Karjalanpaisti?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Janika
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
ruskistan lihat ja sipulit pannulla. uunivuokaan vettä niin että peittää ja porkkanoita viipaleina. mausteina lihaliemikuutio, pippuria ja laakerinlehtiä muutama. (suolaa) Uuni aluksi n. 1 tunti 200 astetta ja sitten n. 3 tuntia 150-175. Tarkistan nestetilanteen välillä ja lisään vähän vettä tarvittaessa.

Mä laitan valmiit karjalanpaistilihat, mustapippureita, sipulia ja laakerinlehdet pataan. Vettä sen verran että peittyy. N. 175-200 asteisessa uunissa puolestatoista kolmeen tuntiin. Riippuu siitä, miten on aikaa hauduttaa. Lihojen kypsyyttä kannattaa koittaa jos on kiire. :)

150astetta ja lihat sinne vettä joukkoon.-..suolaa ja pippuria 5 laakerin lehteä porkkanaa ja sipulia pilkon joukkoon.....lisäilen evttä aika ajoin jos on aikaa hautduttaa sitä kauan niin annna olla melke koko päivän uunissa...joskus laitan lihaliemenkin joukkoon.
mutta vähintään 3h uunissa

Lihat,porkkanaa,sipulia,suolaa ja maustepippuria pataan,vettä sen verran et lihat peittyy,uuniin ensiks +250 et alkaa kiehua,sit pienennät lämmön +150 ja annat hautua vähintään pari tuntia ja jos mahdollista niin pitempään ja parempaa tulee :p Voi vaikka foiliolla tuon pienennyksen jälkeen peittää niin ei haihdu nestettä kovin pois

ruskistan huoneenlämpöiset lihat sipulin kanssa pannulla..... pilkon porkkanaa ja lanttua kuutioiksi mukaan ja kaikki vuokaan...... lämmitän veden keittimessä veden ja sekoitan siihen lihaliemen kokonaiset pippurit sekä pari laakerinlehteä..... liemi vaan lihojen joukkoon ja nopee sekoitus , pietän vuoan foliolla ja laitan pariksi-kolmeksi tunniksi uuniin 200 asteelle....

Alkuperäinen kirjoittaja Paperina:
Mä laitan valmiit karjalanpaistilihat, mustapippureita, sipulia ja laakerinlehdet pataan. Vettä sen verran että peittyy. N. 175-200 asteisessa uunissa puolestatoista kolmeen tuntiin. Riippuu siitä, miten on aikaa hauduttaa. Lihojen kypsyyttä kannattaa koittaa jos on kiire. :)

Näin mutta lisäksi porkkananviipaleita ja ruokalusikallisen verran suolaa, riippuu tietenkin lihojen määrästä. Ja jos on aikaa niin ihan 150 astetta ja vaikka 5 tuntia.

Valmiista "rasialihoista" tehtynä laitan ne kera sipulin, porkkanapalasten, mauste- ja mustapippureiden ( sekä suolan toki ) 200 asteiseen uuniin. Nestettä silleen et lihat näkyy vielä. Ekana tunti ilman kantta että pinnat ruskistuu, sit nelisen tuntia kannen kans 175 asteessa. Eipä oo sitkeitä valmislihatkaan tolla ajalla.

Jos laittaa liemikuution, ei kantsi laittaa suolaa. Sipuli ja porkkanat kantsii laittaa vasta hautumisen loppuvaiheessa, ettei mee mössöks ja maistu pahalle. Muuten tossa tulikin ihan hyvät ohjeet. Ite oon välillä haudutellu kattilassa hellalla ja pari tuntii on riittäny ihan ok... Riippuu ihan lihoista.

Alkuperäinen kirjoittaja Myy-80:
Jos laittaa liemikuution, ei kantsi laittaa suolaa. Sipuli ja porkkanat kantsii laittaa vasta hautumisen loppuvaiheessa, ettei mee mössöks ja maistu pahalle. Muuten tossa tulikin ihan hyvät ohjeet. Ite oon välillä haudutellu kattilassa hellalla ja pari tuntii on riittäny ihan ok... Riippuu ihan lihoista.

Mulla ei ole koskaan mennyt mössöksi porkkanat vaikka alusta asti olleet uunissa ja sipulit ruskistan jo lihojen kanssa.

Kun puhutaan karjalanpaistista, niin siihen ei kuulu porkkanat eikä liioin sipulit. Ainoastaan lihat, pippuri, suola (laakerinlehti) ja vesi. Karjalanpataan kuuluu noi kasvikset...

Ruskistan lihat, lisään suolaa vähän, kaadan vuokaan, lisään vettä, ja raakaa sipulia isoina lohkoina, pippuria ja laakerinlehtiä. Uuniin 175 asteeseen, ja vähintään 2.5h paistan.