Karppaajat, -mitä mä teen väärin?? =(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pitääkö olla pikkasen pläski..
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Jos suurimman osan on oltava kasviksia, niin kannattais varmaan lisätä niitä kasviksia sitten.

Lisätä kasviksia jos mulla on lautasesta yli puolet täynnä kasviksia ja niiden rinnalla on yks pala broileria kermakastikeessa?
Karppipitsassakin oli lihaa ja kasviksia..

Sanoit, että voitko paistaa iltapalaksi kananmunaa ja lisätä kinkkua. Siihen vastasin, että jos suurimman osan pitäisi olla kasviksia, niin kannattaisi varmaan lisätä niitä kasviksia eikä proteiinia proteiinin päälle (kananmuna + kinkku).

porkkanakin on kai pahasta..? sitäkin olis kaapissa ja sitä kyllä jaksaisin nakertaa välipalaksikin mutta sekin on kai kielletyä =( tää ei tottavie ole mun dieetti, tää loppu ny

porkkanakin on kai pahasta..? sitäkin olis kaapissa ja sitä kyllä jaksaisin nakertaa välipalaksikin mutta sekin on kai kielletyä =( tää ei tottavie ole mun dieetti, tää loppu ny

Mulle on kans ollu vähän ylläri tämä keskustelu... siis karppauksesta saa sen kuvan, että ei muuta kun pekonia nassuun niin läskit lähtee. Nyt sitten käykin ilmi, että periaatteessa pitää syödä kasvisruokaa pienellä proteiinilisällä - ja jos tahtoo laihtua, syö 1400-1600 kcal/pvä. Ihan millä tahansa dieetillä laihtuu, jos syö esim. 1500 kcal/pvä. Normikulutus kun yleensä on lähempänä 2000 kcal kuitenkin, jos edes jonkin verran liikkuu.

Mulle on kans ollu vähän ylläri tämä keskustelu... siis karppauksesta saa sen kuvan, että ei muuta kun pekonia nassuun niin läskit lähtee. Nyt sitten käykin ilmi, että periaatteessa pitää syödä kasvisruokaa pienellä proteiinilisällä - ja jos tahtoo laihtua, syö 1400-1600 kcal/pvä. Ihan millä tahansa dieetillä laihtuu, jos syö esim. 1500 kcal/pvä. Normikulutus kun yleensä on lähempänä 2000 kcal kuitenkin, jos edes jonkin verran liikkuu.

Totta. Se mikä kuitenkin tekee karppaamisesta toimivamman just mulle on se, että tässä dieetissä ei tarvitse kärvistellä nälissään vähällä rasvalla, joka helposti saa aikaan sen että syömiset on pelkkää hiilaria ja aiheuttaa vaan lisää syömishalua -> yhtä tuskaa.

Niin karppaamisen pointtihan on siinä, että rasva pitää nälän pois, jolloin kaloritkin jää alas.

Kuinka monta ateriaa ap syö päivässä? Ei pitäisi puputtaa koko aikaa, vaan syödä 2-3 kunnon rateriaa päivässä. Luulen myös, että protskua tulee liikaa..

Alkuperäinen kirjoittaja Tallu -:
Muistathan ap juoda vettä? :)

Lisään vielä, että karppauksen teho on yksilöllistä. Joillakin painon putoamista jumittavat jogurtti tai maitotuotteet, joillain liika proteiini, joillain liian vähäinen rasvansaanti - ja aika harvalla paino putoaa pluskaloreilla eli jonkinlaista kalorivajetta useimmat tarvitsevat karpatessakin...

Kokeilepa myös vihreää teetä, sen terveydellisiä vaikutuksia on tutkittu paljon, ja se lisää aineenvaihduntaa :)

unohda koko karppaus ja laihduta just niillä pienemmillä normiruoka-annoksilla ja liikunnalla.

no tätä mä vähän tässä jo suunnittelinkin.. =/

Karppaus ei ole kestävää kehitystä.

