Karmea riita miehen kanssa työnjaosta/arjesta, nyt neuvoja!

• Viestiketjun aloittaja voihan voihan voihan
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Huomaatko ap yhden jutun? Omia tekemisiäsi selittelet ja puolustelet vuolaasti. Miehen tekemiset kuitattu lyhyellä kommentilla.

Miksi muuten heräätte viikonloppuisinkin 6.15? Menkää viikonloppuisin myöhemmin nukkumaan niin lapset oppivat nukkumaan aamuisin vähän pidempään. Tai jos heräävätkin niin opettaa voi, että leikkivät jotain hiljaista siihen asti kunnes vanhemmat heräävät. Antakaa vaikka katsoa telkkarista lastenohjelmia.

Muuten listan tekemiset menee tällä hetkellä melko tasan. Mies ulkoilee lasten kanssa tosi paljon! Siitä olen samaa mieltä, että jos sinä otat osan ulkoiluista itsellesi, kuuluu miehelle vastavuoroisesti iltatoimet. Kaikkea ei tartte listata, mutta jos vielä mietitään mitä tosta puuttuu niin kuka pesee ja kylvettää lapset?

tsemppiä
Oletko miehelle sanonut ihan suoraan, että harkitset eroa, jotta saisit nukkua! Voisi olla hänelle aika herättelevä juttu, jos itse ei halua erota. Jos hän taas haluaa erota, niin sanoisiko hän syyksi, että vaimo on laiska. Nää molemmat syyt kuulostaa vaan ulkopuolisen korvaan aivan mielettömän haratarilta syiltä, jos kaikki muu on kunnossa.
Ymmärrän, kuten itse sanoitkin, ettei väsyneenä ajattele selvästi, mutta yritä ajatella ihan järjellä, että jos et olisi väsynyt, niin haluaisitko sittenkin erota.

Meillä lapset heräävät myös tosi aikaisin. (Ja tiedoksi jollekin kommentoijalle, kaikki lapset eivät nuku myöhään, vaikka menisivät klo 23 nukkumaan.) He tulevat aina herättämään mut, joten vaikka mies antaisikin nukkua, niin pääsen vasta siinä vaiheessa, kun hetken olen heidän kanssaan ollut. Tosin aika harvoin tulee mentyä takaisin nukkumaan. Sitä paitsi olen vielä kotona, joten mä annan miehen nukkua, jos hänkään lasten mekastukselta pystyy saamaan unen päästä uudestaan kiinni. Meillä siis eri tilanne tietty.

Jos teillä on nyt tosi tulehtunut tilanne, niin ehdottaisin, että sanot miehelle, että haluaisit mennä vaikka hotelliin pariksi päiväksi nukkumaan (tai minne vaan kivaan paikkaan, vaikka Pariisiin, jos raha sallii :)) Tee vaikka ruoat valmiiksi ja hoida pyykit/siivous, niin miehelle tulee selväksi, että kaikkein eniten sua hiertää se nukkumattomuus eikä hänelle jää mitään laiskuusargumentteja. Sä et mielestäni ole missään nimessä laiska ton listasi perusteella! Kuten ei ole miehesikään. Mutta mielestäni miehesi on epäreilu, kun ei anna sinun joskus nukkua.

Ei sen kristillisen tasajaon saavuttaminen ole mitenkään mahdollista, en usko sellaiseen. Kumpikin tekee sen mihin pystyy ja pyytää apuja, jos ei jaksakaan. Meillä ei edes ole jaettu mitään lasten juttuja noin tarkasti kuin aapeella ja joustamisvaraa on, että kukaan ei kuole, jos ulkoilut jäisi joku päivä pois. Itse asiassa en kyllä ulkoillut tarhaikäisten kanssa tarhapäivinä, kun kävelyäkin kertyi useampi km ihan tarhamatkoista ja tarhassa olivat useamman tunnin ulkona.

Olen ottanut periaatteeksi, että voin pyytää anteeksi, vaikken olisi väärässä tai tehnyt mitään väärin, ihan sovun säilyttämiseksi. Inhoan riitoja ja otan mieluummin kaikki syyt niskoilleni kuin riitelen. Jos ei ole periaatekysymys kyseessä, annan periksi helpolla ja myötäilen. Yritän pitää tärkeinä ne asiat, joihin voin vaikuttaa ja muiden kohdalla luovutan.

