Vähärasvainen ruokavalio vs karppaus. Mä ainakin puollan vähärasvaista.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja check
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
C

check

Vieras
Siis laihtumisessa ja ylläpidossa. MOlempia on kokeiltu ja karppaamalla vaan lihoin! Vaikka perehdyin aiheeseen, laskin makroja ja kokeilin erilaisia suhteita ja söin sitä rasvaa tarpeeksi. Kaikki vakuutteli, että joo, karppaamalla laihtuu normaalipainoinenkin ja senttejä häviää. Mut paskat, kaksi kiloa tuli lisää!

Sitten lopetin sellaiset höpöilyt ja siirryin vähärasvaiseen ja kas, jo kahdessa viikossa paino lähti laskuun. Eli tarpeeksi proteiinia, paljon kasviksia ja niukasti rasvaa. Hyviä rasvoja (oliiviöljystä esim) käytetään kohtuudella. Lähtömitat viime kesän alussa 171/72 ja nyt paino 59kg

Karpatessa olo oli tunkkainen ja ällöttävä. Vähärasvaisella kevyt ja pirteä. Saa syödäkin enemmän. Ja treeni kulkee paremmin. Kyllä se karppaus laihdutuskeinona on lähinnä huomattavasti ylipainoisille. Ei sillä vain hieman ylipainoinen/normaalipainoinen voi laihtua.

Mä olen ollut aina hoikka, eli en painonhallintaan tarvitse minkäänlaista erityisruokavaliota. MUTTA lopetin juuri jauhelihan ostamisen eläinrasvan takia. Mulle tulee runsaslihaisesta/rasvaisesta ruokavaliosta raskas ja väsynyt olo. Siten ihmettelen karppausta. Olo on ollut huomattavasti raikkaampi kasvispohjaisella ruokavaliolla. Jauheliha korvattu soijarouheella.

Mä mietin samaa ennen kuin aloin karppaamaan. Olin sillon hyvinki normipainoinen, 57 kg (pituus 164 cm), mutta niin vaan kaks kiloa lähti heti kättelyssä eikä niitä ole tullut takasin. Mut mun mielipide on, että erilaisille ihmisille sopii erilaiset ruokavaliot! Ite oon hiilareista (leivästä, puurosta ym) ihan turvoksissa ja se on kaukana pirteestä ja kevyestä olosta.

Ihan älytöntä molemmat rajoitukset tai toisen suosimiset. Kun kaikkea syö kohtuudella ja monipuolisesti ja liikkuu tarpeeksi, niin kuka tahansa laihtuu.

Ja vaikka mä syön voita niin käytän sit niukasti. Ja syön leipää niin kohtuudella. kasvikset ja lihat tulee myös syötyä.
Molemmat kekillut mitä ap ja ihan älytöntä vouhottaa kumpaankaan suuntaan.
Oken sitä mieltä et ruoka mahdollisinman luonnollisessamuodossa ja siittäkin voin tinkiä.

Mut se et miten paljon syö ja miten paljon kuluttaa niin se on se asian yrin.

mä olen huomattavasti ylipainoinen ja alakarpannut nyt neljättä päivää.Puntari näyttää -3.5kg ja olen tyytyväinen.Syön hiilareita 20 ja kaloreita 400 päivässä.Menen tällä vielä viikon kunnes aloittettelen lisäämään tähän pikkasen leipää ja muuta mukavaa mutta karppaamalla menen!!Aion selättää kiloni ja opetella täysin uuden ruokavalion ja se on nyt pikkuhiljaa kehkeytymässä :)

Alkuperäinen kirjoittaja määääääää;23002682:
mä olen huomattavasti ylipainoinen ja alakarpannut nyt neljättä päivää.Puntari näyttää -3.5kg ja olen tyytyväinen.Syön hiilareita 20 ja kaloreita 400 päivässä.Menen tällä vielä viikon kunnes aloittettelen lisäämään tähän pikkasen leipää ja muuta mukavaa mutta karppaamalla menen!!Aion selättää kiloni ja opetella täysin uuden ruokavalion ja se on nyt pikkuhiljaa kehkeytymässä :)

Syöt 400 kaloria päivässä?

