia täällä?

En, mutta en ymmärrä miksi et tue esikoisen äitiä, koska sinulla on jo paljon kokemusta lapsista. Ihmettelet ja huutelet asiasta täällä.

En, mutta en ymmärrä miksi et tue esikoisen äitiä, koska sinulla on jo paljon kokemusta lapsista. Ihmettelet ja huutelet asiasta täällä.

Justiinsa. Kyllä minä tuen häntä ja selitin asiat nyt taas uudelleen. Minä nyt vain tein tänne asiasta avauksen, kukaan ei tiedä kenestä on kyse ja aina kun kirjoitan tänne niin muutan osan asioista. Ja näin tein tässäkin, vaikka ei tuosta mitenkään voisi kukaan edes tunnistaa ketään.

On meilläkin neiti 1v vielä elossa vaikka alotin vellit 3kk iässä ja soseet 3½kk iässä.. enkä antanu yhtä makua vaan sitä viikkoo.. nyt syö ihan kaikkee mitä myökin.. :) Eikä oo mistään tullu mitään allergiaa.. ;)

Alkuperäinen kirjoittaja täydellinen äippä 21vee:
On meilläkin neiti 1v vielä elossa vaikka alotin vellit 3kk iässä ja soseet 3½kk iässä.. enkä antanu yhtä makua vaan sitä viikkoo.. nyt syö ihan kaikkee mitä myökin.. :) Eikä oo mistään tullu mitään allergiaa.. ;)

Annoitko siis esim. neljä uutta makua kerralla samana päivänä?

Ja sinä voit nyt todeta, että ei tullut mitään. Mutta morjesta vaan jos olisikin tullut. Olisi melkoinen selvitys, että tuliko oireet porkkanasta, omenasta vai kukkakaalista.

Jaa, yrittäkääpä itse vääntää naamaanne vaikkapa makaronilaatikkoa päivästä toiseen. Rupeaisko tökkimään häh?
Minä annoin 2-3 päivää samaa ja sitten vaihdoin toiseen.

Hei, kaikki ei ole ihan niin nöpönnuukia noissa hommissa. Jos vauva syö, niin ei se kaikki niin tarkkaa ole, jos vauva ei oireile mitenkään. en itsekään ollut niin kamalan tarkka, että viis päivää ensin perunaa, sitten viis porkkanaa jne. Saatoin antaa yhtenä päivänä porkkanaa ja seuraavana mangoa. Tai jtn hedelmäseosta. Lapsenhoito on mennyt niin pitkälle nykyään... ennenkin selvitiin hengissä, vaikka syötiin, mitä sattui olemaan.

Alkuperäinen kirjoittaja hmph:
Jaa, yrittäkääpä itse vääntää naamaanne vaikkapa makaronilaatikkoa päivästä toiseen. Rupeaisko tökkimään häh?
Minä annoin 2-3 päivää samaa ja sitten vaihdoin toiseen.

Onhan se ihan sama asia verrata aikuisen syömisiä vauvan syömisiin. Et sinäkään kai noin pöhkö ole vai haluatko vain saivarrella ja väännellä asialla?

2-3 päivääkin on eri kuin neljä makua samana päivänä.

Tiedoksesi, että pienellä vauvalla ei tosiaan TÖKI jos se saa kiinteitä aloittaessa uuden maun vaikka 5-7 päivän välein.

Alkuperäinen kirjoittaja älä nipota:
Hei, kaikki ei ole ihan niin nöpönnuukia noissa hommissa. Jos vauva syö, niin ei se kaikki niin tarkkaa ole, jos vauva ei oireile mitenkään. en itsekään ollut niin kamalan tarkka, että viis päivää ensin perunaa, sitten viis porkkanaa jne. Saatoin antaa yhtenä päivänä porkkanaa ja seuraavana mangoa. Tai jtn hedelmäseosta. Lapsenhoito on mennyt niin pitkälle nykyään... ennenkin selvitiin hengissä, vaikka syötiin, mitä sattui olemaan.

Ennen ja ennen ja ennen ja ennen. Miksi te ihmiset käytte edes neuvolassa, koska ei ENNEN käyty. Käytiin pellolla ja synnytettiin ohimennen saunassa ja lähdettiin sitten taas navettaan. Kyllä ENNEN näin pärjättiin niin miksi sitä suotta mennä sinne neuvolaan, kun kerran ennenkin pärjättiin ilman. Ei siinä ainakaan voi kyse olla siitä, että oltaisiin edistytty näissä jutuissa, koska tarkoitus on kuitenkin jäädä sinne tai jopa taantua lisää.

Ei meidän neuvolassa neuvottu mitään, ei edes vaikka kysyin. Aina vaan, että saa tehdä niinkuin itse tahtoo... Joo niin saan, mutta saisko jotain tietoa, et miten on ollut tapana tehdä! Ei mulla ollut oikeasti MITÄÄN kokemusta ja tietoa lapsista ennen kuin sain oman. Ja isomummon ohjeet oli aika vanhanaikaisia (appelsiinimehua 2 viikoiselle jne).

Mä sitten luin niitä parjattuja lastenhoito-oppaita ja kikkailin tällä kaksplussalla...

Uusimmat

Yhteistyössä