"vieras"
[QUOTE="-";28905712]Mun mielestäni iso ongelma tässä on ap:n miehen asenne, se että syyttää laiskottelusta vaikka tuon listan perusteella siihen ei tod. ole mitään aihetta. Epäreilua ja ärsyttävää, sanon minä![/QUOTE]
Ap:n mies tekee enempi kuin keskivertomies. Ehkäpä siitä tulee nuo syytökset. Mun mielestä molemmat ovat tosi ahkeria.

"vieras"
Kannatan Pikku Kakkosta ulkoilun sijaan edes muutamana iltana viikossa. Me laitetaan naperot telkkarin eteen ja laitetaan ruokaa yhdessä, tuntuu ihan laatuajalta :) Kotihommia tehdään iltaisin sitä mukaa kun keritään. Lasten kanssa oleminen on tärkeintä, eli jos lapset tahtovat seuraa, niin saa jäädä pyykit viikkaamatta tai imurointi seuraavaan päivään. Yleensä siis vietetään iltaa koko perhe yhdessä. Meitä ei haittaa pieni epäjärjestys, kunhan on vaan rauha maassa muuten. Meillä on kyllä niin, että harvoja kotitöitä kumpikaan tekee yksin. Pyykkejä viikataan yhdessä ja isompi (5 -vuotias) vie jo omansa kaappiin, ruokaa laitetaan ja pöytää katetaan yhdessä, siivotessa jaetaan hommat jne.

Meillä suureksi asiaksi nousi juuri tuo vanhempien uniasia. Lapsi on myöhään nukahtaja vaikkei nuku päikkäreitä ja herää aikasin. Meillä oli niin että mä hoidin aina lapsen nukkumaan ja heräsin aina sen kanssa, miehen vanuessa sängyssä ja viettäessä omaa aikaa illat. Tästä tuli tosi riita kun aloin vaatia että vuorotellaan illat ja vkonloput. Ei ois tinkiny omista unista yhtään. Ja yöheräilytkin meni mun piikkiin. Ainainen univelka siis. Nykyään vkonloppusin lapsi kattoo lastenohjelmia ja me vielä nukutaan.

ssssssssssssd
Eihän tämä mies tee muuta ylimääräistä kuin joka päiväisen ulkoilun. Jättäkää se hetkeksi kerta viikkoon ja mene lauantai aamuna lasten kanssa ulos. Hetken päästä katsotaan kumpi on laiska.

"Joku"
mies ulkoilee joka ilta sen 1,5h lasten kanssa miksi et nuku silloin?Luojan kiitos omassa elämässä ei oo minuuttiaikatauluja,monesti kun tullaan töistä ja haetaan muksut hoidosta lösähdetään kumpikin päikkäreille ja lapset kattoo pikku kakkosen ja viikonloppuisin ollaan niin huonoja vanhempia,että kun 3-vuotias nukkuu vielä päikkärit laitetan 6-veelle leffa ja popcornit eteen ja nukutaan silloinkin hetki=)

"Vieras"
Turhaa valitusta. jos ei huvita tehdä jotain, niin sitten ei tee. Saatte kyllä lapsenhoidon kuulostamaan ihan työltä ja pelkältä velvollisuudelta. No pari vuotta ja eri tilanne, esikoista kiinnostaa omat kaverit ja pikkuiikka kinuaa niiden perässä.
Totta! Meillä on samanlainen tuttavaperhe (nyt kylläkin eronneet!), jossa kaikki lastenhoidon ja kotityöt jaettu just tulleen pilkun päälle ja joustaa ei voinut, kumpikaan. Jos ol isän vuoro pesta kakkapylly, niin äiti ei pessy, vaikka isällä ois ollu mitä kesken ja päinvastoin...

Mä en vaan jaksa ymmärtää....tuon ikäiset lapset kyllä leikkii jo kahdestaankin( jos eivät siis ole tottuneet siihen, että vanhemmat ohjaa leikkiä kaiken aikaa), vko aamuisin pikkukakkosta kattomaan ja voitte molemmat torkutella sängyssä.
Ulkoilkaa joskus koko perhe yhdessä, tehkää iltahommat yhdessä (siis tyyliin äiti suihkuttaa, isä kuivaa, äiti tekee iltapalan, isä pesee hampaat, äiti lukee iltasadun....) relatkaa!! Ei se perhe elämä oo mitään suorittamista, vaan kaikille mukavaa ja rentoakin olemista!