Kun karppaamaan lähtee niin ei ole mitään järkeä tiputtaa niitä kaloreita jonnekin ihan naurettavuuksiin. Kun se läski saattaa lähteä tosi helposti laskematta mitään: kaloreita, hiilareita, protskuja. Ainoastaan jos se karppaus ei toimi niin sitten kannattaa säätää niitä lukuja.

Minä en suosittele yhdellekään elävälle ihmiselle alle 1700 kcal/vrk ja sekin on vähän jos yhtään liikuntaa harrastaa. Ite pyrin syömään ainakin sen 3000 kcal/vrk.

Mä puollan omalla kohdallani karppausta. Minulle se on ollut ainoa vaihtoehto, jolla voin hyvin. Sairastan kilpirauhasen vajaatoimintaa ja olen huomannut monien juttujen jumittavan kroppaani. Mulla suurin osa rasvoista koostuu pähkinöistä ja kalasta yms. tulevista rasvoista, samoin oliiviöljystä. Voita, normaalirasvaisia juustoja jne. syön ihan tavallisesti (en siis välttele niitä). Erilaisia kasviksia ja marjoja tulee päivässä syötyä 0,7-1,2kg.

Mulle on ihan sama, millä tavalla muut syövät. En koe olevani mikään karppauksen ilosanomaa levittävä lähettiläs, joka yrittää käännyttää niin monia ihmisiä kuin mahdollista. Ei, mä en edes usko siihen, että karppaus sopii ihan jokaiselle. Mulle se sopii, enkä halua kuunnella keneltäkään saarnoja siitä, että mun pitäisi syödä toisin. Tähän mennessä olen nimittäin oloni parantamiseksi kokeillut monia tapoja (myös vähärasvaista) tuloksetta.

Niin, mitoistani vielä. Ennen karppauksen aloittamista olin 176/72, nyt puolen vuoden karppaamisen jälkeen painoni huitelee 61-62kg:n välillä. Ihan jees.

No, minä olen ollut aina hoikka, enkä ole testaillut mitään erityisruokavalioita, vaan syönyt sitä mikä maistuu. :) Täytyy sanoa, että minulla taas maistuu paljon enemmän juuri rasvainen, kuin hiilaripitoinen ruoka. En ole mitenkään säännöstellyt ruokailuani, mutta jos sitä alkaa tarkastelemaan, niin huomaa, että syön normaalia enemmän rasvaa, ja vähemmän hiilareita. En ole ikinä pitänyt erityisesti leivästä, puurosta, tai muista hiilareista. En ole mitenkään suuresti makeankaan perään. Kyllä siis syön leipääkin, mutta vähemmän saan silti hiilareita kuin muut. Tällaisella ruokavaliolla olen siis pysynyt hoikkana aina. Varmasti perintötekijätkin vaikuttaa. Minäkin kuitenkin uskon, että joillekin sopii vain paremmin rasvaisempi ruokavalio, ja toisille hiilaripitoisempi. Pitää vaan kokeilla ja yrittää kuunnella sitä omaa kroppaa, jos se jotain osaisi kertoa...

En tiedä mitä karppausta tämä nyt on, mutta olen jättänyt pois sokerin, pastan ja riisin(sitä en edes ole syönyt aiemmin) ja perunan, tilalla enempi kasviksia ja leipäni teen joko itse tai sit syön 1-2 100%täysjyväruishapankorppua. Maitotuotteista rasvasempia versioita, mutta maitoa en juo.

Hyviä puolia on, että kilot on lähtenyt karisemaan, olo on mitä mainioin, ei ole nälkä jatkuvasti, ei pieretä ja iho on huikeasti parempi ja mieli tasaisempi. Tykkään. En puolla kuitenkaan mitään, jokaisen on kokeiltava itselleen paras ratkaisu.

Kun karppaamaan lähtee niin ei ole mitään järkeä tiputtaa niitä kaloreita jonnekin ihan naurettavuuksiin. Kun se läski saattaa lähteä tosi helposti laskematta mitään: kaloreita, hiilareita, protskuja. Ainoastaan jos se karppaus ei toimi niin sitten kannattaa säätää niitä lukuja.

