Kokemuksia ehkäisykapseleista

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Elikkäs.. Minulla on 4 kuukauden ikäinen poika jota imetän, ja kondomien tilalle mietitään jotain muuta ehkäisyä. Joskus ennen pojan "alulle panoa" käytin Mercilon ehkäisypillereitä, niissä haittavaikutuksena että kuivattivat limakalvoja ja seksin jälkeen kirveli, voiko ehkäisykapselista tulla tuota samaa? Akne on myös sellainen mitä minulle tulee helposti, muistelen lukeneeni että ehkäisykapselikin voi sitä aiheuttaa? :(

Muutenkin kaipaisin kokemuksia ja mielipiteitä, mikä ehkäisy teistä on ollut hyvä imetysaikana.

Hei! Mulla on kokemus ehkäisykapseleista, mutta ehkäisy imetysaikana ei kuulu kokemuspiiriin, vielä :)

Suosittelen (tai siis lääkärit suosittelee :laugh: ) kokeilla pari-kolme kuukautta minipillereitä (esim cerazette) ennen kapselin asennusta, koska minipillerit sisältävät samaa hormonia ja jos minipillerit käy (ei pahoja sivuvaikutuksia, tiputtelua jne), todennäköisesti käy myöskin kapseli. Itsellä kokemusta Jadelle-kapselista, joita asennetaan käsivarteen (oikeakätisillä vasempaan käteen) 2kpl, nämä asennetaan puudutuksessa. Ehkäisyn kesto 3-5 vuotta (riippuu mm. painosta).

Itselle kapselit eivät oikein sopineet, tosin toinen kapseleista oli ilmeisesti asennettu vähän huonosti eikä tämän vuoksi toiminut kunnolla. Asennus ja poisto oli kivutonta, mutta inhottavaa.

Mulla ekan vuoden ajan kapselit toimi hyvin, menkat pysy kokonaan poissa eikä muutenkaan ollu valittamista. Sitten kuitenkin alko ongelmat, tiputtelu oli jatkuvaa (menkat 2 viikkoa, viikon pois, taas menkat 2 viikkoa jne), jollon meni hermot. Todettiin tällön et toinen kapseleista tosiaan oli menny omituiseen sykkyrään ja päädyttiin poistamaan kapselit.

Kysele ihmeessä lisää, jos osaan vastata :)

Pelottaa just nuo että tulee sitten jotain viikkokausia kestävää tiputteluvuotoa tai aivan järkyttävä akne (kun sitä tulee tarpeeksi ihan ilman lisähormoneitakin.. :( ), miksi tämän ehkäisyn pitää olla näin vaikeata.. Kierukkaa en halua edes kokeilla, joten eipä tässä ehkäisyyn enää paljon vaihtoehtoja jää :)

Muakin kiinnostaa tää kapselijuttu.. Oon viikonpäästä menossa asennukseen. Mulle laitetaan Implanon. Jännittää.. Toisaalta ihanaa jos se toimii, mulle ainakin cerazette sopinu hyvin.

Oliko käsi kipeä asennuksen jälkeen? Kaikkea muutakin haluaisin tietää, mutta en nyt osaa kysyä, kertokaa kokemuksia!

Oliko käsi kipeä asennuksen jälkeen? Kaikkea muutakin haluaisin tietää, mutta en nyt osaa kysyä, kertokaa kokemuksia!

Nooh, se varmaan riippuu ihmisestä ja asennuskokemuksesta. Mulla tosiaan jotain meni siinä laitossa pieleen, jouduin illalla päivystykseen käymään kun turpos koko käsivarsi + meni mustaks, oli sitten lääkäri hajottanu jonku isomman suonen siellä :P Ja tietty sit kun se oli turvoksissa ni oli aika kipeäkin. Kylmää laitoin siihen illalla ja se helpotti aika paljon. Pari päivää oli kipeämpi, mut muutettiin samaan syssyyn ja onnistuin kyl hoitamaan muuton ihan kohtuullisesti.

Alkuperäinen kirjoittaja Hali87:

Nooh, se varmaan riippuu ihmisestä ja asennuskokemuksesta. Mulla tosiaan jotain meni siinä laitossa pieleen, jouduin illalla päivystykseen käymään kun turpos koko käsivarsi + meni mustaks, oli sitten lääkäri hajottanu jonku isomman suonen siellä :P Ja tietty sit kun se oli turvoksissa ni oli aika kipeäkin. Kylmää laitoin siihen illalla ja se helpotti aika paljon. Pari päivää oli kipeämpi, mut muutettiin samaan syssyyn ja onnistuin kyl hoitamaan muuton ihan kohtuullisesti.