Meillä on neljä lasta, joista yksi erityislapsi, kaikilla harrastuksia mulla kolmivuorotyö, miehellä päivätyönsä ja lisäksi yksityisyrittäjänä aloittelee eli iha hektistä elämää, mut silti tuntuu olevan paljon rennompaa kun aloittajalta. Asenne ratkaisee....

5+2+lemmikit
En huomannut olikom niin, että teen puolikasta työtä, Eli meillä asia on ratkaistu niin että teen lyhennettyä viikkoa. Mulle on muutenkin jäänyt paljon enemmän kotitöitä, mies on vaan niin onneton juuri aamuhommissa ja sille aamulla herääminen on tuskaa yms. Mä meen sitten aikasemmin nukkumaan, niin saan silti riittävät yöunet vaikka heräänkin aamulla lasten kanssa.
Niin mulla on viikolla sitten 1 tai 2 vapaapäivää, tai pienin on mun kanssa kotona mutta hänen kanssaan käydään kaupassa, siivotaan ja myös vietetään leppoisaa aikaa.
Rahaa tulee vähän vähemämän, mutta meillä tää toimiin erinomaisesti, kaikki on onnellisia =)

järkyttävää
Öööh... ensinnäkin. Meillä on sovittu, että joka toinen viikonloppu mies laittaa ruoat ja vastaa ruokahuollosta. Vaikka minä olen kotona lasten kanssa 24/7, niin en oikeasti jaksa olla AINA se, joka mietttii että mitä tänään syötäisiin. Joten ottakaapa tekin sellainen systeemi. Mies laittaa joka toinen viikko ruoat, KAIKKI. IHAN kaikki. Sillä aikaa on sinun ulkoiluviikkosi. Ja sitten taas seuraavalla viikolla miehen päävastuu on ulkoilusta, ja sinun päävastuu ruoanlaitosta. Meiläkään ei mies ole mikään gourmet kokki, mutta ennenmmin syön hänen pöperöitä kuin huolehdin joka saatanan ateriasta itse.

Ja viikonlopun nukkumiset hoidatte luonnollisesti siten, että joko joka toinen viikonloppu toinen nukkuu pidempään ja se joka on herännyt aamulla, "saa" nukkua päiväunet. Tai sitten rytmi on lauantaina toinen, sunnuntaina toinen. Ja jos kuopuksen nukkumaan meno on vaikeaa, kannattaisiko miettiä jos jättäisi ne viikonloppupäikkärit jo pois? Ei meilläkään ole kukaan kolmesta lapsesta nukkunut kotona enää päikkäreitä kolmivuotiaana. En vaan jaksa taistella niiden kanssa ja nukuttaa niitä tuntitolkulla. Mielestäni se on merkki siitä, että lasta nyt vaan ei väsytä. Laittakaa se sitten vähän aiemmin nukkumaan...

Eli siis
"Miehen viikko"
-mies tekee kaikki ateriat päivässä tai seuraavalle päivälle valmiiksi. Suosikaa isoja ruokaeriä
-nainen ulkoilee päivittäin sään ja mielen salliessa lasten kanssa
-mies herää lauantaisin lasten kanssa ja saa nukkua päikkkärit sinä päivänä. Nainen Sunnutaisin. Tai mies nukkuu tällä viikolla molempina päivinä pitkään, mutta naisella on oikeus päikkäreihin.

"Naisen viikko"
-nainen tekee kaikki ateriat päivässä tai seuraavalle päivälle valmiiksi. Suosikaa isoja ruokaeriä
-mies ulkoilee päivittäin sään ja mielen salliessa lasten kanssa
-nainen herää lauantaisin lasten kanssa ja saa nukkua päikkkärit sinä päivänä. Mies Sunnutaisin. Tai nainen nukkuu tällä viikolla molempina päivinä pitkään, mutta miehellä on oikeus päikkäreihin.