Minä en suosittele yhdellekään elävälle ihmiselle alle 1700 kcal/vrk ja sekin on vähän jos yhtään liikuntaa harrastaa. Ite pyrin syömään ainakin sen 3000 kcal/vrk.

Oisko näin. Mulla on ylipainoa 25 kg, harrastan liikuntaa 3-4 päivänä viikossa, kulutan kerralla vähintään 500 kcl, syön päivässä 1600-1900 kcl, paino ei ole pudonnut kuukaudessa yhtään. Onkohan siinä vika että syön liian vähän.

[QUOTE="Tiia";23003120]Oisko näin. Mulla on ylipainoa 25 kg, harrastan liikuntaa 3-4 päivänä viikossa, kulutan kerralla vähintään 500 kcl, syön päivässä 1600-1900 kcl, paino ei ole pudonnut kuukaudessa yhtään. Onkohan siinä vika että syön liian vähän.[/QUOTE]

No aivan varmasti jos et sattumoisin ole 35-kiloinen kääpiö. Ite laihduin hurjan isoilla kaloreilla. Karppaushan pitäisikin aloittaa isoilla kaloreilla, ei pienillä. Pienentää sitten jos tarvetta tulee, suurimmalla osalla ei tule jos tekee kaiken oikein.

Just. MInkähänlainen ihravuori sitten mahdat olla/millaiset syömistottumukset sulla on ollut jos syöt 3000 kaloria päivässä ja laihdut?

MInulla ainakin peruskulutus on parin tonnin luokkaa ja jos säisin tuon verran päivässä, niin lihominen olisi taattu. Mut mä en olekaan mikään hervottoman iso ja ruokailutottumukset suht ok aiemminkin, ainostaan herkkuja liikaa.

Faktahan on, että jos olet kovin lähellä normaalipainoa, niin silloin niitä kaloreita pitää laskea, siitä se laihtuminen on kiinni eikä mistään muusta.

Karppaus varmaan toimiikin oikeasti lihaville ihan hyvin, mutta noilla kalorimäärillä ja varsinkin karpatessa se painonpudotus ei tule jatkumaan kovin paljoa normaalipainon ylärajoja pitemmälle.

No aivan varmasti jos et sattumoisin ole 35-kiloinen kääpiö. Ite laihduin hurjan isoilla kaloreilla. Karppaushan pitäisikin aloittaa isoilla kaloreilla, ei pienillä. Pienentää sitten jos tarvetta tulee, suurimmalla osalla ei tule jos tekee kaiken oikein.

Painoo 100 kg. En kylläkään karppaa. Joskus painonvartijoiden pisteillä laihdutin 16 kg 4kk, siinähän about syödään 1200 kcl päivä, mutta kaikki tuli takas ku alko roskaruoka maistuun. Karppasitko siis kun söit isoilla kaloreilla?

Just. MInkähänlainen ihravuori sitten mahdat olla/millaiset syömistottumukset sulla on ollut jos syöt 3000 kaloria päivässä ja laihdut?

En mä enää laihduta. Kun laihdutin, söin 3500 kcal/vrk. Tosin ei mulla ole mitään tarvetta täällä vakuutella mun muotojani, ne kun on ihan karppaus.infon ennen ja jälkeen ketjussakin. Vinkkejä vaan koitan antaa uusille karpeille.

Paras keino aloittaa karppaus on kirjoittaa kaikki tietämänsä "totuudet" laihdutuksesta paperille. Sitten rytätä se paperi ja laittaa roskikseen ja jatkaa siitä sitten omilla aivoilla.

Mä olen ollut aina hoikka, eli en painonhallintaan tarvitse minkäänlaista erityisruokavaliota. MUTTA lopetin juuri jauhelihan ostamisen eläinrasvan takia. Mulle tulee runsaslihaisesta/rasvaisesta ruokavaliosta raskas ja väsynyt olo. Siten ihmettelen karppausta. Olo on ollut huomattavasti raikkaampi kasvispohjaisella ruokavaliolla. Jauheliha korvattu soijarouheella.

Karppaus ON kasvispohjainen ruokavalio.

Vai oletko niitä jotka edelleenkin luulee sen olevan vain pekonin syömistä?

Koska hiilarit pitää korvata jollain, niin korvaajia ovat juuri kasvikset, sekä rasva.

Yhteistyössä