kapseli..

Greippi
Minulla on sellainen jo toista kertaa. On niin hyvä, etten pois antaisi.
Todella luotettava, teho 5 vuotta. Sivuvaikutukset samat kuin muulloinkin keltarauhashormoniehkäisyä käytettäessä eli alussa voi olla tiputteluvuotoa. Tasaantuu parin kuukauden sisällä.

Helppo laittaa ja poistaa, sen olemassaolon voi unohtaa laittamisen jälkeen.

Ainoa miinus on kallis kertakorvaus, mutta vuosille jaettuna on tosi edullinen.
 
eulis
Minä puolestani en suosittele, syyt
- halut katosivat (ja palautuivat kapselin poiston jälkeen vahvoina)
- kapseli kiristi esim. jumpassa
- päivän migreeni ennen kuukautisia, ei tehonneet käsikaupan särkylääkkeet
- 5-7 päivän tiputteluvuoto ennen kuukautisia eli vuotoa kesti lähes 2 viikkoa.

Hyvää oli ehkäisyn varmuus, helppous, kapselia pidin kolme vuotta, tätä ennen oli eri merkkisiä pillereitä, niitä siedin hyvin.
 
Greippi
Nämä sivuvaikutukset ovat tosi yksilöllisiä eikä toisen saamien oireiden vuoksi kannata jättää jotain kokeilematta. Voi olla, ettei sinulle tule niitä, kuten ei minullekaan. Joka tapauksessa keltarauhashormoniehkäisyn sopivuus testataan ennen kapselin asettamista minipillereillä.

Minä en esimerkiksi tunne kapselia ollenkaan saatika että se jotenkin kiristäisi jumpassa. Käyn myös punttisalilla eikä se tunnu edes puntteja nostellessa.
 
hassua mutta meilläpäin ei testattu sopivuutta??? :headwall: ja oisin ollu tosi tyytyväinen jos olisi, sillä mulla on ollut kaikenlaista kaameaa oloa ja jatkuvaa vuotoa melkeimpä kokoajan, vasta 4viikon vuotojen jälkeen tuli hetki jolloin en tarvinnut suojaa.Eli kyse ei ollu tiputtelusta.sinnittelen vielä (kapseli on ollut nyt tasan 3kk)..
 
eulis
Eipä minullekaan testattu sopivuutta ja yksityisellä samalla gynellä olen käynyt jo kauan. Toivottavasti muut ymmärtävät vaatia sitä jos lääkäri ei tajua ehdottaa. Kaikki muut "vaivat" olisin kestänyt mutta se armoton päivän kestävä pääkipu ja useiden päivien tiputteluvuoto oli sietämätöntä.
 
Moi!

Haluaisin kertoa oman kokemukseni ehkäisykapselista. Ensimmäinen laitettiin vuonna 2000 ja vaihdettiin kolmen vuoden päästä uuteen.

Noh, jo ensimmäinenkin kapseli aiheutti sen, että menkkoja ei tullut. Ihanaa sinänsä, mutta en tämän vuoksi osannut epäillä raskautta. Eli toinen kapseli siis "petti". Tulin raskaaksi ja meillä on nyt aivan ihana tyttö. Olin jo melko pitkällä raskaudessani. Mitään muita oireita ei ollut. Omalla kohdalla vahinko oli siis kuitenkin ihan tervetullut. Emme olleet ajatelleet perheenlisäystä vielä tuolloin, mutta kun kuulimme vauvan tulosta, olimme aivan innoissamme!

Haluan vielä lisätä, että kapselia ei löydetty jälkikäteen mistään. Minua ei kuitenkaan kuvattu ja kapselin vaeltaminenhan on ilmeisesti mahdollista. Näin sanoi ainakin lääkäri. Ensimmäisenähän tuli mieleen mahtoiko lääkäri uutta kapselia edes laittaa...
 
Greippi
\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.04.2007 klo 15:02 vieras kirjoitti:
Moi!

Haluaisin kertoa oman kokemukseni ehkäisykapselista. Ensimmäinen laitettiin vuonna 2000 ja vaihdettiin kolmen vuoden päästä uuteen.

Noh, jo ensimmäinenkin kapseli aiheutti sen, että menkkoja ei tullut. Ihanaa sinänsä, mutta en tämän vuoksi osannut epäillä raskautta. Eli toinen kapseli siis "petti". Tulin raskaaksi ja meillä on nyt aivan ihana tyttö. Olin jo melko pitkällä raskaudessani. Mitään muita oireita ei ollut. Omalla kohdalla vahinko oli siis kuitenkin ihan tervetullut. Emme olleet ajatelleet perheenlisäystä vielä tuolloin, mutta kun kuulimme vauvan tulosta, olimme aivan innoissamme!