JA MITÄ TULEE TUOHON, ETTÄ MIES EI SUOSTU HERÄÄMÄÄN VAAN VETKUTTELEE SÄNGYSSÄ. Sanot suoraan miehellesi, että sinä joko herään seuraavana aamuna, tai sitten hän nukkuu sohvalla tulevan yön, josta lapset tulee hänet seuraavana päivänä herättelemään. Tai itse menet toiseen huoneeseen nukkumaan, jos mahdollista. Jos miehelle ei järjestely sovi, niin itse varmaan nostaisin seuraavaksi yöksi lasten patjat vanhempien huoneeseen ja nukuttaisin lapset siellä. Ja itse menisin nukkumaan lastenhuoneeseen, joten miehelle ei jää muuta vaihtoehtoa kuin herätä lasten kanssa.

Iltapalat tietenkin hoidetaan joka toinen päivä periaatteella, tai vuoroviikoin :)

Onneksi meillä ei tarvi näistä tapella, nämä on päivänselviä asioita :

"Eee"
Sori, en ehdi lukea koko ketjua, katsoin vain aloituksen... Silti yksi kommentti.

Meillä on ihan erityylinen työnjako muuten, mutta yksi yhtäläisyys sattui silmääni. Meillä minä ulkoilen usein lasten kanssa ja mies on sillä välin sisällä. Hän mm. laittaa ruokaa sillä välin. Kun tullaan sisälle, ruoka on usein jo valmista ja kun mies istuu koneella, niin tulee helposti sellainen valheellinen vaikutelma, että hän on vaan löffännyt koko ulkoilumme ajan, vaikka se ei tietenkään ole totta. Eli tuli mieleen, että eihän miehelläsi ole tällaista samanlaista valheellista illuusiota?

Viiskymppinen
Kyllähän se ero helpottaa ja vaadit, että lapset on viikko-viikko periaatteella. Silloin saat vapaaviikkonasi nukkua ja "laiskotella" juuri niin paljon kuin lystäät. Sama sitten miehellä hänen vapaa viikolla. Mutta perheen ja lasten kannalta tämä vaihtoehto on kurja.
Luin aloituksesi kahteen kertaan ja oma mielipide on, että olette tukehduttaneet arkenne ja itsenne pilkuntarkalla jaottelulla kohta hengiltä. Relatkaa hyvät ihmiset, lapset kestää pientä epäsäännöllisyyttä.
- Lasten viemiset ja hakemiset on teillä ok.
- Tarhan jälkeen lapset kotiin ja pöperöä pöytään ja pikku kakkosta. Pikku kakkosen aikaan aikuiset juo kupin kahvia ja tekee kotityöt ja valmistelee seuraavan päivän.
- Sitten tunti leikkiaikaa, lapset yhdessä tai toinen vanhempi mukana.
- Kaupassa voi käydä kerran tai kaksi viikossa esim. lähtö juuri tuon pikku kakkosen aikana.
- Siivouksia ja pyykinpesuja kannattaa pyöirittää aina tuon pikku kakkosen lomassa.
- Iltapala seiskalta, hampaiden pesu ja nukutus: joka toinen ilta toinen vanhempi
- Viikonloput: la toinen herää ja toinen nukkuu aamusta ja sunnuntaina vaihto.
Kotitöitäkään ei tarvitse tasata fifty-fifty periaatteella. Se tekee enemmän, joka tykkää ja ehtii. Huonompi tilanne, jos kumpikaan ei tykkää.
Lisäksi, jos teillä on varaa, niin ulkoistakaa osa kotitöistä: siivous, pyykinpesu, ruokaostokset. Auton tankkausta on turha luetella kotitöiksi, kuuluu sille joka autolla ajaa.