Jos haluat näyttää stokkelta, niin silloin on syötävä ja liikuttava, kuten stokke. Oikean ruokailutavan löytäminen kannattaa, mutta vielä palkitsevampaa on löytää itselleen se liikunnan mukavuusalue, jolla tekeminen on kivaa ja palkitsevaa.

Ota ap käyttöön ne oikeat työkalut.

Taulukkolaskentaohjelma ja sykemittari.

Taulukkolaskentaohjelmaan laita kerran viikossa, mielellään samaan aikaan aina paino ja vyötärön ympärys. Tästä saa sitten ajanoloon mukavan graafin.

Lisäksi voit laittaa taulukkolaskentaan niitä asioita, joita haluat seurata. Esim. syödyt kalorit, juostut kilometrit, poltetut kalorit, jne. aivan sama.

Taulukkolaskentaohjelma antaa kuvan siitä, mihin suuntaan mennään. Viikottain joutuu katsomaan, miten edellisen viikon syömiset ja tekemiset näyttäytyy kehossa. Se itsessään tuo mukanaa jatkuvuutta.

Sykemittari ei ole mikään pakolllinen hankinta, mutta kolme kuukautta / puoli vuotta sitä seuratessa oppii löytämään liikunnasta mukavuuden ja mielekkyyden. Normaali kuntoilija ei siitä niin paljon hyödy, kun ammattilainen tai alottelija.

Kyllä mä nyt päätin lopettaa tän ja laihduttaa niin kuin ennenkin. Pienet annoskoot ja lisää liikuntaa. Ehkä tää sopii monelle mut mulle ei.

Pakko kysyä, että missä ja minkä verran olet asiaan perehtynyt? ..että pelkän netin varassa olo ei välttämättä anna kauhean monipuolista kuvaa karppauksesta.

Äkkisestään kuulostaa, että syöt aika paljon. Tai siis niin monta kertaa päivässä, että kylläisyyden tunne ei "toimi oikein". Siis ehkäpä ongelmasi on juuri tuo, että syöt vähän kerrallaan..?

"Kyllä mä olen tähän perehtynyt, jo kaksi viikkoa karpannut eikä mitään tapahtunut"

Ja sitten huomataan ettet edes tiedä mitään makroista ja proteiinia menee ihan liikaa kun niiden kaloreiden pitäisi tulla rasvasta. Karppaus ei ole mikään kitudieetti mutta aterioiden välillä pitäisi olla ainakin 5 tuntia. Jos ei pysty tuota aikaa olemaan syömättä, on aterioiden koostumuksessa jotain pielessä --> liian vähän rasvaa. Karppauksessa ei syödä välipaloja koska niiitä ei tarvita. Termejä joihin suosittelen tutustumaan:

Glykogeeni
Glukagoni
Insuliini

Aterioiden välillä pitää olla viisi tuntia?
Kasviksia pitää syödä, mutta esim. porkkana on kiellettyä?

Juu, ei olis ihan mua varten tollanen. Mutta eipä tarvi ollakaan.

Alkuperäinen kirjoittaja pitääkö olla pikkasen pläski..:
Mä olen nyt toista viikkoa karpannut, jättänyt kaikki sokerit, perunan, pastan, riisin, leivät, puurot, kaikki.. syönyt vihanneksia, kanaa, paistijauhelihaa, kermaa, maitorahkaa, raejuustoa, kinkkumunakkaita ym. ja lisännyt liikuntaa (käynyt lenkillä) ja mun paino on ihan täsmälleen sama kun 2 viikkoa takaperin =(
Miksei tää toimi vielä ainakaan...?

Esim. eilen söin kanaa kermakastikkeessa ja parsaa, tomaattia ja raejuustoa. Sitten söin karppipitsaa ja kahvin kanssa karppaajan juustokakkua. Illalla söin vielä vähän kanaa kasvisten kera.