Haluan vielä lisätä, että kapselia ei löydetty jälkikäteen mistään. Minua ei kuitenkaan kuvattu ja kapselin vaeltaminenhan on ilmeisesti mahdollista. Näin sanoi ainakin lääkäri. Ensimmäisenähän tuli mieleen mahtoiko lääkäri uutta kapselia edes laittaa...
Heh, kuulostaa tosiaan siltä, ettei edes laittanut sitä kapselia... Itselläni on ainakin ihan samassa paikassa ollut kaikki vuodet, ei mitään vaeltelua ole ollut (enkä ole kuullut että muillakaan olisi ollut). Tunnen sen hyvin kokeilemalla.

 
mie
miyulla oli kapseli vajaan vuoden. se oli miusta tosi kiva kun kuukautisia ei tullut ollenkaan.
mutta miulle ei hormoonit sopineet ja kasvot ja selkä oli teinillä konsaan. eli aiheutti tosi pahan akneongelman johon ei mikään hoito tehonnut..
harmitti tosi paljon otattaa pois, kun oli kalliskin laittaa.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 19.04.2007 klo 08:15 lilli kirjoitti:
Kiitos vastauksista molemmille!
Taidan sitä kokeilla. Pillereillä ja renkaalla olen raskaaksi tullut,josko kapseli olisi luotettavampi :D

lilli,kohta neljän lapsosen äiti
Mun sisko tuli kapselilla raskaaksi! :D
 
Liriel
Minulle asetettiin Jadelle-implantti syksyllä 2004. Olin kokeillut aiemmin toista minipilleriä parin kuukauden ajan. Tämä tuntui sopivan ihan hyvin ja gynekologi oli sitä mieltä, että kyllä Jadellekin käy jos toinenkin sopii.

Sairastuin lähes välittömästi vakavaan masennukseen, jonka laitoin rankan opiskelun piikkiin. Lisäksi kapseli aiheutti toisinaan varsin kovaakin kipua. Kävin n. 6 kk jälkeen yleislääkärillä, joka ei osannut auttaa millän lailla, kipu kuulemma oli luultavasti (!) ihan normaalia ja masennusta nyt voi aiheuttaa juuri stressi. Lääkäri määräsi (trisyklistä) masennuslääkettä. Lääkkeen sivuvaikutukset olivat pahat, migreeni mm. paheni vaikka ko. lääkettä käytetään myös migreenin estolääkkeenä.

Kärvistelin vielä lähes vuoden yleislääkärien varassa ja sain vihdoin lähetteen psykologille. Psykologi antoi luettavaksi tutkimusainestoa, jonka mukaan keltarauhashormoni aiheuttaa osalla potilaista masennusta. Kapselin asentanut gynekologi ei tästä asiasta maininnut lainkaan. Varasinkin välittömästi ajan gynelle kapselin poistoon. Kapselia postettaessa kävi ilmi, että se oli pahasti koteloitunut eli kasvanut kiinni ympäröivään kudokseen, osittain jopa lihakseen. Tämä selitti myös kivut. Masennus helpotti muutamassa viikossa ilman lääkitystä eli sekin oli yhteydessä kapseliin.

Ihan varauksetta siis en kapselia suosittele, etenkään jos on taipumusta masennukseen.
 
:wave:

Nostelen tätä, jos jollakulla olisi vielä kokemuksia. Kapseli vaikuttaisi niin helpolta keinolta, joten kuulisin mielelläni lisää kokemuksia. Mitenkä muuten on, jos normipillerit eivät tunnu sopivan, sopiiko keltarauhashormonivalmisteet paremmin vai onko sekin yksilöllistä?
 
mulla on ollut kapseli merkkiä jadelle kohta vuoden ja olisin muuten tosi tyytyväinen siihen mutta nyt on alkanut vuotaa ihan kunnolla, kuudesta viikosta olen valunut viisi. ihan alussa oli tiputtelua varmaan ehkä kaksikin kuukautta, mut sit se tasottui...ja kun pääsin onneni kukkuloille, että mähän olen ihan normaali näiden kanssa niin eiköhän taas alkanut erona runsaampi vuoto. ens viikolla meen gynelle juttelee ja toivoisin ettei tarttis ottaa pois, et menkat sais jotenki tasottuu jollai tavalla mutta saas nähä.
 

Yhteistyössä