"rita"
Mitä jos ihan kokeiluna tekisitte niin, että esim. seuraavan kuukauden ajan teillä olisi vuoropäivät tai vuoroviikot, jolloin toinen huolehtisi IHAN TOTAALISESTI TÄYSIN KOKONAAN lapsista ja kodin + arjen pyörittämisestä. Ihan kokeiluluontoisesti siis. Koska sillä tapaa selviäisi esim. mitä on olla yh ;) Siis maanantaina mies tekee kaiken, ihan lapsien herättämisestä ja hoitoon viemisestä lähtien. Hakee hoidosta, tekee ruoat tai syöttää eilispäiväistä. Hoitaa ulkoilut, iltapalat, pyykit, nukuttamiset, siivoamiset jne. Ja sinä et tee yhtikäs mitään! Ja sitten tiistaina toisin päin. Tai ehkä vielä parempi, vuoroviikoin esim. kuukauden tai edes kahden viikon ajan. Aloita sinä olemalla eka ja kerro, ettei miehesi tarvi tehdä mitään. Ja sinä et tee sitten seuraavalla viikolla mitään. Raskaat kaksi viikkoa, mutta koittakaa.... ehkä se saa miehen tai teidät molemmat heräämään. Ja vaikka esim. lasten hoidosta hakeminen onkin ongelmallista sinulle, niin ehkä se yksi viikon kokeilu menee??

Tai hei, mitä jos hankkisitte au-pairin? :) Ja lapset vaan puolipäivähoitoon, au-pair vie ne esim. lounaalle hoitoon ja te haette ne sitten pois. Ja au-pair voi sitten tehdä kevyttä kotityötä.

bbbb
[QUOTE="vieras";28906172]Ap:n mies tekee enempi kuin keskivertomies. Ehkäpä siitä tulee nuo syytökset. Mun mielestä molemmat ovat tosi ahkeria.[/QUOTE]

Jos tämä pitää paikkaansa, missä sovinistisessa työleirissä suomalaiset naiset oikein elävät?!?!

Tuossa perheessä työnjako menee kaikkea muuta kuin tasan. Miksi ihmeessä sen vuoksi että sattuu olemaan y-kromosomi (on muuten geneettisesti paljon heikompi kromosomi kuin x ;) ), saa taivaanlahjana syyn päästä kotihommista tasan? Täysin naurettavaa.

Ko. perheessä pyykit/ruoka /siivoukset /kaupassakäynnit/tarhaan viemiset näyttävät menevän tasan. MUTTA, äiti kulkee kahdella bussilla töihin, jotta MIES pääsee helposti autolla töihin (sama työmatka), reiluako? No ei helve....ssä. Äiti hoitaa 7 päivänä viikossa aamu- ja iltatoimet. Reilua? No EI TODELLAKAAN! Iso nukkuu viikonloppuna kumpanakin aamuna pitkään ja tämän lisäksi päinkärit. Reilua? Ei, ei ja vielä kerran ei!!

Ja kaiken tämän jälkeen mies kehtaa valittaa äitiä laiskaksi?!? Ja jonkun mielestä mies tekee keskiverto enemmän?!? Siis minkälaisia ilmaisia palvelijoita naiset suostuvat olemaan miehilleen ja perheelleen jos tämä pitää paikkaansa?

Meillä menee kotiin liittyvät asiat suht.puoliksi. Se tekee kuka kerkeää, meillä ei ole noin tarkkaa työnjakoa. Minä olen ihan suhteemme alusta alkaen kohdellut miestäni tasavertoisena kumppanina ja samoin hän minua. Mieheni on yhtä kykenevä hoitamaan lapsia ja kotia kuin minä. En ikinä suostuisi tekemään leijonan osaa kotihommista (jos kumpikin töissä) vain siksi, että olen nainen.

Kotona ollessani (äitiysvapaat ym.) olen tietenkin hoitanut kotia enemmän jne.

Nyt AP. pakotat.iehesi vaihtamaan osia viikoksi, jotta hän näkee minkä työn teet. Jos ei suostu järeämmät keinot käyttöön.

• Tykkää
Reactions: Oisku
"aapee"
Kiitos ihmiset kommenteistanne. Ne ovat oikeasti minulle nyt iso apu.

Eli aapee tässä vielä tarkentaa:

Emme ole jakaneet töitä listan kanssa, emmekä siis kynän ja paperin kanssa vahdi, kuka tekee mitäkin. Teimme listan, kun vuosia jatkunut epämääräinen riitely minun "laiskuudestani" alkaa käydä minulle liian raskaaksi. Listassa siis on asiat JOTKA HIERTÄVÄT. Muut kotityöt jne., jotka menee sovulla, eivät ole listassa.

Ehdotin itse listaamista, jotta voisimme verrata ja ihan asiallisesti miettiä, mitä voisimme asialle tehdä.