Mitä teen väärin =(

RASVA? Älä nyt mihkää suomi24sen karppipalstoille mene, kuin www.karpit.net Siellä on oikeesti ihmisiä, jotka neuvovat..ei mikään provopalstailu. Ja rekisteröityneet käyttäjät, joten tulee luultavasti fiksuja vastauksia.

Epäilen, että sulta puuttuu rasva..rasvaarasvaarasvaa. www.fineli.fi Iske sinne ruokakori-toimintoon syömiset ja tsekkaa vähän, mitä arvoja tulee. Rasvat ois hyvä olla yli 100, prodet about 1-2g per tavotepainokilo (ellei oo paljon painoa)..toki tää prode on vähän kyseenalainen ja vaihtelee monella..toisella pitää olla enemmän ja toisella taas pitää tuota säädellä alemmaksi. Ja sitten hht ois hyvä olla alle 40g, ehkä alle 30gki aluksi.

Ja noi juustokakut ym, en tiiä paljos niissä on hhta..onko siis ihan juusto"leipä" (se kiekko pelkkää juustoa) vai kakku, jossa on vaikka muropohja? KOska sillon ihan nakilla hiilarit poksuu ja paukkuu. Kirjotappa ylös määrät mitä syöt ja tsekkaile finelistä. Saat oikeesti käsitystä siitä, mitäs syöt ja mitä pitäis syyä. Ei tuota tarvi kovin monta päivää tehdä, ku saat jo käsityksen.

Lainaa kirjoja. Esmes Atkinsilla on hyvin nyrkkisäännöillä ne jutut, jos tuntuu vaikealta hahmottaa. Samoin taitaa Heikkilällä olla.

No et selkeesti tiiä mitään tosta hommasta. Nimettäin ei tosiaan tee ees mieli siihen viiteen tuntiin s yödä, koska olet yksinkertaisesti syönyt hyvin. Porkkana ei ole kiellettyä. Sitä voi ihan hyvin syyä, jos siltä tuntuu.

IHmiset! Te sekotatte nyt asioita. Karppaus tarkoittaa vähähiilihydraattista ruokavaliota..sinne mahtuu joukkoon erilaisia suuntauksia, ihan samalla tavalla kuin vaikkapa kamppailulajeihin tai vaikka lasten kasvatukseen.

Ja tosiaan vähän vaikee kommentoida ateriavälejä jne, jos ei ole kokeillut muutama viikko tuota hommaa. NImettäin en itekkää uskois ellen ois kokeillut, että selviiää 2 aterialla päivässä. Se nimettäin vanhentaa, jos koko ajan nostattaa verensokereita jatkuvasti parin tunnin välein syömällä. Lisäksi se häiritsee rasvanpolttoa, jos tarvitsee sitä.

Äh, unohda ihmeen karppi dietti ja alota www.kalorilaskuri.fi Toimii varmasti! Kokeile edes, alle 2viikkoa maksaa alee 2 euroa ;)

Sinäkään et tiiä mitään asiasta =) Ei se ole ihme vaan ruokavalio. Ja nimenomaan elämäntapa, ei mikään lyhyt pikku pikakuuri..niinku suurin osa laihareista on ;) Kalorilaskuria voi toki apuna käyttää, jos ILMAINEN fineli tuntuu vaikealta. Tosin kaloreita on ihan turha laskeskella.

Ei porkkana ole kiellettyä, karppaaja voi syödä mitä haluaa. Mutta porkkanassa nyt vain on kohtuullisen paljon hiilareita, jonka vuoksi toiset karppaajat välttelevät mm. sitä. Mä kyllä syön porkkanaakin, vaikka karppailenkin. Mutta mun tyylini onkin ollut luopua vain perunasta, pastasta, riisistä, leivästä ja sokerista. Kilot tippuvat silti =) Jonkin verran olen lisännyt rasvaa verrattuna entiseen ruokavalioon, proteiineihin kiinnitän huomiota enemmän kuin ennen, mutta eipä senkään määrä ole juurikaan muuttunut.