Apua, mä melkein pyörryn. Mua hirvittää ihan hulluna kaikki tommoset, pelkään neulojakin ihan sairaasti.. Uskallankohan ees mennä sinne.

Noitahan ei hirveesti edes laiteta, joten ei oo varmaan lääkäri montaa laittanu..

Apua..

No niin, täältä tulee rohkaisevia kokemuksia. Itselläni on jo toiset Jadellet käsivarressa ja ne ovat molemmilla kerroilla sopineet loistavasti. Laitto ei satu eikä pois ottaminenkaan eikä käsi ole sen jälkeen kipeä. Sitten kapselien olemassa olon voi melkein kokonaan unohtaa.

Tiputteluvuotoa on molemmilla kerroilla kestänyt noin 2 kk eli sen aikaa, että kierto on tasaantunut. Mitään iho- tai vuoto-ongelmia ei ole sen jälkeen ollut.

Alkuperäinen kirjoittaja vieas:
Onko näissä yleensä se systeemi, että pitää ensin kokeilla minipillereillä sopivuutta, vai laittaako ne joskus suoraan kapselin?

Luulisin, että minipillerit ensin joka kerralla. Kyseessä on kuitenkin melkein 200 euron kokeilu.
Toisella kerralla, kun itselle laitettiin, ei enää tarvinnut testata ensin minipillereillä. Välissä oli sellainen reilu 2 vuotta lapsen takia.

Itsellä ei ole ollut, mutta hyvälle ystävälle tuli kyllä kapselista paha akne. Hän ei ensin asiaa tajunnut ennen kuin kapseli poistettiin.. ehti vetää Roacuttanit ja kaikki. Joten kyllä se aknen mahdollisuus siinä on.. Muuten ei kyllä valittanut ikinä mistään mitään.

Mun ei ollut tarkoitus pelästyttää ketään, anteeksi :D Mulla kävi todella huono tuuri, kun toinen kapseleista laitettiin jotenkin väärin ja tästä johtui ongelmat. Suosittelen kyllä tosiaan sitä muutaman kuukauden minipillerikokeilua, jotta ei tuu ikäviä yllätyksiä kapselin maksun ja asennuksen jälkeen. Mua harmittais ainaskin maksaa 200e kapseleista ja huomata melkein saman tien, ettei niitä voiskaan jostain syystä pitää :( Ite söin Cerazettea 6kk ennen kapselin asennusta.

onko se niin, että menkkoja ei sitten tule ollenkaan sinä aikana, kun kapselit on kädessä? onko se ihan turvallista? Ts. ettei vaikuta esim. raskautumiseen sitten joskus myöhemmin?

Alkuperäinen kirjoittaja hmm...:
onko se niin, että menkkoja ei sitten tule ollenkaan sinä aikana, kun kapselit on kädessä? onko se ihan turvallista? Ts. ettei vaikuta esim. raskautumiseen sitten joskus myöhemmin?

Tämä riippuu ihmisestä :) Joillain jää menkat kokonaan pois, joillain tulee muutaman kerran vuodessa, joillain normaalit menkat, joillain tiputtelua/pidentyneitä vuotoja. Itse kysyin myös lääkäriltäni, onko terveydelisesti ihan ok kun ei menkkoja tule, mutta tästä ei kuulema ole mitään haittaa :)

Itsellä oli menkat vuoden pois kapselin aikaan ja ehkäisyn lopettamisen jälkeen raskauduin kolmannessa kierrossa. Itselläni ei siis (todennäköisesti) ole ainakaan vaikuttanut raskautumiseen :)

Alkuperäinen kirjoittaja hmm...:

Minulla on aina ollut ihan normaali kierto ja lyhyet menkat.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Pelottaa just nuo että tulee sitten jotain viikkokausia kestävää tiputteluvuotoa tai aivan järkyttävä akne (kun sitä tulee tarpeeksi ihan ilman lisähormoneitakin.. :( ), miksi tämän ehkäisyn pitää olla näin vaikeata.. Kierukkaa en halua edes kokeilla, joten eipä tässä ehkäisyyn enää paljon vaihtoehtoja jää :)

Jääpäs! Tänään juuri hain perhesuunnitteluneuvolan lääkäriltä reseptin Evra-ehkäisylaastareihin. Ja muista, että myös NuvaRing on olemassa. Googleta, jos et tiedä!

Yhteistyössä