Meillä katsotaan joka ilta Pikkukakkonen, joten se ei enää arkea helpota. Kun se loppuu klo 18, mies lähtee lasten kanssa tunniksi tai reiluksi tunniksi ulos. Talvella ei aina mene, ja minäkin siis menen parina iltana viikossa. Jos on huono sää, leikitään tunnin verran sisällä. Mutta mies itse toivoo, että minä nimenomaan VEISIN LAPSET ULOS että hän saisi olla rauhassa kotona.

Mieheni on todellakin hyvä isä, tarmokas, ahkera, harrastaa lasten kanssa ja tekee paljon kotitöitä - enemmän kuin moni tuntemani mies. Hän siis tekee myös välillä ruokaa, siivoaa, hoitaa kaikki pyykit ja hakee lapset päivähoidosta.

Silti tämä aamu- ja iltarutiiniasia sekä nukkuminen VS. ulkoilu on noussut meille isoksi riidanaiheeksi.

Minä en enää oikein kestä, kun näen koko ajan miehestäni, että hän ajattelee minun olevan laiska. Tuntuu pahalta.

"Vieras"
[QUOTE="asd";28905519]Kyllä se on niin, että sun olisi ehdottomasti saatava nukkua riittävästi. itselläni vastaava tilanne eli pitkään kertynyt univelka aiheutti unettomuuden, joka on kestänyt tällä hetkellä 10 vuotta.

Lisäksi miehen tulisi joka toinen ilta laittaa lapset nukkumaan. Lasten nukkumaan laittaminen on aikamoinen rasittava ruljanssi, ainakin meillä.

Mun mielestäni on ihan hyvä idea tehdä lista asioista tällaisessa tilanteessa.[/QUOTE]

Minun on pakko puuttua tähän sen verran että, en ole koskaan ymmärtänyt mikä siitä tekee niin kauhean vaikeaa? Tai kauhean ruljanssin/ohjelmanumeron?
En vaan ymmärrä. Meillä kun nukkumaan käynti ei koskaan ole ollut mikään ongelma. Ei nukutuksia ja monen tunnin vieressä olemisia. Toki on yritystä pelleilyyn ollut mutta niistäkin jämptisti selvitty. Joten varmaan senkin vuoski tämä ei ole koskaan ollut meille ongelma.
Aina sama kaava. Iltapala. Hampaiden pesut. Iltasat. Pusut&halit ja hyvää yötä.
Hyvin helppoa ja se on lapsillekin mukavaa kun tietää mitä tulevan pitää.

Tiedän yhden perheen jossa iltahommiin menee aikaa tunti tolkulla ja lapsia ei saa asettumaan mutta olen pannut myös merkille että äiti itse tekee siitä ohjelman.

Ja n varmasti jotkut tulee sanomaan et kivat sulle kun sun lapset nukkuu ja lapset on erilaisia ja blaa blaa blaa. Toki näin onkin mutta uskon silti että suurimmassa osassa tapauksia vanhemmat on itse saaneet aikaan tämän ilta kaaoksen.

"aapee"
Ja aapee vielä lisää nukkumisasiaan. On ihan hyvä ehdotus, että minä ottaisin iltaisin päiväunet, kun mies on lasten kanssa ulkona.

Joskus toki torkahdankin. Vuosien univaje on tehnyt minusta hiukan huonon nukkujan: jos nukun päiväunet illalla klo 18, nukun yöllä huonommin. Tämä ei tietenkään ole mieheni vika vaan minun ominaisuuteni. Olen silti ite hiukan sitä mieltä, etten voi vuosia ja vuosia korvata yöunta nukkumalla pätkiä arki-iltaisin.

Myös oletettu laiskuuteni ehkä on saanut minut ajattelemaan, että minun sitten täytyy iltasiin tehdä jotain "hyödyllistä". Jos vaan makaan, kuinka laiskalta sitten vaikutankaan ja kuinka epämiellyttävältä puolisolta?

Tämä koko riita on siis aika iso vyyhti.