Alkuperäinen kirjoittaja vippis:
Kyllä mä nyt päätin lopettaa tän ja laihduttaa niin kuin ennenkin. Pienet annoskoot ja lisää liikuntaa. Ehkä tää sopii monelle mut mulle ei.

Pakko kysyä, että missä ja minkä verran olet asiaan perehtynyt? ..että pelkän netin varassa olo ei välttämättä anna kauhean monipuolista kuvaa karppauksesta.

Just näin. Pitää perehtyä kirjoihin, riittää vaikka se kuuluisa Atkins. J ayks kirja riittää. Mikä siinä on niin vaikeaa OIKEASTI TUTUSTUA SIIHEN LOPPUELÄMÄN RUOKAVALIOON? Mikä kiire sillä laihduttamisella on? Ei ne kilot mihinkään karkaa, hyvin voit tutustua asiaan.

Mulla itellä ainakin tippu kertalaakista se 10kg ja ei ole takaisin tulleet. En jää mistään paitsi ja voin hyvin, samoin vatsa. En vaan tajua, mikä tässä on ihmisille niin vaikeaa...ettie viittitä kunnolla tutustua ja sitten väitetään, että ko. ruokavaliossa on jotain vikana kun ei heti ekassa viikossa tipunutkaan se 50kg. Tutustukaa rauhassa! Siihe ntarvitaan se pari kk ainakin!

Kuinka kauan sulla on ap menny noiden kilojen kerryttämiseen aikaa? Jos olet ollut vaikkapa ylipainoinen koko elämäsi, niinyllättäin siihen voi mennä jonkun aikaa tiputtaakki ne. Samoin pitäisi olla aikaa m yös tutustua aiheeseen, eikä leimata heti tuliperseen alla koko hommaa sen tähden, että itse on niin laiska. Samoin jos ne ovat tulleet vaikkapa raskauden aikana, niin vie niiden kilojen poistaminenkin about sen verran aikaa (voi toki mennä vähemmänkin, riippuen kiloista). Ei laihduttaminen sovi hätähousuille..miten ihmeessä pidätte ylläpitoakaan, jos ette ole totutelleet hyvin ruokavalioon ja tiedä siitä mitään?

Ap, sulta puuttuu rasva, kuten tossa moni muukin jo sanoi. Ja kunnon ateriavälit.

Alkuperäinen kirjoittaja huoh:
Just näin. Pitää perehtyä kirjoihin, riittää vaikka se kuuluisa Atkins. Ja yks kirja riittää. Mikä siinä on niin vaikeaa OIKEASTI TUTUSTUA SIIHEN LOPPUELÄMÄN RUOKAVALIOON? Mikä kiire sillä laihduttamisella on? Ei ne kilot mihinkään karkaa, hyvin voit tutustua asiaan.

:wave:
No näinpä juuri!

Ja ei tekis pahaa näille karppauksen haukkujillekaan tutustua aiheeseen että sitten tietäis mitä haukkuu, vois vaikka mieli muuttua...
:)

Karppaaja minäkin, ja tähänkin soppaan on pakko lusikkani laittaa... :D

Ap ja muut; aika moni kertoi tuolla sen oleellisen, mutta yritän nyt kerran vielä: Jos energiansaantisi on enemmän kuin kulutat, et laihdu.

Laihtua voi muillakin keinoilla, kunhan tuo matemaattinen yhtälö energiasta eli saanti<kulutus toteutuu. Karppaus on keino toteuttaa tämä, koska niin monelle on vaikeaa muuten pitää energiayhtälö oikeana nälän tai senkaltaisten mielihalujen tai tottumuksen vuoksi.

Yhteistyössä