"rita"
[QUOTE="aapee";28906397]

Minä en enää oikein kestä, kun näen koko ajan miehestäni, että hän ajattelee minun olevan laiska. Tuntuu pahalta.[/QUOTE]
Kuten tuossa jo ehdotinkin, tehkää vuoroviikot. Aloita sinä ja uhraudu. Huolehdi tästä illasta lähtien kaikesta, kerro se miehellesi. Haet ja viet lapset hoitoon, peset, pyykkäät, ulkoilet, laitat ruoan, pesetät lapset. Ihan kaikesta. Älä anna miehesi tehdä mitään. Ja ensi viikolla ilmoitat, että on miehesi vuoro. Saatko auton käyttöösi täksi viikokoksi? Voisiko mies kulkea nyt bussilla? Se, jolla on hoitoviikko, saa auton käyttöön. Toinen "kärsii" bussilla, mutta saa siitä hyvästä vetää lonkkaa koko viikon ja nukkua illat, päivät ja yöt ;)

"vieras"
[QUOTE="aapee";28906397]Kiitos ihmiset kommenteistanne. Ne ovat oikeasti minulle nyt iso apu.

Eli aapee tässä vielä tarkentaa:

Emme ole jakaneet töitä listan kanssa, emmekä siis kynän ja paperin kanssa vahdi, kuka tekee mitäkin. Teimme listan, kun vuosia jatkunut epämääräinen riitely minun "laiskuudestani" alkaa käydä minulle liian raskaaksi. Listassa siis on asiat JOTKA HIERTÄVÄT. Muut kotityöt jne., jotka menee sovulla, eivät ole listassa.

Ehdotin itse listaamista, jotta voisimme verrata ja ihan asiallisesti miettiä, mitä voisimme asialle tehdä.

Meillä katsotaan joka ilta Pikkukakkonen, joten se ei enää arkea helpota. Kun se loppuu klo 18, mies lähtee lasten kanssa tunniksi tai reiluksi tunniksi ulos. Talvella ei aina mene, ja minäkin siis menen parina iltana viikossa. Jos on huono sää, leikitään tunnin verran sisällä. Mutta mies itse toivoo, että minä nimenomaan VEISIN LAPSET ULOS että hän saisi olla rauhassa kotona.

Mieheni on todellakin hyvä isä, tarmokas, ahkera, harrastaa lasten kanssa ja tekee paljon kotitöitä - enemmän kuin moni tuntemani mies. Hän siis tekee myös välillä ruokaa, siivoaa, hoitaa kaikki pyykit ja hakee lapset päivähoidosta.

Silti tämä aamu- ja iltarutiiniasia sekä nukkuminen VS. ulkoilu on noussut meille isoksi riidanaiheeksi.

Minä en enää oikein kestä, kun näen koko ajan miehestäni, että hän ajattelee minun olevan laiska. Tuntuu pahalta.[/QUOTE]

Arki-iltoina ulkoilu pois. Tuon ikäiset lapset leikkivät keskenään.

Jo tämä muutos tuo paljon helpotusta teidän arkeen, asioita ei kannata tehdä vaikeiksi.

"bbb"
Ihan varmasti tuntuu pahalta :( Eikö ollutkin niin, että teet kotihommia kun mies ulkoilee lasten kanssa? Ja nyt sinun pitäisi mennä ulkoilemaan jotta hän saa laiskotella? Miten hän perustelee noiden aamu- ja iltaitöiden epäreiluuden? Entä noiden viikonloppujen? Hän nukkuu sekä aamulla että päivällä? Eikö tuo jos mikä ole laiskottelua?

Ihan oikeasti totaalisen järkyttävää jos tässä on meillä nyt esimerkillinen osallistuva perheenisä.. Siis niiden kotihommien ja kuulumisten pitäisi mennä puoliksi. Jos kummallakin yhtä rankka työ ym. Ihan käsittämätöntä.. Ja on pokkaa miehellä ulista laiskasta vaimosta kun itse kurvailee autolla töihin ja takas ja nukkuu viikonloput.. Ja että se vielä menee läpi.. Älä usko laiskaa ukkoasi AP.

• Tykkää
Reactions: Oisku
"vieras"
En kanssa käsitä tuota ulkoilun määrää. Tuntuu että kiire ja stressi on teillä osittain itse aiheutettua. Sinä viet lapset ja mies hakee. Sinä teet ruoan ja mies hoitaa pyykit. Aika tasan tuo näyttää menevän. Noista aikataulutetuista ulkoiluista voisi höllätä.

Yhteistyössä